ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ



ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Η οριοθέτηση της συμπεριφοράς σε μια τάξη τάξη ίσως είναι ένα από τα πιο δύσκολα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί, μέσα στις πολυπληθείς και ανομοιογενείς μαθητικούς πληθυσμούς όπου διδάσκουν.


Γράφοντας τις Πρώτες μου Προτάσεις (Α' & Β' Δημοτικού)



του Νικολάου Γεωρ. Κατσούλη
- Φιλολόγου, Παιδαγωγού

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Ο Πιαζέ υποστήριξε την ιδέα ότι η νοημοσύνη αναπτύσσεται σε μια σειρά από στάδια τα οποία σχετίζονται με την ηλικία και είναι προοδευτικά, επειδή το ένα στάδιο πρέπει να ολοκληρωθεί προτού επέλθει το επόμενο. Για κάθε στάδιο ανάπτυξης το παιδί σχηματίζει μια άποψη για την πραγματικότητα στη συγκεκριμένη ηλικιακή περίοδο στην οποία βρίσκεται. Στο επόμενο στάδιο το παιδί πρέπει να διατηρήσει το προηγούμενο επίπεδο των ψυχικών ικανοτήτων, για να ανοικοδομήσει έννοιες. Ο Πιαζέ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η πνευματική ανάπτυξη είναι μια ανοδική επεκτεινόμενη σπείρα, στην οποία τα παιδιά πρέπει συνεχώς να τροποποιούν τις ιδέες που είχαν σχηματίσει στο προηγούμενο στάδιο και να τις αντικαθιστούν με νέες υψηλότερες έννοιες που απαιτούνται στο επόμενο επίπεδο. 


Ο ιδανικός έρωτας του Κίρκεγκωρ


Ο ιδανικός έρωτας του Κίρκεγκωρ στο έργο του Είτε-Είτε, σε διάλογο με τον Πλάτωνα



Δρ. Παραγιουδάκη Γεωργία


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



Η «θεία μανία» για την οποία κάνει λόγο ο Πλάτων στο Φαίδρο, η «γιγνόμενη ἀπό θεῶν»,[1]είναι η θεϊκή τρέλα, που μόνο η ευσυγκίνητη ψυχή μπορεί να βιώσει, η οποία συγκλονίζεται ενώπιον αυτής της ανέκφραστης πλησμονής.[2] Ως εκ τούτου, συχνά θεωρείται παράφρων ο φιλόσοφος που βυθίζεται στην εκστατική «θεωρία»,[3] που έχει συναίσθημα «ἐκ τῆς φρίκης μεταβολή τε καὶ ἱδρώς καὶ θερμότης ἀήθης».[4] Ο « ἵμερος» τον καταλαμβάνει, τον μεταρσιώνει και τον αναβιβάζει σε σφαίρες όπου αντικρίζει το ποθητό.[5]




Το σύνδρομο « Έχω χρήματα αγοράζω ασφάλεια»


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Είναι κοινώς αποδεκτό πώς το χρήμα τουλάχιστον σου εξασφαλίζει την ψευδαίσθηση του οτι μπορείς να ελέγχεις ακόμη και το απροσδόκητο, την ίδια την αβεβαιότητα. Όμως, η ανασφάλεια έχει εσωτερική ρίζα όχι εξωτερική. Και αυτή η εσωτερική ανασφάλεια γεννά αισθήματα κατωτερότητας που το χρήμα ντύνει με μια ελεεινή ψευδόανωτερότητα. Στην ουσία, τα συσσωρευμένα αισθήματα κατωτερότητας καταλήγουν να οδηγήσουν τον άνθρωπο να κάνει αντισταθμιστική κίνηση προς αισθήματα ψευδόανωτερότητας. Ο ψευδοανώτερος άνθρωπος έχει διαπαιδαγωγηθεί με τέτοιον τρόπο ώστε να μην μπορεί να είναι ανεξάρτητος. Κρινει τους άλλους με ευκολία ενώ ότι δεν είναι ο ίδιος είναι αδύνατον να είναι άλλος. Έτσι εκμεταλλεύεται και χειρίζεται τους γύρω του για να αναπληρώσουν τις αδυναμίες του. Μονιμως, αναζητεί τη δύναμη που θα τον καθιστά ικανό να ελέγχει και να κυριαρχεί.


Διδώ: Μια καταραμένη βασίλισσα




της Χριστίνας Σμαραγδάκη
- φιλολόγου



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η ιστορία της βασιλοπούλας Διδώς, που κατάφερε μόνη της να κατακτήσει τα πάντα και να τα χάσει εν ριπή οφθαλμού εξαιτίας ενός άνδρα, αν και άκρως συνταρακτική, παραμένει για πολλούς άγνωστη.

Πρόκειται για την κόρη του βασιλιά της Τύρου η οποία κληρονόμησε από τον πατέρα της το θρόνο για να τον μοιραστεί με το σύζυγο της Σιχαίο, ιερέα του Ηρακλή. Ωστόσο, από την αρχή ακόμα στέκεται άτυχη στο γάμο της, καθώς ο αδερφός της Πυγμαλίων προχωρεί στη δολοφονία του Σιχαίου ώστε να ανέβει ο ίδιος στο θρόνο και να κρατήσει μονάχος τα γκέμια της εξουσίας. Η βασιλοπούλα Διδώ τότε, μη έχοντας πολλές επιλογές, αλλά με αποσκευές την εξαίρετη ευφυΐα της και τους θησαυρούς του νεκρού άνδρα της, φτάνει στις ακτές της Λιβύης συνοδευόμενη από κάποιους πιστούς της Τύριους και μερικούς δούλους. Στο μέρος όπου προσάραξε το πλοίο της αποφασίζει, και πετυχαίνει να χτίσει ξανά την πόλη της, αναγεννώμενη από τις στάχτες της, δείχνοντας για άλλη μια φορά την ευστροφία της. Όταν ο βασιλιάς της Λιβύης, Ιάρβας, απάντησε στο αίτημα για δημιουργία νέας δικής της πόλης σε μια ακτή της περιοχής, πως μπορεί να χτίσει μεν την πόλη που επιθυμεί, με απαράβατο όρο, όμως, η πόλη αυτή να μην ξεπερνά σε έκταση το τομάρι ενός βοδιού, εκείνη κατάφερε να χτίσει όντως μια πόλη τέτοιας έκτασης. Σκεπτόμενη έξυπνα και συγχρόνως πονηρά, η Διδώ έκοψε ένα τομάρι βοδιού σε λεπτές λωρίδες, τις ένωσε και εκτείνοντας τες έφτιαξε τα σύνορα μιας περιοχής τέτοιας, που αρκούσε για να χτιστεί ολόκληρη η Καρχηδόνα και η ακρόπολη της, Βύρσα, η οποία πήρε την ονομασία της από το βύρσο, το τομάρι του βοδιού. Ο Ιάρβας, όπως κι όλοι οι άλλοι, δε μπόρεσε παρά να θαυμάσει τη γυναίκα αυτή με την τόση σπιρτάδα και τη ζήτησε σε γάμο. Η Διδώ, έχοντας επιλέξει να παραμείνει για πάντα πιστή στη μνήμη του νεκρού συντρόφου της Σιχαίου, απορρίπτει την πρόταση αυτή, όπως και δεκάδες άλλες προτάσεις που έγιναν από βασιλείς γειτονικών κι όχι μόνο περιοχών, όπως μας αναφέρει χαρακτηριστικά κι ο Βιργίλιος στο τέταρτο βιβλίο της Αινειάδας. Κατά μία εκδοχή, η βασιλοπούλα προτίμησε να βάλει τέλος στη ζωή της προκειμένου να μην αναγκαστεί να παντρευτεί το βασιλιά Ιάρβα, προδίδοντας έτσι τη μνήμη του νεκρού άνδρας της.


Η πλατωνική προσέγγιση της ποίησης: Πολιτεία ΙΙ, ΙΙΙ και Χ.


 
της Ιωάννας Φάφκα
- φιλολόγου



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


ΠΟΛΙΤΕΙΑ Η’ ΠΕΡΙ ΔΙΚΑΙΟΥ

Στην Πολιτεία ή Περί Δικαίου ο πλατωνικός Σωκράτης και οι συνομιλητές του επιχειρούν να απαντήσουν στο ερώτημα «περὶ τοῦ ὅντινα τρόπον χρὴ ζεῖν» (352d) προσεγγίζοντας την έννοια της δικαιοσύνης. Κατά τη διάρκεια του διαλόγου και με την θεωρητική οικοδόμηση από μέρους τους μιας νέας πολιτείας εκ του μηδενός, αναφέρονται σε μια πληθώρα θεμάτων, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκεται μεταξύ άλλων και η εκπαίδευση, η οποία με τη σειρά της φέρνει στην επιφάνεια την θέση της ποιητικής τέχνης στα πλαίσιά της. Τα βιβλία στα οποία οι συνομιλητές πραγματεύονται άμεσα το θέμα της ποίησης είναι το δεύτερο, το τρίτο και το δέκατο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι αναφορές σε ποιητές περιορίζονται μόνο σε αυτά. Στην ανάλυση, που ακολουθεί, γίνεται μια προσέγγιση του εν λόγω ζητήματος στα συγκεκριμένα βιβλία, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα, τα οποία θα μας επιτρέψουν να διαμορφώσουμε μια εναργέστερη εικόνα για τις πλατωνικές αντιλήψεις σχετικά με το θέμα αυτό.


ΨΗΦΙΔΕΣ ΑΠ'ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΛΥΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ ΤΟΥ Α. ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ




της Αγγελικής Μουστάκου
- φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Ιδιαίτερη είναι η φύση του Άγγελου Σικελιανού. Καθαρά ποιητική-συνεπώς πνέει πέρα από τα καλούπια του συνηθισμένου και του αναμενόμενου. Με αγωνίες ασίγαστες και πύρινη αγάπη για την δική του ιδεατή Ελλάδα αποτύπωσε στους πρωτοποριακούς στίχους των ποημάτων του το λαμπερό όραμά του.

Από τον Άγγελο είναι για μένα αρκετοί μερικοί διάσπαρτοι στίχοι που συγκρατώ μελετώντας τον ,για να μου φωτίζουν την διάθεση. Κάθε φορά κάνω στάσεις σε διαφορετικά σημεία των ποιητικών του στοχασμών του -και προϊόντος του χρόνου όλο και σε πιο απρόσμενα σημεία που άλλοτε ίσως και να μην κέντριζαν την προσοχή μου.



Ο Υπηρεσιακός Διδάσκαλος, Πειθαρχικός Υπάλληλος του Σχολείου


 
του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
- φιλολόγου - παιδαγωγού
 
 
Στα χρόνια της «παιδαγωγικής της βέργας», τότε που ο δάσκαλος ήταν ο « μπαμπούλας»
 
Από εσωτερικής του σχολείου απόψεως και από απόψεως καταλληλότητος διακρίνεται και ο εξής τύπος διδασκάλου, ήτοι ο υπηρεσιακός διδάσκαλος. Κοινή πεποίθησις είναι ότι πολλοί διδάσκαλοι έχουν ενταχθεί δι' εξωτερικούς λόγους εις το διδασκαλικόν λειτούργημα. Ο υπηρεσιακός διδάσκαλος είναι ένας από αυτούς. Είναι ο αυστηρός και ασυμπαθής εις την πλειονότητα των μαθητών εκπαιδευτικός που εκτελεί τάχα με ευσυνείδητον τυπικότητα τα καθήκοντά του αυτά που απορρέουν μόνον από το γράμμα του νόμου. Δεν διαθέτει ίχνος παιδαγωγικής ευσυνειδησίας. Το μόνον που τον ενδιαφέρει είναι να εφαρμόζει τους τύπους του νόμου, ούτε κάν την έννοια και το πνεύμα αυτών. Ο υπηρεσιακός διδάσκαλος δεν επενεργεί παιδαγωγικώς. Εις την ουσίαν προκαλεί τρόμον και  απελπισίαν, αφ' ού αντιμετωπίζει το σχολείο ως κόσμον πειθήνιων ατόμων στους νόμους και τις εγκυκλίους της πολιτείας.
 


Η Επιφωνηματική Θεωρία και η Αρχέγονη Γλώσσα



του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
- φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Ωρισμένοι της θεωρίας της Φιλοσοφίας θεωρώντας, ότι δεν είναι δυνατόν το ανθρώπινον γένος να εδιδάχθη και να έμαθε την φωνή, το ομιλείν από τα πετεινά του ουρανού και τα ζώα, έχουν την γνώμη, ότι οι πρώτοι φθόγγοι της γλώσσας προήλθαν από επιφωνήματα, όπως το «pah», «st», «hm» «φεύ», δηλαδή εξ αυτομάτων εκφράσεων της χαράς, του άλγους, της λύπης κτλ. Αυτή είναι η λεγόμενη Pah Theory.

Αλλά και σε αυτό υπάρχουν διάφορες γνώμες, αν δηλαδή οι μέχρι τώρα γνωστές γλώσσες δύνανται να αναχθούν σε μία μόνην μητέρα ή αρχέγονον γλώσσα, ή αν προς εξήγηση των υπαρχόντων γλωσσικών φαινομένων υπήρξαν πολλές τέτοιου είδους αρχέγονες γλώσσες.


Η απομυθοποίηση των εφηβικών προτύπων στην ενήλικη ζωή



της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Κάπου εκεί στην προεφηβεία σμιλεύουμε το (γονεικό ή άλλο) πρότυπο μας, μεταξύ γνώσης και άγνοιας! Λίγο αργότερα, στην εφηβεία, σείονται τα πρότυπα. Εκείνα τα άγρια χρόνια της έντονης αμφισβήτησης ο έφηβος απομονώνεται αλλά συνάμα ψάχνει εναγωνίως να βρει την ταυτότητα του. Θέλει να μοιάσει κάπου, αλλά που; Πολλές φορές ψάχνει αυτό που του λείπει. Αυτό που του λείπει είναι άρτια συνυφασμένο με τα βιώματα του. Η καταγωγή του είναι η παιδική του ηλικία και οι βιωματικές προσθαφαιρέσεις βγάζουν ενίοτε ελλειμματική διαφορά.


ΙΩΝ Η ΠΕΡΙ ΙΛΙΑΔΟΣ


της Ιωάννας Φάφκα
φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Ο Ίων ή Περί Ιλιάδος αποτελεί ένα από τα έργα της λεγόμενης πρώιμης συγγραφικής περιόδου του Πλάτωνα. Σε γενικές γραμμές, στο διάλογο υποστηρίζεται ότι η ποιητική απαγγελία από τους ραψωδούς δεν αποτελεί εξειδικευμένη τέχνη, που συνεπάγεται κάποιο είδος γνώσης, αλλά συνιστά απότοκο θεϊκής έμπνευσης και κατάληψης. Πρόσωπα του διαλόγου είναι ο Σωκράτης και ο Ίωνας, ένας Εφέσιος ραψωδός. Ο δραματικός χρόνος του διαλόγου είναι περίπου το 413 π.Χ., ενώ η γνησιότητα του, αν και αμφισβητήθηκε από σημαντικούς λογίους, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται ο Goethe και ο Schleiemacher, σήμερα θεωρείται αναμφισβήτητη.[1]


Η ηθική σκέψη των παιδιών


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Στις περισσότερες περιπτώσεις οι Σχολικοί-εξελικτικοί ψυχολόγοι ασχολούνται με τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού. Ωστόσο, εξίσου σημαντικά είναι και τα στάδια ηθικής σκέψης του Kohlberg. Στην ουσία ο Kohlberg επανέλαβε τη διαδικασία του Piaget συμπεριλαμβάνοντας ηθικά διλήμματα, μέσα από τα οποία τα συμφέροντα των πρωταγωνιστών της ιστορίας θα αποτιμούνταν με άξονα τους κοινωνικούς κώδικες. Η ανάλυση των απαντήσεων των παιδιών οδήγησε τον ερευνητή στο να αναπτύξει το μοντέλο των έξι σταδίων. Την εξέλιξη της συχνότητας αυτών των διαφορετικών σταδίων μπορεί κανείς να την κατανοήσει στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή. Τα στάδια 1 και 2 αμβλύνονται βάσει ηλικίας ενώ τα στάδια 3 και 4 εμφανίζονται στην εφηβεία ενώ το μετασυμβατικό επίπεδο- στάδια 5 και 6- παραμένει μετέωρο ακόμη και στους ενήλικες.


Η φωναχτή σκέψη ως μεταγνωστική δεξιότητα στην Ανάγνωση


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Μεταγνώση είναι η επίγνωση του τρόπου που λειτουργεί η σκέψη και των τρόπων με τους οποίους επεξεργάζεται κανείς τη γνώση, του τί ξέρει και τί δεν ξέρει κανείς. Στην ουσία, είναι κομμάτι της αυτοεκτίμησης του ανθρώπου.


ΔΕΝ ΕΙΝ' "ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ ΑΔΕΙΑΝΟ" Η ΕΛΕΝΗ


της Αγγελικής Μουστάκου
-φιλολόγου
 

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η Λήδα, ήταν τόσο όμορφη ,που την καταγωγή της διεκδικούσαν διάφορες πατρίδες, όπως η Σπάρτη, η Αιτωλία, η Κόρινθος. Ο Δίας είχε δει την Λήδα στο νησάκι Πέφνο και την ερωτεύτηκε . Ζήτησε την βοήθεια της Αφροδίτης. Εκείνη τον μεταμόρφωσε σε κύκνο και η ίδια, με την μορφή αετού, τον καταδίωκε. Η Λήδα σπλαχνίστηκε τον κύκνο και τον πήρε στην αγκαλιά της για να τον σώσει. Στην πορεία γέννησε δύο αυγά. Απ' το ένα βγήκε η Ελένη και απ' το άλλο τα δίδυμα αδέρφια της Κάστορας και Πολυδεύκης.


Πλάτων, Διοτίμα, φεμινισμός.



Πλάτωνος Συμπόσιον: Λόγος Διοτίμας. 
Είναι τελικά «φεμινιστική» η επιλογή του Πλάτωνα να εναποθέσει σε μια γυναίκα 
την πιο σημαντική του φιλοσοφική θεωρία;


της Δρ.Γεωργίας Παραγιουδάκη


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



1. Εισαγωγή
Ο ρόλος των γυναικών στην κλασική Αθήνα περιοριζόταν αποκλειστικά στα οικιακά καθήκοντα και την ανατροφή των παιδιών.[1] Ωστόσο, αρκετές λογοτεχνικές αναφορές τις κατατάσσουν υψηλότερα, ακόμα και ως συμμετέχουσες σε κοινωνικά δρώμενα.[2]

Σε σχέση πάντως με τον αποκλεισμό τους από την κοινωνική και πολιτική ζωή, ο Gomme θεωρεί ότι οι Αθηναίες δεν απείχαν τελικά και πολύ από τις σύγχρονές του γυναίκες στη Βρετανία.[3] Εν τέλει δεν υπάρχει βεβαιότητα για το πόσο η πραγματικότητα αντιστοιχούσε στο κοινωνικό ιδεώδες του γυναικείου αποκλεισμού[4]. Και αυτό, γιατί, εκτός των άλλων, είναι πολύ δύσκολο να ανιχνεύσει κανείς τις αποκλίσεις ανάμεσα στις πηγές και την κοινωνική πραγματικότητα, όταν τα κυριότερα πνευματικά έργα της εποχής ήταν δημιουργήματα ανδρών και απευθύνονταν σε αυτούς. Εξάλλου, η καθολική αποδοχή των ανδρικών απόψεων, οφείλεται στη ζύμωση της κοινωνίας με αυτές.[5] Το κοινωνικό φύλο, όπως θα χαρακτηριστεί η έμφυλη ταυτότητα στις νεότερες φεμινιστικές θεωρίες, είναι επίκτητο και διαμορφώνεται βάσει των κοινωνικών προσταγών.[6]


Στο μυαλό του αποξενωτή γονιού




της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

<Σε παντρεύτηκα κύριε, οφείλεις να σεβαστείς το στεφάνι σου. Να σεβαστείς ότι δεσμευτήκαμε να είμαστε μαζί. Τι σημασία έχει που δεν τα πάμε καλά μεταξύ μας; Που δεν τα βρίσκουμε. Νομίζεις πως οι άλλοι τα βρίσκουν και συνεχίζουν να είναι μαζί; Δεν θα σου περάσει έτσι εύκολα αυτό που μου έκανες; Γίναμε γονείς, τα παιδιά μας είναι πάνω από όλα. Θα σε κάνω να μετανιώσεις πικρά. Γιατί μόνο αυτό σου αξίζει>


Πώς συγχωράς τον εαυτό σου;



της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


«Αν είχα ένα σφουγγάρι που μπορούσε να σβήνει τα λάθη του παρελθόντος θα έσβηνα πολλά από τα λάθη που έκανα. Θα επέλεγα να σβήσω εκείνα που πλήρωσα ακριβά, που με βασάνισαν περισσότερο, που με έκαναν να μετανιώσω. Αλλά κυρίως αυτά τα λάθη που δυσκολεύτηκα να συγχωρήσω στον εαυτό μου», μου είπε.

-Πιστεύεις πως τα λάθη σου, σε βοήθησαν κάπως να αντιληφθείς καποια πράγματα;

-Ναι, ίσως να με βοήθησαν. Δεν ξέρω όμως.Δεν υπάρχει άραγε κάποιος πιο ανώδυνος τρόπος να μάθεις κάτι; Χρειαζεται ό,τι μαθαίνεις να το πληρώνεις;


ΝΟΣΤΟΣ Ή ΠΗΓΑΙΜΟΣ, ΠΟΙΗΤΑ;

 
της Αγγελικής Μουστάκου
- φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Όταν η ελεύθερη γνώμη πληρώνεται ακριβά, τότε οι ποιητές μιλούν για μας μέσα απ'τις λέξεις που συγκέντρωσαν με την συνδρομή των διάχυτων αισθήσεών τους. Έμαθαν από νωρίς να χρησιμοποιούν μια γλώσσα συνθηματική και προφητική και τολμούν να την ενεργοποιούν κάθε φορά που νιώθουν πως τα όρια γύρω τους στενεύουν. Η μνήμη των ποιητών είναι σκληρή και τα όνειρά τους απειλητικά, γεμάτα με τα φαντάσματα του παρελθόντος και τα οράματα του μέλλοντος. Αυτή είναι μια μορφή φυλακής , που πάει την γλώσσα τους ακόμα πιο πέρα και ακόμα πιο βαθιά.


Πώς βοηθά ο εκπαιδευτικός το παιδί που εμφανίζει δειλία;


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Οι μαθητές που εμφανίζουν στο σχολείο συναισθηματικές δυσκολίες αλλά και συμπεριφορικά προβλήματα χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: στους εξωστρεφείς και στους εσωστρεφείς. Οι εξωστρεφείς μαθητές συνηθίζουν να εξωτερικεύουν τα προβλήματα τους και τις συναισθηματικές τους δυσκολίες. Οι εσωστρεφείς έχουν την τάση να εσωτερικεύουν τα συναισθηματικά τους προβλήματα και δυσκολίες. Οπότε ένας εξωστρεφής μαθητής εξωτερικεύει τις δυσκολίες του με επιθετικότητα, θυμό, αντικοινωνικές αντιδράσεις ή διαταρακτική συμπεριφορά. Ενώ ένας εσωστρεφής μαθητής εσωτερικεύει τις δυσκολίες του με κοινωνική απόσυρση, σχολική φοβία, συστολή και δειλία.


Έχετε στην τάξη σας υπερυπεύθυνα παιδιά;


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τα υπερυπεύθυνα παιδιά ενδείκνυται να μεγαλώνουν σε ένα σπίτι όπου οι ρόλοι γονιών-παιδιού είναι αντεστραμμένοι. Δηλαδή, αυτά τα παιδιά έχουν γονεοποιηθεί!

Τα παιδιά που γονεοποιουνται αναλαμβάνουν γονεικά καθήκοντα π.χ μπορεί να φροντίζουν τους γονείς τους, να αναλαμβάνουν καθήκοντα που δεν αρμόζουν στην ηλικία τους, να συμπαραστέκονται ψυχολογικά στους γονείς τους.


ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ...!!!



ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τα σχολεία ξεκινούν σε λίγες μέρες και πολλοί μικροί και μεγάλοι ανυπομονούν για αυτό! Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που βλέπουν το σχολείο ως ένα γεγονός αρκετά δύσκολο, που δεν μπορούν εύκολα να διαχειριστούν! «Δε θέλω να πάω σχολείο πάλι! Θα γράφω όλη μέρα! Δεν ξέρω αν θα είμαι καλός/η! Και αν δεν τα καταφέρω; Μόνο το διάλειμμα μου αρέσει! Και ποια δασκάλα θα έχουμε πάλι; Αν δε μου αρέσει;», ακούω αυτές τις μέρες από την πλειοψηφία των μαθητών μου, οι οποίοι φοιτούν κυρίως στη βαθμίδα του Δημοτικού.


Ἡ δε γυνή ἵνα φοβῆται τον ἄνδρα…;



Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Χιλιοακουσμένη και χιλιοειπωμένη έκφραση, η οποία προέρχεται από την επιστολή του αποστόλου Παύλου προς στους κατοίκους της Εφέσου ( Εφεσ. 5, 33 ), υπενθυμίζοντάς τους, τα αμοιβαία καθήκοντα των χριστιανών συζύγων. Το συγκεκριμένο κείμενο είναι ενταγμένο και στο Ιερό Μυστήριο του Γάμου και παλαιότερα, όταν ακουγόταν, κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου προκαλούνταν γελάκια, σχόλια και γενικότερα ήταν όλοι μια « ωραία ατμόσφαιρα »..επειδή η « θαρραλέα » νύφη πατούσε το πόδι του γαμπρού και του υποδήλωνε έτσι πως δεν πρόκειται να τον φοβάται και να τον τρέμει, εφ’ όρου ζωής αγνοώντας και η ίδια και σχεδόν όλοι οι παρευρισκόμενοι την ιερότητα της στιγμής και την αληθινή ερμηνεία της συγκεκριμένης έκφρασης. Του λόγου το αληθές:


ΠΑΥΛΟΠΕΤΡΙ


της
Αγγελικής Μουστάκου
- φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Απέναντι απ'το νότιο άκρο της Λακωνίας βρίσκεται η τουριστική Ελαφόνησος. Μεταξύ της νησίδας και της ξηράς απλώνεται η γαλανή θάλασσα . Και κάτω απ'τα κύματα, σε βάθος τεσσάρων μέτρων, έχει βυθιστεί μια αρχαία πόλη, ηλικίας 5000 ετών-Παυλοπέτρ την λένε. Ανακαλύφθηκε το 1967 απ'τον Nicholas Flemming και χαρτογραφήθηκε το 1968 από ομάδα του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ. Παράξενη μοίρα -πάντα να σπεύδουν οι ξένοι κι Έλληνες ν'αδιαφορούν. Μαράζι για την χώρα του τόσου φωτός.


Ἱστορία τῶν Ὁμηρικῶν Ἐπῶν


Ιστορία των Ομηρικών επών
Historia carminum homericorum


υπό
Γεωργίου Μιστριώτου

Εν Λειψία, Τυπ. Βιγάνδου,1867


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Εξαιρετικά πολύπλοκη και ενδιαφέρουσα είναι και η σχέση των δύο ομηρικών επών με την ιστορία. Τόσο η Ιλιάδα όσο και η Οδύσσεια προϋποθέτουν τον τρωικό πόλεμο, επεισόδιο που για τους αρχαίους Έλληνες θεωρούνταν αυθεντικό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αυθεντικότητα δεν σημαίνει ακριβή γνώση των ιστορικών γεγονότων, αλλά περισσότερο ό,τι οι αρχαίοι νόμιζαν ως πραγματικό γεγονός. Στη νεότερη εποχή παρόμοιες αντιλήψεις ενισχύθηκαν, έπειτα μάλιστα από τις ανασκαφές του αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν (Heinrich Schliemann, 1822-1890) και πολλών διαδόχων του στην Τροία (σημερινό Χισαρλίκ της ΒΔ Τουρκίας) και στην κυρίως Ελλάδα (Μυκήνες, Πύλος). Υποστηρίχθηκε έτσι η άποψη ότι οι επονομαζόμενοι στα δύο ομηρικά έπη ως Αργείοι, Αχαιοί ή Δαναοί, που προέρχονταν από έναν παλαιότερο ένδοξο πολιτισμό, τον μυκηναϊκό (1600-1200 π.Χ.), κυρίευσαν με πολιορκία μια πόλη στην περιοχή του Ελλησπόντου, την Τροία, η οποία βρέθηκε να έχει καταστραφεί από φωτιά (περίπου 1100-1200 π.Χ.). Στο μεταξύ, η αποκρυπτογράφηση της γραμμικής Β το 1952 από τους Μάικλ Βέντρις (M. Ventris) και Τζον Τσάντγουικ (J. Chadwick), γλώσσας της μυκηναϊκής εποχής και πρώιμης μορφής της ελληνικής, που συντηρήθηκε στο ονοματολόγιο των δύο ομηρικών επών, ενίσχυσε την υπόθεση ότι μέσα από τη μακρά ποιητική παράδοση των δύο ομηρικών επών διασώθηκαν γεγονότα της ένδοξης μυκηναϊκής περιόδου. Η ένδοξη αυτή εποχή παύει να υπάρχει γύρω στο 1200, για να ακολουθήσει η παρακμή, η περίοδος των λεγόμενων «σκοτεινών χρόνων» (1100-800 π.Χ.), που συνδέεται με την κάθοδο των Δωριέων στον ελλαδικό χώρο.



Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΩΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΖΩΗΣ



της Αγγελικής Μουστάκου
φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι ένα κομμάτι ιερής πέτρας, τέλεια σχηματισμένο, ώστε να μπορεί κανείς ν'ακουμπά σ'αυτό την ζωή του, να την θρέφει και να την εμπλουτίζει. Είναι ιδιαίτερα τυχερός εκείνος στον οποίον προσφέρθηκε η ευκαιρία να συναντήσει αυτό το κομμάτι ιερής πέτρας. Η τύχη είναι πολύ σημαντική ως πρϋπόθεση ,όμως ο αγώνας εκείνων που αποφασίζουν την βαθύτερη γνώση είναι καθοριστικός ,όχι μόνο για την ζωή των ίδιων, αλλά και της ανθρωπότητας και του πολυπόθητου πολιτισμού.


Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΞΑΝΘΙΠΠΟΥ ΣΤΗΝ ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ


της Αγγελικής Μουστάκου
φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Συχνά ακούμε να μιλούν για τον χρυσό αιώνα του Περικλή και να υμνούν την τελειότητα της τέχνης του Φειδία. Κι όμως,δεν πρέπει να μένει κανείς με την εντύπωση ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα γεννήθηκαν μέσα σ΄ένα ιδανκό περιβάλλον. Τα έργα αυτά είναι προϊόν μιας εποχής με σοβαρές πολιτικές ανατροπές, ισχυρή δοκιμασία της πρώτης εύθραυστης δημοκρατίας και πρωτόγνωρες εφαρμογές στην οικονομία.


ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΟΥ ΜΕ ΤΟ ΑΓΧΟΣ!!


της Θεοδώρας Ανδρέσα
φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Από τα πρώτα βήματα της ενήλικης ζωής σου τρέχεις... να προλάβεις προθεσμίες, διαγωνισμούς, εξετάσεις, συναντήσεις....νιώθεις ότι όλοι περιμένουν κάτι από σένα...το πτυχίο σου, το γάμο, το πρώτο σου παιδί...η καρδιά σου χτυπά μονίμως γρηγορότερα, οι αντοχές σου λιγοστεύουν μέχρι το σημείο που δυσκολεύεσαι να κοιμηθείς και ξυπνάς οξύθυμος και νευρικός! Το stress σε κυριεύει δημιουργώντας πολλά ψυχοσωματικά προβλήματα.

Το άγχος είναι μια προσωπική αντίδραση, μοναδική για κάθε άνθρωπο. Μπορεί να είναι δημιουργικό, παραγωγικό (θετικό άγχος) ή και θανατηφόρο (αρνητικό άγχος). Ο όρος stress προέρχεται από το λατινικό ρήμα stringere που σημαίνει συμπιέζω, σφίγγω ενώ στην ελληνική η λέξη άγχος προέρχεται από το ρήμα άγχω που έχει την ίδια σημασία. Το μεσαίωνα ο όρος χρησιμοποιούνταν για να περιγράψει προβλήματα υγείας ή πόνο, ενώ στις μέρες μας δηλώνει μια κατάσταση στην οποία βιώνουμε ένταση, ανησυχία, θυμό, αγωνία, προβληματισμό και μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας.

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΌταν το σώμα αντιλαμβάνεται έναν κίνδυνο, προετοιμάζει μια αντίδραση. Η αντίδρασή του στο άγχος είναι επίκληση για δράση. Λαμβάνει σήματα κινδύνου και ενεργοποιεί μια σειρά μηχανισμών: 
  • οι μύες του σώματος τεντώνονται
  • η καρδιά εργάζεται περισσότερο για να τροφοδοτήσει τους μυς με αίμα
  • το δέρμα αρχίζει να χλωμιάζει
  • το συκώτι παράγει περισσότερη γλυκόζη ως καύσιμο των μυών
  • το πεπτικό σύστημα υπολειτουργεί
  • οι αισθήσεις ενεργοποιούνται στο έπακρο

Κι αυτά είναι μόνο μερικές αντιδράσεις στο stress. Μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστα αποτελέσματα: απώλεια αίσθησης της πραγματικότητας, κατάθλιψη, σωματικές-ψυχικές ασθένειες και πρόωρη γήρανση.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ

Ο Peter G. Hanson (γιατρός και συγγραφέας) επισημαίνει 3 αρχές για την αντιμετώπιση του stress:

  • Να κακομαθαίνεις τον εαυτό σου
Ποιός είπε ότι οι έπαινοι και τα δώρα είναι αποκλειστικό προνόμιο της παιδικής ηλικίας του ανθρώπου;; Μάλιστα, τα μικρά και συχνά δώρα είναι πολύ πιο αποτελεσματικά για την ψυχολογία μας από ένα μεγάλο δώρο ως αποτέλεσμα μιας περιόδου στερήσεων και θυσίας. Το καθημερινό μικρό βραβείο τονώνει την αυτοπεποίθησή μας και νιώθουμε αναζωογονημένοι, έτοιμοι να κατακτήσουμε τη μάχη με το άγχος.

  • Πες ΟΧΙ στην αναβολή
Κάθε φορά που καλείσαι να αντιμετωπίσεις μια δύσκολη κατάσταση, εκδηλώνεις μια σειρά από δικαολογίες για να αρνηθείς να δράσεις με αποτέλεσμα να αποκτήσεις άγχος όταν θα κληθείς να δράσεις κάτω από πίεση. Αντίθετα, αν αγνοήσεις όλες τις ανακουφιστικές αφορμές της παράτασης αυτής, δεν κινδυνεύεις να χάσεις πολύτιμο χρόνο....ούτε τον ύπνο σου!

  • Κοίταξε κατάματα την αλήθεια
Κι εκεί που ετοιμάζεσαι να γράψεις δικό σου βιβλίο με δικαιολογίες για να μην αναλάβεις δράση, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να δεις την πραγματικότητα όπως είναι. Για να λύσεις τα προβλήματά σου, ώστε να μην οδηγηθείς σε αγχωτικές καταστάσεις, δες τα πράγματα ως έχουν κι αποφάσισε ποια θέματα είσαι σε θέση να ελέγξεις. Μην αρχίζεις να ανησυχείς για πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις!!

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΕΙΣ ΤΟ ΑΓΧΟΣ

  • Διαχειρίσου το χρόνο σου
Οι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουμε ότι δε μας φτάνει το 24ωρο για να κάνουμε όσα θα θέλαμε και πρέπει. Το αποτέλεσμα είναι πως οι πιέσεις που νιώθουμε από τη συνεχή ροή των πραγμάτων καταλήγουν σε στρες. Για να εξοικονομήσεις χρόνο όμως θα μπορούσες να οργανώσεις ένα πλάνο με τις δραστηριότητές σου, ώστε να μειώσεις τις πιθανότητες λάθους και να αποφύγεις το άγχος! Καλό είναι να αφήσεις στον προγραμματισμό σου κάποια περιθώρια ασφαλείας για όποιες απρόβλεπτες καταστάσεις τυχόν συναντήσεις. Επίσης, ταξινόμησε μέσα στη μέρα τις εργασίες σου ανάλογα με τις απαιτήσεις που έχουν. Το πρωί ασχολήσου με εργασίες που απαιτούν αυτοσυγκέντρωση και προσοχή. Το μεσημέρι, που οι ρυθμοί πέφτουν, δοκίμασε να χαλαρώσεις και νωρίς το απόγευμα επιδίωξε τις λιγότερο απαιτητικές εργασίες.

  • Οργάνωσε το χώρο σου
Έχει αποδειχθεί ότι άτομα που διατηρούν μια τάξη στον ιδιωτικό τους χώρο, γνωρίζουν που βρίσκονται αντικείμενα ή αρχεία που τους είναι χρήσιμα και δεν αγχώνονται όταν τα χρειαστούν. (Οι αρχαίοι Κινέζοι το έλεγαν Feng Shui). Διατήρησε καθαρό το περιβάλλον σου για να διαστηριοποιείσαι πιο άνετα κι ελεύθερα και εφάρμοσε ένα ευέλικτο πρόγραμμα για τα έγγραφά σου, αν είναι δυνατόν.

  • Μοιράσου τις υποχρεώσεις σου
Αν αναλαμβάνεις πλήθος καθηκόντων για να έχεις τον απόλυτο έλεγχο, μην εκπλήσσεσαι που δεν μπορείς να τα καταφέρεις όλα και νιώθεις να πνίγεσαι από το άγχος. Άφησε κάποιες αρμοδιότητες σε τρίτους και μη λειτουργείς συγκεντρωτικά. Επίλεξε ένα άτομο για κάθε εργασία, (στη δουλειά ή την οικογένεια), εξήγησέ του γιατί το επέλεξες, πώς θα τα καταφέρει και ορίστε από κοινού το χρονικό περιθώριο της εργασίας .

  • Επικεντρώσου σε ένα πράγμα κάθε φορά
Μην ξεκινάς πολλά πράγματα ταυτόχρονα γιατί το σίγουρο είναι ότι δεν θα είσαι το ίδιο αποτελεσματικός, αν δεν αποτύχεις. Δεν μπορείς, για παράδειγμα, να κλείνεις ένα ραντεβού επαγγελματικό και ταυτόχρονα να κάνεις υπολογισμούς για τους λογαριασμούς! Σιγουρέψου ότι έχεις τελειώσει τη μια δουλειά για να μπορέσεις να ξεκινήσεις την επόμενη.

  • Να επιτρέπεις στον εαυτό σου διαλείμματα
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΗ σωστή χρήση της ενέργειάς σου λειτουργεί λυτρωτικά, ειδικά σε ζητήματα εργασίας. Τα τακτικά διαλείμματα επιβάλλονται για να ανακτήσεις τις δυνάμεις σου και να ολοκληρώσεις περισσότερες δουλειές σε λιγότερο χρόνο. Προσπάθησε να χαλαρώνεις τον αυχένα, την αναπνοή και τους ώμους σου 2-3 λεπτά για να μην νιώθεις ότι καταρρέεις. Καλύτερο θα ήταν να καθιερώσεις τη ρουτίνα του μεσημεριανό ύπνου (30’ είναι αρκετά). Η επιστημονική ομάδα του καθηγητή Χιου Πίγκινς του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ υποστηρίζει ότι ο ύπνος είναι ζωτικής σημασίας για τη μνήμη και τη μάθηση, στάση που έχουν υιοθετήσει ορισμένες πολυεθνικές εταιρείες, παρέχοντας ειδικά διαμορφωμένα γραφεία ή δωμάτια!

  • Βάλε τη γυμναστική στο πρόγραμμά σου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΜε την άσκηση, αυξάνεται η παραγωγή ορμονών στον εγκέφαλο, οι οποίες αλλάζουν τη διάθεσή μας προκαλούν ευφορία. Η κυριότερη εκ των οποίων είναι η β-ενδορφίνη, ορμόνη που απελευθερώνεται από τον εγκέφαλο, (και κατά τη σεξουαλική πράξη, παρεμπιπτόντως) σημαντικό παράγοντα στην καταπολέμηση της κατάθλιψης και παράλληλα μειώνεται η έκκριση των ορμονών του άγχους, της αδρεναλίνης και κορτιζόλης. Δεν είναι απαραίτητο να πηγαίνεις σε κάποιο γυμναστήριο για να ασκηθείς, μπορείς να το κάνεις και μόνος σου με απλές ασκήσεις που θα σε κάνουν να αποβάλεις την ένταση της ημέρας. Το γρήγορο περπάτημα αποτελεί μια καλή και συνήθη άσκηση αλλά ακόμα πιο αποτελεσματικός σε θέματα στρες είναι ο διαλογισμός.

  • Βάλε μουσική!
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΤα οφέλη της μουσικής είναι πολλά. Επηρεάζεται θετικά ο εγκέφαλος και οι χτύποι της καρδιάς επανέρχονται στο φυσιολογικό των ρυθμών της. Πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Παβία στην Ιταλία επιβεβαιώνει τη θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής και ιδιαίτερα της όπερας στον ανθρώπινο οργανισμό. Για πολλά χρόνια η μουσικοθεραπεία ενάντια στο άγχος, στηριζόταν στην κλασική μουσική με ιδιαίτερη προτίμηση τη μουσική που συνέθετε ο Μπαχ κι ο Μότσαρτ.

  • Ρύθμισε τη διατροφή σου
Μάθε να τρως υγιεινά, μικρά γεύματα μέσα στη μέρα. Απόφυγε να πίνεις καφέ ή τσάι αργά το απόγευμα, επειδή η καφεΐνη είναι διεγερτική για το σώμα. Μην πηγαίνεις νηστικός για ύπνο αλλά ούτε έχοντας φάει βαριά. Μπορείς να πιείς γάλα που διαθέτει κατευναστικές ουσίες. Βάλε στο διατροφικό σου μενού λαχανικά και φρούτα, καθώς αποτελούν πηγές φυλλικού οξέος που επιδρά στην ομαλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος. Επιπλέον, το κρέας θα προμηθεύσει τον οργανισμό σου με ψευδάργυρο και τα ψάρια με λιπαρά οξέα Ωμέγα 3 που έχει ανάγκη το σώμα κάτω από στρεσογόνες καταστάσεις. Φυσικά αν χρειάζεσαι πιο άμεσα αποτελέσματα, μπορείς να δοκιμάσεις ένα ρόφημα με βότανα της φύσης όπως η βαλεριάνα ή η λουίζα.

  • Πάρε βαθιές αναπνοές
Τη στιγμή που νιώθεις να διακατέχεσαι από στρες, δοκίμασε να αναπνεύσεις βαθιά μέσω του διαφράγματος. Δυστυχώς οι άνθρωποι έχουμε ξεχάσει να αναπνέουμε σωστά! Η αναπνοή από το διάφραγμα θα σε βοηθήσει να χαλαρώσεις, αφού εγγυάται καλύτερη οξυγόνωση σε όλα τα όργανα του σώματος.

  • Δραπέτευσε στην εξοχή 
Μια φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, πήγαινε μια βόλτα στην εξοχή ή σε τοπίο μη αστικό που μπορεί να “απλωθεί” στον ορίζοντα το βλέμμα σου. Ασχολήσου με δραστηριότητες που σου δίνουν τη δυνατότητα οι φυσικές εξορμήσεις όπως η αναρρίχηση, η πεζοπορία στο ύπαιθρο ή ο περίπατος μέχρι το κοντινότερο λιμάνι. Αν δεν έχεις χρόνο για τίποτα από αυτά, δοκίμασε μια βόλτα στο μπαλκόνι σου ή φύτεψε λίγα φυτά, συνήθεια που ξεκουράζει.
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Ο ήλιος είναι ένα από τα καλύτερα αγχολυτικά σύμφωνα με τους επιστήμονες υγείας, γι’αυτό συνίσταται καθημερινά μια βόλτα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Οι σταγόνες της βροχής από την άλλη, περιέχουν βιταμίνη Β12, η οποία δρα ενάντια στο άγχος και την κατάθλιψη. Οπότε, μη βιαστείς να ανοίξεις ομπρέλα την επόμενη φορά που θα ψιχαλίζει!

  • Να γελάς!
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Μετά από ένα ξεκαρδιστικό γέλιο όλοι νιώθουμε πιο ανανεωμένοι, γαλήνιοι κι αυτό γιατί το γέλιο κινώντας το διάφραγμα, επιτυγχάνει πιο άμεση οξυγόνωση στους μυς του προσώπου και ολόκληρου του οργανισμού (ο αέρας κινείται μέσα στα πνευμόνια με ταχύτητα που φτάνει τα 120 χλμ/ώρα). Το συχνό γέλιο οδηγεί στην παραγωγή μεγαλύτερης ποσότητας ενδορφινών, η επίδραση των οποίων είναι ιδιαίτερα χαλαρωτική και αναλγητική για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Η συναναστροφή με άτομα που ξέρεις ότι θα σε στηρίζουν και η ενασχόληση με μια νέα δραστηριότητα, θα συμβάλουν θετικά σε αυτό το βήμα.

Πολλές οι συμβουλές μας κι ελπίζουμε να μην αγχώθηκες περισσότερο! Τελικά το μόνο που χρειάζεσαι για να ενεργοποιηθείς είναι να καταλάβεις ότι το άγχος το επιλέγεις εσύ...

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ














ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Dr.Peter G.Hanson, 1985, "The Joy Of Stress", StressWorks.
Jenni Adams, 2004, "Στρες:φίλος για μια ολόκληρη ζωή", Εκδόσεις Φυτράκη.








ΠΑΙΖΕΙΣ ΣΕ ΔΙΠΛΟ ΤΑΜΠΛΟ, Ε;;



Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Το 1875 ο Παπαδιαμάντης έγραψε σε μιαν επιστολή του: « Εις την ανθρώπινην φύσιν υπάρχει μία ροπή, μία τάσις προς την διαφθοράν. Θέλει κανείς να χαλασθή και δια τούτου χαλνιέται ». Άκρως επίκαιρο.. Σήμερα πλέον η τάση για διαφθορά έχει γίνει πράξη και αποδεικνύεται αυτό κάθε ώρα και στιγμή. Αρχής γενομένης από την υποκρισία σε όλες, μα όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας.


Καρχαρίες στην Ελλάδα: Η έννοια της Κόλασης


του Νίκου Κατσούλη
της Ενώσης Συντακτών Διαδικτύου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τον Ιούλιο του 1847 ένας πόρφυρας (καρχαρίας) κατασπάραξε ένα νεαρό Άγγλο στρατιώτη που κολυμπούσε στην κατεχόμενη από Άγγλους τότε Κέρκυρα. Ο Σολωμός θέλησε να αποδώσει με τον τρόπο του το τραγικό γεγονός με τους εξής στίχους:

Η Κόλαση πάντ' άγρυπνη σου στήθηκε τριγύρου·
Αλλά δεν έχει δύναμη πάρεξ μακριά και πέρα
.....
Απομεινάρι θαυμαστό ερμιάς και μεγαλείου,
Όμορφε ξένε και καλέ, και στον ανθό της νιότης,
Άμε και δέξου στο γιαλό του δυνατού την κλάψα.


ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Ως σπουδάστρια της νοηματικής γλώσσας αυθόρμητα τη χρησιμοποιώ στην καθημερινότητά μου και πολλές φορές και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων μου, γεγονός που δημιούργησε απορίες στους μαθητές μου για το τι είναι και πώς μπορούν να τη μάθουν. Κάπως, έτσι, λοιπόν οι ίδιοι γνώρισαν από κοντά –μέσω εμού- τον κόσμο της νοηματικής και εξέφρασαν τις δικές τους απόψεις γύρω από αυτόν. Μια προσπάθεια καταγραφής τους γίνεται στο συγκεκριμένο άρθρο θέλοντας να αναδεΙχθεί το πόσο προσιτή και ωφέλιμη είναι η νοηματική γλώσσα σε όλες τις ηλικίες.