ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ...!

ΤΗΣ ΒΙΚΥΣ ΣΙΑΜΑΝΤΑ
 
 
 
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
 
 
Πρώτη ημέρα στο σχολείο σήμερα!!! Μετά την ολοκλήρωση της καθιερωμένης διαδικασίας του αγιασμού και πριν καλά καλά γίνει το καλωσόρισμα των μαθητών, ακούγεται από το μικρόφωνο: «Παρακαλούνται οι γονείς που έχουν στα χέρια τους γνωματεύσεις να καταθέσουν άμεσα τα χαρτιά τους και να τακτοποιήσουν τα θέματα με τα παιδιά τους». Και αναρωτιέμαι για ποια θέματα ακριβώς ακούω; Από πότε οι γονείς είναι υπεύθυνοι για την εκπαίδευση των παιδιών τους; Με αυτήν την πρακτική κατηγοριοποίησης και διαχωρισμού θα ξεκινήσει αυτή η χρονιά;
Ο αποκλεισμός βρίσκεται παντού και συνεχώς πολλαπλασιάζεται σαν επιδημία. Τα σχολεία φαίνονται να είναι λιγότερο ανεκτικά σε μια εποχή που υποτίθεται ότι έχουμε κάνει βήματα για μια ενταξιακή κοινωνία, για ένα ενταξιακό σχολείο. Για ποιο λόγο να αντιλαμβανόμαστε, όμως, τους μαθητές με αναπηρία ως διαταρακτικά στοιχεία, ως εμπόδια; Για ποιο λόγο να μη δώσουμε έμφαση στις δυνατότητες τους; Για ποιο λόγο να μην «εκμετταλευτούμε» τον πλούτο και την ομορφιά τους; Για ποιο λόγο να μην τους προσφέρουμε αυτό που οφείλουμε ως εκπαιδευτικοί να τους προσφέρουμε;
Το σχολείο μας, είναι ανάγκη, να μετατραπεί από σχολείο για τους ‘μέσους-κανονικούς’ μαθητές σε  σχολείο για ΟΛΟΥΣ τους μαθητές. Είναι καιρός πια η παιδαγωγική να διεκδικήσει τη θέση της στη ηγεσία της σχολικής μονάδας και η διεύθυνση του σχολείου να μετατραπεί από γραφειοκρατικού τύπου διεκπεραίωση υποθέσεων σε ηγεσία με στόχο τη μάθηση, η οποία θα ενισχύει τόσο τις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών του σχολείου όσο και τη διαδικασία αυτοδιαχείρισης της γνώσης από τους ίδιους τους μαθητές.
Αυτό απαιτεί συλλογική και ατομική αλλαγή, μια διαδικασία πολυσύνθετη, πολύπλοκη και χρονοβόρα. Και εδώ προκύπτουν ποικίλα ερωτήματα, οι απαντήσεις των οποίων είναι σίγουρα πολλαπλές: ποιος ο ρόλος μας ως εκπαιδευτικοί την παρούσα χρονική στιγμή με τα ισχύοντα δεδομένα και τις ισχύουσες κοινωνικές καταστάσεις; Η ένταξη τελικά είναι μια πρακτική που μπορεί να εφαρμοστεί; Όσο ενταξιακός και αν είναι ένας εκπαιδευτικός μπορεί πραγματικά να την εφαρμόσει, σε ένα πλαίσιο (πολιτικό- κοινωνικό-εκπαιδευτικό) που τείνει να υποστηρίζει τη διάκριση, τον αποκλεισμό και τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας; Πώς είναι δυνατόν να εφαρμοστεί η ενταξιακή εκπαίδευση, όταν ακόμα και οι υποστηρικτές της πολλές φορές δε συνειδητοποιούν τι ακριβώς είναι; Σε μια κοινωνία που δίνει έμφαση στην οικονομία και στην παραγωγή και όχι στην παιδεία της, -δεδομένου ότι κάθε νέος νόμος περί θεμάτων παιδείας απλά παρουσιάζει την πολιτική ηγεσία υπό δέσμευση, χωρίς αυτή τελικά να πραγματοποιείται-, πόσο εφικτές, έστω και μακροπρόθεσμα μπορεί να είναι οι επιθυμητές αλλαγές ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί η ένταξη;
Αυτά τα ερωτήματα συχνά έρχονται και θα έρθουν στο προσκήνιο και ο κάθε ένας από εμάς θα μπορεί να δώσει πιθανότατα τη δική του απάντηση με βάση τα δικά του πιστεύω. Η δική μου απάντηση σε όλα αυτά είναι ότι για να τα απαντήσουμε ουσιωδώς πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε πολύ καλά τον εαυτό μας. Η ένταξη δεν είναι μια πρακτική, έξω από εμάς. Αποτελεί βίωμα του καθενός, δε διδάσκεται, δε «φοριέται» σε κάποιον όπως ένα ρούχο. Συνδέεται άμεσα με το ποιοι είμαστε, τι θέλουμε, τι επιδιώκουμε. Ως εκπαιδευτικοί είμαστε διαφορετικοί μεταξύ μας, όπως και οι μαθητές μας και η ενταξιακή εκπαίδευση μπορεί να εφαρμοστεί διαφορετικά από τον καθένα μας, αρκεί να γίνει κτήμα μας. Πάντα τη λύση τη δίνουν οι μαθητές μας. Όσο δύσκολη και αν είναι η διαδικασία ένταξης όλων τους σε μια δημιουργική πράξη, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν είμαστε μόνοι μας. Αρκεί να είμαστε ανοικτοί προς τους άλλους και τις απόψεις τους (συναδέλφους, γονείς, μαθητές) και να λάβουμε το ρίσκο να ακουστούν και άλλες γνώμες διαφορετικές από τις δικές μας.
Το ερώτημα είναι, εμείς αποδεχόμαστε πραγματικά τη διαφορετικότητα και την πολυφωνία; Είμαστε σε θέση να χάσουμε τη θέση του «ισχυρού» και να διαπραγματευθούμε μαζί με άλλους για να αποφασίσουμε; Έχουμε τη διάθεση να αφιερώσουμε λίγο από τον περιορισμένο χρόνο μας για να διασκεδάσουμε και εμείς μέσα από τη διαδικασία μάθησης; Έχουμε την αντοχή να έρθουμε αντιμέτωποι με τις αξίες μας και να κατανοήσουμε τις αντιφάσεις που διέπουν τις πρακτικές μας; Επιθυμούμε να λάβουμε το ρίσκο της κριτικής του εαυτού μας;
 
            Η γνώση του εαυτού μας θα μας οδηγήσει στη γνώση και των μαθητών μας και ο συνδυασμός αυτών μπορεί να δημιουργήσει μια τάξη που θα μπορεί να τους εντάξει όλους. Ας γυρίσουμε, λοιπόν, να κοιτάξουμε πρώτα τον εαυτό μας! Πολλές φορές, αυτό είναι δύσκολο γιατί πρέπει να αντιμετωπιστούν ποικίλα εμπόδια, όπως οι πολυπληθείς τάξεις με τις πολύ έντονες διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό τους που πρέπει να υποστηρίζονται από έναν εκπαιδευτικό, η αβεβαιότητα όσον αφορά το εργασιακό καθεστώς, ο ανεπαρκής χρόνος προετοιμασίας, τα ποικίλα προβλήματα της καθημερινότητας, τα ελάχιστα περιθώρια ευελιξίας, η υποβάθμιση του ρόλου μας.
 
             Αλλά στο χέρι μας είναι να μην υποβαθμίζουμε τον εαυτό μας και την εκπαίδευση που παρέχουμε! Εμείς, ως χειραφετημένοι, μάχιμοι εκπαιδευτικοί μπορούμε να πραγματοποιήσουμε την ένταξη, σταδιακά, σιγά-σιγά. Ας λάβουμε ενεργή δράση αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες που έχουμε στη διάθεση μας. Ας μη λειτουργούμε με εξουσιαστικό ή ακόμα και με φοβικό τρόπο απέναντι στους άλλους, και τότε θα έρθουμε αντιμέτωποι με μια διαφορετική πραγματικότητα! Όπως και οι μαθητές μας, και εμείς έχουμε δικαιώματα στις ίσες ευκαιρίες! Ας διεκδικούμε, λοιπόν, τα δικαιώματά μας και να προσφέρουμε ένα σχολείο ανοικτό σε αυτά!!
 


Η παιδική χαρά του διαχωρισμού…

Της Μενελίας Τολόγλου

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ

Οι παιδικές χαρές για τα παιδιά με αναπηρία είναι πλέον σε εφαρμογή στην Αθήνα. Η πολιτεία επιτέλους μεριμνά για το ελεύθερο παιχνίδι και αυτών των παιδιών μετά από χρόνια στον εκπαιδευτικό μεσαίωνα. 

Γιατί όπως ξέρουμε όλοι, σαν άνθρωποι τελευταίας κατηγορίας, που θεωρούνται, σιγά μην χρειάζονταν και παιδική χαρά. Συγχαρητήρια στην εκπαιδευτική πολιτική. Άντε και σε 40 χρόνια, χρησιμοποιώντας μπαστούνι ελπίζω να διδάσκω σε ένα ενταξιακό σχολείο.

Εννοείται φυσικά, ότι παρά τα συγχαρίκια που έδωσα στην πολιτεία, οι παιδικές χαρές για τα άτομα με αναπηρία με βρίσκουν πλήρως αντίθετη.

Στα πλαίσια της “ιδρυματοποιήσης” και της “γκετοποιήσης” των ατόμων με αναπηρία, οι συγκεκριμένες παιδικές χαρές λειτουργούν άκρως διαχωριστικά και ουδεμία σχέση έχουν με την αποδοχή των ατόμων.

Οι παιδικές χαρές και το ελεύθερο παιχνίδι αποτελούν δικαίωμα όλων των παιδιών σε όλα τα μέρη. Η πολιτεία θα έπρεπε να μεριμνήσει για την διαφοροποιήση των ήδη υπάρχοντων δομών. Έτσι ώστε, τα παιδιά "τυπικής ανάπτυξης", όπως συνηθίζουμε να λέμε, να παίζουν ποιοτικότερα χωρίς κινδύνους, αλλά και τα παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης να έχουν ένα ποιοτικό παιχνίδι χωρίς το στίγμα της “ξεχωριστής” παιδικής χαράς και της αναπηρίας. 

Τα ερωτήματα προς προβληματισμό είναι γιατί οι παιδικές χαρές να μην είναι μεικτές;

Γιατί προωθούνται και κατηγοροποιούνται στο μυαλό όλων, από την κοινωνία, την πολιτική και τα ΜΜΕ, σαν παιδικές χαρές για δύο κατηγορίες παιδιών;

Γιατί οι γονείς των παιδιών με αναπηρία δέχονται αυτόν τον συνεχή διαχωρισμό που τους επιβάλλουν; 

Γιατί η κοινωνία επιτέλους δεν "σκέφτεται" σαν νους; 

Γιατί η κοινωνία δεν προβληματίζεται για τις πρακτικές που η πολιτεία της ταΐζει αγόγγυστα;

Όμως το ερώτημα είναι ποιος τροφοδοτεί ποιον με απαρχαιωμένες αντιλήψεις; Η πολιτεία την κοινωνία ή το αντίστροφο; 

Όπως φαίνεται ο αποκλεισμός είναι πανταχού παρόν κι εμείς έχουμε συνηθίσει να αντιμετωπίζουμε τη διαφορετικότητα με "συλλογικη αδιαφοριά". Άλλωστε η κοινωνία μας δεν αντέχει την αναπηρία ούτε σε αισθητικό επίπεδο...

Στην εκπνοή του λόγου, βλέπουμε ότι ακόμα και το παιχνίδι “διαχωρίζεται”. Το παιχνίδι όμως είναι αυτορρυθμιστικό και καλλιεργεί την κοινωνική αλληλεπίδραση, τη συνεργασία και τη φαντασία ΟΛΩΝ των παιδιών. 


Λουκρητία: Η απαρχή της Δημοκρατίας στην Ρώμη



ἐπιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ

-Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Μεταπτυχιακοῦ Ἐφηρμοσμένης Παιδαγωγικῆς
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Ὑποψηφίου Διδάκτορος Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


Η Λουκρητία ήτο αρχόντισσα Ρωμαία λαβούσα εις άνδραν τον Κολλατίνον (Lucius Tarquinius Collatinus), συγγενή Ταρκυνίου του Βασιλέως της Ρώμης.


Ένα πιάνο έχει 88 κόπανους - Ν. Λυγερός


Ένα πιάνο έχει 88 κόπανους - Νίκος Λυγερός
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Ένα πιάνο έχει 88 κόπανους και μ’ αυτούς είναι ικανό να δημιουργήσει μουσική που αποτελεί μια προσφορά για τη μνήμη μας και γενικότερα για την ανθρωπότητα, όταν ο συνθέτης είναι μια ιδιοφυΐα. Το ερώτημα λοιπόν είναι απλό.

Γιατί η κοινωνία χρειάζεται τόσους πολλούς κόπανους, ενώ 88 αρκούν για να παράγουν έργο;


ΠΛΑΤΩΝΟΣ: Νόμοι (731d-732b) (ΚΡΙΤΗΡΙΟΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΩΣ)



Επιμέλεια: Σόνια Σιούτη


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



Πάντων δὲ μέγιστον κακῶν ἀνθρώποις τοῖς πολλοῖς ἔμφυτον ἐν ταῖς ψυχαῖς ἐστιν, οὗ πᾶς αὑτῷ συγγνώμην ἔχων ἀποφυγὴν οὐδεμίαν μηχανᾶται· τοῦτο δ’ ἔστιν ὃ λέγουσιν ὡς φίλος αὑτῷ πᾶς ἄνθρωπος φύσει τέ ἐστιν καὶ ὀρθῶς ἔχει τὸ δεῖν εἶναι τοιοῦτον. τὸ δὲ ἀληθείᾳ γε πάντων ἁμαρτημάτων διὰ τὴν σφόδρα ἑαυτοῦ φιλίαν αἴτιον ἑκάστῳ γίγνεται ἑκάστοτε. τυφλοῦται γὰρ περὶ τὸ φιλούμενον ὁ φιλῶν, ὥστε τὰ δίκαια καὶ τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰ καλὰ κακῶς κρίνει, τὸ αὑτοῦ πρὸ τοῦ ἀληθοῦς ἀεὶ τιμᾶν δεῖν ἡγούμενος· οὔτε γὰρ ἑαυτὸν οὔτε τὰ ἑαυτοῦ χρὴ τόν γε μέγαν ἄνδρα ἐσόμενον στέργειν, ἀλλὰ τὰ δίκαια, ἐάντε παρ’ αὑτῷ ἐάντε παρ’ ἄλλῳ μᾶλλον πραττόμενα τυγχάνῃ. ἐκ ταὐτοῦ δὲ ἁμαρτήματος τούτου καὶ τὸ τὴν ἀμαθίαν τὴν παρ’ αὑτῷ δοκεῖν σοφίαν εἶναι γέγονε πᾶσιν· ὅθεν οὐκ εἰδότες ὡς ἔπος εἰπεῖν οὐδέν, οἰόμεθα τὰ πάντα εἰδέναι, οὐκ ἐπιτρέποντες δὲ ἄλλοις ἃ μὴ ἐπιστάμεθα πράττειν, ἀναγκαζόμεθα ἁμαρτάνειν αὐτοὶ πράττοντες. διὸ πάντα ἄνθρωπον χρὴ φεύγειν τὸ σφόδρα φιλεῖν αὑτόν, τὸν δ’ ἑαυτοῦ βελτίω διώκειν ἀεί, μηδεμίαν αἰσχύνην ἐπὶ τῷ τοιούτῳ πρόσθεν ποιούμενον.

Πλάτωνος Νόμοι, 731d-732b



Ἀσκήσεις Γραμματικῆς Ἀρχαίων Ἑλληνικῶν (vol. II)



Επιμέλεια ασκήσεων: Σόνια Σιούτη

Α. Πολλὴ μὲν ἡ μεταβολή μοι γέγονεν, ὦ ἄνδρες, τελευτήσαντος Κλεωνύμου. ἐκεῖνος γὰρ ζῶν μὲν ἡμῖν κατέλειπε τὴν οὐσίαν, ἀποθανὼν δὲ κινδυνεύειν περὶ αὐτῆς πεποίηκε. καὶ τότε μὲν οὕτως ὑπ’ αὐτοῦ σωφρόνως ἐπαιδευόμεθα, ὥστ’ οὐδὲ ἀκροασόμενοι οὐδέποτ’ ἤλθομεν ἐπὶ δικαστήριον, νῦν δὲ ἀγωνιούμενοι περὶ πάντων ἥκομεν τῶν ὑπαρχόντων· οὐ γὰρ τῶν Κλεωνύμου μόνον ἀμφισβητοῦσιν ἀλλὰ καὶ τῶν πατρῴων, ὀφείλειν ἐπὶ τούτοις <ἡμᾶς> ἐκείνῳ φάσκοντες ἀργύριον. 

ΙΣΑΙΟΣ, ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΚΛΕΩΝΥΜΟΥ ΚΛΗΡΟΥ

1) Να αντικαταστήσετε χρονικά τους υπογραμμισμένους τύπους: 

ενεστώτας 

παρατατικός 

μέλλοντας 

αόριστος 

παρακείμενος 

υπερσυντέλικος 



2) ὦ ἄνδρες: Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις στον ενικό και στον πληθυντικό αριθμό.


γεν.

δοτ.

αιτ.

…………………………..

γεν.

δοτ.

αιτ.



3) σωφρόνως: Να γράψετε τους άλλους βαθμούς εκεί όπου βρίσκεται ο τύπος καθώς και τα παραθετικά του αντίστοιχου επιθέτου στην ονομαστική πτώση του ενικού αριθμού στο θηλυκό γένος.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


Β. Καίτοι, ὦ ἄνδρες, μόνοις ὑμῖν τῶν Ἑλλήνων οὐκ ἔστιν οὐδὲν τούτων περιιδεῖν. βούλομαι δὲ μικρὰ τῶν παλαιῶν ὑμῖν διελθεῖν, οἷς παραδείγμασι χρώμενοι καὶ περὶ τούτων καὶ περὶ τῶν ἄλλων βέλτιον βουλεύσεσθε. τοῦτο γὰρ ἔχει μέγιστον ἡ πόλις ὑμῶν ἀγαθόν, ὅτι τῶν καλῶν ἔργων παράδειγμα τοῖς Ἕλλησι γέγονεν· ὅσον γὰρ τῷ χρόνῳ πασῶν ἐστιν ἀρχαιοτάτη, τοσοῦτον οἱ πρόγονοι ἡμῶν τῶν ἄλλων ἀνθρώπων ἀρετῇ διενηνόχασιν. 
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ, ΚΑΤΑ ΛΕΩΚΡΑΤΟΥΣ

1) ὑμῖν, οὐδέν, οἷς: Να κλίνετε τις αντωνυμίες στους δύο αριθμούς όπου βρίσκονται. 
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2) διενηνόχασιν: Να γράψετε τους ονοματικούς τύπους του αορίστου β΄.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Γ. περὶ μὲν οὖν τοῦ μεγέθους τῆς ζημίας ἅπαντας ὑμᾶς νομίζω τὴν αὐτὴν διάνοιαν ἔχειν, καὶ οὐδένα οὕτως ὀλιγώρως διακεῖσθαι, ὅστις οἴεται δεῖν συγγνώμης τυγχάνειν ἢ μικρᾶς ζημίας ἀξίους ἡγεῖται τοὺς τῶν τοιούτων ἔργων αἰτίους· ἡγοῦμαι δέ, ὦ ἄνδρες, τοῦτό με δεῖν ἐπιδεῖξαι, ὡς ἐμοίχευεν Ἐρατοσθένης τὴν γυναῖκα τὴν ἐμὴν καὶ ἐκείνην τε διέφθειρε καὶ τοὺς παῖδας τοὺς ἐμοὺς ᾔσχυνε καὶ ἐμὲ αὐτὸν ὕβρισεν εἰς τὴν οἰκίαν τὴν ἐμὴν εἰσιών, καὶ οὔτε ἔχθρα ἐμοὶ καὶ ἐκείνῳ οὐδεμία ἦν πλὴν ταύτης, οὔτε χρημάτων ἕνεκα ἔπραξα ταῦτα, ἵνα πλούσιος ἐκ πένητος γένωμαι, οὔτε ἄλλους κέρδους οὐδενὸς πλὴν τῆς κατὰ τοὺς νόμους τιμωρίας.
ΛΥΣΙΑΣ, ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΟΥΣ ΦΟΝΟΥ ΑΠΟΛΟΓΙΑ

Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται:
  • τοῦ μεγέθους: τη δοτική ενικού
  • ἅπαντας: τη δοτική πληθυντικού στα άλλα γένη
  • νομίζω: το απαρέμφατο μέλλοντα σε ενεργητική και μέση φωνή
  • οἴεται: το α΄ ενικό οριστικής παρατατικού και το απαρέμφατο παθητικού αορίστου
  • μικρᾶς: τον ίδιο τύπο στον συγκριτικό βαθμό
  • ἀξίους: τους άλλους βαθμούς εκεί όπου βρίσκεται ο τύπος
  • τυγχάνειν: τους ονοματικούς τύπους του μέλλοντα και το γ΄ ενικό όλων των εγκλίσεων του  αορίστου β΄
  • Ἐρατοσθένης: τη δοτική και την κλητική
  • τὴν γυναῖκα: την κλητική ενικού και τη δοτική πληθυντικού
  • ἐμήν: το ίδιο τύπο για πολλούς κτήτορες
  • τοὺς παῖδας: την κλητική ενικού και τη δοτική πληθυντικού
  • ᾔσχυνε: το ίδιο πρόσωπο στην οριστική μέλλοντα στην ίδια φωνή
  • ταύτης: την ονομαστική στον άλλο αριθμό
  • χρημάτων: τη δοτική πληθυντικού.



Η ενθυμούμενη λήθη.



Της 
Μαριλένας Κουγιού


ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Paul Rumsey


Σύμφωνα με τον Φρόυντ, η λήθη είναι μια διεργασία που δεν μπορεί να νοηθεί ως το αυτονόητο αποτέλεσμα της ροής του χρόνου, και μάλιστα με την απόδοση στο χρόνο της ιδιότητας να καταργεί τα μνημονικά ίχνη. Η λήθη για τον ίδιο, λαμβάνει χώρα στο ψυχικό σύστημα του προσυνειδητού που αφορά δευτερογενείς διαδικασίες, σε αντίθεση με το ασυνείδητο που χαρακτηρίζεται από πρωτογενείς διαδικασίες.