ΑΡΙΣΤΟΝΙΚΗ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ




Η Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου σπούδασε Ψυχολογία στο ΑΠΘ με υποτροφία από το ΙΚΥΚ. Έχει 5 μεταπτυχιακές ειδικεύσεις: στη Συμβουλευτική ψυχολογία, στη Σχολική-Εξελικτική ψυχολογία, στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών μονάδων, στην Εικαστική Θεραπεία, στα Ναυτιλιακά και Χρηματοοικονομικά και Διδακτορικό τίτλο στην Εξελικτική Ψυχολογία από το ΑΠΘ.

Έχει εξειδικευτεί στη χορήγηση μαθησιακών και ψυχοδιαγνωστικών τεστ, στη Συστημική θεραπεία ζευγαριών, στην Γνωστική-Αναλυτική ψυχοθεραπεία, στην κακοποιηση παιδιού και εφήβου κ.ά



Τα μαθηματικά και ο μαθητής με Δυσλεξία


Δρ Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου 
Ψυχολόγος Σχολικής-Εξελικτικής ψυχολογίας
 
 

Η Δυσλεξία ανήκει στην ομάδα των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Κύριο γνώρισμα της δυσλεξίας είναι τα νευρολογικής προέλευσης προβλήματα στην ευχερή αναγνώριση μεμονωμένων λέξεων και κατ'επέκταση την αποκωδικοποίηση κειμένων και στην ορθογραφία. Ακόμη οι δυσκολίες αυτές συνδέονται άρρηκτα με ελλείμματα στη φωνολογική διάσταση της γλώσσας. Δευτερογενή προβλήματα που συνδέονται με τη δυσλεξία ενδέχεται να είναι οι δυσκολίες αναγνωστικής κατανόησης οι οποίες εμποδίζουν την ανάπτυξη του λεξιλογίου. Ο συνδυασμός πρωτογενών και δευτερογενών προβλημάτων έχει ως αποτέλεσμα στη διαμόρφωση ενός γενικού μαθησιακού προφίλ που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες κατά τη μετάφραση της γλώσσας σε σκέψη κατά την ακρόαση και την ανάγνωση αλλά και κατά τη μετάφραση της σκέψης σε γλώσσα δηλαδή κατά τη γραφή και την ομιλία. Η Δυσλεξία υφίσταται -συμφωνα με έρευνες- από τη στιγμή της γέννησης και οι επιπτώσεις στη ζωή του ατόμου διαρκούν καθ'όλη την διάρκεια της ζωής του ατόμου.Εκτός από δυσκολίες φωνολογικής επεξεργασίας η δυσλεξία μπορεί να περιλαμβάνει ανεπάρκειες εργαζόμενης μνήμης, προβλήματα την ταχεία ονομασία, προβλήματα ανάκλησης καθώς και δυσκολίες στην ανάπτυξη αυτοματοποιημένων δεξιοτήτων. Οι επιπτώσεις της δυσλεξίας στη συμβατική διδασκαλία είναι πολλές ωστόσο τα άτομα με δυσλεξία ανταποκρίνονται θετικά σε ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα που είναι προσαρμοσμένα στις μαθησιακές τους προτιμήσεις. Ιδιαίτερα βοηθητικά είναι τα σχεδιασμένα προγράμματα που περιλαμβάβουν χρήση τεχνολογιών πληροφορικής. 
 


Πώς γράφουμε σωστά μια έκθεση








Η Νεοελληνική Γλώσσα είναι ένα βασικό μάθημα, φαινομενικά εύκολο, ωστόσο αν δε μελετηθεί προσεκτικά και με τον τρόπο που πρέπει, γίνεται αρκετά δύσκολη η παρακολούθηση του στις τάξεις τόσο του Γυμνασίου όσο και του Λυκείου. Η δυσκολία του μαθήματος αυτού έγκειται στο γεγονός πως πρόκειται για νέα ελληνικά κι έτσι ο μαθητής τείνει να θεωρεί πως ξέρει ήδη όσα διδάσκεται, με αποτέλεσμα να μην δίνει την απαιτούμενη προσοχή. Μια άλλη δυσκολία που σχετίζεται με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι αυτή της διχοτόμησης του μαθήματος σε δύο μέρη: το θεωρητικό με τις ασκήσεις και την παραγωγή λόγου, ή αλλιώς, την έκθεση. Με αυτό θα ασχοληθούμε παρακάτω.

Η συγγραφή μιας έκθεσης δεν είναι δύσκολη, αρκεί να γνωρίζουμε κάποιους βασικούς κανόνες. Πρόκειται για το τμήμα του μαθήματος το οποίο είναι αρκετά περίπλοκο στη διόρθωση του, κι αυτό συμβαίνει γιατί η συγγραφή της έκθεσης είναι μια καθαρά υποκειμενική διαδικασία. Όταν, δηλαδή, καλείται ένας εκπαιδευτικός να διορθώσει μια έκθεση, δεν καλείται να κρίνει την άποψη του μαθητή, αλλά την ορθότητα της αιτιολόγησης του και την παράθεση των απαραίτητων στοιχείων για το θέμα που του δίνεται.

Με πιο απλά λόγια, τα θέματα της έκθεσης συνήθως έχουν να κάνουν με ένα πρόβλημα, όπως για παράδειγμα η μόλυνση του περιβάλλοντος. Σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί να ζητηθεί από το μαθητή να αναλύσει τα αίτια του εκάστοτε προβλήματος, τις συνέπειες ή τις πιθανές λύσεις, τρόπους αντιμετώπισης, προλήψεις κτλ. Ακόμα, σε μια έκθεση μπορεί να ζητηθεί η ανάλυση των θετικών κι αρνητικών χαρακτηριστικών μιας κατάστασης ή ενός πράγματος, όπως λόγου χάρη τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του ιντερνέτ. Πιθανό θέμα έκθεσης, επιπλέον, είναι συχνά η παράθεση μια προσωπικής εμπειρίας, πραγματικής ή φανταστικής, ειδικά στις μικρότερες τάξεις, ή η συγγραφή μιας ιστορίας.

Όποιο κι αν είναι το θέμα της έκθεσης, πάντα αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο και αποτελείται από τα ίδια δομικά στοιχεία. Με τον όρο δομικά στοιχεία εννοούμε το ¨σώμα¨ της έκθεσης, τα μέρη της. Αυτά είναι τρία: α) ο πρόλογος, β) το κυρίως θέμα και γ) ο επίλογος. Τα δομικά αυτά μέρη αποτελούνται από παραγράφους, οι οποίες με τη σειρά τους έχουν επίσης δομή, την οποία δε θα αναλύσουμε προς το παρόν. Ο πρόλογος κι ο επίλογος αποτελούνται από μία παράγραφο ενώ στο κυρίως θέμα μπορούμε να αναλύσουμε σε όσες παραγράφουμε θέλουμε.

Αναλύοντας τα δομικά μέρη, ο μαθητής πρέπει να θυμάται πως ο πρόλογος αποτελεί την εισαγωγή, το κομμάτι που θα ενημερώσει τον αναγνώστη για το θέμα της έκθεσης, για τα όσα, δηλαδή, πρόκειται να διαβάσει αναλυτικά στη συνέχεια. Είναι σημαντικό όταν γράφεται ο πρόλογος να προσέξει ο μαθητής ώστε να μην αναφέρει σε αυτόν κάποιο επιχείρημα ή άλλο βασικό τμήμα της έκθεσης, το οποίο θα αναπτυχθεί στο κυρίως θέμα. Στον πρόλογο πρέπει να πούμε απλά, συνοπτικά, με τι θα ασχοληθούμε στο κείμενο, ενώ μπορούμε να πούμε δύο λόγια για το θέμα αυτό καθ' αυτό. Μπορούμε, δηλαδή, να αναφέρουμε πότε και γιατί πρωτοεμφανίστηκε αυτό το φαινόμενο για το οποίο γράφουμε, αν είναι δυνατό, ή να πούμε λίγα βιογραφικά στοιχεία εφόσον το θέμα μας είναι κάποιο πρόσωπο. Αν, για παράδειγμα, το θέμα της έκθεσης μας είναι η μόλυνση του περιβάλλοντος, μπορούμε να μιλήσουμε λίγο για τη σημασία του περιβάλλοντος στη ζωή ή για τους τομείς τους οποίους επηρεάζει, εφόσον φυσικά αυτά δεν είναι απαραίτητο να αναλυθούν στη συνέχεια. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση στον πρόλογο να αναφερθεί λεπτομερώς κάτι από όσα θα γραφτούν έπειτα στο κυρίως θέμα.

Στη συνέχεια, προχωράμε στο κυρίως θέμα της έκθεσης. Εδώ πρόκειται να αναλύσουμε τα επιχειρήματα μας, τα πλεονεκτήματα, τα μειονεκτήματα, τις πιθανές λύσεις, τα προβλήματα ή ότι άλλο μας ζητείται από το θέμα. Αυτό που πρέπει να προσέξει ο μαθητής γράφοντας το κυρίως θέμα της έκθεσης, είναι να μην επαναλαμβάνεται. Πρέπει σε κάθε μια παράγραφο να αναλύεται μια μονάχα πτυχή του θέματος, όχι δύο θέματα σε μια παράγραφο αλλά ούτε και ένα θέμα να αναλύεται το ίδιο σε δύο ή παραπάνω παραγράφους. Έτσι, αν το θέμα μας ζητά να προτείνουμε κάποιες λύσεις για ένα πρόβλημα, τότε θα πρέπει σε κάθε παράγραφο να προτείνεται από μια λύση. Αν ωστόσο σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε σύντομα όλες τις λύσεις, ή μια άλλη κατηγορία πραγμάτων, και στη συνέχεια να αναλυθεί κάτι διαφορετικό, τότε αυτά μπορούν να συνοψιστούν σε μια παράγραφο, εφόσον θέλουμε να παρουσιαστούν επιγραμματικά επειδή δεν αποτελούν το βασικό θέμα αλλά συμπληρωματικές πληροφορίες. Αφού, λοιπόν, πρόκειται να αναφέρουμε σε κάθε παράγραφο διαφορετικές λεπτομέρειες, για το ίδιο όμως θέμα, πρέπει να εισάγουμε απαραίτητα συνδετικές λέξεις, ώστε να συνδεθούν οι παράγραφοι μεταξύ τους. Λέξεις όπως αρχικά, εν πρώτοις, δευτερευόντως, επιπλέον, επίσης, ακόμα, ως επί τω πλείστω, συνεχίζοντας κ.ο.κ. είναι ιδανικές για να συνδεθούν νοηματικά οι παράγραφοι μας, ενώ υπάρχουν και αντιθετικοί σύνδεσμοι αν θέλουμε να αλλάξουμε το θέμα, παρουσιάζοντας στην επόμενη παράγραφο κάτι αντίθετο από την προηγούμενη. Υπάρχουν σύνδεσμοι ταιριαστοί για κάθε περίσταση, για να δείξουμε συνέχεια, εναντίωση, αρίθμηση ή ό, τι άλλο θέλουμε, οπότε είναι απαραίτητο ο μαθητής να εξοικειωθεί με τους συνδέσμους και να είναι ικανός να κρίνει ποιον πρέπει να επιλέξει κάθε φορά, χωρίς να επαναλαμβάνει συνέχεια τους ίδιους. Γενικότερα, στην έκθεση μισούμε τις επαναλήψεις οποιασδήποτε λέξης, ειδικά του και. Εφιστάται η προσοχή του μαθητή σε αυτό το σημείο, ώστε να είναι πρωτότυπος και να χρησιμοποιεί κάθε φορά διαφορετικές συνώνυμες, αντί της ίδιας λέξης. Για να το πετύχει αυτό απαιτείται διεύρυνση του λεξιλογίου του.

Αφού έχει ολοκληρωθεί και το κυρίως θέμα, σειρά έχει ο επίλογος. Ο επίλογος είναι η τελευταία παράγραφος του κειμένου μας, στην οποία θα γράψουμε σύντομα το τέλος του γενικού θέματος. Εκεί δεν παραθέτουμε τίποτα καινούριο, δεν εισάγουμε νέο θέμα ούτε αναλύουμε κάτι. Απλά κλείνουμε το κείμενο κάνοντας μια σύντομη σύνοψη όσων αναφέραμε, μόνο όσων κρίνουμε ως πιο ουσιώδη, ενώ μπορούμε εκεί να βάλουμε τα συμπεράσματα μας από όλα τα προηγούμενα εφόσον αυτό είναι εφικτό με βάση το θέμα της έκθεσης.

Έχοντας γράψει προσεκτικά το κείμενο μας, ακολουθώντας όλα τα παραπάνω, μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως γράψαμε μια καλή έκθεση, σωστά δομημένη και τεκμηριωμένη. Τέλος, σημαντικό είναι ο μαθητής να διαβάσει ξανά, προσεκτικά όλο το κείμενο του τελειωμένο για να διορθώσει τυχόν λάθη βιασύνης, ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη, ελλείψεις ή επαναλήψεις. Αφού ολοκληρώσει τον τελικό έλεγχο, η έκθεση είναι έτοιμη.


Οι πεπλανημένοι Σκοποί της Αγωγής

ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
Φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Πολλοί θέτουν ως σκοπόν της Αγωγής την ζωήν, με την έννοιαν της βιοπάλης, της επιβιώσεως εις τον οικονομικόν τομέαν και της επιβιώσεως του σώματος εν γένει. Αυτός όμως ο σκοπός δύναται να κριθή από μονομερής έως και παντελώς εσφαλμένος. Η ζωή ως βιοπάλη δεν έχει καμμίαν αξίαν εις τον ηθικόν κώδικα. Αν οι άνθρωποι ήσαν άπαντες εύποροι, είχον τουτέστιν τα προς το ζήν, δεν είχον άλλως ανάγκην οικονομίας τινός, τότε η αγωγή ήθελεν είναι αχρείαστος; Δεν θα απαιτείτο τότε θεραπεία του πνεύματος; Το ορθόν πνεύμα ασφαλώς αναγνωρίζει τας ανάγκας και τας απαιτήσεις του σώματος, δεν τας παραθεωρεί, όμως θεωρεί ταύτας ως βάσιν, ως έδαφος επιτεύξεως ενός ανωτέρου σκοπού. Η ζωή άλλως αποτελεί το μέσον προς έναν σκοπόν και ουχί αυτοσκοπόν.



"ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΣΚΛΑΒΩΝ" ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΘΕΑΤΩΝ

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Το Θέατρο Κωφών παρουσιάζει «Το Νησί των Σκλάβων» του Μαριβώ σε σκηνοθεσία του Βασίλη Βηλαρά. Ένα θέμα πολιτικής φύσεως, που θέτει υπό διαπραγμάτευση ζητήματα κοινωνικής ανισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης έρχεται να παρουσιαστεί μέσα από τη νοηματική και την ομιλούμενη γλώσσα. Κωφοί και ακούοντες ηθοποιοί σε απίστευτη αρμονία μοιράζονται ρόλους, ερμηνεύουν παράλληλα, συνδέουν τον κόσμο των κωφών με τον κόσμο των ακουόντων, αναδεικνύοντας ότι δεν αποτελούν δύο διαφορετικούς κόσμους. Σκλάβοι και άρχοντες εναλλάσσουν ρόλους με στόχο την ανάδειξη των ζητημάτων που σχετίζονται με την εξουσιολαγνεία και την υποτίμηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
            Παρακολουθώντας την παράσταση ποικίλα συναισθήματα ήρθαν στην επιφάνεια, τα οποία στη συνέχεια συζητήθηκαν με άλλους θεατές αυτής, τις απόψεις μερικών εκ των οποίων παραθέτω στο συγκεκριμένο άρθρο.

Απόψεις μαθητή Γυμνασίου: «Η πρώτη επαφή μου με τη νοηματική γλώσσα ήταν μια εντελώς καινούρια εμπειρία. Είναι αξιοθαύμαστο το πώς έχει εξελιχθεί τόσο  και το πώς ξεκίνησε και έχει διαδοθεί σε όλους τους τομείς, όπως και στο θέατρο. Ταυτόχρονα το να βλέπεις νοηματική και να ακούς είναι κάτι το εντελώς νέο για μένα. Μου κέντρισε αμέσως την προσοχή. Ένιωσα αμήχανα στην αρχή γιατί δε μπορούσα να καταλάβω. Δε ξέρω τη γλώσσα. Αλλά σιγά-σιγά το συνήθισα. Θέλω να δω και ένα έργο μόνο στη νοηματική. Νομίζω θα είναι μια τέλεια εμπειρία, παρόλο που δε ξέρω νοηματική. Κινητοποιήθηκα μέσα από την παράσταση και θέλω να μάθω όμως. Έβλεπα τους κωφούς ηθοποιούς να κάνουν τη διερμηνεία, αν το λέω και σωστά δε ξέρω, τόσο καλά. Οι εκφράσεις τους, η στάση του σώματος σε βοηθούσε να καταλάβεις το έργο και ας μην ήξερες τη γλώσσα. Ήταν απίστευτο. Και συντονίζονταν τόσο καλά με τους ηθοποιούς τους ακούοντες. Αυτοί φαινόταν ότι είχαν ασχοληθεί πολύ, γιατί φαντάζομαι θα είναι δύσκολο εφόσον έπρεπε να συντονιστούν τόσο καλά δύο γλώσσες. Το έργο μου άρεσε πολύ. Μιλούσε για την ανισότητα στους ανθρώπους την οικονομική και την κοινωνική. Έδειχνε ότι δεν είναι σωστό να μη σέβεσαι τους άλλους ακόμα και αν είσαι πλούσιος. Θέλω πολύ να ξαναπάω. Όταν τελειώνει η παράσταση νιώθεις ευχαριστημένος και φεύγεις χαρούμενος.»

Απόψεις κωφού θεατή: «Ήταν μια πολύ ωραία παράσταση. Δείχνει αυτήν την ανισότητα που πολλές φορές και εμείς οι κωφοί βιώνουμε στις σχέσεις μας με τους ακούοντες. Το θέατρο έχει εξελιχθεί πολύ και χάρηκα που είδα γνωστούς μου να παίζουν αυτό το έργο. Η δουλειά τους είναι δύσκολη. Αλλά μέσα από το έργο φάνηκε η προσπάθειά τους. Γέλασα, χάρηκα, μου άρεσε πολύ. Φυσικά και οι ακούοντες ηθοποιοί ήταν πολύ καλοί. Όποιος βλέπει την παράσταση βλέπει τη πολλή δουλειά που έχουν κάνει τόσο οι κωφοί όσο και οι ακούοντες ηθοποιοί για αυτό το έργο. Εξαιρετική δουλειά!»

Απόψεις ακούοντα θεατή: «Τα μηνύματα που περνά είναι πολλαπλά. Σχέσεις με βάση την εξουσία, την έμφυλη ταυτότητα, τη διαφορετικότητα. Η Κοινωνική Αδικία και η προσπάθεια αλλαγής αυτής αποτυπώνονται μέσα από δύο γλώσσες, τη νοηματική και την ομιλούμενη. Σαν σε καθρέπτης κωφοί και ακούοντες ηθοποιοί σε απόλυτο συντονισμό δημιουργούν μια υπέροχη ατμόσφαιρα και σε καλούν να μπεις σε πολλαπλούς προβληματισμούς για την κοινωνία και το πώς αυτή διαμορφώνεται. Πολύ καλά δομημένο έργο, πολύ φυσική η παρουσίαση του, εξαιρετικός ο συνδυασμός των δύο γλωσσών!»


            Διαφορετικοί άνθρωποι, διαφορετικές ηλικίες και όμως το ίδιο συναίσθημα! Συνιστώ ανεπιφύλακτα την παρακολούθηση της παράστασης, λοιπόν, και εύχομαι να αφήσει και σε εσάς την ίδια αίσθηση!!


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

ΘΕΑΤΡΟ ΚΩΦΩΝ
Διεύθυνση: Σαχτούρη 8-10, Πλατεία Κουμουνδούρου Ψυρρή, Αθήνα: 10553
Τηλέφωνο: 210-3214708 και 6945390799
Τηλέφωνο κρατήσεων (ΜΟΝΟ ΜΕ SMS): 6981167502

Συντελεστές της παράστασης:
Μετάφραση: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνοθεσία: Βασίλης Βηλαράς
Διερμηνεία/χρονισμός: Σοφία Ρομπόλη
Φωτισμοί: Ανδριάνα Δακανάλη
Σκηνικά/Κοστούμια: Βασίλης Βηλαράς
Φωτογραφίες: Γκέλυ Καλαμπάκα
Βίντεο: Αλέξανδρος Βηλαράς
Βοηθοί σκηνοθέτη: Βούλα Βερδελή, Άννα Παπαδάκη
Κωφοί ηθοποιοί: Απόστολος Γιαννόπουλος, Πάνος Κατσής, Κώστας Μητσιόπουλος, Μάρθα Μπάμπη, Φωτεινή Ταχά
Ακούοντες ηθοποιοί: Σοφία Καρρά, Ιάσων Bitter Κουρούνης, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Χριστίνα Ροκαδάκη, Βασιλική Σουρρή





ΑΚΗΔΙΑ: Ο ΜΑΡΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ


Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Είναι χιλιοειπωμένο πως η ελληνική γλώσσα είναι πλουσιότατη και μπορεί κάποιος να εκφράσει με ακρίβεια αυτό που σκέπτεται, αυτό που νιώθει. Επίσης δεν είναι τυχαίο που οι Πατέρες της Εκκλησίας μας αποκαλύπτουν την αλήθεια γράφοντας στα Αρχαία Ελληνικά, διότι είναι η μόνη γλώσσα που αποδίδει στο 100% τα βαθύτατα νοήματα της Πίστεώς μας. Καταπιάνομαι σήμερα στον Ερμή με ένα αρχαιοελληνικό ρήμα, «αδικημένο» κατά κάποιο τρόπο, λόγω ενός παράγωγου ουσιαστικού του. Πρόκειται για το ρήμα κήδω, κήδομαι που σημαίνει φροντίζω.


Ιλιάδα: Ανάλυση ραψωδίας Ζ

της
Χριστίνας Σμαραγδάκη


ΙΛΙΑΔΑ - Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ (στίχοι 369 - 529)

  • ΣΚΗΝΗ 1η (369 - 389): Η αναζήτηση της Ανδρομάχης από τον Έκτορα
  • ΣΚΗΝΗ 2η (390 - 494): Ο Έκτορας βρίσκει την Ανδρομάχη με το γιο τους στις Σκαιές Πύλες, ο αποχαιρετιμσός του ζευγαριού
  • ΣΚΗΝΗ 3η (495 - 502): Η Ανδρομάχη θρηνεί το χαμό του άνδρα της
  • ΣΚΗΝΗ 4η (503 - 529): Ο Έκτορας συναντά τον Πάρη και προχωρούν μαζί στο πεδίο της μάχης
Ο Έκτορας, αφήνοντας για λίγο το πεδίο της μάχης, περιμένει να βρει τη σύζυγο του στο σπίτι να υφαίνει, όπως αρμόζει σε μια ομηρική γυναικεία φιγούρα (βλ. Ελένη στη ραψωδία Γ & Ζ, Καλυψώ & Κίρκη στην Οδύσσεια). Αυτό, ωστόσο, δε συμβαίνει. Έτσι, αναβάλλεται η τυπική συνάντηση των συζύγων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αγωνία, αιφνιδιασμός, ένταση και αμφιβολία. Επιπλέον, η Ανδρομάχη επιθυμώντας διακαώς να μάθει νέα του άνδρα της, οδηγείται εκτός σπιτιού, τον ψάχνει στο δικό του χώρο, ενώ εκείνος την αναζητά στο δικό της, δηλαδή στο παλάτι. Στο στίχο 373 ο αναγνώστης πληροφορείται για το λόγο της απουσίας της Ανδρομάχης ενώ συγχρόνως διαφαίνεται ο αντίκτυπος του πολέμου στην ψυχολογία του άμαχου πληθυσμού.