ΝΟΣΤΟΣ Ή ΠΗΓΑΙΜΟΣ, ΠΟΙΗΤΑ;

 
της Αγγελικής Μουστάκου
- φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Όταν η ελεύθερη γνώμη πληρώνεται ακριβά, τότε οι ποιητές μιλούν για μας μέσα απ'τις λέξεις που συγκέντρωσαν με την συνδρομή των διάχυτων αισθήσεών τους. Έμαθαν από νωρίς να χρησιμοποιούν μια γλώσσα συνθηματική και προφητική και τολμούν να την ενεργοποιούν κάθε φορά που νιώθουν πως τα όρια γύρω τους στενεύουν. Η μνήμη των ποιητών είναι σκληρή και τα όνειρά τους απειλητικά, γεμάτα με τα φαντάσματα του παρελθόντος και τα οράματα του μέλλοντος. Αυτή είναι μια μορφή φυλακής , που πάει την γλώσσα τους ακόμα πιο πέρα και ακόμα πιο βαθιά.


Πώς βοηθά ο εκπαιδευτικός το παιδί που εμφανίζει δειλία;


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Οι μαθητές που εμφανίζουν στο σχολείο συναισθηματικές δυσκολίες αλλά και συμπεριφορικά προβλήματα χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: στους εξωστρεφείς και στους εσωστρεφείς. Οι εξωστρεφείς μαθητές συνηθίζουν να εξωτερικεύουν τα προβλήματα τους και τις συναισθηματικές τους δυσκολίες. Οι εσωστρεφείς έχουν την τάση να εσωτερικεύουν τα συναισθηματικά τους προβλήματα και δυσκολίες. Οπότε ένας εξωστρεφής μαθητής εξωτερικεύει τις δυσκολίες του με επιθετικότητα, θυμό, αντικοινωνικές αντιδράσεις ή διαταρακτική συμπεριφορά. Ενώ ένας εσωστρεφής μαθητής εσωτερικεύει τις δυσκολίες του με κοινωνική απόσυρση, σχολική φοβία, συστολή και δειλία.


Έχετε στην τάξη σας υπερυπεύθυνα παιδιά;


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τα υπερυπεύθυνα παιδιά ενδείκνυται να μεγαλώνουν σε ένα σπίτι όπου οι ρόλοι γονιών-παιδιού είναι αντεστραμμένοι. Δηλαδή, αυτά τα παιδιά έχουν γονεοποιηθεί!

Τα παιδιά που γονεοποιουνται αναλαμβάνουν γονεικά καθήκοντα π.χ μπορεί να φροντίζουν τους γονείς τους, να αναλαμβάνουν καθήκοντα που δεν αρμόζουν στην ηλικία τους, να συμπαραστέκονται ψυχολογικά στους γονείς τους.


ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ...!!!



ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Τα σχολεία ξεκινούν σε λίγες μέρες και πολλοί μικροί και μεγάλοι ανυπομονούν για αυτό! Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που βλέπουν το σχολείο ως ένα γεγονός αρκετά δύσκολο, που δεν μπορούν εύκολα να διαχειριστούν! «Δε θέλω να πάω σχολείο πάλι! Θα γράφω όλη μέρα! Δεν ξέρω αν θα είμαι καλός/η! Και αν δεν τα καταφέρω; Μόνο το διάλειμμα μου αρέσει! Και ποια δασκάλα θα έχουμε πάλι; Αν δε μου αρέσει;», ακούω αυτές τις μέρες από την πλειοψηφία των μαθητών μου, οι οποίοι φοιτούν κυρίως στη βαθμίδα του Δημοτικού.


Ἡ δε γυνή ἵνα φοβῆται τον ἄνδρα…;



Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Χιλιοακουσμένη και χιλιοειπωμένη έκφραση, η οποία προέρχεται από την επιστολή του αποστόλου Παύλου προς στους κατοίκους της Εφέσου ( Εφεσ. 5, 33 ), υπενθυμίζοντάς τους, τα αμοιβαία καθήκοντα των χριστιανών συζύγων. Το συγκεκριμένο κείμενο είναι ενταγμένο και στο Ιερό Μυστήριο του Γάμου και παλαιότερα, όταν ακουγόταν, κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου προκαλούνταν γελάκια, σχόλια και γενικότερα ήταν όλοι μια « ωραία ατμόσφαιρα »..επειδή η « θαρραλέα » νύφη πατούσε το πόδι του γαμπρού και του υποδήλωνε έτσι πως δεν πρόκειται να τον φοβάται και να τον τρέμει, εφ’ όρου ζωής αγνοώντας και η ίδια και σχεδόν όλοι οι παρευρισκόμενοι την ιερότητα της στιγμής και την αληθινή ερμηνεία της συγκεκριμένης έκφρασης. Του λόγου το αληθές:


ΠΑΥΛΟΠΕΤΡΙ


της
Αγγελικής Μουστάκου
- φιλολόγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Απέναντι απ'το νότιο άκρο της Λακωνίας βρίσκεται η τουριστική Ελαφόνησος. Μεταξύ της νησίδας και της ξηράς απλώνεται η γαλανή θάλασσα . Και κάτω απ'τα κύματα, σε βάθος τεσσάρων μέτρων, έχει βυθιστεί μια αρχαία πόλη, ηλικίας 5000 ετών-Παυλοπέτρ την λένε. Ανακαλύφθηκε το 1967 απ'τον Nicholas Flemming και χαρτογραφήθηκε το 1968 από ομάδα του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ. Παράξενη μοίρα -πάντα να σπεύδουν οι ξένοι κι Έλληνες ν'αδιαφορούν. Μαράζι για την χώρα του τόσου φωτός.


Ἱστορία τῶν Ὁμηρικῶν Ἐπῶν


Ιστορία των Ομηρικών επών
Historia carminum homericorum


υπό
Γεωργίου Μιστριώτου

Εν Λειψία, Τυπ. Βιγάνδου,1867


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Εξαιρετικά πολύπλοκη και ενδιαφέρουσα είναι και η σχέση των δύο ομηρικών επών με την ιστορία. Τόσο η Ιλιάδα όσο και η Οδύσσεια προϋποθέτουν τον τρωικό πόλεμο, επεισόδιο που για τους αρχαίους Έλληνες θεωρούνταν αυθεντικό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αυθεντικότητα δεν σημαίνει ακριβή γνώση των ιστορικών γεγονότων, αλλά περισσότερο ό,τι οι αρχαίοι νόμιζαν ως πραγματικό γεγονός. Στη νεότερη εποχή παρόμοιες αντιλήψεις ενισχύθηκαν, έπειτα μάλιστα από τις ανασκαφές του αρχαιολόγου Ερρίκου Σλήμαν (Heinrich Schliemann, 1822-1890) και πολλών διαδόχων του στην Τροία (σημερινό Χισαρλίκ της ΒΔ Τουρκίας) και στην κυρίως Ελλάδα (Μυκήνες, Πύλος). Υποστηρίχθηκε έτσι η άποψη ότι οι επονομαζόμενοι στα δύο ομηρικά έπη ως Αργείοι, Αχαιοί ή Δαναοί, που προέρχονταν από έναν παλαιότερο ένδοξο πολιτισμό, τον μυκηναϊκό (1600-1200 π.Χ.), κυρίευσαν με πολιορκία μια πόλη στην περιοχή του Ελλησπόντου, την Τροία, η οποία βρέθηκε να έχει καταστραφεί από φωτιά (περίπου 1100-1200 π.Χ.). Στο μεταξύ, η αποκρυπτογράφηση της γραμμικής Β το 1952 από τους Μάικλ Βέντρις (M. Ventris) και Τζον Τσάντγουικ (J. Chadwick), γλώσσας της μυκηναϊκής εποχής και πρώιμης μορφής της ελληνικής, που συντηρήθηκε στο ονοματολόγιο των δύο ομηρικών επών, ενίσχυσε την υπόθεση ότι μέσα από τη μακρά ποιητική παράδοση των δύο ομηρικών επών διασώθηκαν γεγονότα της ένδοξης μυκηναϊκής περιόδου. Η ένδοξη αυτή εποχή παύει να υπάρχει γύρω στο 1200, για να ακολουθήσει η παρακμή, η περίοδος των λεγόμενων «σκοτεινών χρόνων» (1100-800 π.Χ.), που συνδέεται με την κάθοδο των Δωριέων στον ελλαδικό χώρο.