Η ΣΧΕΣΙΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑΣ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Β')




Τῆς
κ. Μαρίας Μαντουβάλου,

Ἀν. Καθηγητρίας Φιλοσοφικῆς Σχολῆς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν



Οἱ Ἐκκλησιαστικὲς ακολουθίες του Παπαδιαμάντη καὶ Μωραϊτίδη εἶναι λυρικὰ αὐτοτελῆ δημιουργήματα μὲ ποικίλα μέτρα καὶ μέλη καὶ μεταφέρουν τὰ Συναξάρια ἀκόμη καὶ στὸ θέμα τῶν θαυμάτων, ὅπως π.χ. στὸ διήγημα τοῦ Παπαδιαμάντη «Ἡ χήρα τοῦ Νεομάρτυρος» ἀπʼὅπου διαβάζω ἕνα μικρὸ ἀπόσπασμα:

«Τὰ κόκκαλα τοῦ Κωνσταντῆ ἐμοσχοβολοῦσαν,ὡσὰν ἀπὸ ρόδα καὶ βασιλικόν. Οἱ ΡοδῖΤαι τὰ ἐπῆραν εἰς τὸ πλοῖον καὶ τὰ μετέφεραν εἰς τὴν πατρίδα των, ὅπου τά ἀπέθηκαν εἰς ἱερὸν βῆμα παρεκκλησίου,ὑπὸ τὴν Ἁγίαν Τράπεζαν»3. Ὁ πεζογράφος τῆς Θεσσαλονίκης Νίκος Γαβριὴλ Πεντζίκης ἀναφέρεται μὲ ἰδιαίτερο πάθος στὸν Συναξαριστή, τὴν Πατρολογία, τὸν Ἅγιο Νικόδημο τὸν Ἁγιορείτη καὶ δηλώνει:



Η ΣΧΕΣΙΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΑΣ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (ΜΕΡΟΣ Α')



Τῆς
κ. Μαρίας Μαντουβάλου,

Ἀν. Καθηγητρίας Φιλοσοφικῆς Σχολῆς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν






Τὸ θέμα, ποὺ θὰ προσπαθήσω νὰ ἀναπτύξω μοῦ δόθηκε ἀπὸ τὸ Δ.Σ τῆς Πανελλήνιας Ἕνωσης Θεολόγων καὶ τὸ ἀποδέχτηκα ἀμέσως,γιατί ἀποτελεῖ, νομίζω, ἡ ἔρευνά του καινοτομία, τόσο γιὰ τὴν ἐπιστήμη τῆς Θεολογίας, στὶς Θεολογικὲς Σχολὲς τῶν Πανεπιστημίων Ἀθηνῶν καὶ Θεσσαλονίκης ὅσο καὶ γιὰ τὸν ἄλλο φυσικὸ χῶρο αὐτοῦ τοῦ θέματος, ποὺ θὰ ἔπρεπε νὰ εἶναι οἱ Φιλοσοφικές, λεγόμενες καὶ ἀνθρωπιστικὲς κατʼ εὐφημισμόν, Σχολὲς ὅλων ἀνεξαιρέτως τῶν Πανεπιστημίων τῆς χώρας. Τὸ θέμα αὐτὸ ἀναφέρεται, στὴν ἐκπαίδευση καὶ συγκεκριμένα στὰ γνωστικὰ ἀντικείμενα τῶν φιλολογικῶν καὶ θεολογικῶν μαθημάτων καθὼς καὶ στὶς μεταξύ τους σχέσεις, ὥστε νὰ ἀποτελοῦν πιθανὴ συμβολὴ στὴν παιδαγωγία τῶν ἐκπαιδευομένων. 



ΕΥΜΑΡΕΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΥΗΜΕΡΙΑ

Άρθρον του
ΝΙΚΟΛΆΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΎΛΗ
-φιλολόγου-


Ο άνθρωπος είναι σάρκα και πνεύμα.Δεν είναι δυνατόν η μία φύσις εξ αυτών των δυο,να ζήση εις βάρος της άλλης.Και δεν πρέπει να παραμελή κανείς τα του σώματος,βρώσιν και πόσιν και ενδυμασίαν και υγείαν αλλά πολύ περισσότερον τα του πνεύματος,καλλίεργειαν του νού και της βουλήσεως,παρά αρμονικώς και τας δύο αυτού φύσεις να θεραπεύη.Φαίνεται ωστόσο,ότι δια πολύν καιρόν πια,ο άνθρωπος απώλεσεν την ισορροπίαν ταύτην και όσον αφορά το πνεύμα περί αλλού τυρβάζει,παραδίδων εαυτόν εις την υλικήν αποκλειστικώς ευδαιμονίαν,εις την επίτευξιν της καλουμένης ευμαρείας.
Τούτο καυτηριάζων ο Ιησούς είπεν:΄΄ζητείτε να με εύρετε,όχι διότι είδατε θαύματα που σας έπεισαν δια την θείαν αποστολήν μου,ώστε να ωφεληθήτε πνευματικώς,αλλά διότι εφάγατε από τους άρτους και εχορτάσθητε και ζητείται πάλιν να σας δώσω υλικά αγαθά(κατά Ιωαννην ΣΤ,26).Δεν τον ενδιαφέρει τον σημερινόν άνθρωπον παρα μόνον η βρώσις και η πόσις.Τί θα φάγη και τι θα πιή,έχει καταστεί εν τη συνειδήσει αυτού κύριον,μοναδικόν και αποκλειστικόν μέλημά του.Έφθασεν δε εις το σημείον να χρησιμοποιή το πνεύμα,δια την επίτευξιν της υλικής,ποθουμένης ευμαρείας.Πόθεν άλλως εξηγείται η μανία του νεοέλληνος να καταστή με οιονδήποτε τρόπον επιστήμων;Ουδείς επόθησεν την εργασίαν καθ’αυτού.Επόθησεν μιαν επιστημονικήν θέσιν,ίνα μέσω αυτής να έχη πλούσια τα ελέη.Ήθελεν να γίνη ιατρός;δικηγόρος;Κατέβαλεν πάσαν ενεργείαν,ούτως ώστε να έμβη εις το πανεπιστήμιον.Ήλθεν όμως ο καιρός,που η ανεργία εχτύπησεν αυτούς πρώτα,τους επιστήμονας.Η Ελλάς ίσως να είναι η χώρα με τους περισσοτέρους ανέργους πτυχιούχους.Κάποιος έπρεπε να μας παιδαγωγήση,ίνα ιδώμεν το στρεβλό και επανέλθωμεν εις την ευθείαν οδόν.
΄΄δεν πρέπει όμως το ενδιαφέρον σας ολόκληρον να στρέφετε με ζήλον,όπως αποκτήσετε την υλικήν τροφήν,αλλά την πνευματικήν,που μένει αφθαρτος και παράγει ως αποτέλεσμα την αιώνιον ζωήν΄΄(κατά Ιωάννην,ΣΤ,27).Βέβαια όχι μίαν πνευματικήν τροφήν,ως την εθεώρησεν ο νεοέλληνας,μέσον δια την ευμάρειαν.Το πνεύμα εστί ο σκοπός,η πνευματική τροφή της αιωνίου ζωής.Νυν λοιπον ένθα και επήλθεν το τέλμα,διερωτάται κανείς τι πταίει,τι εφταιξεν και δια τι είναι δυστυχής.Μια μεγέθυνσις από το ατομικό στο γενικό ή απ’το άτομο εις το μέγεθος της όλης πολιτείας θα διαφωτίση το πράγμα.Διότι πάει καιρός πάλι που η σύγχρονη ελληνική πολιτεία κλυδωνίζεται και απειλείται αυτή η ιδία της η υλική τροφή της,ώστε οι πολίτες της να κινδυνεύωσι να μην έχουν τα επαρκή του βίου.
Υπήρχεν μια εποχή που η Ελλάς έζη βασιλικώς.Ο καθείς είχεν υλικά αγαθά περισσότερα απ’ότι του επέτρεπεν ίσως η εισοδηματική του δύναμις.Τό μάννα έπεφτεν εξ ουρανού αφθόνως.Όμως ΄΄το μάννα αυτό που σας έδωκεν ο Μωυσής,ούτε αληθινός ουράνιος άρτος ήτο,ούτε απ’τον Μωυσήν εδόθη.Εδόθη υπο του πατρός.Διότι ο άρτος και πολύ περισσότερον απ’τον υλικόν άρτον,ο ουράνιος,δίδεται απ΄τον θεόν και είναι αυτός που κατεβαίνει απ΄τον ουρανόν και μεταδίδει ζωήν αθάνατον΄΄(κατά Ιωάννη,ΣΤ,32-33).Πάρα πολύ χρήσιμη περικοπή δια συμπεράσματα.Πρώτον ο κάθε είδους Μωυσής,κυβερνήτης της Ελλάδος,ας ειπώμεν,δεν ήταν αυτός υπεύθυνος της ευμαρείας.Ως προς τούτο κακώς τινές προσωπολάτρες εξιδανικεύουν πολιτικά πρόσωπα,ως δήθεν υπαίτια της υλικής κάποιας ευδαιμονίας.Ήτο απλώς μεσάζοντες της θείας βουλήσεως.Ακόμα κι αυτός ο Μωυσής,δεν ήταν υπεύθυνος δια την τροφήν που εδίδετο εις τον Ισραήλ,θεία επεμβάσει.Ήθελεν ο θεός εκείνην την εποχήν ούτως,να έχωμεν αφθονίαν.Προσοχή δέον να δοθή εις την προνοίαν του θεού.Διότι την αφθονίαν στον Ισραήλ την έδωκεν,ίνα σωθή και εξέλθη εκ της ερήμου,εν ώ το ίδιο φαίνεται να συμβαίνη και νύν εις την νέαν Ελλάδα,αν και φαινομενικώς δεν είναι ορατό εκ πρώτης όψεως.Δηλαδή η ευμάρεια της μεταπολιτεύσεως φαίνεται να εδόθη,ινα σωθώμεν εκ της ερήμου της πνευματικής μας αδρανείας,όχι ασφαλώς ινα καταστραφώμεν.Μέσω αυτής θα εννοούσαμεν υστέρως,ότι η ευμάρεια εκείνη δεν ήταν αληθινή και πρέπουσα τροφή δια ημάς.Δια τούτο δευτερευόντως εξάγομεν το συμπέρασμα το οποίον είναι και πασίδηλον.΄΄Το μάννα δεν ήταν άρτος΄΄!!Το μάννα που έπεφτεν εξ ουρανού,έτρεφεν και εχότραινεν τον Ισραήλ,αλλά δεν ήταν και ψωμί.Το αυτό συνέβη και με την σύγχρονην πραγματικότητα.Η ευμάρεια,κίβδηλη ούσα,φαινομενικά εχόρταινεν τους νεοέλληνας,αλλά πολύ απήχεν απ΄το να είναι και άρτος ζωοποιός,ως τοιούτου νοουμένου,εκείνου που απορρέει εκ της εργασίας,του κόπου και του μόχθου και που τω όντι τρέφει την καταπονεμένη σάρκα.
Η προσοχή μας σε άλλο μας άρθρο θα επισυγκεντρωθή εις το γιατί εγένοντο όλα αυτά,γιατί ο θεός επέτρεψεν τι τοιούτο,και πως νοείται η σωτηρία μέσω τινός φαινομενικής απωλείας.Δυο έννοιες τότε θα μας απασχολήσουν.Αυτές της ΄΄παιδαγωγίας΄΄ και της ΄΄ανοχής΄΄.


Ο ΑΡΝΗΣΟΛΗΣΜΟΝΟΣ


ποίημα του
ΝΙΚΟΛΆΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΎΛΗ
-φιλολόγου-



…για κάποιον που αρνήθηκε να λησμονήση.


Έσυρες το μέλλον σου,λέν’ οι Μοίρες,σε δρόμ’άλλο,μακρυνό
Π’οδηγεί σ’άλλο γυαλό μαγευτικό,θάλασσα πως ηύρες
Ν’αγαπήση τις ματιές πού’δα να σπινθηροβολούν τις αυγές
Μάγισσες σαιτιές να λαμπυρίζουν χρυσ’ανόθευτο του Μίδα

Τα μάτια μου ρωτώ και βλέπω πως δεν μπορώ να σ’αρνηθώ
Έστω κι αν κινδυνέψω να χαθώ,όχι πια τώρα δεν λησμονώ.
Γύρω απ’τις φωτιές της μνήμης,άλλοίμονο,οι Λύπες
Τη δικη σου απονιά πού ‘πες θα δοξάζουν,μ’Αρνησολήσμονο

Θα λέω τα’ονομά μου και θ’αναρωτιούνται,θα τρομάζουν
Πού τέτοιο θάρρος,να φωνάζουν θα ζητώ ‘με,τα’όχημά μου
Προς της Λήθης το θολό νερό,πως αρνούμαι να το πάω,
Πως δεν θα ξεχάσω πως αγαπάω,πως αρνούμαι το νεκρό

Μου σώμα να σκυλέψουν.Μπορεί ο χρόνος να κυλήση,
Σ’υπόγειες σπηλιές να μιλήση η ηχώ τ’Άδη,δεν θα μπορέσουν
Να μ’αλυσοδέσουνε στον Καύκασο για να σε ξεχάσω,
Τον γύπα θα γελάσω μα κι απ’τις συμπληγάδες θα περάσω.

Κι αν ο Άδης με φωνάξη,για να με ρωτήση ένα γιατί,
Γιατί αρνούμαι το θαλασσί του πλοίου σου που’φυγε μαζί
Μ’ένα σούρουπο κλέφτη μακρυά,να ξεχάσω,να περάσω
Στα Ηλύσια πεδία,να μην χάσω ‘γώ των νεκρών την σειρά,

Θα φωνάξω πάλι πως με λένε τώρα πια Αρνησολήσμονο,
Φονιά της ψυχής μου κ’επίμονο πως μ’έκανε η αγκάλη
Σου κι η αγάπη σου δε μ’αφήνη να ξεφύγω,να σωθώ,
Συ πως είσαι ό,τι ποθώ και πως τίποτ’άλλο δεν αναζητώ.

Στις προδότρες σκέψεις που φεύγουνε σε σένανε κοντά,
Αυτές τις κατηγορώ παντοτινά γιατί δεν θέλω να πιστέψης
Πως τίποτα δεν καταστρέφεις και γιάυτό δεν νοιώθεις ενοχές.
Όχι δεν ξεχνώ,δεν παύω ν’αγαπώ ‘κείνο π’αγαπούσα

Μα και σε σένα μια κατηγόρια,ξακολουθώ να σ’απαγγέλλω
Πως εκεί που πήγες,τι κι αν περιμένω,δεν πρέπει σου εμπόδια
Να φέρνουν’ οι μνήμες,πως σκοτωμένος κάπως εκλιπαρούσα,
Μιαν επιστροφή πως ποθούσα.Είν’αρκετά όσα ήδη είπες.

Από σένα δεν περιμένω πια τίποτα,μόνο μια γωνιά με περιμένει
Στη δική σου γειτονιά μ’αναμένει,αγνώριστ’ Οδυσσέα στ’ανείπωτα
Να καταζητείται,ένα σύννεφο να σκεπάζη άσπρο μιαν ζωή.
Κι αν με ρωτήση κανείς εκεί,τα’όνομά μου αν απαιτήται

Να δοθή στην περιέργεια λάφυρο,σκουπίδι στην ακοή,
Ας μ’αξιώση του θεού η βουλή να ‘δή η ψυχή μέσ’ από παράθυρο
Ζωής μια στιγμή ακμής θανάτου,ώστε κι αν κείμενο
Στη δυστυχία, Αρνησολήσμονο να ψελίσω μ’ευτυχία

Το τραγουδι:










Υπουργοί παιδείας ή δεσπότες της Βλαχίας;



Άρθρον του
ΝΙΚΟΛΆΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΎΛΗ

-φιλολόγου-




1.Ο ΚΑΓΧΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΥ ΤΟΥ ΗΓΕΜΟΝΟΣ ΤΗΣ ΒΛΑΧΙΑΣ
Γράφει κάπου στην Απολογία του ο Ιώσηπος Μοισιόδαξ:

΄΄Ενώ εγώ ποτε καιρού,ομιλών μετά τινος αξιωματικού του ηγεμόνος της Βλαχίας περί συστάσεως των σχολείων της αυτής Βλαχίας,υπέλεγον,πως η αυθεντία χρεωστεί προς τοις άλλοις να φροντίζη και περι των σχολείων,μοι απεκρίθη:χρέος;τι χρέος;και ο σαρδωνικός γέλως,ήτον η λοιπή απόκρισις΄΄.

Εκάγχασεν, λοιπόν, ο αξιωματικός του ΄΄ηγεμόνος της Βλαχίας΄΄ όταν ο Ιώσηπος, φιλόσοφος, ιεροδιάκων, συγγραφέας και δάσκαλος για τα πλούσια ελληνόπουλα στις παραδουνάβιες ηγεμονίες του μίλησε για το χρέος της αυθεντίας να χτίσει σχολεία!


Κάλαντα των Φώτων Πόντου

επιμελεία του
ΝΙΚΟΛΆΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΎΛΗ
-φιλολόγου-


Από της ερήμου ο Πρόδρομος ήλθε να βαπτίσει τον Κυριόν.
Βέβαιον Βασιλέα εβάπτισε, Υιόν και Θεόν ομολόγησε.
Γηγενείς σκιρτάτε και χαίρεσθε, τάξεις των αγγέλων ευφραίνεσθε.
Δόξα εν υψιστοίς εκρούγαζαν, Κύριον και Θεόν ομολόγησαν.

Έλεγεν ο κόσμος τον κύριον να αναγέννηση τον άνθρωπον.
Ζήτησον και σώσον το πρόβατον, το απωλωλός ω θεάνθρωπε.
Ήλθε κηρυττόμενον έβλεπε, απορών εφάνη ο Πρόδρομος.
Θες μοι την παλάμην σου Πρόδρομε, βάπτισον ευθύς τον Δεσπότην σου.

Ιορδάνη ρεύσε τα νάματα, ιν ανασκίρτησή τα ύδατα.
Κεφαλάς δρακόντων σενέθλασε, των κακοφρονούντων ο Κύριος.
Λέγουσιν οι Άγγελοι σήμερον Χριστός τον κόσμον ερώτησε.
Μέγα και φρικτόν το μυστήριον δούλος τον δεσπότη εβάπτισε.

Νους ο Ιωάννης ο Πρόδρομος μέγας, να βαπτίση τον Κύριο.
Ξένος ο προφήτης ο Πρόδρομος μέγας, γα βάπτιση τον Κύριο.
Όλον τον Αδάμ ανεκάλεσε ο των όλων κτίστης και Κύριος.
Παναγία, Δέσποινα του παντός, σώσον τους εις Σε προσκυνούντας νυν.

Ρείθρα Ιορδάνη, αγάλλεσθε την πορείαν άλλως λαμβάνετε.
Σήμερον ο κτίστης δεδόξαστα δι’ αυτό το μέγα μυστήριον.
Τρεις γαρ υποστάσεις εγνώκαμεν Πατρός και Υιού και του Πνεύματος.
Υπό Αρχαγγέλων υμνούμενον, υπό Σεραφείμ δοξαζόμενον.

Ως γαρ τοις εν σκότει επέλαμψε όταν ο Χριστός εβαπτίζετο.
Χαίροντες και χείρας προσάγοντες και λαμπρών ο ανήγυριν άγογτες.
Ψάλλοντες Χριστόν τον Θεόν ημών, δέξασθε λουτήρα βαπτίσματος.
Ο Θεός των όλων και Κύριος ζωή σας υγείαν και χαίρεσθε.

Τα κάλαντα:










ΣΑΝ ΝΑ ΗΤΑΝ ΧΘΕΣ

επιμελεία του
ΝΙΚΟΛΆΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΎΛΗ
-φιλολόγου-

Η θέσι της Ελλάδος αναμεταξύ εις ταις 36 και 43 μοίραις του αρκτώου πλάτους,οι καλοί τόποι οπού γενικώς έχει,κάμνουν να γίνωνται εις αυτήν,όχι μόνον εκείνα οπού είναι αναγκαία εις τη ζωή,αμή και εκείνα οπού συμβάλλουν εις ευζωία και εις τρυφή ακόμι,και να γίνανται και μια εξαγωγή αξιόλογη εις άλλους τόπους.Παντού σχεδόν οι τόποι της είναι εύφοροι και κάθε λογής γεννήματα,εις σιτάρια,κριθάρια,αραποσίτια,κεχρί,σάμια.Εις πολλά μέρη γίνεται και ρύζι.Παντού γίνονται βαμπάκια,λινάρι,καννάβι,μετάξια,λάδια,σύκα,κρασιά.Παντού θρέφουν διάφορα ζώα,άλογα,βόδια,βουβάλια,πρόβατα,γίδια κ.α.Εις κάθε μέρος έχουν ορνίθια πολλά,όρνιθες,χήνες,παππιαίς,κούρκαις.Εις τα μεσημβρινά της μέρη γίνονται παντού λειμονιαίς,πορτοκαλιαίς και τα παρόμοια δένδρα…Μα μόλα αυτά οι κάτοικοι είναι δυστυχείς.Επειδή εις ευζωία συμβάλλει πρώτα η ευνομία.Τα βουνά της είναι κατασκεπασμένα από δρυμούς μεγαλοδένδρους και γεμάτους από διάφορα άγρια ζώα,αναμεταξύ εις τα οποία είναι και πολλοί κλέφται,οπού κατενοχλούν τον τόπον πάντοτε.
Η Ελλάδα έχωντας έναν τέτοιο τόπο δεν ήθελε δοκιμάζη καμμιά φορά πείνα,η ακρίβεια,η διοίκησι όμως την κάμνει να πέφτη και εις αυτό το κακό πολλαίς φοραίς.Ευρωπαίοι έρχονται και παίρνουν τα γεννήματά της.Οι αγάδες οπού εχουν ταις πεδιάδες τα πουλούν εις αυτούς μαζομένα,φροντίζωντας ολίγο από αισχροκέρδειά τους δια τους εντόπιους οπού τους αφίνουν στερημένους και αδικημένους.Επειδή από έναν τέτοιο τόπο τα περιττά είναι δίκαιο να ευγαίνουν εις ξένους.Μα τέτοια είναι τα αποτελέσματα του δεσποτισμού.Πρόσθεσε εις αυτό ακόμι και αυτό οπού δεν είναι ο τόπος καλλιεργημένος καθως πρέπει.

Οι Δημητριείς
Δ.Φιλλιπίδης-Γ. Κωνσταντάς
(1791)(γεωγραφία νεωτερική)