Εἰσαγωγή εἰς τήν διδασκαλία τοῦ Πλάτωνος






του
Δημητρίου Ράπτη*

 

 

Κεντρικό σημείο στη φιλοσοφία του Πλάτωνα παίζει η διάκριση των δύο κόσμων. Του κόσμου του Είναι που γίνεται προσιτός μονάχα με τον νου και του κόσμου του γίγνεσθαι τον οποίο ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται με τις αισθήσεις του. Η φιλοσοφική βάση του Πλάτωνα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί μια σύνθεση της φιλοσοφίας του Παρμενίδη όσον αφορά το Είναι (ο τελευταίος χαρακτήριζε το ον ως ένα και ομοιογενές) και της φιλοσοφίας της συνεχούς μεταβολής του Ηράκλειτου. Σύμφωνα με τη θεωρία του Πλάτωνα, το όν είναι ταυτοχρόνως ένα αλλά και πολλά. Στο πεδίο της νόησης, για παράδειγμα, υπάρχει μονάχα ένα κρεβάτι, ενώ στο πεδίο του αισθητού υπάρχουν πολλά αντικείμενα που μετέχουν στην εν λόγω ιδέα.



Τὰ SOS τῆς εἰσαγωγῆς στὰ ἔργα τοῦ Πλάτωνος (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2013)





 
επιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν



 

1.     Ποια είναι η θέσις του μύθου στους πλατωνικούς διαλόγους; Ποια η σχέσις του μύθου του Πρωταγόρα με άλλες αντίστοιχες μυθικές αφηγήσεις;



Τα θέματα προσομοιώσεως τῶν φιλολογικῶν μαθημάτων (ΟΕΦΕ 2013)








Γ' Λυκείου
Γενικής Παιδείας
Νεοελληνική Γλώσσα
Επιλογής Γενικής Παιδείας
Ιστορία
Βιολογία
Θεωρητική Κατεύθυνση
Νεοελληνική Λογοτεχνία
Αρχαία
Ιστορία
Λατινικά




Α' Λυκείου
Νεοελληνική Γλώσσα
Αρχαία

B' Λυκείου
Γενική Παιδεία
Νεοελληνική Γλώσσα
Θεωρητική Κατεύθυνση
Αρχαία
Λατινικά


ΕΠΑ.Λ. Α' Ομάδας
Νεοελληνική Γλώσσα
ΕΠΑ.Λ. Β' Ομάδας
Νεοελληνική Γλώσσα
Ιστορία


ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ




ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΙΝ
ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΕΚΘΕΣΕΩΣ ΔΕΙΤΕ









Ἡ θεωρία τῶν ἰδεῶν καί ἡ σχέσις αὐτῆς με τό ἀγαθόν







επιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν




Στην πλατωνική φιλοσοφία, η όλη αναζήτηση της δικαιοσύνης συσχετίζεται με το αγαθό. Είναι η αναζήτηση του αγαθού που καθοδηγεί τον Πλάτωνα στις αναζητήσεις όλων των υπολοίπων. Κατ’αυτόν, ο λόγος που επιλέγονται οι φιλόσοφοι-φύλακες για να ηγηθούν τηςΠολιτείας είναι ακριβώς η ιδιαίτερη σχέση που έχουν με τη σοφία, χάρη στηστρατιωτική, τη φυσική, τη μουσική, τη μαθηματική και τη φιλοσοφική εκπαίδευσηπου έχουν λάβει. Με άλλες λέξεις, η προπαίδεια και η προπαίδευση των φυλάκωνείναι το αναγκαίο προαπαιτούμενο για να μπορούν αυτοί να βλέπουν το αγαθό, όχιμόνο με τα μάτια τους, δηλαδή κυριολεκτικά, αλλά και να το θεώνται μεταφορικά.
Με ποιο τρόπο, λοιπόν, μπορούμε να πλησιάσουμε το αγαθό; Τι χρειάζεται για να το πετύχουμε αυτό; Στο ερώτημα αυτό ο Πλάτων μας απαντά με τρόπο έμμεσο, Σωκρατικό, απορητικό, σχεδόν κρυπτικό.



Ἡ ἀναλογία ψυχῆς καί πόλεως





 
επιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν





Ο Πλάτων αναπτύσσει μια κολοσσιαία αναλογία μεταξύ της ανθρώπινης ψυχής και της Πολιτείας, η οποία όσοκαι αν έχει ορισμένες ατέλειες και τρωτά σημεία, παραμένει πάντως διαισθητικά πειστική και αξεπέραστη ως προς τη σύλληψή της. Η δε αναλογία αυτή εκφράστηκε με τον προσίδιο στον Πλάτωνα λογοτεχνικό τρόπο. Η αναλογία ψυχής-πολιτείαςέχει ως εξής:



Τα SOS των Αρχαίων Ελληνικών (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2013) (ΜΕΡΟΣ Ε’) (ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΝ)





ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ - ΠΟΛΙΤΙΚΑ
Ενότητα 11η (Α 1, 1) - Η πόλη είναι η τελειότερη μορφή κοινωνίας

&

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ - ΠΟΛΙΤΙΚΑ
Ενότητα 16η (Γ 1, 3-4/ 6/ 12) - Ο πολίτης ορίζεται από τη συμμετοχή στην πολιτική και δικαστική εξουσία



επιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν






Τα SOS των Αρχαίων Ελληνικών (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2013) (ΜΕΡΟΣ Δ’)





ΠΛΑΤΩΝ - ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ
Ενότητα 3η (321b6-322a) - Η κλοπή της φωτιάς



της
Βάσως Μάνιου