Κοινωνικές αναπαραστάσεις στη ρεαλιστική νεοελληνική πεζογραφία
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΤΣΟΥΛΗΣ
Βενετία Αποστολίδου &
Νικολίνα Κουντουρά
Προτεινόμενη διάρκεια: 16 διδακτικές ώρες
Εισαγωγή
Η σχέση της λογοτεχνίας με την κοινωνική πραγματικότητα έχει απασχολήσει θεωρητικούς της λογοτεχνίας, φιλολόγους και λογοτέχνες. Μετά την έμφαση που δόθηκε, στις δύο προηγούμενες διδακτικές ενότητες, στους λογοτεχνικούς χαρακτήρες και στις ποιητικές φωνές, στην αναπαράσταση δηλαδή της ατομικής ζωής και στην έκφραση της υποκειμενικότητας, στην παρούσα ενότητα μετακινούμαστε στον άλλο πόλο της λογοτεχνικής δημιουργίας, την κοινωνία, χωρίς να ξεχνούμε ποτέ πως οι δύο αυτοί πόλοι, το άτομο και η κοινωνία, διαπλέκονται σε κάθε ένα λογοτεχνικό έργο. Στη συνειδητοποίηση αυτής της σχέσης αποσκοπούσε εξάλλου η διδακτική ενότητα της Γ΄ Γυμνασίου «Άτομο και κοινωνία». Η παρούσα ενότητα επιδιώκει να ενισχύσει τη συνειδητοποίηση αυτή και να εμβαθύνει σε ζητήματα λογοτεχνικής γραφής.
Νικολίνα Κουντουρά
Προτεινόμενη διάρκεια: 16 διδακτικές ώρες
Εισαγωγή
Η σχέση της λογοτεχνίας με την κοινωνική πραγματικότητα έχει απασχολήσει θεωρητικούς της λογοτεχνίας, φιλολόγους και λογοτέχνες. Μετά την έμφαση που δόθηκε, στις δύο προηγούμενες διδακτικές ενότητες, στους λογοτεχνικούς χαρακτήρες και στις ποιητικές φωνές, στην αναπαράσταση δηλαδή της ατομικής ζωής και στην έκφραση της υποκειμενικότητας, στην παρούσα ενότητα μετακινούμαστε στον άλλο πόλο της λογοτεχνικής δημιουργίας, την κοινωνία, χωρίς να ξεχνούμε ποτέ πως οι δύο αυτοί πόλοι, το άτομο και η κοινωνία, διαπλέκονται σε κάθε ένα λογοτεχνικό έργο. Στη συνειδητοποίηση αυτής της σχέσης αποσκοπούσε εξάλλου η διδακτική ενότητα της Γ΄ Γυμνασίου «Άτομο και κοινωνία». Η παρούσα ενότητα επιδιώκει να ενισχύσει τη συνειδητοποίηση αυτή και να εμβαθύνει σε ζητήματα λογοτεχνικής γραφής.
ΕΙΡΩ-ΕΙΡΗΝΗ
Angeliki MoustakouΗ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα αποτελεί την απόλυτη ανθρωπιστική αξία. Θα μπορούσαν να την αγαπήσουν πολύ ορισμένοι μαθητές, αν τους δινόταν η δυνατότητα να δουν τις λέξεις ως έννοιες στων οποίων τις παραγωγικές ρίζες κρύβονται σκέψεις που αποκαλύπτουν δομικές αλήθειες ανθρώπινων αξιών.
Όλες οι επιστήμες κι όλες οι τέχνες είναι αξιοθαύμαστες , ανώτερες και απαραίτητες. Αλλά μια πινελιά απ'τον πολιτισμό της σκέψης θα ενίσχυε το ήθος τους και τον σεβασμό προς την ζωή. Θά 'ταν όμορφο και σκόπιμο ο αυριανός επιστήμονας νά'χει να θυμάται απ'τα σχολικά του χρόνια λίγες λέξεις , λίγες φράσεις ή μια θέαση από τους πατέρες του, που αποτελούν την κορυφή της ανθρώπινης διανόησης σήμερα.
Η Διδασκαλία των Λογοτεχνικών Χαρακτήρων στο Λύκειο
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΤΣΟΥΛΗΣΣτο πρώτο δίμηνο του σχολικού έτους προτείνουμε να ασχοληθούν οι μαθητές με τους λογοτεχνικούς χαρακτήρες. Οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες αποτελούν το θεμέλιο λίθο κάθε αφήγησης. Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο πώς η λογοτεχνία δημιουργεί με λέξεις ανθρώπινους τύπους που μας φαίνονται τόσο ζωντανοί, τόσο γοητευτικοί και ασκούν επάνω σε μας, τους αναγνώστες, μεγάλη επίδραση λόγω της ταύτισής μας μαζί τους ή/και της κριτικής απόστασης από αυτούς. Οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες σχετίζονται με όλες τις κατασκευαστικές όψεις ή τα χαρακτηριστικά περιεχομένου του κειμένου ενώ η αρτιότητα της κατασκευής τους αποτελούσε πάντα ένα από τα σπουδαιότερα κριτήρια ποιότητας του λογοτεχνικού έργου. Η παρούσα διδακτική ενότητα σκοπεύει να εμβαθύνει στους λογοτεχνικούς χαρακτήρες σε αφηγηματικά κείμενα, να αναδείξει τη γοητεία που αναδίδουν και να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να ανακαλύψουν τους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία εμβαθύνει στους ίδιους τους ανθρώπινους χαρακτήρες, στην ατομική ζωή και στις ανθρώπινες σχέσεις.
Πώς να αντιμετωπίζει τον μαθητή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ο εκπαιδευτικός στην τάξη;
Unknown
της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσιου-Τρυφωνίδου
Ο εκπαιδευτικός που αντιμετωπίζει μέσα στην τάξη του παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες χρειάζεται:
1. Να δείχνει κατανόηση και να επιβραβεύει τακτικά τους μαθητές του
2. Να αντιμετωπίζει τους μαθητές που έχουν δυσκολίες με καλή πρόθεση και με χιούμορ
3. Να συζητά με τους μαθητές το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και να συναποφασίζουν μαζί τον τρόπο εξέτασης και αντιμετώπισης του προβλήματος
4. Να ενθαρρύνει τις προσπάθειες των μαθητών
5. Να αποφεύγει την σύγκριση μεταξύ των μαθητών
Λίγα λόγια για τη μετασχηματίζουσα μάθηση (Mezirow)
ΑνώνυμοςΤα τελευταία χρόνια, η ανάγκη για διαρκή εξέλιξη του ανθρώπου ως επακόλουθο και της συνεχούς αναζήτησης εργασίας, έχει δημιουργήσει την ανάγκη συγκρότησης κέντρων “δια βίου μάθησης”. Ο χώρος της εκπαίδευσης ενηλίκων είναι αναπτυσσόμενος με αποτέλεσμα να διατυπώνονται πολλές θεωρητικές προσεγγίσεις για το τρόπο με τον οποίο μπορούν οι ενήλικες να κατακτήσουν τη γνώση. Ωστόσο, οι θεωρίες που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση των ενηλίκων εστιάζουν στις ήδη υπάρχουσες γνώσεις ενός ενηλίκου, τις εμπειρίες και τα βιώματά του και τον τρόπο με τον οποίο η κριτική σκέψη είναι σε θέση να τις επαναπροσδιορίζει. Βασικός πόλος της μάθησης είναι η μετασχηματίζουσα θεωρία, όπως παρουσιάστηκε από τον Αμερικανό Κοινωνιολόγο Jack Mezirow στο σύγγραμμά του με τίτλο “Transformative dimensions of adult learning”, επηρεασμένο από τον Paulo Freire, Jürgen Habermas και την “κριτική θεωρία” της Σχολής της Φρανκφούρτης που αναπτύχθηκε με βάση τη διαλεκτική φιλοσοφία των Hegel και Marx.
ΝΗΣΤΕΙΑ…ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ;;
Kalliopi ZiogouΚαλλιόπη Ζιώγου
θεολόγος
Στην Ορθόδοξη πίστη μας υπάρχει και η 40ήμερη νηστεία των Χριστουγέννων, το ήξερες; Μπα..όχι, δε νομίζω..Ναι..υπάρχει Σαρακοστή και πριν τα Χριστούγεννα, η οποία μας προετοιμάζει για μια βαθιά πνευματική βουτιά τη νύχτα της Γέννησής Του..τη νύχτα αυτή που γεννιέται ο Χριστός γινόμαστε σύναιμοι και σύσσωμοι μαζί Του, γευόμενοι τη Θ. Κοινωνία. Καλούμαστε λοιπόν να προετοιμάσουμε κατάλληλα τη ψυχή μας. Το πρώτο σκαλί στον αγώνα μας για πνευματική ανάταση είναι η νηστεία. Μα γιατί; Γιατί να ξεκινά από τη νηστεία η προσπάθειά μας; Για έναν απλούστατο λόγο: Η νηστεία ήταν το πρώτο και τελευταίο πράγμα που ζήτησε ο Θεός από τους Πρωτόπλαστους..τίποτε μα τίποτε άλλο..μόνον την εγκράτεια τους ζήτησε για να ζουν αιωνίως τον Παράδεισο..
ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ
ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΣΤΟΝ ΕΡΜΗ
-
της Χριστίνας Σμαραγδάκη ΙΛΙΑΔΑ - Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ (στίχοι 369 - 529) ΣΚΗΝΗ 1η (369 - 389): Η αναζήτηση της Ανδρο...
-
ΙΣΤΟΡΙΑ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΟΥΝΙΟΥ
-
Του Γαβριήλ Μπομπέτση Ο άνθρωπος, που έχει διανύσει περίπου 200.000 χρόνια ζωής ως υπόσταση, ως ύπαρξη, ορίζεται από τους αρχαίους φ...
-
Καλλιόπη Ζιώγου - θεολόγος Ανέκαθεν τραβάει την προσοχή το λαμπερό, το γυαλιστερό. Πέφτει το μάτι πάνω του, δεν κοιτάει αλλού, εκεί κολλάει ...
ONLINE USERS:
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
- ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
- ΑΡΘΡΑ
- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ)
- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ)
- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ( e-books )
- ΑΡΧΑΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
- ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ
- Βοηθήματα Γυμνασίου
- Βοηθήματα Λυκείου
- ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ
- ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
- ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ
- ΕΚΘΕΣΗ
- ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
- Θέματα
- ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΙΣΤΟΡΙΑ (e-books)
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
- ΛΑΤΙΝΙΚΑ
- ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
- ΜΑΘΗΤΕΣ
- ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (e-books)
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
- ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
- ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
- ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ
- ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ( e-books )
- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ
- ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΕΧΝΗ
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
- ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ