Η φωναχτή σκέψη ως μεταγνωστική δεξιότητα στην Ανάγνωση


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Μεταγνώση είναι η επίγνωση του τρόπου που λειτουργεί η σκέψη και των τρόπων με τους οποίους επεξεργάζεται κανείς τη γνώση, του τί ξέρει και τί δεν ξέρει κανείς. Στην ουσία, είναι κομμάτι της αυτοεκτίμησης του ανθρώπου.


ΔΕΝ ΕΙΝ' "ΠΟΥΚΑΜΙΣΟ ΑΔΕΙΑΝΟ" Η ΕΛΕΝΗ


της Αγγελικής Μουστάκου
-φιλολόγου
 

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η Λήδα, ήταν τόσο όμορφη ,που την καταγωγή της διεκδικούσαν διάφορες πατρίδες, όπως η Σπάρτη, η Αιτωλία, η Κόρινθος. Ο Δίας είχε δει την Λήδα στο νησάκι Πέφνο και την ερωτεύτηκε . Ζήτησε την βοήθεια της Αφροδίτης. Εκείνη τον μεταμόρφωσε σε κύκνο και η ίδια, με την μορφή αετού, τον καταδίωκε. Η Λήδα σπλαχνίστηκε τον κύκνο και τον πήρε στην αγκαλιά της για να τον σώσει. Στην πορεία γέννησε δύο αυγά. Απ' το ένα βγήκε η Ελένη και απ' το άλλο τα δίδυμα αδέρφια της Κάστορας και Πολυδεύκης.


Πλάτων, Διοτίμα, φεμινισμός.



Πλάτωνος Συμπόσιον: Λόγος Διοτίμας. 
Είναι τελικά «φεμινιστική» η επιλογή του Πλάτωνα να εναποθέσει σε μια γυναίκα 
την πιο σημαντική του φιλοσοφική θεωρία;


της Δρ.Γεωργίας Παραγιουδάκη


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



1. Εισαγωγή
Ο ρόλος των γυναικών στην κλασική Αθήνα περιοριζόταν αποκλειστικά στα οικιακά καθήκοντα και την ανατροφή των παιδιών.[1] Ωστόσο, αρκετές λογοτεχνικές αναφορές τις κατατάσσουν υψηλότερα, ακόμα και ως συμμετέχουσες σε κοινωνικά δρώμενα.[2]

Σε σχέση πάντως με τον αποκλεισμό τους από την κοινωνική και πολιτική ζωή, ο Gomme θεωρεί ότι οι Αθηναίες δεν απείχαν τελικά και πολύ από τις σύγχρονές του γυναίκες στη Βρετανία.[3] Εν τέλει δεν υπάρχει βεβαιότητα για το πόσο η πραγματικότητα αντιστοιχούσε στο κοινωνικό ιδεώδες του γυναικείου αποκλεισμού[4]. Και αυτό, γιατί, εκτός των άλλων, είναι πολύ δύσκολο να ανιχνεύσει κανείς τις αποκλίσεις ανάμεσα στις πηγές και την κοινωνική πραγματικότητα, όταν τα κυριότερα πνευματικά έργα της εποχής ήταν δημιουργήματα ανδρών και απευθύνονταν σε αυτούς. Εξάλλου, η καθολική αποδοχή των ανδρικών απόψεων, οφείλεται στη ζύμωση της κοινωνίας με αυτές.[5] Το κοινωνικό φύλο, όπως θα χαρακτηριστεί η έμφυλη ταυτότητα στις νεότερες φεμινιστικές θεωρίες, είναι επίκτητο και διαμορφώνεται βάσει των κοινωνικών προσταγών.[6]


Στο μυαλό του αποξενωτή γονιού




της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

<Σε παντρεύτηκα κύριε, οφείλεις να σεβαστείς το στεφάνι σου. Να σεβαστείς ότι δεσμευτήκαμε να είμαστε μαζί. Τι σημασία έχει που δεν τα πάμε καλά μεταξύ μας; Που δεν τα βρίσκουμε. Νομίζεις πως οι άλλοι τα βρίσκουν και συνεχίζουν να είναι μαζί; Δεν θα σου περάσει έτσι εύκολα αυτό που μου έκανες; Γίναμε γονείς, τα παιδιά μας είναι πάνω από όλα. Θα σε κάνω να μετανιώσεις πικρά. Γιατί μόνο αυτό σου αξίζει>


Πώς συγχωράς τον εαυτό σου;



της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


«Αν είχα ένα σφουγγάρι που μπορούσε να σβήνει τα λάθη του παρελθόντος θα έσβηνα πολλά από τα λάθη που έκανα. Θα επέλεγα να σβήσω εκείνα που πλήρωσα ακριβά, που με βασάνισαν περισσότερο, που με έκαναν να μετανιώσω. Αλλά κυρίως αυτά τα λάθη που δυσκολεύτηκα να συγχωρήσω στον εαυτό μου», μου είπε.

-Πιστεύεις πως τα λάθη σου, σε βοήθησαν κάπως να αντιληφθείς καποια πράγματα;

-Ναι, ίσως να με βοήθησαν. Δεν ξέρω όμως.Δεν υπάρχει άραγε κάποιος πιο ανώδυνος τρόπος να μάθεις κάτι; Χρειαζεται ό,τι μαθαίνεις να το πληρώνεις;


ΝΟΣΤΟΣ Ή ΠΗΓΑΙΜΟΣ, ΠΟΙΗΤΑ;

 
της Αγγελικής Μουστάκου
- φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Όταν η ελεύθερη γνώμη πληρώνεται ακριβά, τότε οι ποιητές μιλούν για μας μέσα απ'τις λέξεις που συγκέντρωσαν με την συνδρομή των διάχυτων αισθήσεών τους. Έμαθαν από νωρίς να χρησιμοποιούν μια γλώσσα συνθηματική και προφητική και τολμούν να την ενεργοποιούν κάθε φορά που νιώθουν πως τα όρια γύρω τους στενεύουν. Η μνήμη των ποιητών είναι σκληρή και τα όνειρά τους απειλητικά, γεμάτα με τα φαντάσματα του παρελθόντος και τα οράματα του μέλλοντος. Αυτή είναι μια μορφή φυλακής , που πάει την γλώσσα τους ακόμα πιο πέρα και ακόμα πιο βαθιά.


Πώς βοηθά ο εκπαιδευτικός το παιδί που εμφανίζει δειλία;


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Οι μαθητές που εμφανίζουν στο σχολείο συναισθηματικές δυσκολίες αλλά και συμπεριφορικά προβλήματα χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: στους εξωστρεφείς και στους εσωστρεφείς. Οι εξωστρεφείς μαθητές συνηθίζουν να εξωτερικεύουν τα προβλήματα τους και τις συναισθηματικές τους δυσκολίες. Οι εσωστρεφείς έχουν την τάση να εσωτερικεύουν τα συναισθηματικά τους προβλήματα και δυσκολίες. Οπότε ένας εξωστρεφής μαθητής εξωτερικεύει τις δυσκολίες του με επιθετικότητα, θυμό, αντικοινωνικές αντιδράσεις ή διαταρακτική συμπεριφορά. Ενώ ένας εσωστρεφής μαθητής εσωτερικεύει τις δυσκολίες του με κοινωνική απόσυρση, σχολική φοβία, συστολή και δειλία.


Έχετε στην τάξη σας υπερυπεύθυνα παιδιά;


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τα υπερυπεύθυνα παιδιά ενδείκνυται να μεγαλώνουν σε ένα σπίτι όπου οι ρόλοι γονιών-παιδιού είναι αντεστραμμένοι. Δηλαδή, αυτά τα παιδιά έχουν γονεοποιηθεί!

Τα παιδιά που γονεοποιουνται αναλαμβάνουν γονεικά καθήκοντα π.χ μπορεί να φροντίζουν τους γονείς τους, να αναλαμβάνουν καθήκοντα που δεν αρμόζουν στην ηλικία τους, να συμπαραστέκονται ψυχολογικά στους γονείς τους.


ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ...!!!



ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τα σχολεία ξεκινούν σε λίγες μέρες και πολλοί μικροί και μεγάλοι ανυπομονούν για αυτό! Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που βλέπουν το σχολείο ως ένα γεγονός αρκετά δύσκολο, που δεν μπορούν εύκολα να διαχειριστούν! «Δε θέλω να πάω σχολείο πάλι! Θα γράφω όλη μέρα! Δεν ξέρω αν θα είμαι καλός/η! Και αν δεν τα καταφέρω; Μόνο το διάλειμμα μου αρέσει! Και ποια δασκάλα θα έχουμε πάλι; Αν δε μου αρέσει;», ακούω αυτές τις μέρες από την πλειοψηφία των μαθητών μου, οι οποίοι φοιτούν κυρίως στη βαθμίδα του Δημοτικού.


Ἡ δε γυνή ἵνα φοβῆται τον ἄνδρα…;



Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Χιλιοακουσμένη και χιλιοειπωμένη έκφραση, η οποία προέρχεται από την επιστολή του αποστόλου Παύλου προς στους κατοίκους της Εφέσου ( Εφεσ. 5, 33 ), υπενθυμίζοντάς τους, τα αμοιβαία καθήκοντα των χριστιανών συζύγων. Το συγκεκριμένο κείμενο είναι ενταγμένο και στο Ιερό Μυστήριο του Γάμου και παλαιότερα, όταν ακουγόταν, κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου προκαλούνταν γελάκια, σχόλια και γενικότερα ήταν όλοι μια « ωραία ατμόσφαιρα »..επειδή η « θαρραλέα » νύφη πατούσε το πόδι του γαμπρού και του υποδήλωνε έτσι πως δεν πρόκειται να τον φοβάται και να τον τρέμει, εφ’ όρου ζωής αγνοώντας και η ίδια και σχεδόν όλοι οι παρευρισκόμενοι την ιερότητα της στιγμής και την αληθινή ερμηνεία της συγκεκριμένης έκφρασης. Του λόγου το αληθές:


ΠΑΥΛΟΠΕΤΡΙ


της
Αγγελικής Μουστάκου
- φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Απέναντι απ'το νότιο άκρο της Λακωνίας βρίσκεται η τουριστική Ελαφόνησος. Μεταξύ της νησίδας και της ξηράς απλώνεται η γαλανή θάλασσα . Και κάτω απ'τα κύματα, σε βάθος τεσσάρων μέτρων, έχει βυθιστεί μια αρχαία πόλη, ηλικίας 5000 ετών-Παυλοπέτρ την λένε. Ανακαλύφθηκε το 1967 απ'τον Nicholas Flemming και χαρτογραφήθηκε το 1968 από ομάδα του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ. Παράξενη μοίρα -πάντα να σπεύδουν οι ξένοι κι Έλληνες ν'αδιαφορούν. Μαράζι για την χώρα του τόσου φωτός.


Ἱστορία τῶν Ὁμηρικῶν Ἐπῶν


Ιστορία των Ομηρικών επών
Historia carminum homericorum


υπό
Γεωργίου Μιστριώτου

Εν Λειψία, Τυπ. Βιγάνδου,1867


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Εξαιρετικά πολύπλοκη και ενδιαφέρουσα είναι και η σχέση των δύο ομηρικών επών με την ιστορία. Τόσο η Ιλιάδα όσο και η Οδύσσεια προϋποθέτουν τον τρωικό πόλεμο, επεισόδιο που για τους αρχαίους Έλληνες θεωρούνταν αυθεντικό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αυθεντικότητα δεν σημαίνει ακριβή γνώση των ιστορικών γεγονότων, αλλά περισσότερο ό,τι οι αρχαίοι νόμιζαν ως πραγματικό γεγονός. Στη νεότερη εποχή παρόμοιες αντιλήψεις ενισχύθηκαν, έπειτα μάλιστα από τις ανασκαφές του αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν (Heinrich Schliemann, 1822-1890) και πολλών διαδόχων του στην Τροία (σημερινό Χισαρλίκ της ΒΔ Τουρκίας) και στην κυρίως Ελλάδα (Μυκήνες, Πύλος). Υποστηρίχθηκε έτσι η άποψη ότι οι επονομαζόμενοι στα δύο ομηρικά έπη ως Αργείοι, Αχαιοί ή Δαναοί, που προέρχονταν από έναν παλαιότερο ένδοξο πολιτισμό, τον μυκηναϊκό (1600-1200 π.Χ.), κυρίευσαν με πολιορκία μια πόλη στην περιοχή του Ελλησπόντου, την Τροία, η οποία βρέθηκε να έχει καταστραφεί από φωτιά (περίπου 1100-1200 π.Χ.). Στο μεταξύ, η αποκρυπτογράφηση της γραμμικής Β το 1952 από τους Μάικλ Βέντρις (M. Ventris) και Τζον Τσάντγουικ (J. Chadwick), γλώσσας της μυκηναϊκής εποχής και πρώιμης μορφής της ελληνικής, που συντηρήθηκε στο ονοματολόγιο των δύο ομηρικών επών, ενίσχυσε την υπόθεση ότι μέσα από τη μακρά ποιητική παράδοση των δύο ομηρικών επών διασώθηκαν γεγονότα της ένδοξης μυκηναϊκής περιόδου. Η ένδοξη αυτή εποχή παύει να υπάρχει γύρω στο 1200, για να ακολουθήσει η παρακμή, η περίοδος των λεγόμενων «σκοτεινών χρόνων» (1100-800 π.Χ.), που συνδέεται με την κάθοδο των Δωριέων στον ελλαδικό χώρο.



Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΩΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΖΩΗΣ



της Αγγελικής Μουστάκου
φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι ένα κομμάτι ιερής πέτρας, τέλεια σχηματισμένο, ώστε να μπορεί κανείς ν'ακουμπά σ'αυτό την ζωή του, να την θρέφει και να την εμπλουτίζει. Είναι ιδιαίτερα τυχερός εκείνος στον οποίον προσφέρθηκε η ευκαιρία να συναντήσει αυτό το κομμάτι ιερής πέτρας. Η τύχη είναι πολύ σημαντική ως πρϋπόθεση ,όμως ο αγώνας εκείνων που αποφασίζουν την βαθύτερη γνώση είναι καθοριστικός ,όχι μόνο για την ζωή των ίδιων, αλλά και της ανθρωπότητας και του πολυπόθητου πολιτισμού.


Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΞΑΝΘΙΠΠΟΥ ΣΤΗΝ ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ


της Αγγελικής Μουστάκου
φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Συχνά ακούμε να μιλούν για τον χρυσό αιώνα του Περικλή και να υμνούν την τελειότητα της τέχνης του Φειδία. Κι όμως,δεν πρέπει να μένει κανείς με την εντύπωση ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα γεννήθηκαν μέσα σ΄ένα ιδανκό περιβάλλον. Τα έργα αυτά είναι προϊόν μιας εποχής με σοβαρές πολιτικές ανατροπές, ισχυρή δοκιμασία της πρώτης εύθραυστης δημοκρατίας και πρωτόγνωρες εφαρμογές στην οικονομία.


ΣΥΜΦΙΛΙΩΣΟΥ ΜΕ ΤΟ ΑΓΧΟΣ!!


της Θεοδώρας Ανδρέσα
φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Από τα πρώτα βήματα της ενήλικης ζωής σου τρέχεις... να προλάβεις προθεσμίες, διαγωνισμούς, εξετάσεις, συναντήσεις....νιώθεις ότι όλοι περιμένουν κάτι από σένα...το πτυχίο σου, το γάμο, το πρώτο σου παιδί...η καρδιά σου χτυπά μονίμως γρηγορότερα, οι αντοχές σου λιγοστεύουν μέχρι το σημείο που δυσκολεύεσαι να κοιμηθείς και ξυπνάς οξύθυμος και νευρικός! Το stress σε κυριεύει δημιουργώντας πολλά ψυχοσωματικά προβλήματα.

Το άγχος είναι μια προσωπική αντίδραση, μοναδική για κάθε άνθρωπο. Μπορεί να είναι δημιουργικό, παραγωγικό (θετικό άγχος) ή και θανατηφόρο (αρνητικό άγχος). Ο όρος stress προέρχεται από το λατινικό ρήμα stringere που σημαίνει συμπιέζω, σφίγγω ενώ στην ελληνική η λέξη άγχος προέρχεται από το ρήμα άγχω που έχει την ίδια σημασία. Το μεσαίωνα ο όρος χρησιμοποιούνταν για να περιγράψει προβλήματα υγείας ή πόνο, ενώ στις μέρες μας δηλώνει μια κατάσταση στην οποία βιώνουμε ένταση, ανησυχία, θυμό, αγωνία, προβληματισμό και μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας.

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΌταν το σώμα αντιλαμβάνεται έναν κίνδυνο, προετοιμάζει μια αντίδραση. Η αντίδρασή του στο άγχος είναι επίκληση για δράση. Λαμβάνει σήματα κινδύνου και ενεργοποιεί μια σειρά μηχανισμών: 
  • οι μύες του σώματος τεντώνονται
  • η καρδιά εργάζεται περισσότερο για να τροφοδοτήσει τους μυς με αίμα
  • το δέρμα αρχίζει να χλωμιάζει
  • το συκώτι παράγει περισσότερη γλυκόζη ως καύσιμο των μυών
  • το πεπτικό σύστημα υπολειτουργεί
  • οι αισθήσεις ενεργοποιούνται στο έπακρο

Κι αυτά είναι μόνο μερικές αντιδράσεις στο stress. Μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστα αποτελέσματα: απώλεια αίσθησης της πραγματικότητας, κατάθλιψη, σωματικές-ψυχικές ασθένειες και πρόωρη γήρανση.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ

Ο Peter G. Hanson (γιατρός και συγγραφέας) επισημαίνει 3 αρχές για την αντιμετώπιση του stress:

  • Να κακομαθαίνεις τον εαυτό σου
Ποιός είπε ότι οι έπαινοι και τα δώρα είναι αποκλειστικό προνόμιο της παιδικής ηλικίας του ανθρώπου;; Μάλιστα, τα μικρά και συχνά δώρα είναι πολύ πιο αποτελεσματικά για την ψυχολογία μας από ένα μεγάλο δώρο ως αποτέλεσμα μιας περιόδου στερήσεων και θυσίας. Το καθημερινό μικρό βραβείο τονώνει την αυτοπεποίθησή μας και νιώθουμε αναζωογονημένοι, έτοιμοι να κατακτήσουμε τη μάχη με το άγχος.

  • Πες ΟΧΙ στην αναβολή
Κάθε φορά που καλείσαι να αντιμετωπίσεις μια δύσκολη κατάσταση, εκδηλώνεις μια σειρά από δικαολογίες για να αρνηθείς να δράσεις με αποτέλεσμα να αποκτήσεις άγχος όταν θα κληθείς να δράσεις κάτω από πίεση. Αντίθετα, αν αγνοήσεις όλες τις ανακουφιστικές αφορμές της παράτασης αυτής, δεν κινδυνεύεις να χάσεις πολύτιμο χρόνο....ούτε τον ύπνο σου!

  • Κοίταξε κατάματα την αλήθεια
Κι εκεί που ετοιμάζεσαι να γράψεις δικό σου βιβλίο με δικαιολογίες για να μην αναλάβεις δράση, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να δεις την πραγματικότητα όπως είναι. Για να λύσεις τα προβλήματά σου, ώστε να μην οδηγηθείς σε αγχωτικές καταστάσεις, δες τα πράγματα ως έχουν κι αποφάσισε ποια θέματα είσαι σε θέση να ελέγξεις. Μην αρχίζεις να ανησυχείς για πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις!!

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΕΙΣ ΤΟ ΑΓΧΟΣ

  • Διαχειρίσου το χρόνο σου
Οι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουμε ότι δε μας φτάνει το 24ωρο για να κάνουμε όσα θα θέλαμε και πρέπει. Το αποτέλεσμα είναι πως οι πιέσεις που νιώθουμε από τη συνεχή ροή των πραγμάτων καταλήγουν σε στρες. Για να εξοικονομήσεις χρόνο όμως θα μπορούσες να οργανώσεις ένα πλάνο με τις δραστηριότητές σου, ώστε να μειώσεις τις πιθανότητες λάθους και να αποφύγεις το άγχος! Καλό είναι να αφήσεις στον προγραμματισμό σου κάποια περιθώρια ασφαλείας για όποιες απρόβλεπτες καταστάσεις τυχόν συναντήσεις. Επίσης, ταξινόμησε μέσα στη μέρα τις εργασίες σου ανάλογα με τις απαιτήσεις που έχουν. Το πρωί ασχολήσου με εργασίες που απαιτούν αυτοσυγκέντρωση και προσοχή. Το μεσημέρι, που οι ρυθμοί πέφτουν, δοκίμασε να χαλαρώσεις και νωρίς το απόγευμα επιδίωξε τις λιγότερο απαιτητικές εργασίες.

  • Οργάνωσε το χώρο σου
Έχει αποδειχθεί ότι άτομα που διατηρούν μια τάξη στον ιδιωτικό τους χώρο, γνωρίζουν που βρίσκονται αντικείμενα ή αρχεία που τους είναι χρήσιμα και δεν αγχώνονται όταν τα χρειαστούν. (Οι αρχαίοι Κινέζοι το έλεγαν Feng Shui). Διατήρησε καθαρό το περιβάλλον σου για να διαστηριοποιείσαι πιο άνετα κι ελεύθερα και εφάρμοσε ένα ευέλικτο πρόγραμμα για τα έγγραφά σου, αν είναι δυνατόν.

  • Μοιράσου τις υποχρεώσεις σου
Αν αναλαμβάνεις πλήθος καθηκόντων για να έχεις τον απόλυτο έλεγχο, μην εκπλήσσεσαι που δεν μπορείς να τα καταφέρεις όλα και νιώθεις να πνίγεσαι από το άγχος. Άφησε κάποιες αρμοδιότητες σε τρίτους και μη λειτουργείς συγκεντρωτικά. Επίλεξε ένα άτομο για κάθε εργασία, (στη δουλειά ή την οικογένεια), εξήγησέ του γιατί το επέλεξες, πώς θα τα καταφέρει και ορίστε από κοινού το χρονικό περιθώριο της εργασίας .

  • Επικεντρώσου σε ένα πράγμα κάθε φορά
Μην ξεκινάς πολλά πράγματα ταυτόχρονα γιατί το σίγουρο είναι ότι δεν θα είσαι το ίδιο αποτελεσματικός, αν δεν αποτύχεις. Δεν μπορείς, για παράδειγμα, να κλείνεις ένα ραντεβού επαγγελματικό και ταυτόχρονα να κάνεις υπολογισμούς για τους λογαριασμούς! Σιγουρέψου ότι έχεις τελειώσει τη μια δουλειά για να μπορέσεις να ξεκινήσεις την επόμενη.

  • Να επιτρέπεις στον εαυτό σου διαλείμματα
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΗ σωστή χρήση της ενέργειάς σου λειτουργεί λυτρωτικά, ειδικά σε ζητήματα εργασίας. Τα τακτικά διαλείμματα επιβάλλονται για να ανακτήσεις τις δυνάμεις σου και να ολοκληρώσεις περισσότερες δουλειές σε λιγότερο χρόνο. Προσπάθησε να χαλαρώνεις τον αυχένα, την αναπνοή και τους ώμους σου 2-3 λεπτά για να μην νιώθεις ότι καταρρέεις. Καλύτερο θα ήταν να καθιερώσεις τη ρουτίνα του μεσημεριανό ύπνου (30’ είναι αρκετά). Η επιστημονική ομάδα του καθηγητή Χιου Πίγκινς του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ υποστηρίζει ότι ο ύπνος είναι ζωτικής σημασίας για τη μνήμη και τη μάθηση, στάση που έχουν υιοθετήσει ορισμένες πολυεθνικές εταιρείες, παρέχοντας ειδικά διαμορφωμένα γραφεία ή δωμάτια!

  • Βάλε τη γυμναστική στο πρόγραμμά σου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΜε την άσκηση, αυξάνεται η παραγωγή ορμονών στον εγκέφαλο, οι οποίες αλλάζουν τη διάθεσή μας προκαλούν ευφορία. Η κυριότερη εκ των οποίων είναι η β-ενδορφίνη, ορμόνη που απελευθερώνεται από τον εγκέφαλο, (και κατά τη σεξουαλική πράξη, παρεμπιπτόντως) σημαντικό παράγοντα στην καταπολέμηση της κατάθλιψης και παράλληλα μειώνεται η έκκριση των ορμονών του άγχους, της αδρεναλίνης και κορτιζόλης. Δεν είναι απαραίτητο να πηγαίνεις σε κάποιο γυμναστήριο για να ασκηθείς, μπορείς να το κάνεις και μόνος σου με απλές ασκήσεις που θα σε κάνουν να αποβάλεις την ένταση της ημέρας. Το γρήγορο περπάτημα αποτελεί μια καλή και συνήθη άσκηση αλλά ακόμα πιο αποτελεσματικός σε θέματα στρες είναι ο διαλογισμός.

  • Βάλε μουσική!
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΤα οφέλη της μουσικής είναι πολλά. Επηρεάζεται θετικά ο εγκέφαλος και οι χτύποι της καρδιάς επανέρχονται στο φυσιολογικό των ρυθμών της. Πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της Παβία στην Ιταλία επιβεβαιώνει τη θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής και ιδιαίτερα της όπερας στον ανθρώπινο οργανισμό. Για πολλά χρόνια η μουσικοθεραπεία ενάντια στο άγχος, στηριζόταν στην κλασική μουσική με ιδιαίτερη προτίμηση τη μουσική που συνέθετε ο Μπαχ κι ο Μότσαρτ.

  • Ρύθμισε τη διατροφή σου
Μάθε να τρως υγιεινά, μικρά γεύματα μέσα στη μέρα. Απόφυγε να πίνεις καφέ ή τσάι αργά το απόγευμα, επειδή η καφεΐνη είναι διεγερτική για το σώμα. Μην πηγαίνεις νηστικός για ύπνο αλλά ούτε έχοντας φάει βαριά. Μπορείς να πιείς γάλα που διαθέτει κατευναστικές ουσίες. Βάλε στο διατροφικό σου μενού λαχανικά και φρούτα, καθώς αποτελούν πηγές φυλλικού οξέος που επιδρά στην ομαλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος. Επιπλέον, το κρέας θα προμηθεύσει τον οργανισμό σου με ψευδάργυρο και τα ψάρια με λιπαρά οξέα Ωμέγα 3 που έχει ανάγκη το σώμα κάτω από στρεσογόνες καταστάσεις. Φυσικά αν χρειάζεσαι πιο άμεσα αποτελέσματα, μπορείς να δοκιμάσεις ένα ρόφημα με βότανα της φύσης όπως η βαλεριάνα ή η λουίζα.

  • Πάρε βαθιές αναπνοές
Τη στιγμή που νιώθεις να διακατέχεσαι από στρες, δοκίμασε να αναπνεύσεις βαθιά μέσω του διαφράγματος. Δυστυχώς οι άνθρωποι έχουμε ξεχάσει να αναπνέουμε σωστά! Η αναπνοή από το διάφραγμα θα σε βοηθήσει να χαλαρώσεις, αφού εγγυάται καλύτερη οξυγόνωση σε όλα τα όργανα του σώματος.

  • Δραπέτευσε στην εξοχή 
Μια φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, πήγαινε μια βόλτα στην εξοχή ή σε τοπίο μη αστικό που μπορεί να “απλωθεί” στον ορίζοντα το βλέμμα σου. Ασχολήσου με δραστηριότητες που σου δίνουν τη δυνατότητα οι φυσικές εξορμήσεις όπως η αναρρίχηση, η πεζοπορία στο ύπαιθρο ή ο περίπατος μέχρι το κοντινότερο λιμάνι. Αν δεν έχεις χρόνο για τίποτα από αυτά, δοκίμασε μια βόλτα στο μπαλκόνι σου ή φύτεψε λίγα φυτά, συνήθεια που ξεκουράζει.
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Ο ήλιος είναι ένα από τα καλύτερα αγχολυτικά σύμφωνα με τους επιστήμονες υγείας, γι’αυτό συνίσταται καθημερινά μια βόλτα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Οι σταγόνες της βροχής από την άλλη, περιέχουν βιταμίνη Β12, η οποία δρα ενάντια στο άγχος και την κατάθλιψη. Οπότε, μη βιαστείς να ανοίξεις ομπρέλα την επόμενη φορά που θα ψιχαλίζει!

  • Να γελάς!
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Μετά από ένα ξεκαρδιστικό γέλιο όλοι νιώθουμε πιο ανανεωμένοι, γαλήνιοι κι αυτό γιατί το γέλιο κινώντας το διάφραγμα, επιτυγχάνει πιο άμεση οξυγόνωση στους μυς του προσώπου και ολόκληρου του οργανισμού (ο αέρας κινείται μέσα στα πνευμόνια με ταχύτητα που φτάνει τα 120 χλμ/ώρα). Το συχνό γέλιο οδηγεί στην παραγωγή μεγαλύτερης ποσότητας ενδορφινών, η επίδραση των οποίων είναι ιδιαίτερα χαλαρωτική και αναλγητική για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Η συναναστροφή με άτομα που ξέρεις ότι θα σε στηρίζουν και η ενασχόληση με μια νέα δραστηριότητα, θα συμβάλουν θετικά σε αυτό το βήμα.

Πολλές οι συμβουλές μας κι ελπίζουμε να μην αγχώθηκες περισσότερο! Τελικά το μόνο που χρειάζεσαι για να ενεργοποιηθείς είναι να καταλάβεις ότι το άγχος το επιλέγεις εσύ...

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ














ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Dr.Peter G.Hanson, 1985, "The Joy Of Stress", StressWorks.
Jenni Adams, 2004, "Στρες:φίλος για μια ολόκληρη ζωή", Εκδόσεις Φυτράκη.








ΠΑΙΖΕΙΣ ΣΕ ΔΙΠΛΟ ΤΑΜΠΛΟ, Ε;;



Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Το 1875 ο Παπαδιαμάντης έγραψε σε μιαν επιστολή του: « Εις την ανθρώπινην φύσιν υπάρχει μία ροπή, μία τάσις προς την διαφθοράν. Θέλει κανείς να χαλασθή και δια τούτου χαλνιέται ». Άκρως επίκαιρο.. Σήμερα πλέον η τάση για διαφθορά έχει γίνει πράξη και αποδεικνύεται αυτό κάθε ώρα και στιγμή. Αρχής γενομένης από την υποκρισία σε όλες, μα όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας.


Καρχαρίες στην Ελλάδα: Η έννοια της Κόλασης


του Νίκου Κατσούλη
της Ενώσης Συντακτών Διαδικτύου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τον Ιούλιο του 1847 ένας πόρφυρας (καρχαρίας) κατασπάραξε ένα νεαρό Άγγλο στρατιώτη που κολυμπούσε στην κατεχόμενη από Άγγλους τότε Κέρκυρα. Ο Σολωμός θέλησε να αποδώσει με τον τρόπο του το τραγικό γεγονός με τους εξής στίχους:

Η Κόλαση πάντ' άγρυπνη σου στήθηκε τριγύρου·
Αλλά δεν έχει δύναμη πάρεξ μακριά και πέρα
.....
Απομεινάρι θαυμαστό ερμιάς και μεγαλείου,
Όμορφε ξένε και καλέ, και στον ανθό της νιότης,
Άμε και δέξου στο γιαλό του δυνατού την κλάψα.


ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Ως σπουδάστρια της νοηματικής γλώσσας αυθόρμητα τη χρησιμοποιώ στην καθημερινότητά μου και πολλές φορές και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων μου, γεγονός που δημιούργησε απορίες στους μαθητές μου για το τι είναι και πώς μπορούν να τη μάθουν. Κάπως, έτσι, λοιπόν οι ίδιοι γνώρισαν από κοντά –μέσω εμού- τον κόσμο της νοηματικής και εξέφρασαν τις δικές τους απόψεις γύρω από αυτόν. Μια προσπάθεια καταγραφής τους γίνεται στο συγκεκριμένο άρθρο θέλοντας να αναδεΙχθεί το πόσο προσιτή και ωφέλιμη είναι η νοηματική γλώσσα σε όλες τις ηλικίες.



Ο ΥΑΚΙΝΘΟΣ ΑΝΑΖΗΤΑ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥ



της Αγγελικής Μουστάκου
φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Το υπέροχο όνομα Αμύκλες ανήκει σ'ένα χωριό της σημερινής Λακωνίας, που βρίσκεται 6 χιλιόμετρα νότια της Σπάρτης ,στην θρυλική πεδιάδα του ποταμού Ευρώτα. Από την ανατολική πλευρά τού χαμογελά ο Ταϋγετος ή αλλιώς Πενταδάκτυλος- η υψηλότερη οροσειρά της Πελοπονήσου. Τ' όνομά του το πήρε απ' την αρχαία πόλη Αμύκλαι, τα ερείπια της οποίας βρίσκονται δύο χιλιόμετρα ανατολικά του χωριού.


Η Μοιχεία της Αφροδίτης και του Άρη στην ποίηση του Οβιδίου


Του Στέφανου Αλιφιεράκη


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

«Στον έρωτά μου εμφιλοχωρεί κάτι το βίαιον, σχεδόν μια βαρβαρότης»
Οβιδίου Ερωτική Τέχνη

Μετάφραση :Θεόδωρος Παπαγγελής


Ένα από τα πιο διαβόητα ζευγάρια μοιχών στην αρχαιότητα είναι αυτό της Αφροδίτης, της θεάς της ομορφιάς, και του Άρη, του θεού του πολέμου, που διέπραξαν μοιχεία, καθιστώντας κερασφόρο, το νόμιμο σύζυγο της Αφροδίτη, τον Ήφαιστο. H ερωτική τους συνεύρεση αποτέλεσε προσφιλές θέμα τόσο της ομηρικής Οδύσσειας, όσο και της ποίησης του Οβιδίου. Η μοιχεία της Αφροδίτης εμφανίζεται για πρώτη φορά στη ραψωδία θ της Οδύσσειας (στ.266-369) και αποτελεί τραγούδισμα στα χείλη του αοιδού Δημόδοκου. Αφού έχει ήδη εξιστορήσει τη φιλονικία του Οδυσσέα και του Αχιλλέα, ο αοιδός στη συνέχεια αφηγείται ένα πιο ανάλαφρο περιστατικό με θέμα την ερωτική περιπέτεια των δύο θεών.


ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΩ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ;


της
Χριστίνας Σμαραγδάκη



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



Είναι απαραίτητο να μάθουμε αρχαία ελληνικά;

Κάθε μαθητής της Α΄ γυμνασίου, όταν, δηλαδή, γίνεται η πρώτη γνωριμία και αρχίζει η επαφή με τα αρχαία ελληνικά, αναρωτιέται, για ποιον τέλος πάντων, λόγο χρειάζεται να μάθει να διαβάζει και να γράφει την αρχαία ελληνική γλώσσα. Πολλοί μαθητές έχουν σχηματίσει αρνητική γνώμη για το μάθημα των αρχαίων, πριν ακόμα διδαχτούν το περιεχόμενο τους, καθώς απλώνεται σε όλες τις σχολικές βαθμίδες η φήμη πως είναι ένα από τα χειρότερα μαθήματα, είναι δύσκολο, είναι σαν μια άγνωστη, νέα γλώσσα και πολύ απαιτητικό. Καθώς ο μαθητής ανεβαίνει τάξεις, παίρνει μαζί του την προκατάληψη αυτή και πορεύεται στα επόμενα επίπεδα έχοντας κενά και ελλείψεις στις γνώσεις του για το αντικείμενο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μεγαλώνουν τα κενά, να χάνεται ακόμα περισσότερο η επαφή και να εδραιώνεται βαθύτερα η αντίληψη πως είναι όντως ένα δύσκολο, ή συχνά και άχρηστο, μάθημα.


Χρειάζομαι βοήθεια: Πώς η διεπιστημονική ομάδα αξιολογεί και βοηθά την οικογένεια που αιτείται βοήθεια


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Το εγχειρίδιο Γονεικής εκτίμησης, σχεδιάστηκε από τον McGaw (1999) για διεπιστημονική χρήση με σκοπό την εκτίμηση των βασικών ικανοτήτων γονεικής φροντίδας προκειμένου να γίνεται αντιληπτό από την επαγγελματική ομάδα τόσο το προφίλ του γονέα όσο και του παιδιού. Στη διαδικασία περιλαμβάνονται πέντε βήματα: η εκτίμηση, ο σχεδιασμός, η εφαρμογη, η αναθεώρηση και η αξιολόγηση (ΕΣΕΑΑ).


Η ΘΕΙΑ ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΙ Η ΤΡΑΓΙΚΗ ΣΙΩΠΗ ΤΗΣ ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑΣ


της Αγγελικής Μουστάκου
φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Οι γυναίκες που συναντούμε στην Ιλιάδα , με κριτήριο την σειρά της εμφάνισής τους, είναι οι εξής: Χρυσηίς, Κλυταιμνήστρα, Βρισηίς, Εκάβη, Ελένη, Ανδρομάχη, Κασσάνδρα . Ο αντίστοιχος κατάλογος της Οδύσσειας προκύπτει πιο πλούσιος και ποικίλος : Πηνελόπη, Ευρύκλεια, Ναυσικά, Αρήτη, Ελένη, Αντίκλεια, Ευρυνόμη, Κλυταιμνήστρα , Μελανθώ. Απ'όλες αυτές τις μορφές μόνον δύο φτάνουν στο αττικό δράμα ,για να συζητήσουν μαζί μας κι απ' την σκοπιά αυτή : η Ελένη και η Κλυταιμνήστρα.


ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΕΘΙΜΑ ΜΙΑΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

Της Θεοδώρας Ανδρέσα



Όλοι μας τηρούμε έθιμα άλλοτε για να τιμήσουμε θρησκευτικά πρόσωπα άλλοτε γιατί το επιτάσσει η παράδοση. Πολλά έθιμα έχουν εισχωρήσει στη σημερινή κοινωνία ως απόρροια της οικειοποίησης αρχαίων δοξασιών και εορτασμών από τη μεταγενέστερη θρησκεία και άλλα χάρη στην προσπάθεια των Ελλήνων να διατηρήσουν την εθνική τους συνείδηση αμιγώς ανά τους αιώνες. Πόσοι από εμάς όμως γνωρίζουν την αρχική σημασία και το συμβολισμό των παραδόσεων που αναβιώνουν τακτικά μέχρι σήμερα;

Δημιουργήσαμε έναν κατάλογο με έθιμα της αρχαίας Ελλάδας που μοιάζουν διαχρονικά ή πιο σωστά εξακολουθούν να επιβιώνουν στη σύγχρονη κοινωνία:

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
Στην ελληνική αρχαιότητα συνήθιζαν να γιορτάζουν τα Ηλιούγεννα, μια γιορτή αφιερωμένη στο Ήλιο, τον οποίο είχαν ταυτίσει με τον θεό Απόλλωνα, θεό του φωτός, της μαντικής, της μουσικής. Ο θεός απεικονιζόταν επάνω στο ιπτάμενο άρμα του να μοιράζει τις ακτίνες του στον κόσμο (θυμήσου τη διδασκαλία του Ιησού «Εγώ ειμί το φως του κόσμου») και μας παραπέμπει στον Αγιοβασίλη που μοιράζει δώρα κάθε Πρωτοχρονιά πάνω στο μαγικό έλκηθρό του. Η ημερομηνία γιορτής του θεού συνέπιπτε με τους εορτασμούς για το χειμερινό ηλιοστάσιο. 
Οι λαοί της αρχαιότητας αναπαρήγαγαν την κίνηση του ήλιου με την ζωή ενός ανθρώπου που γεννιέται κατά την χειμερινή τροπή του ήλιου που μεγάλωνε βαθμιαία καθώς αυξάνονταν και πέθαινε ή ανασταίνονταν τον Μάρτη, τη μέρα της Εαρινής Ισημερίας. Έτσι, συμβολιζόταν η αναγέννηση του φυτικού βασιλείου μέσα από τη μήτρα της Γης.
Άλλος εορτασμός του μήνα Δεκέμβρη ήταν η γέννηση του θεού Διόνυσου το θείο βρέφος που γεννήθηκε από την παρθένο Σεμέλη (η παρθενογένεση στη θρησκεία καθίσταται σε βασικό μοτίβο!). Το χειμώνα λοιπόν γιόρταζαν το βίαιο θάνατο του Διονύσου από τους Τιτάνες αλλά στις 30 Δεκεμβρίου την αναγέννησή του. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε επιγραφή που αναφερόταν στο θεό Διόνυσο βρέθηκε γραμμένο: «Εγώ είμαι που σε προστατεύω και σε οδηγώ, εγώ είμαι το 'Αλφα και το Ωμέγα».
Το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι μια ακόμα παραλλαγή της “Ειρεσιώνης”. Κατά το έθιμο της Ειρεσιώνης (από τη λέξη είρος, έριον που σημαίνει μαλλί προβάτου) τα παιδιά κρατούσαν κλαδί αγριελιάς στολισμένο με γιρλάντες από μαλλί λευκό και κόκκινο και τους πρώτους φθινοπωρινούς καρπούς (σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα), μικρά μπουκαλάκια γεμάτα κρασί, μέλι και λάδι ακόμη και σφαίρες από μέταλλο, που παρίσταναν τον Ήλιο και τη Σελήνη. Αυτά τα μετέφεραν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας ευχές για τους συνανθρώπους τους για πλούτο, χαρά και ειρήνη αλλά και ευχαριστίες για τους θεούς που τους χάρισαν ευφορία για τη συγκομιδή καρπών (σημερινά κάλαντα). Η γιορτή ήταν αφιερωμένη στη θεά Αθηνά, τον Απόλλωνα και τις Ώρες ως ευχαριστία για τη γονιμότητα του έτους και παράκληση για διάρκεια της καρποφορίας.

ΝΗΣΤΕΙΑ
Οι Αθηναίοι νήστευαν όταν γιόρταζαν διάφορα μυστήρια όπως τα Ελευσίνια Μυστήρια, Θεσμοφόρια κ.ά. Αλλά και οι Σπαρτιάτες νήστευαν πριν ξεκινήσουν μια σημαντική πολεμική επιχείρηση καθώς θεωρούσαν ότι με αυτόν τον τρόπο το στράτευμα αποκτούσε εξαγνισμό και καθαρότητα.

ΑΠΟΚΡΙΕΣ
Η αγαπημένη γιορτή πολλών προέρχεται άμεσα από την αρχαία ελληνική μυθολογία. Οι αρχαίοι Έλληνες τιμούσαν το θεό Διόνυσο, ήδη από το 12 αι. π.Χ. και η λατρεία του σχετίζεται με τους εορτασμούς της βλάστησης, της ιερής τρέλας που προκαλεί η πόση του οίνου, της γονιμότητας και της αναγέννησης. Οι άνθρωποι μεταμφιεσμένοι σε σατύρους (ακόλουθοι του Διονύσου), φορώντας μάσκες που παραπέμπουν σε τραγόμορφους ανθρώπους, ξεχύνονταν στους δρόμους. Χαρακτηριστικό της λατρείας ήταν η “ιερή μανία” κατά την οποία οι πιστοί συμμετέχοντες ένιωθαν ότι κατέχονταν από το ίδιο το θεό Διόνυσο και επιδίδονταν σε τολμηρές πράξεις. Έτσι, στις Διονυσιακές γιορτές οι “σάτυροι” έκρυβαν την αληθινή τους ταυτότητα πίσω από μάσκες, κάτι που τους έδινε τη δυνατότητα να εκφράζουν ελεύθερα τις ερωτικές τους επιθυμίες. Παράλληλα, διακρίνουμε πολλές ομοιότητες σε σχέση με την ετήσια -γνωστή σε όλους μας- γιορτή Halloween, στις 31 Οκτωβρίου.
ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ
Αρκετοί ερευνητές πιστεύουν ότι η Τσικνοπέμπτη προέρχεται από τις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων. Στη διάρκεια των εορτασμών αυτών τιμούνταν ο θεός Διόνυσος με έντονη την παρουσία της βρώσης κρέατος (πηγές αναφέρονται και σε διαμελισμό ζωντανών ζώων από τους μύστες), της οινοποσίας και του μασκαρέματος.

ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ
Μέρα των δούλων είχε καθιερωθεί η πρώτη ημέρα των Ανθεστηρίων, γιορτής αφιερωμένης στο θεό Διόνυσο, τα Πιθοίγια και αφορούσε το άνοιγμα των πιθαριών με το πρώτο κρασί. Οι εορτασμοί κρατούσαν τρεις ημέρες: από την 11η ως την 13η μέρα του Ανθεστηριώνα, περίοδο που αντιστοιχεί στα μέσα Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου. Εκείνη η μέρα για τους δούλους, όπως και για όλους τους Αθηναίους, ήταν απόλυτη αργία και σε κάθε αθηναϊκό σπίτι οργανωνόταν ένα μεγάλο συμπόσιο. Οι δούλοι είχαν την ελευθερία να πουν και να κάνουν πράγματα που δεν μπορούν τις υπόλοιπες μέρες, χωρίς το φόβο κάποιας ενδεχόμενης τιμωρίας.

ΓΑΜΟΣ
Ο πρώτος εγγεγραμμένος γάμος είναι της Πηνελόπης στην Οδύσσεια. Εν ολίγοις, προηγείται στολισμός της νύφης πριν την τέλεση του γάμου που γίνεται με θυσίες στην οικογενειακή εστία. Ο γάμος ξενικά με τον αρραβώνα ("εγγύη") που αποτελεί μια συμφωνία ανάμεσα στο γαμπρό και τον πατέρα της νύφης. 
Την πρώτη μέρα του γάμου οι μελλόνυμφοι λούζονταν με νερό που έφερναν από την ιερή πηγή ή τον ποταμό της πόλης τους. Έπειτα, γαμπρός και νύφη ντύνονταν για τη γαμήλια τελετή. Ιδιαίτερη έμφαση έδιναν στον καλλωπισμό της νύφης στο κεφάλι της οποίας τοποθετούσαν ένα πέπλο. Στη συνέχεια, ο πατέρας της νύφης την παρέδιδε στο σύζυγό της, ο οποίος πλησιάζοντας τη νύφη πιάνει τον καρπό της ως ένδειξη επικύρωσης του γάμου. Αφού τελεστεί ο γάμος, οργανώνεται το γαμήλιο συμπόσιο όπου συντρώνε, με συνοδεία μουσικής, όλοι μαζί -γυναίκες και άνδρες- στο ίδιο μέρος αλλά καθισμένοι χωριστά. Στο τέλος της ημέρας του γάμου, σχηματίζεται γαμήλια πομπή για τη μεταφορά του νεόνυμφου ζευγαριού στο σπίτι του γαμπρού, ο οποίος πρέπει να αρπάξει τη νύφη από τους συγγενείς της και να την περάσει από το κατώφλι του σπιτιού τους χωρίς να αγγίξουν τα πόδια της το έδαφος.
Την επομένη του γάμου, ο πατέρας της νύφης και οι συγγενείς σχηματίζουν πομπή, της οποίας ηγείται κρατώντας λαμπάδα παιδί ντυμένο στα λευκά και μετά οι υπόλοιποι που φέρουν, υπό τους ήχους του αυλού, τα δώρα και την προίκα. Την τρίτη ημέρα, ήταν η σειρά του γαμπρού να αποδώσει στη νύφη τα «ανακαλυπτήρια» (ή «οπτήρια» ή «προσφθεγκτήρια») δώρα, να παρεθέσει γεύμα, καθώς απαιτούνταν από τη νύφη να βγάλει το πέπλο μπροστά σε όλο τον κόσμο.

ΒΑΠΤΙΣΗ
Το νερό είχε τη σημασία της αναγέννησης πολλούς αιώνες πριν το χριστιανισμό. Στην αρχαιότητα βάπτιζαν (από το βένθος δηλ. βάθος) τα αγάλματα των Θεαινών επιδιώκοντας την αναγέννησή τους μέσα στο νερό. Κατά την μυθολογία, η ανάδυση της Αφροδίτης από τα κύματα και η γέννησή της από το νερό είναι συμβολισμός της άμεσης σχέσης νερού, γονιμοποίησης και γέννησης.

ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ...ΜΑΡΤΑΚΙΑ
Πιστεύεται ότι έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα στα Ελευσίνια Μυστήρια, επειδή οι μύστες τους συνήθιζαν να δένουν μια κλωστή, την "Κρόκη", στο δεξί τους χέρι και το αριστερό τους πόδι. Όταν τελείωνε ο μήνας έπλεναν την κόκκινη κλωστή στον Ιλισσό και την φύλασσαν κρυμμένη για τον άλλο χρόνο. Με αυτόν τον τρόπο, η κλωστή περνούσε από γενιά σε γενιά κι όσο πιο παλιά ήταν τόσο πιο γούρικη θεωρούνταν. Επίσης, υπάρχουν αναφορές για στολισμό με "Μάρτη" του αγάλματος της θεάς Αθηνάς από τα κορίτσια της Αθήνας.

ΤΑΦΗ
Την ταφή των νεκρών και τα μνημόσυνα τα συναντούμε στους Διονυσιακούς Θιάσους, δηλαδή το ιερατείο της Διονυσιακής λατρείας. Οι συγγενείς συνόδευαν εν σιωπή τον νεκρό, που κατέληγε στα Σήματα, το κοιμητήριο. Στον κυκλαδικό πολιτισμό ως το 1200-1100 π.Χ. εφάρμοζαν την πρακτική του ενταφιασμού και της κήδευσης. Ακόμα και τα κόλλυβα (λέξη που προέρχεται από τον “κόλλυβο” που αρχικά σήμαινε κόκκο δημητριακών καρπών και έπειτα το πολύ μικρό νόμισμα, όπως μας πληροφορεί ο κωμικός ποιητής Αριστοφάνης) έχουν καταγωγή από την προϊστορική ελληνική εποχή με την πεποίθηση ότι πρόκειται για το γλυκό των νεκρών.

ΤΟ ΠΑΣΧΑ
Τα χριστιανικά θρησκευτικά δρώμενα κατά τον εορτασμό του Πάσχα μοιάζουν με την πρακτική των αρχαίων Ελλήνων να γιορτάζουν τα Αδώνια Μυστήρια. Ήταν μια επιτάφια ιδιωτική - οικιακή εορτή που τελούνταν κάθε χρόνο σε όλες σχεδόν τις ελληνικές πόλεις προς τιμήν του Άδωνι και της Αφροδίτης. Σύμφωνα με το μύθο η Αφροδίτη παρακάλεσε τους ανθρώπους να καθιερώσουν μια γιορτή προς το πρόσωπο του έρωτά της, Άδωνι, που σκοτώθηκε τραυματισμένος θανάσιμα στην ηβική του χώρα από έναν αγριόχοιρο που έστειλε ο θεός Άρης. Ακολούθησε η ανάληψη του Άδωνι στους ουρανούς μέσα από ένα λευκό σύννεφο που κατέβηκε στη Γη.
Ο εορτασμός του όμορφου θεού ήταν καθιερωμένος ήδη από το 600 π.Χ. και διαρκούσε από δύο μέρες έως μια εβδομάδα. Τα τελετουργικά λάμβαναν μέρος κυρίως την εποχή της άνοιξης. Η τελετή περιελάμβανε την τοποθέτηση από μαυροφορεμένες γυναίκες ενός ξύλινου ομοιώματος, του Αδώνιδος, σε νεκρική κλίνη και η πλύση,τ ο μύρωμα και το ντύσιμό του με αρωματικά άνθη και κλαδιά δέντρων. Ακολουθούσε η έκθεση του ομοιώματος και η περιφορά του (“Έκθεσις”) συνοδευόμενη από θρηνητικούς ύμνους. Η πομπή αυτή ξεκινούσε από τον οίκο και κατέληγε στο χώρο ταφής με αναμμένους πυρσούς και κεριά.
Την επόμενη μέρα των Αδωνίων που ονομαζόταν “Εύρεσις” γιόρταζαν την Ανάσταση και την αναγέννηση του θεού Αδώνιδος με χορούς και γλέντια κατά τα οποία συνέτρωγαν όλοι πλούσια γεύματα μετά από θυσία ζώων. (Άλλο παράδειγμα ανάστασης θεού συναντάται σε μια εκδοχή του μύθου του Ηρακλή σύμφωνα με την οποία ο ημίθεος εγκλωβισμένος σ’έναν δηλητηριώδη χιτώνα αυτοπυρπολήθηκε για να ανυψωθεί στον ουρανό και να περάσει στην κατάσταση της αθανασίας.)

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ
Οι πρόγονοί μας γιόρταζαν την επιστροφή του θεού Απόλλωνα από την χώρα των Υπερβορείων, μυθικού λαού που ζούσε στα βουνά της Ελλάδας, όπου περνούσε τον χειμώνα του σύμφωνα με τις δοξασίες. Η νέα αποκάλυψη του θεού τιμούνταν στους ιερούς ναούς και την ονόμαζαν Θεοφάνεια.

ΤΟ ΣΟΥΒΛΙΣΜΑ ΤΟΥ ΑΡΝΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΑΥΓΑ
Το σούβλισμα είναι μια αρχαία μέθοδος ψησίματος που είχαν υιοθετήσει οι αρχαίοι Έλληνες. Μαγείρευαν δίπλα από τον τάφο των νεκρών σαράντα μέρες μετά το θάνατό τους και πίστευαν ότι στο γεύμα που δίνεται μετά την ταφή και στο μνημόσυνο, συμμετέχει κι ο ίδιος ο νεκρός. Για το λόγο αυτό έψηναν αρνιά και βόδια σε εστίες, έπιναν κρασί και χόρευαν για να τον τιμήσουν.
Επιπέον, λέγεται πως το βάψιμο των αυγών με κόκκινο χρώμα είναι αρχαία ελληνική συνήθεια για να παρομοιαστεί η αναγένννηση. Το σίγουρο είναι ότι οι αρχαίοι συνήθιζαν να χαρίζουν αυγά ως δώρα στις γιορτές της Άνοιξης. Όμως και τις μέρες της Αναστάσεως στα Αδώνια Μυστήρια είχε καθιερωθεί το σπάσιμο των αυγών πάνω από τους τάφους, ως σύμβολο νίκης του θανάτου και αναγέννησης της ζωής.


ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ
Στα Εκάτεια (ή Οξυθύμια ή Περισκυλακισμός, εορτές υπέρ της θεάς Εκάτης, θεάς της μαγείας), που τελούνταν την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, οι αρχαίοι “καθάριζαν” τα σπίτια τους (σημερινή Καθαρά ∆ευτέρα) κι έβαζαν αυγά, μέλι, τυρί και ψάρια στα τρίστρατα (τόποι αφιερωμένοι στην Εκάτη), για να τα βρουν και να τα φάνε οι επαίτες (παρακαθήμενοι στο Εκάτης δείπνον). Όσοι όμως έτρωγαν τα εκατήσια των πτωχών, στιγματίζονταν ως “ακάθαρτοι”.




ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΒΡΕΤΤΟΣ Λ., Γάμος, γέννηση, θάνατος στην Αρχαία Ελλάδα, εκδ. Σαβ­βάλα, Αθήνα 2003.
ANDREWS Α., Αρχαία ελληνική κοινωνία, μτφρ. Α. Παναγόπουλος, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1999.
MAFFRE J.J.,Η ζωή στην Κλασική Ελλάδα, μτφρ. Ε. Τσελέντη, εκδ. Δαίδαλος-Ι. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα 1988.



ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΧΕΡΕΙΑ



ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η άμεση, σαφής και σχεδιασμένη βήμα προς βήμα διδασκαλία θεωρείται ότι αποτελεί το κλειδί της διδασκαλίας της αναγνωστικής αποκωδικοποίησης στους μαθητές, ενώ κρίνεται πιο αποτελεσματική για τους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες.


Έρωτας και αγάπη: από την αρχαία Ελλάδα στο σήμερα...


Του Γαβριήλ Μπομπέτση

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Έρως και Ψυχή, Μουσείο Λούβρου

Ένας άντρας, ολίγον τι ελευθέρων ηθών, προσέγγισε σε διαφορετικούς χρόνους γυναίκες διαφορετικών εθνικοτήτων ...και το κίνητρο είχε ως εξής: Στη Γερμανίδα είπε: ich liebe dich, στην Αγγλίδα: I love you, στη Γαλλίδα: Je t' aime. Άκαρπη ως τώρα η προσπάθειά του, προσεγγίζει εν τέλει μία Ελληνίδα• είμαι ερωτευμένος μαζί σου, της λέει, σ' αγαπώ. Κι ήταν η μόνη που ανταποκρίθηκε στον έρωτα και στην αγάπη του.


Το δάκρυ και η χαρά: από την Iλιάδα στη ζωή



του
Γαβριήλ Μπομπέτση


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

«Δακρυόεν γελάσασα» (Ζ, 484) σχολιάζει το ποιητικό υποκείμενο του ιλιαδικού έπους για την Ανδρομάχη. Ας δώσουμε το όλο πλαίσιο για να φτάσουμε στο γιατί χρησιμοποιείται αυτό το πολύ έντονο και ως εκ τούτου όμορφο οξύμωρο.

Οι στίχοι της Ζ, που αποτελούν το περικείμενο του εν λόγω οξύμωρου, συνιστούν έναν έμμεσο ύμνο στη δύναμη του έρωτα. Ας μην λησμονούμε παρενθετικά πως ήταν για τα μάτια της ωραίας Ελένης που έγινε ο πόλεμος στο Ίλιον, μα κυρίως πως είναι για τα μάτια της Βρησηίδας που προωθείται (leitmotiv) η δράση όλης της Ιλιάδας.


Δεν χρειάζομαι τον εμφύλιο πόλεμό σας


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Γνώρισα πρόσφατα μια χώρα που οι πολίτες αποφεύγουν να μιλούν για την πολιτική, μιλάνε μονάχα για δουλειά. Μια χωρα που εχει μια αιματηρή ιστορία. Ένα ταξιδι με αμφίρροπα συναισθήματα. Εφτασα στη χωρα αυτη κοντα μεσανυκτα. Ψάχνοντας για το κλειδί του δωματίου όπου θα διέμενα αντιλήφθηκα πως δεν υπήρχε κλειδί.Απλούστατα δεν μου αφησε η υπευθυνη του καταλύματος το κλειδι κατι που σημαινε πως θα ήμουν αστεγη τουλαχιστον για ένα βραδυ. Πέρασα λοιπόν το πρώτο μου βράδυ σ'ένα παγκάκι δίπλα από έναν άστεγο ηλικιωμένο κύριο. Ομολογώ πως δεν εκλεισα μάτι και ένιωθα τον φόβο να με κρατάει όμηρο του! Μετά από δεκάδες τηλεφωνήματα κατόρθωσαν άτομα από γνωστή ιστοσελίδα εξεύρεσης διαμονής να με βοηθήσουν να βρω ελεύθερο δωμάτιο σε ξενοδοχείο! Το επόμενο πρωί λοιπόν βρέθηκα να ψάχνω το ξενοδοχείο που θα με φιλοξενούσε. Κατέφθασα εκεί κατάκοπη και απελπισμένη! Ζήτησα από την υπευθυνη εξυπηρέτησης πελατών το δωμάτιο μου και εκείνη μου φέρθηκε πραγματικά άψογα. Με συνόδεψε στο δωμάτιο κουβαλώντας μου την βαλίτσα, μου πρόσφερε νερό και έδωσε οδηγίες να μου φέρουν στο δωμάτιο κάτι να φάω. Εκεί λοιπόν συνέβηκε η πρώτη αντίφαση! Από την αφιλόξενη πρώτη υπεύθυνη εξυπηρέτησης πελατών που με άφησε να την καλώ απελπισμένη στο τηλέφωνο ικετεύοντας για το κλειδί στην δεύτερη υπεύθυνη που μου κουβάλησε ακόμη και την βαλίτσα.


Η ΙΛΙΑΔΑ ΩΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ


της
Αγγελικῆς Μουστάκου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Στα έπη- πιστεύω στην Ιλιάδα περισσότερο- διακρίνει κανείς τέλειες και αμοιβαίες σχέσεις λόγου και πράξης, δράσης και αδράνειας. Οπότε η τραγωδία, πριν ακόμα εκδηλωθεί με την μορφή που την γνωρίσαμε, είχε θεμελιωθεί στο έπος. Το μαρτυρεί αρκετά κι ο παραστατικός τρόπος ,με τον οποίο εκφέρονταν τα έπη στις δημόσιες γιορτές . Επιπλέον,είναι διαδεδομένη και η μαρτυρία του Αισχύλου πως τα δράματά του αποτελούν ψίχουλα απ'το ομηρικό τραπέζι. Αυτό επιβεβαιώνεται όχι μόνο στον μύθο, αλλά και στην ένταση των αμοιβαίων διαλόγων.


«Κατ’ Ἀρχάς» ή «Κατ' Ἀρχήν / Καταρχήν»;



τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν 


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Στο Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (Γ. Μπαμπινιώτη) διαβάζομεν τα εξής διαφωτιστικά:

Η φρ. «κατ’ αρχήν» αντιστοιχεί στο λατ. «in principio» (αγγλ in principle) και σημαίνει «ως θέμα αρχής, για λόγους αρχής» και «στα βασικά σημεία»

  • Κατ’ αρχήν διαφωνώ με το σκεπτικό τής απόφασης
  • Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε κατ’ αρχήν

Επομένως, το «κατ’ αρχήν» δεν σημαίνει «κατ’ αρχάς, στην αρχή, εν πρώτοις», όπως καταχρηστικά χρησιμοποιείται πολλές φορές. Με τη σημ. «πρώτα-πρώτα, εν πρώτοις, αρχίζοντας» χρησιμοποιείται η φρ. «κατ’ αρχάς» ή «στην αρχή»

  • Κατ’ αρχάς νόμιζε πως ήταν σωστό, μετά τη συζήτηση όμως άλλαξε γνώμη

Το επίρρ. «αρχικά / αρχικώς» σημαίνει:

(α) «στην αρχή, κατ’ αρχάς»

  • Αρχικά πίστευα πως είχε δίκιο

και (β) «στο αρχικό στάδιο, στο ξεκίνημα, παλιά»

Η φρ. «εξαρχής» του αρχαιοπρεπούς «αρχήθεν», συνδέει το σημείο ενάρξεως με τον χρόνο κατά τον οποίο λέγεται κάτι

  • Εξαρχής υποστήριζα ότι ακολουθούσαμε εσφαλμένη τακτική, τώρα δικαιώνομαι.

Το «απαρχής» σημαίνει:

(α) «εξαρχής»,

αλλά συχνότερα απαντά στη φρ. (β) «απαρχής μέχρι τέλους»

  • Υποστήριζα αυτή την άποψη απαρχής μέχρι τέλους, (=δηλ συνεχώς, σταθερά).

Από συμφυρμό των φρ. «απαρχής» και «εξαρχής» προέκυψε το «αποξαρχής», με επιτατική σημ. Επιτατική σημ. έχει επίσης η φρ. «Εξυπαρχής», δηλώνοντας την έναρξη από τότε που υπάρχει κάτι.


ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΟΥΣΤΑΚΟΥ



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η Αγγελική Μουστάκου γεννήθηκε στο Νομιτσί της δυτικής Μάνης και διέμεινε στο Μόναχο της Γερμανίας μέχρι την αποφοίτηση της από το ελληνικό λύκειο. Από τα εφηβικά της χρόνια ανέπτυξε μεγάλο ενδιαφέρον για την αρχαία ελληνική γλώσσα και τη μετάφραση αρχαίων κειμένων.

Εισήχθη στην Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. στο Τμήμα Φιλολογίας, δεύτερη από τους ομογενείς εξεταζομένους. Πέρα από τις κλασσικές σπουδές ειδικέυτηκε και στον τομέα Μ.Ν.Ε.Σ. με σκοπό την παρακολούθηση και της νεολληνικής λογοτεχνίας. Παράλληλα, απέκτησε και το δίπλωμα διδασκαλίας γερμανικής γλώσσας από το γερμανικό ινστιτούτο Goethe της Θεσσαλονίκης. Μετά την αποφοίτηση της από τη Φιλοσοφική Φχολή ασχολήθηκε με την διδασκαλία στον ιδιωτικό τομέα με κύρια ανασχόληση την προετοιμασία μαθητών λυκείου για την συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις. 



ΔΕΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ





Νικολάου Κατσούλη
Μέλους της Ενώσεως Συντακτών Διαδικτύου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Το άρ. 9Α του Συν/τος ορίζει ότι «καθένας έχει δικαίωμα προστασίας από τη συλλογή, επεξεργασία και χρήση, ιδίως με ηλεκτρονικά μέσα, των προσωπικών του δεδομένων, όπως νόμος ορίζει. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων διασφαλίζεται από ανεξάρτητη αρχή, που συγκροτείται και λειτουργεί όπως νόμος ορίζει».


ΝΑ ΚΑΝΩ ΤΟ TATTOO ΤΕΛΙΚΑ;


Καλλιόπη Ζιώγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

« Να το χτυπήσω το tattoo τελικά κυρία;; », με ρώτησε μια μαθήτρια μου. Προηγήθηκε αμφιταλάντευσή της εν λόγω μαθήτριάς μου για έναν σχεδόν μήνα. Μια 15χρονη έφηβη, η οποία πριν αποφασίσει να συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα μαζί μου, βρισκόταν σε ένα δίλημμα: Να ακούσει την άποψη της οικογένειάς της, που εναντιώθηκαν εξαρχής σε αυτήν την απόφασή της ή να κάνει αυτό που έκαναν και οι φίλες της, ένα tattoo; Κι έτσι ξαφνικά, λίγο πριν τελειώσει η σχολική χρονιά, μόλις χτύπησε το κουδούνι και σχολάσαμε, ήρθε να το συζητήσουμε..


ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ


ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Η Πρώιμη Παρέμβαση αποτελεί ένα συνδυασμό υπηρεσιών και παροχών για κάθε μικρό παιδί και την οικογένειά του. Παρέχεται κατ’ απαίτηση της τελευταίας σε συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του παιδιού, και καλύπτει όλες τις ενέργειες που είναι αναγκαίες να πραγματοποιηθούν με σκοπό:

- Να διασφαλίσει και να ενισχύσει την προσωπική του ανάπτυξη.

- Να ενδυναμώσει τις ικανότητες της ίδιας της οικογένειας, και

- Να προωθήσει την κοινωνική ένταξη της οικογένειας και του παιδιού, (Peterander, 2008).


Γιατί τα κορίτσια ερωτεύονται αγόρια με βίαιη συμπεριφορά;


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα της εφηβείας είναι να ανακαλύψει ο/η έφηβος/η και να αποκτήσει μια αίσθηση ταυτότητας. Αυτό συνεπάγεται ότι οι έφηβοι αναζητούν τις δικές τους πεποιθήσεις και αξίες αλλά και της προσωπικότητας που θα ήθελαν η ίδιοι να γίνουν. Κατά την διάρκεια αυτής της διεργασίας οι έφηβοι εξετάζουν τις αξίες που έχουν πάρει από τους γονείς τους και εξετάζουν αν αξίζουν, οι αξίες αυτές, να εισαχθούν στον ενήλικο βίο τους. Οι έφηβοι γνοιάζονται περισσότερο για την εικόνα που δείχνουν στους συνομηλίκους τους. Αυτός είναι συχνά και ένας λόγος που τα κορίτσια στο Γυμνάσιο επιθυμούν να έχουν αγόρι.



Λατινικά σεμινάρια ΚΦL10 του Ζ εξαμήνου (κλασικής κατεύθυνσης) του νέου ακαδημαϊκού έτους 2017-18


Λατινικά σεμινάρια ΚΦL10 του Ζ εξαμήνου
(κλασικής κατεύθυνσης)
του 
νέου ακαδημαϊκού έτους 2017-18

Λατινικά σεμινάρια ΚΦL10 του Ζ εξαμήνου (κλασικής κατεύθυνσης) του νέου ακαδημαϊκού έτους 2017-18

ΚΦL10 ΛΑΤΙΝΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 2017-2018

Οι φοιτητές του Ζ΄ Εξαμήνου της Κλασικής Κατεύθυνσης (έτος εισαγωγής: 2014), που ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν το μάθημα «ΚΦL10 - Λατινικό Σεμινάριο» κατά το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2017-2018, καλούνται να κάνουν δήλωση ηλεκτρονικά, μέσω email προς τους διδάσκοντες, το ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2017, στις 10.00.
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.