ΑΚΗΔΙΑ: Ο ΜΑΡΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ


Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Είναι χιλιοειπωμένο πως η ελληνική γλώσσα είναι πλουσιότατη και μπορεί κάποιος να εκφράσει με ακρίβεια αυτό που σκέπτεται, αυτό που νιώθει. Επίσης δεν είναι τυχαίο που οι Πατέρες της Εκκλησίας μας αποκαλύπτουν την αλήθεια γράφοντας στα Αρχαία Ελληνικά, διότι είναι η μόνη γλώσσα που αποδίδει στο 100% τα βαθύτατα νοήματα της Πίστεώς μας. Καταπιάνομαι σήμερα στον Ερμή με ένα αρχαιοελληνικό ρήμα, «αδικημένο» κατά κάποιο τρόπο, λόγω ενός παράγωγου ουσιαστικού του. Πρόκειται για το ρήμα κήδω, κήδομαι που σημαίνει φροντίζω.


Ιλιάδα: Ανάλυση ραψωδίας Ζ

της
Χριστίνας Σμαραγδάκη


ΙΛΙΑΔΑ - Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ (στίχοι 369 - 529)

  • ΣΚΗΝΗ 1η (369 - 389): Η αναζήτηση της Ανδρομάχης από τον Έκτορα
  • ΣΚΗΝΗ 2η (390 - 494): Ο Έκτορας βρίσκει την Ανδρομάχη με το γιο τους στις Σκαιές Πύλες, ο αποχαιρετιμσός του ζευγαριού
  • ΣΚΗΝΗ 3η (495 - 502): Η Ανδρομάχη θρηνεί το χαμό του άνδρα της
  • ΣΚΗΝΗ 4η (503 - 529): Ο Έκτορας συναντά τον Πάρη και προχωρούν μαζί στο πεδίο της μάχης
Ο Έκτορας, αφήνοντας για λίγο το πεδίο της μάχης, περιμένει να βρει τη σύζυγο του στο σπίτι να υφαίνει, όπως αρμόζει σε μια ομηρική γυναικεία φιγούρα (βλ. Ελένη στη ραψωδία Γ & Ζ, Καλυψώ & Κίρκη στην Οδύσσεια). Αυτό, ωστόσο, δε συμβαίνει. Έτσι, αναβάλλεται η τυπική συνάντηση των συζύγων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αγωνία, αιφνιδιασμός, ένταση και αμφιβολία. Επιπλέον, η Ανδρομάχη επιθυμώντας διακαώς να μάθει νέα του άνδρα της, οδηγείται εκτός σπιτιού, τον ψάχνει στο δικό του χώρο, ενώ εκείνος την αναζητά στο δικό της, δηλαδή στο παλάτι. Στο στίχο 373 ο αναγνώστης πληροφορείται για το λόγο της απουσίας της Ανδρομάχης ενώ συγχρόνως διαφαίνεται ο αντίκτυπος του πολέμου στην ψυχολογία του άμαχου πληθυσμού.



ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΜΑΡΑΓΔΑΚΗ

 

Η Χριστίνα Σμαραγδάκη είναι απόφοιτος Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, με μεγάλη αγάπη για τον αρχαίο κλασικό ελληνικό και λατινικό κόσμο, τη λογοτεχνία και τις τέχνες, καθώς και για τη συνεχή μάθηση και διδασκαλία.

Έχει ασχοληθεί με τη συγγραφή σημειώσεων για όλα τα θεωρητικά μαθήματα Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ έχει δημοσιεύσει δύο διαδικτυακά σχολικά βοηθήματα Αρχαίων του Γυμνασίου και προετοιμάζει την κυκλοφορία και άλλων βοηθημάτων. Επιπλέον, έχει ασχοληθεί με την επιμέλεια φοιτητικών εργασιών και την πρόσθετη διδακτική στήριξη μαθητών και φοιτητών, εξ αποστάσεως και κατ' ιδίαν. 

Έπικοινωνία: ​christinasmaragdaki[at]filologos-hermes[dot]info 


ΔΙΚΑΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΩΣ «ΤΕΧΝΗ» ΚΕΚΡΥΜΜΕΝΗ (ΜΕΡΟΣ Γ')



ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-Φιλολόγου


Κάθε ρητορικός λόγος σύγκειται από τέσσερα μέρη, το «προοίμιο», την «διήγηση», τον «αγώνα» και τον «επίλογο». Άλλοι βέβαια πιστεύουν ότι τα μέρη αυτά είναι πέντε κι όχι τέσσερα, αφού το μέρος του «αγώνα» τον αντικαθιστούν με τις «αντιθέσεις» και «λύσεις», άλλοι πάλι με τις «πίστεις» και «λύσεις» και άλλοι άλλως.

Εμάς μας ενδιαφέρει να κοιτάξουμε εις βάθος το μέρος όμως του «αγώνα». Ο «αγών», δηλαδή η αναπτυσσόμενη επιχειρηματολογία διαιρείται, ας καταλήξουμε, σε «Πίστεις» και «λύσεις».



Η ζωή και το έργο του Albrecht Dürer

της Ιωάννας Αρβανιτίδου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Ο Albrecht Dürer θεωρείται ο σημαντικότερος Γερμανός καλλιτέχνης του 16ου αιώνα, ο οποίος με την πολύπλευρη δραστηριότητα του σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή και διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην έναρξη της Αναγέννησης στη Βόρεια Ευρώπη.



ΔΙΚΑΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΩΣ «ΤΕΧΝΗ» ΚΕΚΡΥΜΜΕΝΗ (ΜΕΡΟΣ Β')


ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
- Φιλολόγου




Τα πρωιμότερα δείγματα ρητορείας που έχουμε είναι οι «Τετραλογίες» του Αντιφώντα. Στον ρήτορα αυτόν, τον αρχαιότερο από τους δέκα ρήτορες του αττικού κανόνα (περ. 480-411 π.Χ.), βρίσκουμε αυτούς του πρώτους σύντομους δικανικούς λόγους.



Ἡ Ἱστορία τοῦ Θεοδώρου Κολοκοτρώνη


υπό 
Θεμιστοκλέους Κ. Αποστόλου




Ιστορία του Θεοδώρου Κολοκοτρώνη 
ενδόξου στρατηγού των Πελοποννησίων κατά την μεγάλην υπέρ της παλιγγενεσίας του ελληνικού έθνους επανάστασιν του 1821, 
ερανισθείσα εξ επισήμων ιστορικών κειμένων 
και συμπληρωθείσα εξ αναμφισβητήτου κύρους ανεκδότων πηγών

Εν Κωνσταντινουπόλει: Τύποις Ευαγγέλου Βασιλειάδου, 1909