Ιεροί Πανελλήνιοι Αγώνες: Τα Νέμεα (Μέρος Α')




της
Ιωάννας Αρβανιτίδου
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Άραγε πόσοι ξέρουν σήμερα ότι στην Αρχαία Ελλάδα εκτός από τους Ολυμπιακούς Αγώνες υπήρχαν ακόμη τρεις ιεροί πανελλήνιοι αγώνες και όλοι μαζί αποτελούσαν τον λεγόμενο Κύκλο των Ιερών Πανελληνίων Αγώνων; Πιθανότατα ελάχιστοι.


ΠΑΤΕΡΑΣ-ΠΑΙΔΙ: ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΗ...!

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


       Παραδοσιακά, η μητέρα είναι αυτή που αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανατροφή των παιδιών, ενώ ο πατέρας είναι αυτός που έχει την ευθύνη να εργαστεί για να συντηρηθεί η οικογένεια. Η κατανομή, εξάλλου, των ρόλων κάθε φύλου έχει ιδεολογικές, πολιτισμικές και κοινωνικές αφετηρίες, όπως συμβαίνει και σε αυτήν την περίπτωση.

    Ωστόσο, όλο και περισσότερες έρευνες πλέον τονίζουν ότι ο ρόλος του πατέρα είναι εξίσου σημαντικός με αυτόν της μητέρας. Η στροφή των ερευνών στη διερεύνηση αυτού του ζητήματος κρίθηκε αναγκαία αφού οι κοινωνικές συνθήκες πλέον έχουν αλλάξει δραματικά. Η μητέρα εργάζεται και απουσιάζει πολλές ώρες από το σπίτι, ενώ αυξήθηκαν κατά πολύ τα διαζύγια με αποτέλεσμα τη δημιουργία περισσότερων μονογονεϊκών οικογενειών.

      Η δομή της οικογένειας και η ποιότητα της σχέσης των δύο συζύγων μεταξύ τους επηρεάζει την ολιστική ανάπτυξη του παιδιού. Ο κάθε γονέας πρέπει να αντιληφθεί ότι από τη στιγμή κιόλας της κυήσεως αναλαμβάνει ευθύνες σε διαφορετικά επίπεδα. Ο πατέρας, λοιπόν, δεν αποτελεί απλά θεατή του έργου του μεγαλώματος του παιδιού με τη μητέρα πρωταγωνιστή να προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες του. 

      Η σχέση παιδιού και πατέρα χαρακτηρίζεται ως πιο ενεργητική, ενώ αυτή ανάμεσα στη μητέρα και στο παιδί ως πιο συναισθηματική. Η πατρική φιγούρα δημιουργεί την αίσθηση της ασφάλειας και της προστασίας. Σε όλους μας είναι γνωστές οι εικόνες όπου ο πατέρας μαθαίνει στο παιδί να κάνει τις πρώτες βουτιές, το κρατά ψηλά στους ώμους του όταν πάνε βόλτα, το μαθαίνει ποδήλατο… Οι απλές αυτές στιγμές, αυθόρμητες τις περισσότερες φορές, είναι σημαίνουσες καθώς εκείνη την ώρα το παιδί όχι μόνο εξερευνεί τον κόσμο αντιμετωπίζοντας φοβίες και ανασφάλειες, αλλά οξύνει και τις γνωστικές του λειτουργίες (Rosenberg & Wilcox, 2006). Επίσης, όταν ο πατέρας λειτουργεί υποστηρικτικά ως προς τη μητέρα, ενισχύει την αίσθηση ισορροπίας μέσα στην οικογένεια και βοηθάει το παιδί να αντιληφθεί καλύτερα τα όρια που υπάρχουν μέσα σε αυτήν. Έτσι, μετριάζονται οι συνέπειες μιας πιθανής διαταρακτικής συμπεριφοράς που θα έρθει να πλήξει τη σχέση ανάμεσα στο παιδί και σε κάποιον από τους δυο γονείς, (Papadaki & Giovazolias, 2013).

      Παρατηρείται, λοιπόν, ότι ο ρόλος του πατέρα είναι καίριος και πολυδιάστατος στην ανατροφή του παιδιού, και η επίδραση του στο συναισθηματικό του κόσμου μεγάλη.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Papadaki E. & Giovazolias T. (2013). The Protective Role of father acceptance in the relationship between maternal rejection and bullying: A moderates-mediation model., Journal Of Child and Family Studies, pp 330-340.
Rosenberg J. & Wilcox W. B. (2006). The importance of fathers on the healty development of children. Office on Child Abuse and Neglect.


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΝΘΡ/ΚΩΝ ΣΠΟΥΔ. - ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ I (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017)




ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
1ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ - ΘΕΜΑΤΑ



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
ancient roman hairstyles rome vatican museum
Διδαγμένο κείμενο
Πλάτωνος Πρωταγόρας 323Α-Ε

Ἵνα δὲ μὴ οἴῃ ἀπατᾶσθαι ὡς τῷ ὄντι ἡγοῦνται πάντες ἄνθρωποι πάντα ἄνδρα μετέχειν δικαιοσύνης τε καὶ τῆς ἄλλης πολιτικῆς ἀρετῆς, τόδε αὖ λαβὲ τεκμήριον. Ἐν γὰρ ταῖς ἄλλαις ἀρεταῖς, ὥσπερ σὺ λέγεις, ἐάν τις φῇ ἀγαθὸς αὐλητὴς εἶναι, ἢ ἄλλην ἡντινοῦν τέχνην ἣν μή ἐστιν, ἢ καταγελῶσιν ἢ χαλεπαίνουσιν, καὶ οἱ οἰκεῖοι προσιόντες νουθετοῦσιν ὡς μαινόμενον· ἐν δὲ δικαιοσύνῃ καὶ ἐν τῇ ἄλλῃ πολιτικῇ ἀρετῇ, ἐάν τινα καὶ εἰδῶσιν ὅτι ἄδικός ἐστιν, ἐὰν οὗτος αὐτὸς καθ’ αὑτοῦ τἀληθῆ λέγῃ ἐναντίον πολλῶν, ὃ ἐκεῖ σωφροσύνην ἡγοῦντο εἶναι, τἀληθῆ λέγειν, ἐνταῦθα μανίαν, καί φασιν πάντας δεῖν φάναι εἶναι δικαίους, ἐάντε ὦσιν ἐάντε μή, ἢ μαίνεσθαι τὸν μὴ προσποιούμενον [δικαιοσύνην]· ὡς ἀναγκαῖον οὐδένα ὅντιν’ οὐχὶ ἁμῶς γέ πως μετέχειν αὐτῆς, ἢ μὴ εἶναι ἐν ἀνθρώποις. Ὅτι μὲν οὖν πάντ’ ἄνδρα εἰκότως ἀποδέχονται περὶ ταύτης τῆς ἀρετῆς σύμβουλον διὰ τὸ ἡγεῖσθαι παντὶ μετεῖναι αὐτῆς, ταῦτα λέγω· ὅτι δὲ αὐτὴν οὐ φύσει ἡγοῦνται εἶναι οὐδ’ ἀπὸ τοῦ αὐτομάτου, ἀλλὰ διδακτόν τε καὶ ἐξ ἐπιμελείας παραγίγνεσθαι ᾧ ἂν παραγίγνηται, τοῦτό σοι μετὰ τοῦτο πειράσομαι ἀποδεῖξαι. Ὅσα γὰρ ἡγοῦνται ἀλλήλους κακὰ ἔχειν ἄνθρωποι φύσει ἢ τύχῃ, οῦδεὶς θυμοῦται οὐδὲ νουθετεῖ οὐδὲ διδάσκει οὐδὲ κολάζει τοὺς ταῦτα ἔχοντας, ἵνα μὴ τοιοῦτοι ὦσιν, ἀλλ’ ἐλεοῦσιν· οἷον τοὺς αἰσχροὺς ἢ σμικροὺς ἢ ἀσθενεῖς τίς οὕτως ἀνόητος ὥστε τι τούτων ἐπιχειρεῖν ποιεῖν; Ταῦτα μὲν γὰρ οἶμαι ἴσασιν ὅτι φύσει τε καὶ τύχῃ τοῖς ἀνθρώποις γίγνεται, τὰ καλὰ καὶ τἀναντία τούτοις· ὅσα δὲ ἐξ ἐπιμελείας καὶ ἀσκήσεως καὶ διδαχῆς οἴονται γίγνεσθαι ἀγαθὰ ἀνθρώποις, ἐάν τις ταῦτα μὴ ἔχῃ, ἀλλὰ τἀναντία τούτων κακά, ἐπὶ τούτοις που οἵ τε θυμοὶ γίγνονται καὶ αἱ κολάσεις καὶ αἱ νουθετήσεις. Ὧν ἐστιν ἓν καὶ ἡ ἀδικία καὶ ἡ ἀσέβεια καὶ συλλήβδην πᾶν τὸ ἐναντίον τῆς πολιτικῆς ἀρετῆς.



Διεθνές Συνέδριο: «Χίλια χρόνια Ελληνορωσικές σχέσεις: Ιστορία και Πολιτισμός»

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Το Εργαστήριο Κοινωνικών Επιστημών 
του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης 
του Πανεπιστημίου Αθηνών



έχει την τιμή να σας προκαλέσει στο Διεθνές Συνέδριο 
που συνδιοργανώνει στις 13 - 14 Ιανουαρίου 2017, 
με την Εταιρεία Θεωρίας, Έρευνας και Διδακτικής της Ιστορίας 

με θέμα
«Χίλια χρόνια Ελληνορωσικές σχέσεις: Ιστορία και Πολιτισμός».

Η έναρξη του Συνεδρίου θα γίνει την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017, ώρα 10.00 
στο Κεντρικό Κτήριο του Πανεπιστημίου Αθηνών, 
Αμφιθέατρο «Άλκης Αργυριάδης».

Σε όσους φοιτητές και φοιτήτριες παρακολουθήσουν τις εργασίες του Συνεδρίου θα δοθεί ονομαστική Βεβαίωση παρακολούθησης. Η συμμετοχή στο συνέδριο είναι δωρεάν.



Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «Ο Αριστοτέλης διαχρονικός και επιστημονικώς επίκαιρος»


Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα 

«Ο Αριστοτέλης διαχρονικός και επιστημονικώς επίκαιρος»





Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα 
«Ο Αριστοτέλης διαχρονικός και επιστημονικώς επίκαιρος» 

θα πραγματοποιηθεί 
από Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2017 έως Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2017 
στην Ακαδημία Αθηνών 
με τη συμπλήρωση 2400 ετών από τη γέννηση του σημαντικού φιλοσόφου.

Έναρξη Συνεδρίου Σάββατο, 14 Ιανουαρίου 2017, ώρες 16:00 έως 19:00.

Το Συνέδριο οργανώνεται 
από την Ακαδημία Αθηνών, 
το Κέντρο Ιστορικής Οντολογίας 
και το Φινλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών 
και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων 
με την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.



Ποια Σχολή Ἀπηχεί τας Ἀπόψεις τοῦ Σωκράτους;



τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ

-Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Μεταπτυχιακοῦ(Med) Ἐφηρμοσμένης Παιδαγωγικῆς
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Ὑποψηφίου Διδάκτορος(Dphil) Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



Μετά την καταδίκη και τον θάνατον του Σωκράτους, ο Πλάτων αηδιασμένος και αγανακτισμένος, όπως και άλλοι μαθηταί του μεγάλου διδασκάλου, απεσύρθησαν πικραμένοι όλοι στα Μέγαρα. Εκεί κυρίως έμειναν στο σπίτι του συμμαθητού των του Ευκλείδου, του ιδρυτού της Μεγαρικής σχολής(1). Λένε ότι η διαμονή εκεί του Πλάτωνος υπήρξεν πολλαπλά καρποφόρος, αφ’ ού ο Μεγαρισμός επέδρασεν εξαιρετικά στον σχηματισμό και την θεμελίωσιν της πλατωνικής θεωρίας των Ιδεών.



Η ΙΔΡΥΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ


Καλλιόπη Ζιώγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν την Εκκλησία σαν έναν από τους χιλιάδες υπάρχοντες οργανισμούς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Να διοικείται από αρμόδιους, να έχει έναν αρκετά μεγάλο αριθμό μελών, με πολύ καλό οργανωτικό υπόβαθρο και πολλές ευκαιρίες συνάθροισης όλων αυτών, για πολλούς και διάφορους λόγους.