Οικονομική κρίση και καταναλωτισμός (ΓΡΑΠΤΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ)




της

Βαλεντίνας Σαλτέ
-φιλολόγου



 



ΓΡΑΠΤΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Άγνωστο: Το τέλος του «ελληνικού ονείρου»


ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ

Μέρος Α: Αδίδακτο κείμενο                                                         (μονάδες 20)
Να διαβάσετε το πιο κάτω κείμενο και να απαντήσετε στις ερωτήσεις που ακολουθούν:



Η μείωση του βιοτικού επιπέδου δεν είναι ευχάριστη εξέλιξη και προκαλεί εύλογεςαντιδράσεις, ιδιαίτερα στα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, που δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις. Όμως, η επιβαλλόμενη αλλαγή του τρόπου διαβίωσης των Ελλήνων σηματοδοτεί και το τέλος του άκρατου υλισμού και, υπό αυτή την έννοια, εμπεριέχει ένα στοιχείο εξυγίανσης. Το διαστρεβλωτικό και χωρίς ηθικούς φραγμούς μοντέλο που επικράτησε τις τελευταίες δεκαετίες ήταν ένα άδικο και επικίνδυνο τερατούργημα.

Το σημερινό αδιέξοδο δεν είναι μόνο οικονομικό, είναι και ηθικό. Και σε αυτό έχουμε συμβάλει όλοι, άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο. Δεν είναι μόνο το αναποτελεσματικό και αντιπαραγωγικό Δημόσιο. Είναι και οι κρατικοδίαιτοι μεγαλοεπιχειρηματίες που αντί της καινοτομίας και του ρίσκου επέλεγαν τη σιγουριά της διαπλοκής, οι ανίκανοι πολιτικοί που δεν παρήγαγαν τίποτε στη ζωή τους και απλώς αναρριχήθηκαν στην εξουσία μέσα από τους κομματικούς μηχανισμούς, τα αναξιόπιστα μέσα ενημέρωσης που επένδυσαν στο λαϊκισμό και οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες και έμποροι που επέλεγαν την προχειρότητα και αναζητούσαν το γρήγορο κέρδος. Μια υγιής κοινωνία θα άλλαζε πορεία μόνη της, μέσα από μια εσωτερική αναζήτηση και έναν εύλογο προβληματισμό. Αλλά φαίνεται ότι η ελληνική δεν είναι τέτοια και, δυστυχώς, η αλλαγή πορείας έπρεπε να μας επιβληθεί από άλλους.

Η συντελούμενη απεξάρτηση από τον προκλητικό καταναλωτισμό δεν αποτελεί ελληνική αποκλειστικότητα. Υπό την πίεση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, ανάλογη στροφή παρατηρείται σε πολλές δυτικές κοινωνίες, ακόμη και στην Αμερική, το λίκνο του καπιταλισμού, όπου όλο και λιγότεροι άνθρωποι προσβλέπουν στο «αμερικάνικο όνειρο». Το ενθαρρυντικό αυτής της διεργασίας, που ως επί το πλείστον έχει ως αφετηρία την οικονομική δυσχέρεια, αλλά αποκτά χαρακτηριστικά ψυχικής κάθαρσης και διανοητικής ανάτασης, είναι ότι η κοινωνία αρχίζει να ορίζει διαφορετικά το όνειρο αυτό. Αυτή η σταδιακή μετάλλαξη της αμερικανικής κοινωνίας έχει καταγραφεί από το γνωστό δημοσκόπο, Τζον Ζόγκμπι. Και με δεδομένο ότι, καλώς ή κακώς, τα κοινωνικά ρεύματα που επικρατούν στην Αμερική διαχέονται στη συνέχεια και στον υπόλοιπο κόσμο, τα ευρήματα είναι ενθαρρυντικά.

Από τις δημοσκοπήσεις των τελευταίων ετών προκύπτει ότι η πλειοψηφία των Αμερικανών δεν είναι πλέον αυτοί που ο Ζόγκμπι περιγράφει ως «παραδοσιακούς υλιστές». Η κατηγορία αυτή υποχωρεί αριθμητικά, ενώ αυξάνονται κατακόρυφα οι «κοσμικοί πνευματικοί», όπως τους αποκαλεί. Απώτερος στόχος δεν είναι πλέον η αλόγιστη απόκτηση καταναλωτικών αγαθών: μεγάλων κατοικιών, πολυτελών αυτοκινήτων, αναρίθμητων ρούχων, ακριβών κοσμημάτων, σωρείας παιχνιδιών, κ.λπ. Αντιθέτως, θέτουν διαφορετικές προτεραιότητες στη ζωή τους. Απορρίπτουντον εθισμό στα πολλά αγαθά, και ανάγουν σε στοιχείο επιτυχίας το ήθος, τη συνέπεια, την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, τη συμβολή σε έναν πιο καθαρό πλανήτη. Είναι μια αλλαγή που δεν έχει να κάνει με κόμματα και πολιτικές ιδεολογίες. Παρατηρείται σε συντηρητικούς οικογενειάρχες και προοδευτικούς ακτιβιστές, επιχειρηματίες και εργαζόμενους, Ρεπουμπλικανούς και Δημοκρατικούς. Για κάθε νοήμονα άνθρωπο, πρόκειται για ευπρόσδεκτη εξέλιξη.

Αν οι Νεοϋορκέζοι χρειάστηκαν την 11η Σεπτεμβρίου για να ανακαλύψουν και πάλι τις αρετές της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς και της σεμνότητας, εμείς έπρεπε να φθάσουμε στη χρεοκοπία, για να δώσουμε ένα τέλος στο ιδιότυπο«ελληνικό όνειρο» του εύκολου πλουτισμού που βασίστηκε μάλιστα σε δανεικά. Ο υπέρμετρος καταναλωτισμός τερματίζεται απότομα, και σε αρκετές περιπτώσεις βάναυσα, με οριζόντιες περικοπές εισοδημάτων, αλλά η αβάσταχτη ελαφρότητα της άντλησης χαράς από τη μανιώδη αγορά αγαθών, τα περισσότερα εκ των οποίων μάλιστα δεν χρειαζόμαστε, έπρεπε κάποια στιγμή να τελειώσει.

Aθ. Έλλις, Το τέλος του «ελληνικού ονείρου», εφ. «Καθημερινή», Αθήνα 31/03/2011



Ερωτήσεις

Α1. Να γράψετε περίληψη του κειμένου με δικά σας λόγια, σε 110-120 λέξεις.  (μονάδες 8)


Α2. (α)  Ποια είναι τα δομικά στοιχεία της τέταρτης παραγράφου; (μονάδες 1.5)

(β) Να αναφέρετε τους δύο τρόπους με τους οποίους αναπτύσσεται η παράγραφος αυτή και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με στοιχεία από το κείμενο. (μονάδες 2)

Α3. (α)  Στη δεύτερη παράγραφο ο συγγραφέας κάνει επίθεση στο ήθος του αντιπάλου. Να εξηγήσετε σε ποιους «επιτίθεται» και για ποιο λόγο, τεκμηριώνοντας την απάντησή σας με δύο παραδείγματα από το κείμενο. (μονάδες 3)

(β) Ποια θέση εκφράζει ο συγγραφέας για το  «αμερικάνικο όνειρο» και ποιον τρόπο πειθούς χρησιμοποιεί για να τη στηρίξει; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με στοιχεία από το κείμενο. (μονάδες 3.5)

(γ) Να εντοπίσετε στο κείμενο και να γράψετε μία αρνητική και μία θετική συνέπεια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. (μονάδες 2)
                                                                                                               
ΜΕΡΟΣ Β: ΓΛΩΣΣΑ                                                                            (μονάδες 10)

Β1.   Να αντικαταστήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις με συνώνυμές τους, χωρίς να αλλάξετε το νόημα των φράσεων και το γραμματικό τύπο των λέξεων:
·   Το διαστρεβλωτικό μοντέλο που επικράτησε
·   το λίκνοτου καπιταλισμού
·   το ιδιότυπο«ελληνικό όνειρο» του εύκολου πλουτισμού 
 (μονάδες 3)

Β2.   Να γράψετε για κάθε μια από τις υπογραμμισμένες λέξεις το ακριβές αντώνυμό της, χωρίς να αλλάξετε το γραμματικό και το συντακτικό της τύπο, ώστε να δοθεί ακριβώς το αντίθετο νόημα στη φράση:
·  Το ενθαρρυντικόαυτής της διεργασίας
·   έχει ως αφετηρία την οικονομική δυσχέρεια
·   Απορρίπτουντον εθισμό στα πολλά αγαθά
(μονάδες 3)

Β3. Να ετυμολογήσετε τις πιο κάτω λέξεις:
·εύλογες
·τερατούργημα
·συμβάλει
·αναρίθμητων
(μονάδες 4)


ΜΕΡΟΣ Γ: ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ                                                       (μονάδες 40)

Η επιβαλλόμενη αλλαγή του τρόπου διαβίωσης των Ελλήνων σηματοδοτεί και το τέλος του άκρατου υλισμού και, υπό αυτή την έννοια, εμπεριέχει ένα στοιχείο εξυγίανσης. Το διαστρεβλωτικό και χωρίς ηθικούς φραγμούς μοντέλο που επικράτησε τις τελευταίες δεκαετίες ήταν ένα άδικο και επικίνδυνο τερατούργημα.

Έχεις κληθεί να συμμετάσχεις ως εκπρόσωπος του σχολείου σου στο Παγκύπριο Μαθητικό Συνέδριο με θέμα «Οικονομική – κοινωνική – περιβαλλοντική κρίση και κατανάλωση». Σε ομιλία σου, αφού παρουσιάσεις με συντομία το υλιστικό πνεύμα της εποχής μας, να αναλύσεις τρεις τομείς στους οποίους ο καταναλωτισμός επιδρά αρνητικά στο άτομο και την κοινωνία. Στη συνέχεια να εκφράσεις τις εισηγήσεις σου για το πώς ο Κύπριος πολίτης μπορεί να απεγκλωβιστεί από τον υπερκαταναλωτισμό και να συμβάλει στον υγιή επαναπροσδιορισμό των κοινωνικών αξιών στη χώρα μας.
(έκταση 450-500 λέξεις)


***

Οικονομική κρίση - καταναλωτισμός, λύσεις διαγωνίσματος


Το τέλος του "ελληνικού ονείρου"

Απαντήσεις γραπτής εξέτασης στα Νέα Ελληνικά Γ΄Λυκείου – 5 Ιανουαρίου 2011:
Ασκήσεις και ενδεικτικές απαντήσεις: Βαλεντίνα Σαλτέ, Φιλόλογος


Μέρος Α: Αδίδακτο κείμενο           
Aθ. Έλλις, Το τέλος του «ελληνικού ονείρου», εφ. «Καθημερινή», Αθήνα 31/03/2011

Α1. Περίληψη: Περιέχει τα εξής σημεία, τα οποία πρέπει να ενταχθούν σε συνεχές κείμενο:

-       Η δυσάρεστη υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου προκαλεί αντιδράσεις στις χαμηλές κοινωνικές τάξεις, ωστόσο, η εγκατάλειψη του υλιστικού τρόπου ζωής είναι υγιές φαινόμενο για την Ελλάδα.


-       Για το σημερινό οικονομικό και ηθικό αδιέξοδο της Ελλάδας ευθύνονται το αντιπαραγωγικό Δημόσιο, οι κρατικοδίαιτοι επιχειρηματίες, οι ανίκανοι πολιτικοί, τα αναξιόπιστα ΜΜΕ και οι μικροεπιχειρηματίες, με αποτέλεσμα την επιβολή μέτρων στη χώρα.


-       Η παγκόσμια οικονομική κρίση οδήγησε στον απεγκλωβισμό (απεξάρτηση) από τον υπερκαταναλωτισμό σε πολλές δυτικές χώρες, με θετική συνέπεια τη χρεοκοπία του «αμερικάνικου ονείρου» διεθνώς.


-       Πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι πλείστοι Αμερικάνοι, από παραδοσιακοί υλιστές μετατρέπονται σε «κοσμικούς πνευματικούς» που διέπονται πλέον από κοινωνικές αντί υλιστικές αξίες, ανεξαρτήτως πολιτικής ιδεολογίας.


-       Οι Νεοϋρκέζοι στράφηκαν στις ανθρωπιστικές αξίες μετά την 11ηΣεπτεμβρίου, ενώ οι Έλληνες αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον εύκολο πλουτισμό και τον καταστροφικό υπερκαταναλωτισμό, επειδή χρεοκόπησαν.



Α2 (α) Δομικά στοιχεία παραγράφου: (6 Χ 0.25 = 1.5μ)
-       Θεματική περίοδος:           Από τις δημοσκοπήσεις...«παραδοσιακούς υλιστές».
-       Λεπτομέρειες:                    Η κατηγορία αυτή ...  Δημοκρατικούς.
-       Κατακλείδα:                       Για κάθε νοήμονα... εξέλιξη.

(β) Τρόποι ανάπτυξης: (2 Χ 0.5 για απλή αναφορά + 0.5 για την τεκμηρίωση = 2μ)
-       Σύγκριση και αντίθεση: Παρουσιάζονται από τη μια τα χαρακτηριστικά και η συμπεριφορά των «παραδοσιακών υλιστών» και από την άλλη αυτά των «κοσμικών πνευματικών». π.χ. Η κατηγορία αυτή (των παραδοσιακών υλιστών), υποχωρεί αριθμητικά, ενώ αυξάνονται κατακόρυφα οι «κοσμικοί πνευματικοί», στόχος δεν είναι πλέον..., αντιθέτως θέτουν..., είναι μια αλλαγή που...
-       Παραδείγματα: καταναλωτικών αγαθών: μεγάλων κατοικιών, πολυτελών αυτοκινήτων, αναρίθμητων ρούχων, ακριβών κοσμημάτων, σωρείας παιχνιδιών, κ.λπ.
ή παραδείγματα συμπεριφοράς: Απορρίπτουν τον εθισμό στα πολλά αγαθά, και ανάγουν σε στοιχείο επιτυχίας το ήθος, τη συνέπεια, την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, τη συμβολή σε έναν πιο καθαρό πλανήτη.


Α3. (α)  Ο συγγραφέας «επιτίθεται» σε όλους αυτούς που με τη συμπεριφορά τους κατέστρεψαν την ελληνική οικονομία, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να φτάσει σε οικονομικό αδιέξοδο και να υποχρεωθεί να μπει στο μηχανισμό στήριξης. Οι κατηγορίες του αφορούν το σύνολο των Ελλήνων που, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, συνέβαλαν στην οικονομική και ηθική εξαθλίωση της χώρας. Αναφέρεται σε συγκεκριμένες ομάδες του ελληνικού πληθυσμού, οι οποίες φέρουν και τη μεγαλύτερη ευθύνη. (μ.1)
Συγκεκριμένα παραδείγματα αυτής της συμπεριφοράς είναι:
  1. Όσοι ευθύνονται για το αναποτελεσματικό και αντιπαραγωγικό Δημόσιο.
  2. Οι κρατικοδίαιτοι μεγαλοεπιχειρηματίες που αντί της καινοτομίας και του ρίσκου επέλεγαν τη σιγουριά της διαπλοκής.
  3. Οι ανίκανοι πολιτικοί που δεν παρήγαγαν τίποτε στη ζωή τους και απλώς αναρριχήθηκαν στην εξουσία μέσα από τους κομματικούς μηχανισμούς.
  4. Τα αναξιόπιστα μέσα ενημέρωσης που επένδυσαν στο λαϊκισμό.
  5. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες και έμποροι που επέλεγαν την προχειρότητα και αναζητούσαν το γρήγορο κέρδος.                                  (2 παραδείγματα Χ 1μ. =  2)


(β) Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι το  «αμερικάνικο όνειρο» έχει διαφοροποιηθεί στις μέρες μας υπό την πίεση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, τόσο στην Αμερική, όσο και σε πολλές δυτικές κοινωνίες. (μ.1) (Οι πολίτες δεν έχουν πλέον ως στόχο την αλόγιστη απόκτηση καταναλωτικών αγαθών, αλλά θεωρούν ως στοιχείο επιτυχίας το ήθος, τη συνέπεια, την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, τη συμβολή σε έναν πιο καθαρό πλανήτη.) Κατά την άποψή του συγγραφέα αυτή η κοινωνική αλλαγή είναι ενθαρρυντική, αποκτά χαρακτηριστικά ψυχικής κάθαρσης και διανοητικής ανάτασης / κάθε νοήμονας άνθρωπος μπορεί να αντιληφθεί ότι πρόκειται για ευπρόσδεκτη εξέλιξη. (μ.1)
Τρόπος πειθούς: Επίκληση στην αυθεντία (μ.0.5)
Μέσο πειθούς: Αναφορά σε λόγια μιας γνωστή προσωπικότητας: Επικαλείται το «γνωστό δημοσκόπο, Τζον Ζόγκμπι», ο οποίος έχει καταγράψει αυτή «τη σταδιακή μετάλλαξη της αμερικανικής κοινωνίας» σε δημοσκοπήσεις του. (μ.1)

Επειδή στην τρίτη παράγραφο αναφέρεται στο περιεχόμενο των δημοσκοπήσεων, μπορεί να γίνει δεκτή ως απάντηση και η επίκληση στη λογική, με μέσο πειθούς τα τεκμήρια. Ως τεκμήρια μπορείτε να δώσετε είτε το περιεχόμενο δημοσκοπήσεων είτε τα παραδείγματα της συμπεριφοράς των πολιτών σήμερα, όπως φαίνονται μέσα από δημοσκοπήσεις. Η απάντηση πρέπει να δοθεί ως εξής:
Τρόπος πειθούς: Επίκληση στη λογική (μ.0.5)
Μέσο πειθούς: Τεκμήρια:
Περιεχόμενο δημοσκοπήσεων / δημοσκοπήσεις τελευταίων ετών
- Από τις δημοσκοπήσεις των τελευταίων ετών προκύπτει ότι ... όπως τους αποκαλεί.
- Απώτερος στόχος δεν είναι πλέον η αλόγιστη απόκτηση καταναλωτικών αγαθών. Αντιθέτως, θέτουν διαφορετικές προτεραιότητες στη ζωή τους.
Μέσο πειθούς: Τεκμήρια:
Παραδείγματα συμπεριφοράς,
- Απώτερος στόχος δεν είναι πλέον η αλόγιστη απόκτηση καταναλωτικών αγαθών: μεγάλων κατοικιών, πολυτελών αυτοκινήτων, αναρίθμητων ρούχων, ακριβών κοσμημάτων, σωρείας παιχνιδιών, κ.λπ.
- Ανάγουν σε στοιχείο επιτυχίας το ήθος, τη συνέπεια, την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, τη συμβολή σε έναν πιο καθαρό πλανήτη.


(γ) Μία αρνητική συνέπεια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, σύμφωνα με το συγγραφέα είναι η μείωση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων, η οποία είναι εντονότερη στα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, που δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις.   / Οι οριζόντιες περικοπές στα εισοδήματα των εργαζομένων, οι οποίες τερματίζουν βάναυσα τις δυνατότητες των Ελλήνων για κατανάλωση. / Η επιβολή της αλλαγής πορείας στην οικονομική διαχείριση της χώρας, δηλαδή η ένταξη στο μηχανισμό στήριξης, η επιτήρηση της Ελλάδας από μηχανισμούς την ΕΕ.
(μ.1)
Μία θετική συνέπεια της οικονομικής κρίσης είναι το τέλος του άκρατου υλισμού και του διαστρεβλωτικού και χωρίς ηθικούς φραγμούς μοντέλου που επικράτησε τις τελευταίες δεκαετίες. / Η απεξάρτηση των Ελλήνων από τον προκλητικό καταναλωτισμό. / Δόθηκε τέλος στο ιδιότυπο «ελληνικό όνειρο» του εύκολου πλουτισμού που βασίστηκε μάλιστα σε δανεικά. / Ο τερματισμός του υπέρμετρου καταναλωτισμού και της αβάσταχτης ελαφρότητας της άντλησης χαράς από τη μανιώδη αγορά αγαθών, τα περισσότερα εκ των οποίων δεν χρειαζόμαστε.
(μ.1)
ΜΕΡΟΣ Β: ΓΛΩΣΣΑ                                                                              (μονάδες 10)
Β1.    Συνώνυμα:                                                                                                        (μ.3Χ1)
·   Το διαστρεβλωτικό μοντέλο που επικράτησε = κυριάρχησε, υπερίσχυσε, πρυτάνευσε
·   το λίκνο του καπιταλισμού = η κοιτίδα, η εστία, η πηγή, η αφετηρία, η πατρίδα, η γενέτειρα, η μητρόπολη
·   το ιδιότυπο «ελληνικό όνειρο» του εύκολου πλουτισμού = ιδιόμορφο, ιδιόρρυθμο

Β2.    Αντώνυμα:                                                                                                         (μ.3Χ1)
·   Το ενθαρρυντικό αυτής της διεργασίας ¹ αποθαρρυντικό, (αποκαρδιωτικό, απογοητευτικό)
·   έχει ως αφετηρία την οικονομική δυσχέρεια ¹ ευχέρεια, (ευκολία)
·   Απορρίπτουντον εθισμό στα πολλά αγαθά ¹ εγκρίνουν, (αποδέχονται, δέχονται, επικροτούν, υιοθετούν, ενστερνίζονται, επιδοκιμάζουν)

Β3. Ετυμολογία:                                                 (μ.4Χ  0.5+0.5)
·εύλογες               < ευ + λέγω / λόγος
·τερατούργημα      < τέρας + έργο
·συμβάλει              < συν + βάλλω
·αναρίθμητων       < α στερ. + αριθμώ / αριθμός


ΜΕΡΟΣ Γ: ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ - Κατανομή μονάδων (σύνολο 40):
  1. Περιεχόμενο: 12 μονάδες
-       Πρόλογος: 1.5μ
o      παρουσίαση θέματος, επικοινωνιακό πλαίσιο, ευχαριστίες
-       Κύριο μέρος:
o      υλιστικό πνεύμα της εποχής μας: 1.5μ
o      τομείς συνεπειών: 3 Χ 1.5μ
o      εισηγήσεις/ τρόποι προστασίας: 4μ (2 Χ 2μ)
-       Επίλογος – συμπέρασμα: 0.5μ

  1. Δομή: 12 μονάδες
-       Προσφώνηση: 1
-       Οργάνωση περιεχομένου
o      Εξωτερικά στοιχεία: Πρόλογος – Κύριο μέρος – Επίλογος: 2
o      Δομή αποδεικτικού λόγου (θέση, ανάλυση, εισηγήσεις): 3
o      Δομή παραγράφων: 2
o      Αλληλουχία και σύνδεση ιδεών (χρήση κατάλληλων συνδετικών λέξεων): 3
-       Επιφώνηση: 1
Υπέρβαση ορίου λέξεων: κάθε 100 λέξεις αφαιρείται 1 μονάδα
Επαναλήψεις ιδεών – θέσεων: Για κάθε επανάληψη αφαιρείται 1 μονάδα

  1. Έκφραση: 12
-       Σαφήνεια – σύνταξη: 5
-       Ακριβολογία – επιλογή κατάλληλου λεξιλογίου: 5
-       Ύφος ανάλογο του κειμενικού είδους (επικοινωνικό ύφος ομιλίας): 2

  1. Ορθογραφία: 4
-       Για κάθε 5 ορθογραφικά / γραμματικά λάθη αφαιρείται 1 μονάδα
-       Άτονο γραπτό / παρατονισμός (έκθεση): - 1 μονάδα

Εάν η έκθεσή σας δεν υπερβαίνει τη μία – μιάμιση σελίδα, οι μονάδες σε όλα τα σημεία δίνονται αναλόγως της έκτασης.

DMCA.com Protection Status


author image

About the Author

This article is written by: Φιλόλογος Ερμής - He has already written over 2.200 articles for Φιλόλογος Ερμής. He has Graduate Diploma in Classical Philology, Postgraduate Diploma in Applied Pedagogic, and is Candidate Doctor(Dph) of Classical Philology. Stay touch with him on Twitter, Facebook or email him