Το κυνήγι των πτυχίων



'Ενα ατομικό-κοινωνικό πρόβλημα 

του
Νεόφυτου Χαριλάου


 
Αν παρατηρήσει κανείς σήμερα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα στη δομή και τη λειτουργία του και στις παράλληλες εκπαιδευτικές του δραστηριότητες (κρατικές και ιδιωτικές), θα διαπιστώσει ότι είναι στηριγμένο και προσανατολισμένο σε ένα ωφελιμιστικό μοντέλο. Εκείνο που προέχει δηλαδή δεν είναι η παροχή παιδείας και πραγματικής εκπαίδευσης, που σημαίνει πρώτα απ' όλα δημιουργία σκεπτόμενων πολιτών, αλλά η χορήγηση πτυχίων και διπλωμάτων κάθε είδους -χαμηλής σχετικά αξίας-, τα οποία τις περισσότερες φορές είναι χωρίς αντίκρισμα, μιας και στην αγορά εργασίας απαιτούνται άλλου είδους προσόντα απ' αυτά που οι διάφοροι πτυχιούχοι υποτίθεται πως διαθέτουν. 



Φερέπονος




της
ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΑΣΧΑΛΑΚΗ *



Πολλές φορές ο πόνος υφίσταται στη ζωή του ανθρώπου, για λόγους «τιμητικούς», δηλαδή προς ευεργεσία του ανθρώπου, καθώς ο πόνος αποτελεί ευεργετικό μέτρο του Θεού προς τον άνθρωπο για το συμφέρον και τη σωτηρία του. Ο Θεός ανέθεσε στον άνθρωπο την κυριαρχία όλων των επί γης δημιουργημάτων. Αφού δὲ τον έπλασε και τον περιέβαλε με τόση τιμή, παραχώρησε σε αυτόν το ωραιότερο μέρος της γης, δηλαδή τον παράδεισο. 



Πρακτική ἐξάσκησις εἰς ἀδίδακτον κείμενον (ΜΕΡΟΣ Α')









ἐπιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν





 *** Επειδή θεωρώ ότι στις επόμενες πανελλήνιες εξετάσεις το αδίδακτον κείμενον θα είναι φιλοσοφικό, (Πρβλ ΕΔΩ) αρχίζω από τώρα μια σειρά αναρτήσεων με ερανισμένα κείμενα από το διαδίκτυον από αξιόλογους και πάρα πολλά καλούς τόπους για πρακτική άσκησιν των υποψηφίων της θεωρητικής κατευθύνσεως


Ἐν τούτῳ δὴ ἄν τις γενόμενος γνοίη οἷοι ἄρα ἐτύγχανον ὄντες τὴν ἀρετὴν οἱ Μαραθῶνι δεξάμενοι τὴν τῶν βαρβάρων δύναμιν καὶ κολασάμενοι τὴν ὑπερηφανίαν ὅλης τῆς Ἀσίας καὶ πρῶτοι στήσαντες τρόπαια τῶν βαρβάρων, ἡγεμόνες καὶ διδάσκαλοι τοῖς ἄλλοις γενόμενοι ὅτι οὐκ ἄμαχος εἴη ἡ Περσῶν δύναμις, ἀλλὰ πᾶν πλῆθος καὶ πᾶς πλοῦτος ἀρετῇ ὑπείκει. Ἐγὼ μὲν οὖν ἐκείνους [240e] τοὺς ἄνδρας φημὶ οὐ μόνον τῶν σωμάτων τῶν ἡμετέρων πατέρας εἶναι, ἀλλὰ καὶ τῆς ἐλευθερίας τῆς τε ἡμετέρας καὶ συμπάντων τῶν ἐν τῇδε τῇ ἠπείρῳ· εἰς ἐκεῖνο γὰρ τὸ ἔργον ἀποβλέψαντες καὶ τὰς ὑστέρας μάχας ἐτόλμησαν διακινδυνεύειν οἱ Ἕλληνες ὑπὲρ τῆς σωτηρίας, μαθηταὶ τῶν Μαραθῶνι γενόμενοι.

Πλάτωνα, Μενέξενος, 240 d-e



Ἐγκώμιον τοῦ λόγου καί τῆς τέχνης τῆς πειθοῦς








ἐπιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν






Ο Ισοκράτης απέδωσε σε φθόνο τις επικρίσεις κατά της ρητορικής και υποστήριξε ότι, όπως δεν θα κατηγορούσε κανείς ποτέ εκείνον που κληροδότησε μια περιουσία, σε περίπτωση που οι κληρονόμοι του δεν τη χρησιμοποιούσαν ορθά, ή τον δάσκαλο της οπλομαχίας, αν οι μαθητές του στασίαζαν τελικά εναντίον της πόλεως, έτσι δεν θα έπρεπε να κατηγορείται και ο δάσκαλος της ρητορικής για ενδεχόμενη κακή χρήση της από τους μαθητές του. Και συνεχίζει:




Ἐξεταστέα ὕλη φιλολογικῶν μαθημάτων 2013-2014



ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

 

 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2013-2014

(ΦΕΚ 1936/2013 - Αριθμ.105938/Γ2)

***

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Αρ.Φύλλου 1936
09 Αυγούστου 2013

Αριθμ. 105938/Γ2
Καθορισμός εξεταστέας − διδακτέας ύλης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2013−2014.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 1 του ν. 2525/97 (ΦΕΚ Α΄ 188) «Ενιαίο Λύκειο, πρόσβαση των αποφοίτων του στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και άλλες διατάξεις».
2. Τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 14 του ΠΔ 60/2006 (ΦΕΚ Α΄ 65) «Αξιολόγηση των μαθητών του
Ενιαίου Λυκείου».
3. Τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 3475/06 (ΦΕΚ Α΄ 146) «Οργάνωση και λειτουργία της δευτεροβάθμιας
επαγγελματικής εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις».
4. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (ΦΕΚ Α΄ 98) και το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
5. Τη με αρ. πρωτ. 63442/Γ2/27−06−2005 (ΦΕΚ Β΄/921) υπουργική απόφαση «Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα Γ΄ τάξης Ημερησίου Ενιαίου Λυκείου και Δ΄ τάξης Εσπερινού Ενιαίου Λυκείου» και τη με αρ. πρωτ.106529/Γ2/28−09−2007 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β΄/1988) «Τροποποίηση της με αρ. πρωτ. 63442/Γ2/27−08−2005 ως προς την ονομασία του μαθήματος Ιστορίας Γενικής Παιδείας της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου και της Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου».
6. Τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 3 περ. α του Ν. 3966/2011 (ΦΕΚ Α΄/118) «Θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και λοιπές διατάξεις».
7. Την με αρ. 20/10−06−2013 Πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), αποφασίζουμε:
Ορίζουμε την εξεταστέα−διδακτέα ύλη των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2013−2014 ως εξής:
(...)
Τα συγκεκριμένα στοιχεία μπορείτε να τα βρείτε ξεχωριστά ανά φιλολογικό μάθημα παρακάτω:



Ὁταν θα γίνω φοιτητής




ἐρανισμένον




Οταν θα γίνω φοιτητής μόνο καφέ θα πίνω στο τάβλι και στο κάπνισμα τα νιάτα μου θ'αφήνω

Μαντινάδα



Σίγουρα έχετε συναντήσει τουλάχιστον ένα από αυτούς κατά τη διάρκεια των φοιτητικών σας χρόνων...



Η Σχολή του Μπάουχαους (Bauhaus)






Η αναδιοργάνωση στην καλλιτεχνική εκπαίδευση


των
ΟΛΓΑΣ ΖΙΡΩ,
ΕΛΕΝΗΣ ΜΕΡΤΖΑΝΗ,





"Ο τελικός σκοπός όλης της εικαστικής δουλειάς είναι το κτίσμα. Αρχιτέκτονες, ζωγράφοι και γλύπτες καλούνται να ξαναγνωρίσουν και να ξανακαταλάβουν την πολύπτυχη μορφή του κτίσματος στην ολότητά του και στα μέρη του και τότε θα ξαναγεμίσουν από μόνα τους τα έργα τους από αρχιτεκτονικό πνεύμα, που το έχασαν με τη τέχνη του σαλονιού. Αρχιτέκτονες, ζωγράφοι, γλύπτες, όλοι μας πρέπει να ξαναγίνουμε τεχνίτες".

Από το Πρόγραμμα του κρατικού Μπαουχάους στη Βαΐμάρη, του Βάλτερ Γκρόπιους