Ὁι Ἂνακτες Θεῶν κι Ἀνθρώπων, Θάνατος και Ὓπνος



τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ

-Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Μεταπτυχιακοῦ Ἐφηρμοσμένης Παιδαγωγικῆς
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Ὑποψηφίου Διδάκτορος Κλασσικῆς Φιλολογίας 
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



Παρέστησαν τον θάνατον υπό διαφόρους εικόνας, πότε μεν ως ωραίον νέον κρατούντα λαμπάδα γυρισμένην προς τα κάτω, πότε δε ως δρεπανοφόρον κτλ. Σύμφωνα με τον Ησίοδο στη Θεογονία ο Ύπνος και ο δίδυμος αδελφός του, ο Θάνατος, ήσαν «δεινοί Θεοί» που κατοικούσαν στον Τάρταρο, παιδιά της Νύχτας και του Ερέβους. Ο Ύπνος μυθολογείται ότι είχε είτε χίλιους, είτε τρεις γιους ή αδελφούς (εκτός από τον Θάνατο): τον Μορφέα, τον Φοβήτορα και τον Φάντασο. Κατά τον Όμηρο, που τον αποκαλεί νήδυμο (γλυκύ), τόπος κατοικίας του Ύπνου ήταν η νήσος Λήμνος.

Ο Όμηρος ονομάζει και αυτός τον Θάνατον, αδερφόν του Ύπνου. Ας παρακολουθήσωμεν το εξής απόσπασμα (Ιλιάδα Ξ 224 κ.ε)


Ο "ελαττωματικός" εγκέφαλος της ΔΕΠ-Υ...

Της Μενελίας Τολόγλου
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Στο άρθρο της Samantha Elizabeth McMahon “Doctors diagnose, teachers label: the unexpected in pre-service teachers' talk about labelling children with ADHD” αναφέρονται οι απόψεις φοιτητών δασκάλων και ο απροσδόκητος τρόπος ετικετοποίησης των παιδιών με ΔΕΠ-Υ. Η συγγραφέας διεξήγαγε μια ποιοτική έρευνα για να εξάγει τα συμπεράσματα ότι οι συμμετέχοντες δεν αντιλαμβάνονται τη διάγνωση αυτή καθ’ αυτή ως ετικέτα. Πιστεύουν ότι η ετικετοποίηση συμβαίνει πριν ή μετά τη διάγνωση και δεν αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της τελευταίας. Συνεπώς, κατανοούν την έννοια της «ετικετοποίησης» με μη συμβατικούς τρόπους, όπως αναφέρει η συγγραφέας.

Επίσης, ορίζεται η έννοια της «προ-διαγνωστικής» ετικετοποίησης, που είναι η τοποθέτηση μιας ετικέτας πριν την κλινική διαγνωστική ετικέτα της ΔΕΠ-Υ, σχετικά με τους δασκάλους και τους γονείς που ψάχνουν μια επίσημη διάγνωση, με «κακή πρόθεση» (μη ιδεατή πρακτική). Η ετικετοποίηση είναι ενδεικτική της άγνοιας των δασκάλων για την ΔΕΠ-Υ. Τα ερωτήματα που ταλανίζουν τη σκέψη μου είναι το γιατί οι εκπαιδευτικοί αναζητούν τη διάγνωση όταν αυτή δεν υπάρχει; Για να αιτιολογήσουν συμπεριφορές των παιδιών που δεν ανταποκρίνονται στο «φυσιολογικό»; Για να απομακρύνουν την ευθύνη της εκπαίδευσης αυτών των παιδιών από τους ίδιους;

Στο άρθρο ορίζεται και η έννοια της «μετα- διαγνωστικής» ετικετοποίησης, που είναι η τοποθέτηση μιας ετικέτας στην κατά τα άλλα ουδέτερη κλινική διαγνωστική ετικέτα της ΔΕΠ-Υ. Μια διαδικασία που, σύμφωνα με το άρθρο, επαφίεται στην διακριτική ευχέρεια του εκπαιδευτικού αν θα «κατανοήσει ή θα ετικετοποιήσει» τελικά το μαθητή που φέρει τη διάγνωση. Συν τοις άλλοις, προκύπτει η έννοια «δάσκαλος: αυτός που βάζει την ετικέτα», καθώς ο εκάστοτε εκπαιδευτικός είναι εκείνος που θα προβεί σε ετικετοποίηση του παιδιού ή όχι. Συνεπώς, η ευθύνη της ετικετοποίησης περνάει από τον επαΐοντα ειδικό στον εκπαιδευτικό. Γεγονός που εδραιώνει την θέση των εκπαιδευτικών στην διαγνωστική συσκευή. Τέλος, αναφέρεται ότι «ετικετοποίηση» δεν είναι μια ουδέτερη διαδικασία και έχει αρνητική επίδραση, σε σύγκριση με τη διάγνωση που είναι ουδέτερη, έχει θετική επίδραση και βοηθάει στη βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών. Ωστόσο, η διάγνωση δεν «ετικετοποιεί» από μόνη της;

Οι συμμετέχοντες της έρευνας πιστεύουν στην διαμόρφωση κατάλληλων εκπαιδευτικών πρακτικών, βασιζόμενοι στην «βιολογική αλήθεια» της διάγνωσης, ενώ δεν αναστοχάζονται σχετικά με τις βραχυπρόθεσμες ή τις μακροπρόθεσμες συνέπειες αυτής στη ζωή του παιδιού.

Το άρθρο καταλήγει στο ότι η ετικέτα παρουσιάζεται να είναι αρνητική με σχολική βάση. Η διάγνωση, από την άλλη, είναι θετική, ή έστω με ουδέτερη, χροιά και κλινική βάση. Επίσης, η ετικετοποίηση γίνεται από τους εκπαιδευτικούς και συμβαίνει πριν και/ή μετά τη διάγνωση. Αποδοχή της ιατρικής «αλήθειας» της ΔΕΠ-Υ από τους συμμετέχοντες της έρευνας δείχνει ότι αγνοούν τις αντιφάσεις, την εξάρτηση τους από την ιατρική διάγνωση για τις εκπαιδευτικές πρακτικές, αλλά και τον ταυτόχρονο φόβο τους για τα παιδιά που λαμβάνουν μια διάγνωση που θα οδηγήσει σε διακρίσεις.

Όλα τα παραπάνω δεν είναι μακριά από την ελληνική πραγματικότητα, γεγονός που μας οδηγεί στο επίμαχο ζήτημα της κατάρτισης των εκπαιδευτικών, στη μη αμφισβήτηση της διάγνωσης, αλλά και στην επιστημονική υπεροχή του επαΐοντα ειδικού.

Τα ερωτήματα προς αναστοχασμό που έχω να θέσω είναι:
Αν τελικά η διάγνωση ισοδυναμεί ή όχι με την ετικέτα;
 Ποιοι θεωρούνται τελικά υπεύθυνοι για την ετικετοποίηση;
Χρειάζεται να λαμβάνουμε υπόψη τη διάγνωση για να σχεδιάσουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το μαθητή που φέρει την αναπηρία;
Μήπως, η διάγνωση αποτελεί την «εύκολη λύση» για να πούμε ότι δεν μπορούμε να εκπαιδεύσουμε το παιδί με αναπηρία;
Η ύπαρξη της διάγνωσης θα βοηθήσει στον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών πρακτικών, ή θα δημιουργήσει χαμηλότερες προσδοκίες και συνεπώς ένα μειωμένο σε στόχους πρόγραμμα;

Η ετικετοποίηση συμβαίνει από την στιγμή της διάγνωσης, από τους επαΐοντες ειδικούς, τους εκπαιδευτικούς, την ευρύτερη κοινότητα, την πολιτική κλπ. Ωστόσο, 

«Σε τι μας βοηθάει ως κοινωνία να υπάρχει η κατηγορία της ΔΕΠ-Υ και να φορτώνουμε τελικά τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και πάνω απ’ όλα τα ίδια τα παιδιά με την ιδέα ενός ελαττωματικού εγκεφάλου; (…) Μας βοηθάει ίσως να αποφύγουμε την ενοχή για τις παραλείψεις και την προσπάθεια που χρειάζονται αυτά τα παιδιά για να στηριχθούν αποτελεσματικά και να ξεπεράσουν τα προβλήματα και τις δυσφορίες τους.»


ΜΑΘΑΙΝΩ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ!

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ




ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


      Η Βιωματική μάθηση αποτελεί την παιδαγωγική εκείνη φιλοσοφία και μεθοδολογία σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευτικοί σκόπιμα εμπλέκονται με τους μαθητές τους σε μια εμπειρική μάθηση, εστιασμένη στον προβληματισμό, προκειμένου να αυξήσουν τις γνώσεις, να αναπτύξουν δεξιότητες, να διαπιστώσουν αξίες. Αναφέρεται συχνά ως μάθηση μέσω δράσης, εμπειρίας, ανακάλυψης και εξερεύνησης, βασισμένη σαφώς σε αυτά τα παιδαγωγικά αξιώματα:


«Ακούω και ξεχνώ, βλέπω και θυμάμαι, κάνω και καταλαβαίνω

Κομφούκιος, το 450 π.Χ.

«Πες μου και θα ξεχάσω, δίδαξε μου και θα θυμάμαι. Ενέπλεξε με και θα μάθω

Benjamin Franklin, 1750

«Υπάρχει μια άμεση και αναγκαία σχέση μεταξύ της διαδικασίας της εμπειρίας και της εκπαίδευσης.»

John Dewey, 1938

Οι βασικές αρχές της βιωματικής μάθησης μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
  • Η βιωματική μάθηση πραγματοποιείται όταν μέσα από τις εμπειρίες που διαδραματίζονται προκύπτει προβληματισμός, κριτική ανάλυση και σύνθεση. 
  • Οι εμπειρίες δομούνται με τέτοιο τρόπο που ο μαθητής να μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες και αποφάσεις. 
  • Καθ 'όλη τη διαδικασία της βιωματικής μάθησης, ο μαθητής ενεργά εμπλέκεται σε διαδικασίες όπου θέτει ερωτήματα, διερευνά, πειραματίζεται, επιλύει προβλήματα, αναλαμβάνει ευθύνες, δημιουργεί και κατασκευάζει νοήματα.
  • Οι μαθητές κατά αυτόν τον τρόπο αναπτύσσονται πνευματικά, κοινωνικά, συναισθηματικά, σωματικά. Έτσι, η μάθηση γίνεται αυθεντική. 
  • Τα αποτελέσματα της μάθησης είναι προσωποποιημένα και αποτελούν τη βάση για τη μελλοντική μάθηση.
  • Οι σχέσεις αναπτύσσονται και προωθούνται συνεχώς μέσα από αυτή: ο μαθητής με τον εαυτό του, ο μαθητής με άλλους μαθητές, ο μαθητής με τον κόσμο γενικότερα.
  • Ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής μπορεί να βιώσουν την επιτυχία, την αποτυχία, την περιπέτεια, αλλά και να χρειαστεί να αναλάβουν ρίσκα, διότι τα αποτελέσματα της εμπειρίας δε μπορεί  να είναι τελείως προβλέψιμα.
  • Δίνονται ευκαιρίες τόσο σε μαθητές όσο και σε εκπαιδευτικούς να εξερευνήσουν και να εξετάσουν δικές τους αξίες και βιώματα.
  • Ο εκπαιδευτικός έχει ως πρωταρχικό ρόλο να δομήσει τις κατάλληλες εμπειρίες, να παρουσιάσει προβληματικές, να θέσει όρια, να υποστηρίξει τους μαθητές, να διασφαλίσει τη σωματική και συναισθηματική ασφάλεια των εμπλεκόμενων στη διαδικασία, όπως και να διευκολύνει τη διαδικασία της μάθησης γινόμενος διαμεσολαβητής της γνώσης.
  • Ο εκπαιδευτικός αναγνωρίζει και ενθαρρύνει την ύπαρξη εκπαιδευτικών απροόπτων, τα οποία αξιοποιεί καταλλήλως, ενισχύοντας τη μάθηση.
  • Ο εκπαιδευτικός αναστοχάζονται σχετικά με τα πιστεύω τους, τις προκαταλήψεις τους και τις αποφάσεις τους, γνωρίζοντας πώς αυτά επηρεάζουν τους μαθητές του. 
  • Ο σχεδιασμός της μαθησιακής εμπειρίας περιλαμβάνει τη δυνατότητα η μάθηση να προκύπτει από φυσικές συνέπειες, λάθη και επιτυχίες.
     Η βιωματική μάθηση περιλαμβάνει πολλά βήματα που λειτουργούν υποστηρικτικά για το μαθητικό πληθυσμό, ο οποίος ενισχύεται ώστε να αναπτύξει ποικιλοτρόπως νέες δεξιότητες και γνώσεις. Οι υποστηρικτές της βιωματικής μάθησης υποστηρίζουν ότι οι μαθητές θα έχουν περισσότερα κίνητρα για να μάθουν όταν θα έχουν προσωπική συμμετοχή και εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία και όχι να τους παρέχεται η γνώση τυποποιημένα και κοινότυπα. Έτσι, οι μαθητές εν γένει αναπτύσσουν την αυτοπεποίθηση τους, κοινωνικές δεξιότητες, δεξιότητες αυτορύθμισης, δεξιότητες λήψης αποφάσεων με το να εμπλέκονται και επιλύουν προβληματικές που τους αφορούν και προέρχονται από την καθημερινή τους ζωή.


Διαγώνισμα Λατινικῶν Α’ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2017)



Λατινικά 
Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών

1ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ - ΘΕΜΑΤΑ

(ΚΕΦ. 3-7)


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Roman Mosaic of Lion, 3rd century-5th century A.D., from Tunis, Tunisia



Αγγελική Μπατσούλη 

Μαρία Κεκροπούλου

Α. Να μεταφράσετε τα παρακάτω αποσπάσματα :

Silius animum tenerum habebat. Gloriae Vergili studebat ingeniumque eius fovebat. Eum ut puer magistrum honorabat. Monumentum eius, quod Neapoli iacebat, pro templo habebat.

In ea civitate, quam leges continent, boni viri libenter leges servant. Lex enim est fundamentum libertatis, fons aequitatis. Mens et animus et consilium et sententia civitatis posita est in legibus.

Legatos omnes frumentum in castra importare iubet. Milites his verbis admonet: «Hostes adventare audio; speculatores nostri eos prope esse nuntiant. Vim hostium cavere debetis; hostes enim de collibus advolare solent et caedem militum perpetrare possunt».

Μονάδες 40



Πρέπει να ξεφύγουμε από τη μιζέρια - Ενάντια στην κοινωνική μιζέρια



Μιζέρια - Ν. Λυγερός
Επιμέλεια Σ. Ντρέκου

Περιεχόμενα
  • Έλλειψη κρίσης
  • Ενάντια στη μιζέρια
  • Ενάντια στην κοινωνική μιζέρια
  • Πρέπει να ξεφύγουμε από τη μιζέρια
  • Κάτω η μιζέρια
  • Ωρομίσθια μιζέρια
  • Διάλογος περί μιζέριας
  • Σταμάτα τη μιζέρια - Άσε τη μιζέρια
  • Συνέντευξη Νίκος Λυγερός - Οικονομική κρίση 1:34
  • Διάλεξη του Ν. Λυγερού: "Στρατηγικές συμπεριφοράς και διαχείριση κρίσεων". 1:22:46
  • Ημερίδα Ν. Λυγερός 14/1/2012, Η έξοδος από την κρίση 22:26
  • Διάλεξη του Ν. Λυγερού: "Από τη διαχείριση της κρίσης στη δημιουργία προοπτικών". 1:41:55

Έλλειψη κρίσης


Έλλειψη κρίσης
σε οδήγησε 
στο να πιστέψεις
ότι δεν μπορείς 
ν’ αλλάξεις τίποτα 
και κατάντησες 
να ζεις με σύντροφο 
την κοινωνική μιζέρια
και να περιμένεις 
από όλους τους άλλους 
να δημιουργήσουν 
το όραμα που εσύ 
δεν απέκτησες ποτέ.

Ενάντια στην κοινωνική μιζέρια

Δεν πρόκειται να μας επηρεάσουν οι ειδικοί της κοινωνικής μιζέριας που προσπαθούν να μας απασχολήσουν με τα προβλήματα της διπλανής πόρτας, ενώ αυτά τα κανονίζουμε ήδη μεταξύ μας και αυτό σε ανθρώπινο επίπεδο δίχως να έχουμε ανάγκη από κοινωνικές παρατάξεις που είναι η μία πιο ακραία από την άλλη.


Δεν είναι η κοινωνία που μας μαθαίνει να είμαστε ανθρώπινοι, αλλά η Ανθρωπότητα και ο Χρόνος.


Αντιθέτως οι κοινωνικές παρατάξεις παροτρύνουν στην αδιαφορία και τη λήθη. Ενώ είμαστε της μνημοσύνης.


Έτσι όταν προσπαθούν μερικοί να μας χώσουν κοινωνικά μοντέλα, πάντα μεταμοντέρνα, ξεχνούν ότι είμαστε του Ελληνισμού και ότι έχουμε μία παράδοση λόγω πίστης και ανθρωπιάς.


Και γι’αυτόν το λόγο δεν περιμένουμε καμιά καθοδήγηση για να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλο, αφού δεν πιστεύουμε στις αρχές αλλά μόνο στις αξίες.


Έτσι βλέπουμε αμέσως όταν κάποιος δεν έχει αξίες αλλά μόνο αρχές και ξέρουμε ότι έχει μέσα του στοιχεία αυταρχικού συστήματος και του λέμε ντόμπρα και σταράτα ότι δεν θα περάσουν, γιατί είμαστε αναρχικοί με όλα τα συστήματα που προσπαθούν να μας μάθουν βίαια την κοινωνική ευτυχία, αφού γνωρίζουμε ότι ταυτόχρονα θα καταπατήσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα.


Δεν θέλουμε μια κοινωνία του 1984 ή του Fahrenheit 451. Είμαστε άνθρωποι των βιβλίων κι όχι των φυλλαδίων, θέλουμε περιεχόμενα κι όχι προγράμματα.


Δεν πρόκειται λοιπόν να ξεχάσουμε την πατρίδα μας και τους αγώνες μας. Δεν πρόκειται να λησμονήσουμε ότι είμαστε ένας λαός που γέννησε Άγιους και ήρωες, επειδή αυτά δεν συμπίπτουν με τα μεταμοντέρνα μοντέλα του κενού.


Είδαμε κι άλλα συστήματα πιο ισχυρά, που κατέρρευσαν, δίχως ν' αφήσουν τίποτα, γιατί οι μίζεροι δεν γράφουν ιστορία.





Κάτω η μιζέρια

- Κάτω η μιζέρια!
- Τι είπες, ρε;
- Κάτω η μιζέρια!
- Πώς τόλμησες;
- Με το θράσος της ανθρωπιάς.
- Μα, η μιζέρια είναι η ζωή μας.
- Τότε δεν είναι ζωή...
- Δεν υπάρχει τίποτα άλλο.
- Σταμάτα!
- No pasaran!
- Δεν ισχύει πια.
- Γιατί;
- Εδώ ζει μόνο η κοινωνία!
- Κανείς άλλος;
- Όχι!
- Τότε είμαι νεκρός;
- Ακριβώς!
- Συγνώμη!

Πρέπει να ξεφύγουμε από τη μιζέρια

Παραπονιόμαστε συνεχώς ότι οι νέοι μας φεύγουν στο εξωτερικό αλλά τι κάνουμε επί του πρακτέου για να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση; Πρέπει πρώτα να ξεφύγουμε από την μιζέρια. Πολλοί από τους δικούς μας είναι σε φάση καταστολής γιατί επί της ουσίας δεν γίνεται τίποτα.

Άλλοι πίστεψαν στην αλλαγή και τώρα βλέπουν ότι όλα χειροτέρεψαν και ότι ακόμα και στα σημεία που νομίζαμε ότι είχαμε αφήσει τα προβλήματά μας πίσω, αυτά επανέρχονται και μάλιστα με πιο σκληρό τρόπο διότι στο ενδιάμεσο αφήσαμε τα δεδομένα να γίνουν πιο αρνητικά.

Άλλοι δεν πιστεύουν σε τίποτα πια γιατί πολύ απλά δεν έχουν προοπτικές στο μυαλό τους. Άρα το ερώτημα στέκει, τι μέλλον προσφέρουμε στα παιδιά μας όταν ακόμα και στο σχολείο συνεχώς τους μιλούν για την κρίση λες και δεν υπάρχει τίποτα άλλο. Κι όμως η λύση όχι μόνο υπάρχει αλλά αρχίζει να φαίνεται εκτός κομματικού και δογματικού πλαισίου.

Τα προβλήματα λύνονται όταν βρισκόμαστε στο σωστό πεδίο δράσης κι όταν υπάρχουν πρόσωπα ενδιαφέροντος τότε το παίγνιο συνεχίζεται όχι μόνο με τρόπο διαφορετικό αλλά και αποτελεσματικό. 

Διότι δεν υπάρχει λόγος να είμαστε εγκλωβισμένοι από ένα σύστημα που δεν μας αντιπροσωπεύει γιατί προσπαθεί με την φρίκη του κινδύνου να μας φέρει σε άλλες εποχές που ξεπέρασε η Ανθρωπότητα παρόλο που η κοινωνία δεν το κατάλαβε.

Αλλά στην πατρίδα μας δηλαδή στον Ελληνισμό, υπάρχουν άνθρωποι που δεν το βάζουν κάτω, που δεν πεθαίνουν εύκολα γιατί αντέχουν και για τους άλλους.


Με αυτούς θα συνεχίσουμε, με αυτούς θα κάνουμε καινοτομίες, με αυτούς θα ξεφύγουμε από τη μιζέρια. Αρκεί να αποφασίσεις λοιπόν ότι ανήκεις σε αυτούς. Δεν έχεις ανάγκη από τίποτα άλλο.


Ωρομίσθια μιζέρια

Τόσα χρόνια παλεύεις
για την αθανασία της μονιμότητας
και δεν έχεις καταλάβει
ότι ζεις στην ωρομίσθια μιζέρια.
Δεν υπάρχει παράδεισος
μετά τη θυσία της καθημερινότητας
υπάρχει μόνο η κόλαση
των μορίων και των ατόμων.
Αν σκύψεις, θα σε γονατίσουν,
αν δεχτείς, θα αποδεχτείς,
αν συμφωνήσεις, θα συνεργαστείς,
κι αν πέσεις, θα σε θάψουν.
Η ελευθερία δεν είναι ελπίδα
αλλά ανθρώπινη ανάγκη.

Διάλογος περί μιζέριας

- Είναι πάντα έτσι η μιζέρια;
- Πάντα.
- Και δεν μπορεί να δει τα θετικά στοιχεία;
- Όχι, διότι τα κοιτάζει μ’ ένα αρνητικό βλέμμα.
- Και πώς το δέχεστε;
- Δεν το δέχομαι, απλώς το αντέχω.
- Έχετε άπειρες αντοχές.
- Είναι το πρέπον.
- Για ποιο λόγο;
- Σημασία έχει το έργο που αφήνουμε.
- Και τι θέλει να πει αυτό;
- Ότι όταν γίνεται το έργο αυτές οι λεπτομέρειες είναι ανούσιες.
- Για τον άλλο όμως;
- Θα αλλάξει με την αρχή της δραστηριοποίησής του.
- Στο έργο;
- Ακριβώς.
- Κι αν δεν το βλέπει;
- Θα του το δείξουμε.
- Κι αν δεν ακούει;
- Θα το πουν οι πέτρες.
- Είναι η αποστολή μας λοιπόν.
- Δεν έχουμε άλλη.
- Άρα αφήνουμε τη μιζέρια εκεί που είναι.
- Δεν θα πάει αλλού.
- Και συνεχίζουμε ακάθεκτα το έργο μας.

Άσε τη μιζέρια

Άσε τη μιζέρια
και τα παράπονα
άρχισε να βοηθάς
τους δικούς μας
να σηκώσουν
και αυτοί μαζί μας
το ανάστημα
για να συνεχίσουμε
την πορεία μας
και την πρόοδο
δίχως τις σκιές
της προπαγάνδας
αφού τώρα
μπορείς να δεις
τον Ελληνισμό
να λειτουργεί
πάνω στη θάλασσα
για να λύσει
τα προβλήματα
της ξηράς
για να λύσει
το γόρδιο δεσμό
για την ελευθερία
της πατρίδας μας.

Σταμάτα τη μιζέρια

Σταμάτα τη μιζέρια
άσε τα παράπονα
κι άρχισε τον αγώνα
με όλες τις δυνάμεις σου
για να τον αντέξεις
γιατί μέσα στην πάλη
για την απελευθέρωση
δεν θα σταματήσουμε
μόνο για σένα
όταν επιτέλους ξυπνήσεις
αφού ήδη θα προχωράμε
δίχως καμιά παύση
για ν’ αγγίξουμε
τις βάσεις των εχθρών
δίχως να περιμένουμε
καμιά καθοδήγηση
από κανένα
αφού το θέλει ο λαός μας.


Ενάντια στη μιζέρια

Αν δεν παλέψεις ενάντια στη μιζέρια
θα έχεις την εντύπωση ότι ζεις ελεύθερος
ενώ μέσα στη φυλακή σου δεν θα μπορείς
να λες ούτε καν τις σκέψεις σου διότι κανείς
δεν θ’ακούει το σκλάβο της κοινωνίας ακόμα
κι όταν πεθάνεις ανούσια,
ανώφελα ως ένα εφήμερο έντομο.

Τα βίντεο εδώ Σ. Ντρέκου | Ν. Λυγερός Λόγοι



Ο Διογένης και ἡ Κόπρος τοῦ Αὐγείου



τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ

-Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Μεταπτυχιακοῦ Ἐφηρμοσμένης Παιδαγωγικῆς
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Ὑποψηφίου Διδάκτορος Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Στον 8ο λόγο του ο Δίων ο Χρυσόστομος (έκδ. Dio Chrysostom, Orationes, J. de Arnim, Ed. §35 κ.ε) αναφέρει κάποιο περιστατικό από την διδασκαλία του Διογένους του Κυνικού.

Συγκεκριμένα, ενώ αφηγείται ο φιλόσοφος τον άθλον του Ηρακλέους, όταν εκείνος εκαθάρισεν τήν κόπρον του Αὐγείου, ευθύς μόλις τελειώνει την διδασκαλίαν του κάμνει κάτι από τα πιο παράδοξα στην κοινωνία των ανθρώπων προκαλώντας την δημόσια αιδώ.


Ο ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ Φ. ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ


Καλλιόπη Ζιώγου
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Στον μονόλογο του μέθυσου Μαρμελάντωφ, στο βιβλίο του Φ. Ντοστογιέφσκι «Έγκλημα και τιμωρία» ( τόμος Α΄) υπάρχει το ακόλουθο απόσπασμα: