Η νήσος των Σειρήνων



άρθρον του
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικής φιλολογίας
Πανεπιστημίου Αθηνών
-μεταπτυχιακού  εφηρμοσμένης παιδαγωγικής
Πανεπιστημίου Αθηνών


 
Χρόνος:κάποτε
Τόπος: κάπου στην θάλασσα

Ένα πλήρωμα. Ένας καπετάνιος. Νικητές του τρωικού πολέμου. Βετεράνοι. Παλεύουν μες τις θάλασσες. Χαμένοι στο ταξίδι της επιστροφής. Μάχη για να επιβιώσουν. Σε άγνωστα νερά. Να ξαναδούν την πατρίδα, ο μόνος τους πόθος. Να επιβιώσουν. Να μην χαθούν. Πλησιάζουν νέο κίνδυνο. Το νησί των Σειρήνων. Εντολή κυβερνήτου, ρητή και ξεκάθαρη. Να βουλώσουν τα αυτιά τους. Να μην ακούσουν και τον ίδιο να τον δέσουν…

Την ώρα που όλα αυτά ξεδιάλυνα μιλώντας στους συντρόφους,
καθώς αγέρας πρίμος έσπρωχνε το καλοσκαρωμένο
καράβι, το νησί αντικρίσαμε σε λίγο των Σειρήνων.
Μεμιάς ο αγέρας καταλάγιασε και χύθηκε γαλήνη
τρογύρα απάνεμη, και κοίμισε κάποιος θεός το κύμα.
Τότε πετάχτηκαν οι σύντροφοι και τα πανιά μαϊνάραν,
κι ως στο βαθύ το πλοίο τ᾿ απίθωσαν, στα τορνευτά
κάθισαν ελάτινα κουπιά και γέμιζαν αφρούς το κύμα γύρα.
Κι εγώ από μια τρανή κερόπιτα με κοφτερό μαχαίρι
μικρά κομμάτια κόβω κι άρχισα μες στα γερά μου χέρια να τα μαλάζω, ως που ζεστάθηκαν, καθώς κι η δύναμη μου
και του Ήλιου η πύρα τ᾿ ουρανόδρομου τα δάμαζε από πάνω.
Κι ως όλων των συντρόφων βούλωσα τ᾿ αφτιά με τούτο, εκείνοι
σφιχτά με δέσαν χεροπόδαρα μες στο καράβι ολόρθο
πα στο κατάρτι, κι ήταν πάνω του δεμένα τα σκοινιά, μετά καθίσαν και τη θάλασσα με τα κουπιά χτυπούσαν.

Και ξεκίνησε η δοκιμασία. Λάγνα πλάσματα εμφανίσθησαν από το πουθενά. Υποσχέσεις πολλές. Η υπέρτατη ηδονή και σαγήνη. Κανένας να αντέξη το κάλεσμά τους δεν μπορούσε. Ποιος θα θυμόταν μετά γυναίκες και παιδιά. Μια στιγμή ευχαρίστησης και για πάντα θα είχαν χάσει τον πόλεμο. Αυτόν της ζωής. Αυτοί που είχαν δώσει τόσες μάχες με εχθρούς σπουδαίους. Μα δεν άκουσαν το κάλεσμα. Η εντολή του κυβερνήτου τους είχε σώσει. Είχαν βουλωμένα τα αυτιά. Και ο κυβερνήτης; Δεμένος. Εκείνος έπρεπε να το ακούση το κάλεσμα. Ήταν ο αρχηγός. Έπρεπε να ξέρει από πού οδήγησε τον λαό του, τα παλληκάρια του. Όμως ήταν δεσμευμένος κι αυτός από αυτούς. Τους είχε δώσει υπόσχεση ότι μαζί θα νικήσουν και ήταν δεμένος στην υποσχεσή του. Οι σύντροφοί του ήταν για αυτόν. Μαζί τους ήθελε την επιστροφή στην ευτυχία. Όποια άλλη ευδαιμονία, όσο κι αν εμοιαζε θεϊκή, χωρίς αυτούς δεν είχε σημασία. Κι έτσι αυτός δεμένος στο κατάρτι, με δική του διαταγή, κι αυτοί με βουλωμένα τα αυτιά, επειδή ο ίδιος τους τα βούλωσε σαν βασιλιάς, προσπεράσαν την πρόσκαιρη ηδονή. Και το ταξείδι της επιστροφής συνεχιζόταν…

Μα ως το άρμενο το γοργοθάλασσο, στη φόρα που 'χε πάρει,
πια είχε ζυγώσει τόσο, που η φωνή ν᾿ ακούγεται του άνθρωπου,
το 'δαν αυτές που ερχόταν κι άρχισαν να ψιλοτραγουδούνε:
,, Έλα κοντά, Οδυσσέα περίλαμπρε, των Αχαιών η δόξα! Το πλοίο σου στο νησί μας άραξε, ν᾿ ακούσεις τη φωνή μας᾿
κανείς ως τώρα δεν προσπέρασε με μελανό καράβι,
τη μελοστάλαχτη απ᾿ τα χείλη μας φωνή πριχού γρικήσει'
κι ως φράθη πια κι ο νους του επλούτυνε, κινάει και φεύγει πάλε.
Από βουλή θεών τα που 'συραν οι Τρώες κι οι Αργίτες πάθη στης Τροίας τον κάμπο τα κατέχουμε μιαν άκρη ως άλλη, ακόμα κι όσα στη γης ακέρια γίνουνται την πολυθρόφα απάνω."
Έτσι μιλούσαν με αηδονόλαλη φωνή, και λαχταρούσε
μένα η καρδιά ν᾿ ακούει, και γύρευα να λύσουν τα σκοινιά μου,
στους άλλους με τα φρύδια γνέφοντας᾿ μα αυτοί λαμνοκοπούσαν σκυμμένοι, και πετάχτη ο Ευρύλοχος μεμιάς κι ο Περιμήδης και με σκοινιά με δέναν πιότερα και πιο γερά με σφίγγαν.
Κι ως τέλος το νησί προσπέρασαν γοργά, και των Σειρήνων
μηδέ η φωνή στ᾿ αφτιά μας έφτανε μηδέ και το τραγούδι,
οι γκαρδιακοί σύντροφοι μου έβγαλαν το που τους είχα βάλει κερί στ᾿ αφτιά και πήραν κι έλυσαν και μένα απ᾿ τα δεσμά μου…

Χρόνος: σύγχρονη εποχή
Τόπος: νέα Ελλάς

Το ταξείδι της επιβίωσης ενός έθνους συνεχίζεται αμείωτο. Νέες προκλήσεις. Νέοι κίνδυνοι. Η ευτυχία είναι μακρυά. Το πλήρωμα περιμένει διαταγές. Μα φευ… ο κυβερνήτης δεν δίδει καμιά. Αφήνει το πλήρωμα έρμαιο των ορέξεων και των ηδονών των κακών πνευμάτων. Η σαγήνη δεν είναι δυνατόν να μην δρέψει τις ψυχές τους. Ευμάρεια. Ακολασία. Καλοπέραση χωρίς μόχθο. Ο λαός αφέθηκε δίχως πυξίδα. Και ο κάθε κυβερνήτης του δεν δέθηκε από αυτόν. Κι αυτός ελεύθερος. Έφαγε, έφαγε, απομύζησε κάθε δύναμη του λαού του. Ποιος είναι άραγε ο ένοχος; Ο κυβερνήτης του καραβιού. Δεν είχε δώσει πια τις κατάλληλες διαταγές. Ή μάλλον δεν είχε καθόλου διαταγές να δώση. Δεν ήταν ο κατάλληλος για αυτήν την θέση. Σίγουρα δεν είχε μια θεά Κίρκη να τον συμβουλέψη πως θα σώση το πλήρωμά του και τον ίδιο. Δεν ήταν καθόλου θεόπνευστος. Δεν είχε το θείο στο πλευρό του. Μα φταίει άρα γε ο θεός; Ο Οδυσσέας είχε πάει με την Κίρκη. Είχε παραδωθεί σ’ αυτήν. Ποιος κυβερνήτης της σύγχρονης Ελλάδος παρεδώθηκε στον θεό;
Και περιμέναμε οι δύστυχοι εμείς να περάσουμε από τις Σειρήνες. Τώρα τα κόκαλά μας λατύπη, λιώνουν στο νησί τους. Καλά να πάθουμε αφού οι βασιλείς μας ήταν τέτοιοι.






ΤΟ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΝ ΖΗΤΗΜΑ



Η ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ
ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ


ΕΙΣΗΓΗΣΙΣ
ΣΤΟ
6ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
ΤΟΥ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.)




του
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικής φιλολογίας
Πανεπιστημίου Αθηνών
-μεταπτυχιακού  εφηρμοσμένης παιδαγωγικής
Πανεπιστημίου Αθηνών






ΤΟ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΝ ΖΗΤΗΜΑ


συντόμως και στα πρακτικά
του συνεδρίου
(ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.)





Το piercing (ΜΕΡΟΣ Α’)



του
Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλου



Ἡ «εἰκονογράφηση» τοῦ σώματος μὲ τατουὰζ καὶ τὸ τρύπημά του γιὰ τὴν τοποθέτηση στολιδιῶν (τὸ ἀποκαλούμενο «πίρσινγκ»), ἀλλὰ καὶ τὰ ψιμύθια, δηλ. τὸ ἔντονο μακιγιὰζ στὸ πρόσωπο, εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ ἰσχυρὰ ρεύματα τῆς μόδας τὰ τελευταῖα χρόνια, μὲ θιασῶτες της κυρίως τὴ νεολαία! Ὡστόσο, ὅλα τους εἶναι παλιά, παμπάλαια, ἀκόμη δὲ καὶ πρωτόγονα, ὅσο κι ἂν θέλουν κάποιοι νὰ φαίνονται καινούργια κι ὅσο ἂν κάποιοι ἄλλοι ἐπιθυμοῦν μέσῳ αὐτῶν νὰ κάνουν τὴν ἐπανάστασή τους!
Ἔχουν τὶς ρίζες τους σὲ ἀρχέγονες φυλετικὲς καὶ θρησκευτικὲς παραδόσεις, εἶναι ἐμποτισμένα σαφῶς μὲ παγανιστικὲς εἰδωλολατρικὲς ἀκόμη δὲ καὶ ἀποκρυφιστικὲς ἀντιλήψεις. Στὸ παρελθὸν συνδέθηκαν, βεβαίως, μὲ τὸ περιθώριο, ἐνῶ σήμερα περισσότερο θέλουν νὰ εἶναι ἕνας τρόπος ἔκφρασης διαφορετικῆς!
Ἡ ἀποκαλούμενη «Τέχνη τοῦ Σώματος» (Body Art), ἔχει… ἐπιφορτιστεῖ ὅλων τῶν εἰδῶν τίς σχετικὲς παρεμβάσεις! Στὴν κατεύθυνση αὐτὴ μία ὁλόκληρη βιομηχανία ἔχει ἀναπτυχθεῖ, ἀπʼ τὴν διαιτολογία ὡς τὴν πλαστικὴ χειρουργικὴ καὶ τὸ ντόπινγκ. Σʼ αὐτὰ ἔχουν ἐντάξει τὸ τατουὰζ καὶ τὸ λεγόμενο «πίρσινγκ»!
Σὲ προηγούμενη σειρὰ ἄρθρων μας μιλήσαμε γιὰ τὸ τατουάζ. Τώρα σειρὰ ἔχει νὰ μιλήσουμε γιὰ τὸ λεγόμενο «πίρσινγκ». Πρόκειται γιὰ πράγματα ἀλληλένδετα. Μάλιστα μὲ τὸ τατουὰζ σφραγίζεται κανεὶς μὲ κάτι, μὲ τὸ πίρσινγκ δέ, τρυπιέται γιὰ κάτι! Κι ἂς πάρουμε τὰ πράγματα μὲ τὴ σειρά τους…

Ἡ ὀνομασία του

Κι ἂς ἀρχίσουμε ἀπʼ τὸν προσδιορισμὸ τῆς ἴδιας τῆς ἔννοιας πρῶτα. Λοιπόν, παλιὰ λεγόταν «ἐνώτιο» κι ἀργότερα «κρίκος» ἢ «σκουλαρίκι», γιατί ἦταν γυναικεῖο κόσμημα, ποὺ φοριόταν στὸ αὐτὶ μονάχα. Τώρα τὸ λέμε «body piercing» (= μπόντι πίρσινγκ), γιατί πρόκειται πιὰ γιὰ τὸ τρύπημα τοῦ σώματος σὲ διάφορα σημεῖα του (ἀπὸ τὴ μύτη, ὡς τὸν ἀφαλό!) καὶ ὄχι μόνον τοῦ αὐτιοῦ, προκειμένου νὰ… κρεμαστοῦν τὰ σκουλαρίκια!

Ἡ ἱστορία του

Ὅπως στὸ τατουάζ, ἔτσι καὶ στὸ σκουλαρίκι, ἡ ἱστορία χάνεται στὰ βάθη τῶν αἰώνων. Τὰ σκουλαρίκια, μάλιστα, χρονολογοῦνται ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ χαλκοῦ! Ἦταν κι αὐτὰ πολὺ διαδεδομένα στὴν ἀρχαία Αἴγυπτο, τὴν κοιτίδα αὐτὴ τῆς πιὸ μεγάλης καὶ τῆς πιὸ γνήσιας εἰδωλολατρίας καὶ συνδέθηκε σαφῶς μὲ θρησκευτικὲς τελετές! Ἐπιπλέον συναντᾶται σὲ ἀρχαίους λαοὺς καὶ φυλὲς τῆς Ἀφρικῆς, τῆς Ἀσίας καὶ τῆς Ν. Ἀμερικῆς.
Στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα, ἀλλὰ καὶ στὴ Ρωμαϊκὴ ἐποχὴ ἦταν πραγματικὰ ἀριστουργήματα ἀπὸ πολύτιμα μέταλλα. Στὸ πέρασμα δὲ τῶν αἰώνων τόσο τὸ μέγεθος καὶ τὰ σχήματα, ὅσο καὶ αὐτὴ ἡ διάδοσή τους, ἐπηρεάζονται ὄχι μόνον ἀπὸ τὴν αἰσθητικὴ ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὰ ἤθη τῆς ἐποχῆς. Ὅποτε ἄλλοτε ἐξαφανίζονταν (ὅπως π.χ. στὸν Μεσαίωνα) κι ἄλλοτε βρίσκονταν σὲ ἔξαρση καὶ μάλιστα στὴ μόδα (ὅπως π.χ. στὴν Ἀναγέννηση).

Σὲ ποιὰ σημεῖα τοῦ σώματος τοποθετοῦνται;

Κάποτε ἀρκοῦσε ἕνα ἁπλὸ τρύπημα αὐτιῶν, τὸ πολὺ δύο. Αὐτὸ ὅμως θεωρεῖται πλέον τετριμμένο καὶ δὲν ἱκανοποιεῖ πιὰ τοὺς νέους. Ἡ καινούργια μόδα, τὸ λεγόμενο «μπόντι πίρσινγκ», ποὺ τὴν ἀκολουθοῦν κάποιες ὁμάδες νέων ἀνὰ τὸν κόσμο καὶ τείνει νὰ πάρει ἀπρόσμενες διαστάσεις, εἶναι ἡ τοποθέτηση ὅσων περισσότερων κρίκων γίνεται καὶ ἐπιπλέον σὲ ὅσο τὸ δυνατὸν πιὸ ἀπίθανα μέρη τοῦ σώματος μπορεῖ κανείς!
Τὰ σημεῖα τοῦ σώματος στὰ ὁποῖα τοποθετοῦνται ἕνα ἢ περισσότερα σκουλαρίκια, εἶναι συγκεκριμένα. Δηλαδὴ τὰ αὐτιὰ (πού εἶναι λέει πολὺ… κοινό!), ἡ μύτη, τὰ χείλη, ἡ γλώσσα, ὁ ἀφαλὸς ποὺ εἶναι… καὶ πολύ τῆς μόδας κ.λπ.!

Ἀπὸ ποιούς;

Ἀρχικὰ τὸ body piercing ἦταν χαρακτηριστικὸ (κι αὐτό!) τῶν ὁμοφυλοφίλων, ἀλλὰ καὶ τῶν ὀπαδῶν τῆς punk rock μουσικῆς! Ὅπως καὶ τὸ τατουάζ, ἔτσι καὶ τὰ σκουλαρίκια, ἦταν τὸ «σῆμα κατατεθὲν» τοῦ περιθωρίου καὶ συγκεκριμένων ὁμάδων ἀνθρώπων καὶ «φυλῶν»!
Πανεπιστημιακοὶ ἐρευνητὲς (ὅπως ὁ Τίμοθι Ρόμπερτς τοῦ Πανεπιστημίου τοῦ Ρότσεστερ) ἀναφέρουν ὅτι τὰ χαρακτηριστικά τῆς συμπεριφορᾶς τῶν ἐφήβων σήμερα, ποὺ φέρουν τρυπήματα καὶ σκουλαρίκια εἶναι τὸ μειωμένο ἐνδιαφέρον τους γιὰ τὸ σχολεῖο, οἱ τακτικὲς ἀπουσίες τους ἀπὸ τὰ μαθήματα, τὸ κάπνισμα, τὸ πρώϊμο σεξουαλικὸ ἐνδιαφέρον σὲ σχέση μὲ τοὺς συνομηλίκους τους κ.λπ. Αὐτοὶ δὲ ποὺ ἔχουν καὶ τατουάζ, ἐμφανίζουν τὴ χειρότερη καὶ περισσότερο ἐπικίνδυνη συμπεριφορά!
Στὶς ἡμέρες μας, πάντως, μὲ τὴν ὅλη προβολὴ καὶ τὴν διαφήμιση, ποὺ τοὺς γίνεται, καταβάλλεται προσπάθεια νὰ περάσουν στὰ εὐρύτερα στρώματα τῆς νεολαίας κι ὡς ἕνα βαθμὸ τὸ ἔχουν ἐπιτύχει. Στὶς ΗΠΑ τὰ πρωτεῖα κατέχουν τὰ κορίτσια 14–16 ἐτῶν!
Ὅπως ἔγραψαν οἱ «The New York Times» σὲ σχετικὴ ἔρευνα, 1 στοὺς 5 φοιτητὲς τοῦ Πανεπιστημίου τοῦ Τέξας ἔχουν τουλάχιστον ἕνα τατουὰζ ἢ κάποιο κόσμημα περασμένο στὸ δέρμα!

Τί ἀκριβῶς συμβαίνει σήμερα;

Ὑποστηρίζεται ὅτι τὸ τατουὰζ εἶναι ἐκεῖνο ποὺ ἄνοιξε τὸν δρόμο στὸ body piercing! Ἔτσι, ἀπʼ τὶς ἀρχὲς τὶς δεκαετίας τοῦ ʼ80 κι ὕστερα τὸ τελευταῖο ἔχει γίνει ἀπίστευτη μόδα στὴν Ἀμερική, τὴ Γερμανία, τὴ Γαλλία κ.λπ., ἰδιαίτερα δὲ μεταξὺ τῶν ἐφήβων καὶ τώρα τελευταῖα τὸ βλέπουμε νὰ διαδίδεται καὶ στὴ Χώρα μας.
Ὅπως συνέβη μὲ τὸ τατουάζ, ἔτσι καὶ μὲ τό “piercing” ἔχουν ἐπιστρατευθεῖ ὅλες οἱ λεγόμενες «δυνάμεις τῆς ἀγορᾶς» γιὰ τὴν καθιέρωσή του στὴ νεολαία, καὶ μάλιστα στοὺς ἐφήβους, ἀπὸ τὶς διασημότητες (ἠθοποιούς, τραγουδιστές, ἀθλητές, μοντέλα κ.λπ.) ὡς τὰ ΜΜΕ (ὅπως τὸ MTV) καὶ τὰ διάφορα ἄλλα συστήματα (ἀπὸ μουσικὰ εἴδη καὶ ρεύματα, ὡς τὶς κολεξιὸν).
Στὴν Ἀμερικὴ, ποὺ οἱ ἐπιδράσεις τοῦ εἴδους αὐτοῦ εἶναι δεδομένες καὶ πλήρως ἰσοπεδωτικές, προβάλλονται ἀκόμη καὶ εἰδικὰ βίντεο, ποὺ «ἐνημερώνουν» τοὺς ἐνδιαφερόμενους γιὰ τὸ τί ἀκριβῶς πρέπει νὰ κάνει κανεὶς καὶ ποῦ ἀκριβῶς πρέπει νὰ τρυπήσει τὸ σῶμα του!
Ὁ γνωστὸς Γάλλος σχεδιαστὴς Ζάν Πὸλ Γκοτιέ, ποὺ φέρει ὁ ἴδιος πολλὰ σκουλαρίκια στὰ αὐτιά του, παρουσίασε ὡς καὶ στὶς ἐπιδείξεις μόδας του, ὅλα τὰ μοντέλα νὰ ἔχουν τατουὰζ καὶ σκουλαρίκια στὴ μύτη, τὰ χείλη καὶ τὸν ἀφαλό! Ἐξάλλου τὸ μήνυμα τῶν ΜΜΕ εἶναι σαφέστατο: «Ἂν δὲν σοῦ ἀρέσει τὸ σῶμα σου, ἄλλαξέ το». Κι αὐτὸ εἶναι τὸ κανάλι γιὰ ὅλες αὐτὲς τὶς «ὡραῖ ες» διαδικασίες!
Ἐπιπλέον στὰ φεστιβὰλ, ποὺ διοργανώνονται σὲ διάφορες πόλεις τοῦ κόσμου, γιὰ τὰ τατουάζ, ἐκεῖ γίνεται καὶ ἐπίδειξη τοῦ piercing γιατί αὐτοὶ ποὺ εἶναι χαραγμένοι μὲ τατουάζ, κατὰ κανόνα εἶναι τρυπημένοι καὶ μὲ σκουλαρίκια!

Γιὰ ποιοὺς λόγους τρυπᾶ κανεὶς τὸ σῶμα του;

Οἱ λόγοι εἶναι, λίγο ὡς πολλοί, οἱ ἴδιοι μὲ αὐτοὺς τοῦ τατουὰζ, ποὺ ἀναπτύξαμε σὲ προηγούμενα φύλλα, ὅπως:
α. Ἀποτελεῖ ἐπαναστατικὴ πράξη καὶ κίνηση ἀμφισβήτησης τῶν ἐπιταγῶν τῆς οἰκογένειας, τοῦ σχολείου κ.λπ.! Μία ἐπανάσταση, ὅμως, ποὺ γίνεται μὲ τὰ μέσα τῶν πρωτογόνων καὶ τῶν ἀρχαίων, ἀλλὰ καὶ αὐτὰ τῆς «διεθνοῦς τῶν πονηρῶν»!
Ἂς τὸ σκεφθοῦμε… Γράφει προβληματιζόμενος ἕνας ροκάς: «Κάποτε ἡ ρὸκ μουσικὴ ἐξέφραζε τὴν ἐπανάσταση ἐνάντια στὰ πρότυπα. Σήμερα ποὺ τὰ σκουλαρίκια, τὸ πίρσινγκ καὶ ἡ χέβυ ἔγιναν πρότυπο, τι ἐκφράζει τὴν ἐπαναστατικότητα, τὴν διαφορετικότητα;».
β. Γιὰ… ὀμορφιά! Ὅσοι τὰ φοροῦν πιστεύουν ὅτι μὲ τὸν τρόπο
αὐτὸ ἀναδεικνύουν τὰ φυσικά τους χαρίσματα καὶ γίνονται περισσότερο ἐμφανίσιμοι. Τί ματαιότητες!
γ. Γιὰ νὰ προκαλέσουν! Ὅταν κάποιοι ρωτήθηκαν «τί συμβολίζει γιὰ σένα τὸ piercing;» ἀπάντησαν ὡς ἑξῆς: «Τὸ νὰ ἔχεις ριζοσπαστικὲς ἰδέες γύρω ἀπὸ τὸ σέξ»! Ἆραγε μὲ αὐτὸ ἐννοοῦν καὶ τὴν ὁμοφυλοφιλία;
δ. Γιὰ τὴ μόδα! Ποιὰ μόδα ἆραγε; Αὐτὴν ποὺ τόσο γρήγορα ἔρχεται καὶ παρέρχεται, αὐτὴν πού πολλὲς φορὲς ἐπαναλήφθηκε στὸ παρελθὸν ἢ αὐτὴν πού κάποιοι τόσο ἐπιτηδευμένα μᾶς ἐπιβάλλουν; Αὐτὸ ἀπὸ μόνο του θὰ ἔπρεπε νὰ μᾶς ἐπαναστατεῖ!
ε. Γιὰ λόγους… ἀνεξαρτησίας! Μὰ αὐτὴ ἀπὸ μόνη της δὲν εἶναι μία ἄνευ προηγουμένου ἐξάρτηση;
στ. Γιὰ τὸν θαυμασμὸ τῶν φίλων! Ἀλλὰ τότε, μήπως πρέπει νὰ ἀλλάξουμε τοὺς φίλους μας, ἂν αὐτὰ εἶναι ἐκεῖνα πού θαυμάζουν σʼ ἐμᾶς; Μήπως βρισκόμαστε σὲ λάθος παρέα;
ζ. Γιὰ τὴν κάλυψη συναισθηματικῶν κενῶν! Τί λάθος τακτικές! Ἔτσι μεγαλώνουν, δὲν κλείνουν τὰ ὅποια κενά…
η. Γιὰ τὴ… διαφορά!Ἀφήσαμε τελευταῖο αὐτό, ποὺ εἶναι καὶ ὁ σπουδαιότερος λόγος. Πολλοὶ τρυποῦν ἀκόμη καὶ προκλητικὰ τὸ σῶμα τους, προκειμένου νὰ ξεχωρίσουν ἀπʼ τὴ μάζα καὶ ἀπʼ τὸν συμβατικὸ τρόπο ζωῆς, γιὰ νὰ δημιουργήσουν ἀντίθεση, γιὰ νὰ προκαλέσουν ἐντύπωση καὶ γιὰ νὰ κάνουν τοὺς ἄλλους νὰ τοὺς προσέξουν! Ἡ ὅλη κατάσταση θυμίζει τοὺς μηχανόβιους, οἱ ὁποῖοι κάνουν ἔτσι τὴν ἐξάτμιση τῆς μηχανῆς τους, ὥστε νὰ προκαλεῖ τὸν μεγαλύτερο δυνατὸ θόρυβο καὶ τὸν ἐκνευριστικότερο σαματά!
Νὰ δείξουν, δηλαδή, πὼς δὲν εἶναι σὰν τοὺς ἄλλους, πὼς ἀνήκουν σὲ μία ἄλλη ὁμάδα, μία ἰδιαίτερη φυλή! Φαίνεται, λοιπόν, καθαρὰ πὼς τὰ ἄτομα αὐτὰ δὲν ἔχουν κάτι καλύτερο καὶ ἀνώτερο νὰ ἐπιδείξουν (ἂν καὶ δὲν χρειάζεται γιατί καὶ κατὰ τὴν
παροιμία «οἱ ἄδειοι τενεκέδες κάνουν θόρυβο, οἱ γεμάτοι ποτέ»!), δὲν ἔχουν προσωπικότητα ὁλοκληρωμένη καὶ συγκροτημένη, ποὺ νὰ τοὺς διαφοροποιεῖ ἢ καὶ ἐπιτυχίες στὴ ζωή τους, ποὺ νὰ τοὺς δημιουργοῦν αὐτοπεποίθηση!




ΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ





Το Εγώ και το Άλλο

Συνηθίζεται να διαχωρίζεται η πραγματικότητα σε δυο μέρη: το Εγώ και το Άλλο. Στη μια πλευρά τοποθετώ το Εγώ μου, τον Εαυτό μου, την ύπαρξη μου. Στην απέναντι όχθη βάζω το Αλλο μου, δηλαδή καθετί που είναι διαφορετικό από εμένα κι αλλιώτικο. Ο συνάνθρωπος είναι ο Αλλος μου, επειδή διαφέρει από μένα παρόλο που είναι άνθρωπος σαν κι εμένα. Ποτέ δυο άτομα δεν ομοιάζουν, έστω κι αν είναι αδέλφια. Ούτε οι δίδυμοι έχουν απόλυτη ταυτότητα παρά την εκπληκτική ομοιότητα μεταξύ τους. Ακόμη και τα σιαμαία παιδιά διαφέρουν κάπου.
Το ίδιο συμβαίνει σ' όλους τους τομείς. Το άλλο φύλο (αρσενικό/θηλυκό), η άλλη γενιά (γονείς/παιδιά), η άλλη ηλικία (ενήλικοι/ανήλικοι) διαφέρουν από εμένα αλλά και σχετίζονται μ' εμένα. Επίσης η φύση, ο κόσμος, το σύμπαν που μας περιβάλλει, είναι το άψυχο ή άλογο (χωρίς λόγο/λογική, δίχως νόηση), το Αλλο από το Εγώ μου. Ο Θεός πάλι είναι το Αλλο του ανθρώπου, πρόκειται μάλιστα για το εντελώς Αλλο, το αλλιώτικα Άλλο, το "Άλλως αλλο", επειδή διαφέρει ριζικά κι ουσιαστικά από τον άνθρωπο και τον κόσμο. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν το Εγώ έχει το Άλλο ενώπιον του είτε είναι ανθρώπινο είτε φυσικό είτε υπερφυσικό.
Δυο ιδιότητες διακρίνουν τη σχέση του Εγώ με το Άλλο: η διαφορά και η αναφορά. Το Άλλο διαφέρει από το Εγώ πάντοτε. Όμως το Εγώ αναφέρεται οπωσδήποτε στο Αλλο του, σχετίζεται μ' αυτό σχεδόν αναγκαστικά. Η διαφορά και η αναφορά συνυπάρχουν πάντοτε, όπως το στημόνι και το υφάδι ή η κλωστή και ο καμβάς που πάνω του κεντάμε. Ας προσέξουμε επίσης ότι το Άλλο είναι όχι μόνο διαφορετικό από εμάς, αλλά επιπλέον και κυρίως είναι αλλιώτικο, αλλότριο, όπως λέγεται στα παλιότερα ελληνικά μας.
Όταν εμείς αισθανόμαστε ξένοι με τον ίδιο τον εαυτό μας και το Εγώ μας είναι σαν χαμένο, τότε μιλάμε για αλλοτρίωση. Ετσι λέγεται στην επιστημονική ορολογία η αποξένωση του Εαυτού μας από το Εγώ μας.

Αίτια και συνέπειες της αλλοτρίωσης

Τα αίτια της αλλοτρίωσης, κατά τις κοινωνικές επιστήμες, μπορούν να αναζητηθούν στη δομή της σύγχρονης κοινωνίας, στις κοινωνικές συνθήκες που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο εντάσσεται σ' αυτές. Έτσι οι συνθήκες εργασίας, η συνεχώς αυξανόμενη εξειδί
κευση στην εργασία, οι κοινωνικές ανισότητες που βιώνει, η εκμετάλλευση, τα μέσα ενημέρωσης με τα προπαγανδιστικά ή διαφημιστικά προγράμματα και οι αυξανόμενες απαιτήσεις που η κοινωνία δημιουργεί, οδηγούν τον άνθρωπο στην αποξένωση από τους άλλους αλλά και από τον ίδιο του τον εαυτό. Επιπλέον η σύγχρονη αστικοποίηση μεγάλης μερίδας ανθρώπων, οι οποίοι δεν ήταν έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τη ζωή των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, ο βίαιος τρόπος ένταξής τους στις νέες συνθήκες οδηγούν στην αλλοτρίωση. Ο μόνος τρόπος επομένως, να ξεφύγει ο άνθρωπος από την αλλοτρίωση είναι να αλλάξουν οι δομές της κοινωνίας και ο τρόπος της ένταξής του σ' αυτήν.
Σύμφωνα με τη διδασκαλία και την άποψη της Εκκλησίας η αλλοτρίωση είναι φαινόμενο του οποίου η πρωτογενής αιτία πρέπει να αναζητηθεί στη στάση ζωής που τηρεί ο άνθρωπος. Είναι φαινόμενο πνευματικο με κυρία αίτια την αμαρτία στις ποίκιλες της διαστασεις, τη διακοπή της σχέσης με το Θεό και τον συνάνθρωπο κι επομένως η άρση του απαιτεί τον πνευματικό αναπροσανατολισμό του στη σχέση του με το Άλλο (Θεό, άνθρωπο) και τον εαυτό του. Οι κοινωνικές συνθήκες και τα κοινωνικά αίτια ακολουθούν δευτερογενώς συντελώντας στην ολοκλήρωση της αλλοτρίωσης.
Οι συνέπειες της αλλοτρίωσης στην καθημερινή ζωή είναι σημαντικές. Ο αλλοτριωμένος άνθρωπος χάνει την επαφή του με το συνάνθρωπο και τον εαυτό του, χάνει την πραγματική προσωπική του ταυτότητα και περιορίζει τις διαστάσεις της ζωής του στο παρόν, παραγνωρίζοντας τις πνευματικές ανάγκες της ψυχής του. Αυτό είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά φαινόμενα της σύγχρονης ζωής και του μοντέρνου πολιτισμού. "Οι άλλοι άνθρωποι είναι η κόλαση μου"1: αυτή η φράση του σύγχρονου γάλλου υπαρξιστή φιλοσόφου Ζαν-Πωλ Σαρτρ (Jean-Paul Sartre 1905-1980) περιγράφει την εποχή μας με τον πιο σύντομο και πιο ακριβή τρόπο.

Αλλοτρίωσηή αλλοίωση;

Η Εκκλησία έχει επίγνωση του προβλήματος της αλλοτρίωσης, γι' αυτό με την ίδια την ύπαρξή της αποσκοπεί στην αναίρεση της αλλοτρίωσης διαμέσου της καλής αλλοίωσης του ανθρώπου. Στη θεία ευχαριστία, το θεμελιώδες μυστήριο της Εκκλησίας, που εύστοχα επονομάζεται "θεία κοινωνία", επέρχεται η καλή αλλοίωση κι έτσι θεραπευόμαστε από το κακό της αλλοτρίωσης. Κοινωνούμε και επικοινωνούμε, συνερχόμαστε (συγκεντρωνόμαστε) "επί το αυτό" (για κοινό σκοπό), γινόμαστε ένα, το Εγώ επι-κοινωνεί με το Άλλο του, θείο και ανθρώπινο, προσωπικό και διαπροσωπικό, ατομικό και συλλογικό, πνευματικό και υλικό μαζί. Το ψωμί και το κρασί, ο άρτος και ο οίνος, μεταβάλλονται σε Σώμα και Αίμα Χριστού, δηλαδή "αλλοιώνονται" τα φυσικά στοιχεία, γίνονται "άλλοΐα", αλλιώτικα, διαφορετικά. Εμείς όλοι κοινωνούμε των αχράντων μυστηρίων κι έτσι μετέχουμε της ζωής του Θεού. Βγαίνουμε από το μοναχικό κι αλλοτριωμένο Εγώ μας, για να γίνουμε όχι αλλότριοι, ξένοι με τον εαυτό μας, αλλά "άλλοΐοι", δηλαδή αλλιώτικοι. Με τη θεία κοινωνία η ανθρώπινη κοινωνία γίνεται επι-κοινωνία και συμ-μετοχή. Αντί για την αλλοτρίωση επισυμβαίνει η αλλοίωση: το Εγώ γίνεται ένα με το Αλλο του, αλλοιώνεται αντί να αλλοτριώνεται. Έτσι ο άνθρωπος γίνεται "σώος", που θα πει ολόκληρος, ακέραιος, ατόφιος, χωρίς κομματιάσματα, θραύσματα, αποσπάσματα και τεμαχίσματα, δι-
χόνοιες και διαζύγια, χωρισμούς και σχιζοφρένειες.
Η παράδοση των Πατέρων της Εκκλησίας κάνει λόγο για την αλλοτρίωση και την "καλή αλλοίωση" του ανθρώπου χρησιμοποιώντας βέβαια τη θεολογική ορολογία της εποχής της. Για παράδειγμα, ο Μέγας Αντώνιος γράφει: . Η κόλαση είναι ένας τρόπος ζωής, κι όχι βέβαια κάποιος τόπος φοβερής τιμωρίας, με καζάνια που "βράζουν" αμαρτωλούς. Στην Πατερική παράδοση της Εκκλησίας μας περιγράφεται η κόλαση ως το μαρτύριο του να μην μπορείς να αγαπάς. Κατά το Μακάριο τον Αιγύπτιο κόλαση είναι να μην μπορείς να βλέπεις τον Αλλο πρόσωπο με πρόσωπο και οι κολασμένοι κάθονται έχοντας γυρισμένη την πλάτη τους ο ένας στον άλλον. Κόλαση δεν είναι τόπος τιμωρίας, αλλά τρόπος ακοινωνησίας, δηλαδή να ζεις χωρίς να επι-κοινωνείς, με δυο λόγια, κόλαση είναι μια κοινωνία χωρίς ανθρώπινη επικοινωνία.

Από το "Εγώ" στο "Εμείς"

Η ορθόδοξη θεολογία αντιμετωπίζει την αλλοτρίωση με την ανθρωπολογία του προσώπου. Ο άνθρωπος δεν είναι άτομο, είναι πρόσωπο. Μεταξύ των δυο αυτών εννοιών (πρόσωπο-άτομο) υπάρχει μόνο ένα κοινό στοιχείο: αναφέρονται σε μια μονάδα, μια μόνο ύπαρξη, π.χ. καθένας μας γεννιέται ως άτομο.
Το πρόσωπο και το άτομο διαφέρουν σε όλα τα άλλα και μάλιστα στη σχέση τους με τις άλλες μοναδικές υπάρξεις. Το άτομο μένει άσχετο, δεν αισθάνεται την ανάγκη να σχετισθεί με άλλες υπάρξεις, το Εγώ μένει κλεισμένο στον Εαυτό του και δεν αναφέρεται στο Αλλο του. Το πρόσωπο (προς + ωψ= όψη, οφθαλμός) σχετίζεται οπωσδήποτε, το Εγώ επι-κοινωνεί με το Αλλο του, ο Εαυτός μας είναι η σχέση του Εγώ μας προς το Άλλο μας. Ποτέ δε βρίσκουμε την ταυτότητα μας μόνοι, αλλά πάντοτε σε σχέση με το Άλλο μας. Ο άνθρωπος γεννιέται σαν άτομο και αναγεννιέται ως πρόσωπο μέσα στην Εκκλησία. Το άτομο αρκείται στη διαφορά του Εγώ από το Άλλο και ποτέ δεν ενδιαφέρεται για την αναφορά (τη σχέση) του ενός προς το άλλο. Αντιθέτως το πρόσωπο δίνει προβάδισμα στην αναφορά, στη σχέση, στην επι-κοινωνία και στη συμ-μετοχή, χωρίς βεβαίως να αγνοεί ή να υποτιμά τη διαφορά του Εγώ από το Άλλο του.
Η ανθρωπολογία του προσώπου έχει διαποτίσει συνειδητά και ασυνείδητα την ελληνική λογοτεχνική παράδοση, εξαιτίας της συνάφειας με το ορθόδοξο εκκλησιαστικό ήθος. Στον περασμένο αιώνα, ο Στρατηγός Μακρυγιάννης τέλειωνε τα "Απομνημονεύματά" του έτσι: "Ξέρετε πότε να λέγη ο καθείς 'εγώ'; Όταν αγωνιστή μόνος του και φκειάση, ή χαλάση, να λέγει εγώ· όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκειάνουν, τότε να λένε
'εμείς'. Είμαστε εις το 'εμείς' κι όχι εις το 'εγώ'.. Στον καιρό μας ο νομπελίστας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης γράφει: "Το καίριο στη ζωή αυτή κείται πέραν του ατόμου. Με τη διαφορά ότι, αν δεν ολοκληρωθεί κανείς σαν άτομο -κι όλα συνωμοτούν στην εποχή μας γι' αυτό- αδυνατεί να το υπερβεί".






ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ




(Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ)

(ΕΝΟΤΗΣ 15Η)

 

της
Αλεξάνδρας Γερακίνη


 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ



Η παιδαγωγική αξιοποίηση των σχεδίων εργασίας - Από τη θεωρία στην πράξη




της
 Ευαγγελίας Καγκά
Συμβούλου Παιδαγωγικού Ινστιτούτου



Paidag Axiop Sxed Ergasias



Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑ∆Α



ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Ιστορικά, 170, (30 – 01– 2003) 




Η Τεχνολογία Στην Αρχαία Ελλάδα 2