Το δάκρυ και η χαρά: από την Iλιάδα στη ζωή



του
Γαβριήλ Μπομπέτση


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

«Δακρυόεν γελάσασα» (Ζ, 484) σχολιάζει το ποιητικό υποκείμενο του ιλιαδικού έπους για την Ανδρομάχη. Ας δώσουμε το όλο πλαίσιο για να φτάσουμε στο γιατί χρησιμοποιείται αυτό το πολύ έντονο και ως εκ τούτου όμορφο οξύμωρο.

Οι στίχοι της Ζ, που αποτελούν το περικείμενο του εν λόγω οξύμωρου, συνιστούν έναν έμμεσο ύμνο στη δύναμη του έρωτα. Ας μην λησμονούμε παρενθετικά πως ήταν για τα μάτια της ωραίας Ελένης που έγινε ο πόλεμος στο Ίλιον, μα κυρίως πως είναι για τα μάτια της Βρησηίδας που προωθείται (leitmotiv) η δράση όλης της Ιλιάδας.


Δεν χρειάζομαι τον εμφύλιο πόλεμό σας


της Δρος Αριστονίκης Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Γνώρισα πρόσφατα μια χώρα που οι πολίτες αποφεύγουν να μιλούν για την πολιτική, μιλάνε μονάχα για δουλειά. Μια χωρα που εχει μια αιματηρή ιστορία. Ένα ταξιδι με αμφίρροπα συναισθήματα. Εφτασα στη χωρα αυτη κοντα μεσανυκτα. Ψάχνοντας για το κλειδί του δωματίου όπου θα διέμενα αντιλήφθηκα πως δεν υπήρχε κλειδί.Απλούστατα δεν μου αφησε η υπευθυνη του καταλύματος το κλειδι κατι που σημαινε πως θα ήμουν αστεγη τουλαχιστον για ένα βραδυ. Πέρασα λοιπόν το πρώτο μου βράδυ σ'ένα παγκάκι δίπλα από έναν άστεγο ηλικιωμένο κύριο. Ομολογώ πως δεν εκλεισα μάτι και ένιωθα τον φόβο να με κρατάει όμηρο του! Μετά από δεκάδες τηλεφωνήματα κατόρθωσαν άτομα από γνωστή ιστοσελίδα εξεύρεσης διαμονής να με βοηθήσουν να βρω ελεύθερο δωμάτιο σε ξενοδοχείο! Το επόμενο πρωί λοιπόν βρέθηκα να ψάχνω το ξενοδοχείο που θα με φιλοξενούσε. Κατέφθασα εκεί κατάκοπη και απελπισμένη! Ζήτησα από την υπευθυνη εξυπηρέτησης πελατών το δωμάτιο μου και εκείνη μου φέρθηκε πραγματικά άψογα. Με συνόδεψε στο δωμάτιο κουβαλώντας μου την βαλίτσα, μου πρόσφερε νερό και έδωσε οδηγίες να μου φέρουν στο δωμάτιο κάτι να φάω. Εκεί λοιπόν συνέβηκε η πρώτη αντίφαση! Από την αφιλόξενη πρώτη υπεύθυνη εξυπηρέτησης πελατών που με άφησε να την καλώ απελπισμένη στο τηλέφωνο ικετεύοντας για το κλειδί στην δεύτερη υπεύθυνη που μου κουβάλησε ακόμη και την βαλίτσα.


Η ΙΛΙΑΔΑ ΩΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ


της
Αγγελικῆς Μουστάκου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Στα έπη- πιστεύω στην Ιλιάδα περισσότερο- διακρίνει κανείς τέλειες και αμοιβαίες σχέσεις λόγου και πράξης, δράσης και αδράνειας. Οπότε η τραγωδία, πριν ακόμα εκδηλωθεί με την μορφή που την γνωρίσαμε, είχε θεμελιωθεί στο έπος. Το μαρτυρεί αρκετά κι ο παραστατικός τρόπος ,με τον οποίο εκφέρονταν τα έπη στις δημόσιες γιορτές . Επιπλέον,είναι διαδεδομένη και η μαρτυρία του Αισχύλου πως τα δράματά του αποτελούν ψίχουλα απ'το ομηρικό τραπέζι. Αυτό επιβεβαιώνεται όχι μόνο στον μύθο, αλλά και στην ένταση των αμοιβαίων διαλόγων.


«Κατ’ Ἀρχάς» ή «Κατ' Ἀρχήν / Καταρχήν»;



τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν 


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Στο Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (Γ. Μπαμπινιώτη) διαβάζομεν τα εξής διαφωτιστικά:

Η φρ. «κατ’ αρχήν» αντιστοιχεί στο λατ. «in principio» (αγγλ in principle) και σημαίνει «ως θέμα αρχής, για λόγους αρχής» και «στα βασικά σημεία»

  • Κατ’ αρχήν διαφωνώ με το σκεπτικό τής απόφασης
  • Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε κατ’ αρχήν

Επομένως, το «κατ’ αρχήν» δεν σημαίνει «κατ’ αρχάς, στην αρχή, εν πρώτοις», όπως καταχρηστικά χρησιμοποιείται πολλές φορές. Με τη σημ. «πρώτα-πρώτα, εν πρώτοις, αρχίζοντας» χρησιμοποιείται η φρ. «κατ’ αρχάς» ή «στην αρχή»

  • Κατ’ αρχάς νόμιζε πως ήταν σωστό, μετά τη συζήτηση όμως άλλαξε γνώμη

Το επίρρ. «αρχικά / αρχικώς» σημαίνει:

(α) «στην αρχή, κατ’ αρχάς»

  • Αρχικά πίστευα πως είχε δίκιο

και (β) «στο αρχικό στάδιο, στο ξεκίνημα, παλιά»

Η φρ. «εξαρχής» του αρχαιοπρεπούς «αρχήθεν», συνδέει το σημείο ενάρξεως με τον χρόνο κατά τον οποίο λέγεται κάτι

  • Εξαρχής υποστήριζα ότι ακολουθούσαμε εσφαλμένη τακτική, τώρα δικαιώνομαι.

Το «απαρχής» σημαίνει:

(α) «εξαρχής»,

αλλά συχνότερα απαντά στη φρ. (β) «απαρχής μέχρι τέλους»

  • Υποστήριζα αυτή την άποψη απαρχής μέχρι τέλους, (=δηλ συνεχώς, σταθερά).

Από συμφυρμό των φρ. «απαρχής» και «εξαρχής» προέκυψε το «αποξαρχής», με επιτατική σημ. Επιτατική σημ. έχει επίσης η φρ. «Εξυπαρχής», δηλώνοντας την έναρξη από τότε που υπάρχει κάτι.


ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΟΥΣΤΑΚΟΥ



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η Αγγελική Μουστάκου γεννήθηκε στο Νομιτσί της δυτικής Μάνης και διέμεινε στο Μόναχο της Γερμανίας μέχρι την αποφοίτηση της από το ελληνικό λύκειο. Από τα εφηβικά της χρόνια ανέπτυξε μεγάλο ενδιαφέρον για την αρχαία ελληνική γλώσσα και τη μετάφραση αρχαίων κειμένων.

Εισήχθη στην Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. στο Τμήμα Φιλολογίας, δεύτερη από τους ομογενείς εξεταζομένους. Πέρα από τις κλασσικές σπουδές ειδικέυτηκε και στον τομέα Μ.Ν.Ε.Σ. με σκοπό την παρακολούθηση και της νεολληνικής λογοτεχνίας. Παράλληλα, απέκτησε και το δίπλωμα διδασκαλίας γερμανικής γλώσσας από το γερμανικό ινστιτούτο Goethe της Θεσσαλονίκης. Μετά την αποφοίτηση της από τη Φιλοσοφική Φχολή ασχολήθηκε με την διδασκαλία στον ιδιωτικό τομέα με κύρια ανασχόληση την προετοιμασία μαθητών λυκείου για την συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις. 



ΔΕΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ





Νικολάου Κατσούλη
Μέλους της Ενώσεως Συντακτών Διαδικτύου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Το άρ. 9Α του Συν/τος ορίζει ότι «καθένας έχει δικαίωμα προστασίας από τη συλλογή, επεξεργασία και χρήση, ιδίως με ηλεκτρονικά μέσα, των προσωπικών του δεδομένων, όπως νόμος ορίζει. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων διασφαλίζεται από ανεξάρτητη αρχή, που συγκροτείται και λειτουργεί όπως νόμος ορίζει».


ΝΑ ΚΑΝΩ ΤΟ TATTOO ΤΕΛΙΚΑ;


Καλλιόπη Ζιώγου


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

« Να το χτυπήσω το tattoo τελικά κυρία;; », με ρώτησε μια μαθήτρια μου. Προηγήθηκε αμφιταλάντευσή της εν λόγω μαθήτριάς μου για έναν σχεδόν μήνα. Μια 15χρονη έφηβη, η οποία πριν αποφασίσει να συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα μαζί μου, βρισκόταν σε ένα δίλημμα: Να ακούσει την άποψη της οικογένειάς της, που εναντιώθηκαν εξαρχής σε αυτήν την απόφασή της ή να κάνει αυτό που έκαναν και οι φίλες της, ένα tattoo; Κι έτσι ξαφνικά, λίγο πριν τελειώσει η σχολική χρονιά, μόλις χτύπησε το κουδούνι και σχολάσαμε, ήρθε να το συζητήσουμε..