"ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΣΚΛΑΒΩΝ" ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΘΕΑΤΩΝ

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Το Θέατρο Κωφών παρουσιάζει «Το Νησί των Σκλάβων» του Μαριβώ σε σκηνοθεσία του Βασίλη Βηλαρά. Ένα θέμα πολιτικής φύσεως, που θέτει υπό διαπραγμάτευση ζητήματα κοινωνικής ανισότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης έρχεται να παρουσιαστεί μέσα από τη νοηματική και την ομιλούμενη γλώσσα. Κωφοί και ακούοντες ηθοποιοί σε απίστευτη αρμονία μοιράζονται ρόλους, ερμηνεύουν παράλληλα, συνδέουν τον κόσμο των κωφών με τον κόσμο των ακουόντων, αναδεικνύοντας ότι δεν αποτελούν δύο διαφορετικούς κόσμους. Σκλάβοι και άρχοντες εναλλάσσουν ρόλους με στόχο την ανάδειξη των ζητημάτων που σχετίζονται με την εξουσιολαγνεία και την υποτίμηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
            Παρακολουθώντας την παράσταση ποικίλα συναισθήματα ήρθαν στην επιφάνεια, τα οποία στη συνέχεια συζητήθηκαν με άλλους θεατές αυτής, τις απόψεις μερικών εκ των οποίων παραθέτω στο συγκεκριμένο άρθρο.

Απόψεις μαθητή Γυμνασίου: «Η πρώτη επαφή μου με τη νοηματική γλώσσα ήταν μια εντελώς καινούρια εμπειρία. Είναι αξιοθαύμαστο το πώς έχει εξελιχθεί τόσο  και το πώς ξεκίνησε και έχει διαδοθεί σε όλους τους τομείς, όπως και στο θέατρο. Ταυτόχρονα το να βλέπεις νοηματική και να ακούς είναι κάτι το εντελώς νέο για μένα. Μου κέντρισε αμέσως την προσοχή. Ένιωσα αμήχανα στην αρχή γιατί δε μπορούσα να καταλάβω. Δε ξέρω τη γλώσσα. Αλλά σιγά-σιγά το συνήθισα. Θέλω να δω και ένα έργο μόνο στη νοηματική. Νομίζω θα είναι μια τέλεια εμπειρία, παρόλο που δε ξέρω νοηματική. Κινητοποιήθηκα μέσα από την παράσταση και θέλω να μάθω όμως. Έβλεπα τους κωφούς ηθοποιούς να κάνουν τη διερμηνεία, αν το λέω και σωστά δε ξέρω, τόσο καλά. Οι εκφράσεις τους, η στάση του σώματος σε βοηθούσε να καταλάβεις το έργο και ας μην ήξερες τη γλώσσα. Ήταν απίστευτο. Και συντονίζονταν τόσο καλά με τους ηθοποιούς τους ακούοντες. Αυτοί φαινόταν ότι είχαν ασχοληθεί πολύ, γιατί φαντάζομαι θα είναι δύσκολο εφόσον έπρεπε να συντονιστούν τόσο καλά δύο γλώσσες. Το έργο μου άρεσε πολύ. Μιλούσε για την ανισότητα στους ανθρώπους την οικονομική και την κοινωνική. Έδειχνε ότι δεν είναι σωστό να μη σέβεσαι τους άλλους ακόμα και αν είσαι πλούσιος. Θέλω πολύ να ξαναπάω. Όταν τελειώνει η παράσταση νιώθεις ευχαριστημένος και φεύγεις χαρούμενος.»

Απόψεις κωφού θεατή: «Ήταν μια πολύ ωραία παράσταση. Δείχνει αυτήν την ανισότητα που πολλές φορές και εμείς οι κωφοί βιώνουμε στις σχέσεις μας με τους ακούοντες. Το θέατρο έχει εξελιχθεί πολύ και χάρηκα που είδα γνωστούς μου να παίζουν αυτό το έργο. Η δουλειά τους είναι δύσκολη. Αλλά μέσα από το έργο φάνηκε η προσπάθειά τους. Γέλασα, χάρηκα, μου άρεσε πολύ. Φυσικά και οι ακούοντες ηθοποιοί ήταν πολύ καλοί. Όποιος βλέπει την παράσταση βλέπει τη πολλή δουλειά που έχουν κάνει τόσο οι κωφοί όσο και οι ακούοντες ηθοποιοί για αυτό το έργο. Εξαιρετική δουλειά!»

Απόψεις ακούοντα θεατή: «Τα μηνύματα που περνά είναι πολλαπλά. Σχέσεις με βάση την εξουσία, την έμφυλη ταυτότητα, τη διαφορετικότητα. Η Κοινωνική Αδικία και η προσπάθεια αλλαγής αυτής αποτυπώνονται μέσα από δύο γλώσσες, τη νοηματική και την ομιλούμενη. Σαν σε καθρέπτης κωφοί και ακούοντες ηθοποιοί σε απόλυτο συντονισμό δημιουργούν μια υπέροχη ατμόσφαιρα και σε καλούν να μπεις σε πολλαπλούς προβληματισμούς για την κοινωνία και το πώς αυτή διαμορφώνεται. Πολύ καλά δομημένο έργο, πολύ φυσική η παρουσίαση του, εξαιρετικός ο συνδυασμός των δύο γλωσσών!»


            Διαφορετικοί άνθρωποι, διαφορετικές ηλικίες και όμως το ίδιο συναίσθημα! Συνιστώ ανεπιφύλακτα την παρακολούθηση της παράστασης, λοιπόν, και εύχομαι να αφήσει και σε εσάς την ίδια αίσθηση!!


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

ΘΕΑΤΡΟ ΚΩΦΩΝ
Διεύθυνση: Σαχτούρη 8-10, Πλατεία Κουμουνδούρου Ψυρρή, Αθήνα: 10553
Τηλέφωνο: 210-3214708 και 6945390799
Τηλέφωνο κρατήσεων (ΜΟΝΟ ΜΕ SMS): 6981167502

Συντελεστές της παράστασης:
Μετάφραση: Μαριάννα Κάλμπαρη
Σκηνοθεσία: Βασίλης Βηλαράς
Διερμηνεία/χρονισμός: Σοφία Ρομπόλη
Φωτισμοί: Ανδριάνα Δακανάλη
Σκηνικά/Κοστούμια: Βασίλης Βηλαράς
Φωτογραφίες: Γκέλυ Καλαμπάκα
Βίντεο: Αλέξανδρος Βηλαράς
Βοηθοί σκηνοθέτη: Βούλα Βερδελή, Άννα Παπαδάκη
Κωφοί ηθοποιοί: Απόστολος Γιαννόπουλος, Πάνος Κατσής, Κώστας Μητσιόπουλος, Μάρθα Μπάμπη, Φωτεινή Ταχά
Ακούοντες ηθοποιοί: Σοφία Καρρά, Ιάσων Bitter Κουρούνης, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Χριστίνα Ροκαδάκη, Βασιλική Σουρρή





ΑΚΗΔΙΑ: Ο ΜΑΡΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ


Καλλιόπη Ζιώγου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Είναι χιλιοειπωμένο πως η ελληνική γλώσσα είναι πλουσιότατη και μπορεί κάποιος να εκφράσει με ακρίβεια αυτό που σκέπτεται, αυτό που νιώθει. Επίσης δεν είναι τυχαίο που οι Πατέρες της Εκκλησίας μας αποκαλύπτουν την αλήθεια γράφοντας στα Αρχαία Ελληνικά, διότι είναι η μόνη γλώσσα που αποδίδει στο 100% τα βαθύτατα νοήματα της Πίστεώς μας. Καταπιάνομαι σήμερα στον Ερμή με ένα αρχαιοελληνικό ρήμα, «αδικημένο» κατά κάποιο τρόπο, λόγω ενός παράγωγου ουσιαστικού του. Πρόκειται για το ρήμα κήδω, κήδομαι που σημαίνει φροντίζω.


Ιλιάδα: Ανάλυση ραψωδίας Ζ

της
Χριστίνας Σμαραγδάκη


ΙΛΙΑΔΑ - Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ (στίχοι 369 - 529)

  • ΣΚΗΝΗ 1η (369 - 389): Η αναζήτηση της Ανδρομάχης από τον Έκτορα
  • ΣΚΗΝΗ 2η (390 - 494): Ο Έκτορας βρίσκει την Ανδρομάχη με το γιο τους στις Σκαιές Πύλες, ο αποχαιρετιμσός του ζευγαριού
  • ΣΚΗΝΗ 3η (495 - 502): Η Ανδρομάχη θρηνεί το χαμό του άνδρα της
  • ΣΚΗΝΗ 4η (503 - 529): Ο Έκτορας συναντά τον Πάρη και προχωρούν μαζί στο πεδίο της μάχης
Ο Έκτορας, αφήνοντας για λίγο το πεδίο της μάχης, περιμένει να βρει τη σύζυγο του στο σπίτι να υφαίνει, όπως αρμόζει σε μια ομηρική γυναικεία φιγούρα (βλ. Ελένη στη ραψωδία Γ & Ζ, Καλυψώ & Κίρκη στην Οδύσσεια). Αυτό, ωστόσο, δε συμβαίνει. Έτσι, αναβάλλεται η τυπική συνάντηση των συζύγων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται αγωνία, αιφνιδιασμός, ένταση και αμφιβολία. Επιπλέον, η Ανδρομάχη επιθυμώντας διακαώς να μάθει νέα του άνδρα της, οδηγείται εκτός σπιτιού, τον ψάχνει στο δικό του χώρο, ενώ εκείνος την αναζητά στο δικό της, δηλαδή στο παλάτι. Στο στίχο 373 ο αναγνώστης πληροφορείται για το λόγο της απουσίας της Ανδρομάχης ενώ συγχρόνως διαφαίνεται ο αντίκτυπος του πολέμου στην ψυχολογία του άμαχου πληθυσμού.



ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΜΑΡΑΓΔΑΚΗ

 

Η Χριστίνα Σμαραγδάκη είναι απόφοιτος Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, με μεγάλη αγάπη για τον αρχαίο κλασικό ελληνικό και λατινικό κόσμο, τη λογοτεχνία και τις τέχνες, καθώς και για τη συνεχή μάθηση και διδασκαλία.

Έχει ασχοληθεί με τη συγγραφή σημειώσεων για όλα τα θεωρητικά μαθήματα Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ έχει δημοσιεύσει δύο διαδικτυακά σχολικά βοηθήματα Αρχαίων του Γυμνασίου και προετοιμάζει την κυκλοφορία και άλλων βοηθημάτων. Επιπλέον, έχει ασχοληθεί με την επιμέλεια φοιτητικών εργασιών και την πρόσθετη διδακτική στήριξη μαθητών και φοιτητών, εξ αποστάσεως και κατ' ιδίαν. 

Έπικοινωνία: ​christinasmaragdaki[at]filologos-hermes[dot]info 


ΔΙΚΑΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΩΣ «ΤΕΧΝΗ» ΚΕΚΡΥΜΜΕΝΗ (ΜΕΡΟΣ Γ')



ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-Φιλολόγου


Κάθε ρητορικός λόγος σύγκειται από τέσσερα μέρη, το «προοίμιο», την «διήγηση», τον «αγώνα» και τον «επίλογο». Άλλοι βέβαια πιστεύουν ότι τα μέρη αυτά είναι πέντε κι όχι τέσσερα, αφού το μέρος του «αγώνα» τον αντικαθιστούν με τις «αντιθέσεις» και «λύσεις», άλλοι πάλι με τις «πίστεις» και «λύσεις» και άλλοι άλλως.

Εμάς μας ενδιαφέρει να κοιτάξουμε εις βάθος το μέρος όμως του «αγώνα». Ο «αγών», δηλαδή η αναπτυσσόμενη επιχειρηματολογία διαιρείται, ας καταλήξουμε, σε «Πίστεις» και «λύσεις».



Η ζωή και το έργο του Albrecht Dürer

της Ιωάννας Αρβανιτίδου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Ο Albrecht Dürer θεωρείται ο σημαντικότερος Γερμανός καλλιτέχνης του 16ου αιώνα, ο οποίος με την πολύπλευρη δραστηριότητα του σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή και διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην έναρξη της Αναγέννησης στη Βόρεια Ευρώπη.



ΔΙΚΑΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΩΣ «ΤΕΧΝΗ» ΚΕΚΡΥΜΜΕΝΗ (ΜΕΡΟΣ Β')


ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
- Φιλολόγου




Τα πρωιμότερα δείγματα ρητορείας που έχουμε είναι οι «Τετραλογίες» του Αντιφώντα. Στον ρήτορα αυτόν, τον αρχαιότερο από τους δέκα ρήτορες του αττικού κανόνα (περ. 480-411 π.Χ.), βρίσκουμε αυτούς του πρώτους σύντομους δικανικούς λόγους.