Ομηρικός Κόσμος: Μοίρα.



της Ιωάννας Φάφκα
-φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Εκτός από την επέμβαση των θεών που επηρεάζουν τις ανθρώπινες επιλογές ως ένα βαθμό (όπως υποστηρίχθηκε στο προηγούμενο άρθρο για τη σχέση θεών θνητών στον ομηρικό κόσμο), στα έπη επικρατεί και η ιδέα ενός πεπρωμένου που βρίσκεται πιο πάνω από τους θεούς, ακόμα κι από τον Δία, που τους επηρεάζει. Είναι προφανές ότι οι ομηρικοί θεοί συμπεριλαμβανομένου και του Δία, όχι μόνο δεν είναι προαιώνιοι (όλοι γεννήθηκαν σε μια συγκεκριμένη στιγμή και με κάποιον τρόπο) αλλά ούτε παντοδύναμοι (η δύναμη κάθε θεού περιορίζεται τουλάχιστον από αυτήν των άλλων θεών) ούτε παντογνώστες (για παράδειγμα στη ραψ. Ξ , η Ήρα έχει τη δυνατότητα να εξαπατήσει τον Δία).


Πώς μαθαίνουν τα παιδιά να αγαπούν το διάβασμα;


Δρ Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου
Ψυχολόγος Σχολικής-Εξελικτικής κατεύθυνσης




Πολύ συχνά οι γονείς ασκούν πίεση στους εκπαιδευτικούς για να μάθουν τα παιδιά τους να διαβάζουν. Το να μάθεις όμως τον μαθητή να διαβάζει και να αντλεί ευχαρίστηση από το διάβασμα είναι μια σύνθετη διαδικασία. Το διάβασμα διδάσκεται και η αγάπη για το διάβασμα εμπνέεται. Τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν επειδή έχουν επαφή με την καλή λογοτεχνία, επειδή παροτρύνονται στο να γράφουν, επειδή ενθαρρύνονται από το περιβάλλον αλλά πρωτίστως επειδή βλέπουν τους οικείους τους και τους εκπαιδευτικούς να διαβάζουν με ευχαρίστηση οι ίδιοι.


Γιατί δεν είμαστε ευτυχισμένοι;


Δρ Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου
Ψυχολόγος Σχολικής-Εξελικτικής κατεύθυνσης


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Ευτυχία ορίζεται ως η ψυχική ικανοποίηση του ανθρώπου που συντελείται με την εκπλήρωση των επιθυμιών του. Όπως έλεγε ο Τολστόι <Ευτυχία δεν είναι να κάνεις πάντα αυτό που θέλεις, αλλά να θέλεις πάντα αυτό που κανεις>. Ωστόσο, ο Ουγκώ, θεωρούσε ότι ευτυχισμένος είναι κάποιος που νιώθει ότι τον αγαπούν γι'αυτό που είναι ή μάλλον ότι τον αγαπούν παρόλο που είναι αυτός που είναι. Αυτή η θέση επιβεβαιώθηκε μέσα από την επιστημονική έρευνα. Οι καλές σχέσεις μας κάνουν πιο ευτυχισμένους και υγιείς φαίνεται να είναι η διαπίστωση μιας μακροχρόνιας και διαχρονικής έρευνας που έγινε στο πανεπιστήμιο του Χάρβαντ. Ακόμη η σταθερότητα και η ποιότητα στις σχέσεις μας συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση.


Η Βαρκελώνη του Antoni Gaudí

της
Ιωάννας Αρβανιτίδου
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Ο Antoni Gaudí (1852 - 1926) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε στο Reus, αλλά σπούδασε και ανδρώθηκε καλλιτεχνικά στην Βαρκελώνη και εξελίχθηκε στον σημαντικότερο εκπρόσωπο του καταλανικού μοντερνισμού, στον τομέα της αρχιτεκτονικής.


Παγκόσμια Ημέρα Δασών η σημερινή




Του Ηλία Θ. Ντούφα
* Δασολόγος – Περιβαλλοντολόγος ΑΠΘ, MSc, Διδάκτωρ Μηχανικός ΕΜΠ 

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Για 46η χρονιά την 21η Μαρτίου εορτάζεται η Παγκόσμια ημέρα Δασών, όπως έχει καθιερωθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, η οποία έχει στόχο να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει το κοινωνικό σύνολο για την αξία των δασών στη ζωή. Θέμα της φετινής γιορτής είναι «Δάση και Ενέργεια».


Μακάριοι οἱ Εὐδαίμονες


του
Νικολάου Γεωρ. Κατσούλη
- φιλολόγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Λεπτομερή τοπογραφική και κλιματολογική περιγραφή των Μακάρων νήσων και της χαρισάμενης ζωής που περνούν εκεί οι μάκαρες μας δίνει ο Λουκιανός

Θα ξεκινήσωμεν με ένα αξίωμα. Ποιοι θεωρούνται μακάριοι άνθρωποι; Μα φυσικά όσοι είναι ευτυχισμένοι, όσοι απόλαυσαν την ευδαιμονίαν

«Όσοι λέγονται ευτυχείς, μακαρίζονται»

Φυσικά δια να απολαύσουν τον μακαρισμόν, να τύχουν μνείας και τιμής ως ευδαίμονες πρέπει να έζησαν ενάρετον βίον στην ζωήν των. Λέγω να έζησαν διότι «Χρειάζεται και αρετή τελεία και βίος συμπληρωμένος» κατά τον Σόλωνα. Δεν φθάνει να είχαν αρετή όσω ζούσαν, αλλά να πέθαναν με την αρετήν, να είχαν έως τέλους της ζωής των ευδαιμονία, ευτυχία. Διότι είναι γνωστόν ότι «Εις την ζωήν συμβαίνουν πολλαί μεταβολαί και πολυειδείς συμπτώσεις, και είναι ενδεχόμενον όστις ευρίσκεται εις πολύ καλήν κατάστασιν να περιπέση εις μεγάλας συμφοράς εις το γήρας του. Και βεβαίως εκείνον, όστις θα εύρη τοιαύτην τύχην και θα αποθάνη αθλίως, δεν τον μακαρίζει κανείς.»



Θερμοπύλες

 
 
της Ιωάννας Φάφκα
φιλολόγου
 
 
 
Λίγο-πολύ όλοι μας έχουμε ακούσει για τον Λεωνίδα και τους 300. Άλλοι από τον Ηρόδοτο και τον Διόδωρο Σικελιώτη άλλοι από την ομώνυμη ταινία των Ζακ Σνάιντερ και Φρανκ Μίλλερ. Όποια κι αν είναι η πηγή, το βέβαιο είναι ότι όλοι μας έχουμε γίνει γνώστες της ανδρείας και της μοναδικής αυταπάρνησης και αυτοθυσίας αυτών των ανδρών, που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για ποικίλες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, τα δημιουργήματα της οποίας παραμένουν μέχρι και σήμερα μεταξύ των πλέον εμβληματικών στην πολιτισμική παρακαταθήκη του χώρου όχι μόνο των τεχνών αλλά και των γραμμάτων.