Αφηγηματικές τεχνικές – Αφηγηματικοί τρόποι

Nota Chryssina



Αφηγηματικές τεχνικές είναι οι ακόλουθες

- Ο αφηγητής
- Το είδος της αφήγησης (δηλαδή, οι αφηγηματικοί τρόποι)
- Η οπτική γωνία
- Η εστίαση
- Ο χρόνος της αφήγησης
- Ο ρυθμός της αφήγησης

Αφηγηματικοί τρόποι είναι οι ακόλουθοι:
- Αφήγηση
- Διάλογος
- Περιγραφή
- Σχόλια
- Ελεύθερος Πλάγιος Λόγος
- Εσωτερικός μονόλογος

Οι αφηγηματικοί τρόποι θα πρέπει να διακρίνονται από τους εκφραστικούς τρόπους. Όταν αναζητούμε τους εκφραστικούς τρόπους, αναζητούμε ουσιαστικά το πώς λέγεται κάτι, τα σχήματα λόγου δηλαδή που χρησιμοποιεί ο αφηγητής, και ό,τι άλλο σχετίζεται με την ιδιαιτερότητα της έκφρασής του. 

Ο αφηγητής με βάση τη συμμετοχή του στην ιστορία ονομάζεται:
Ομοδιηγητικός:
Συμμετέχει στην ιστορία την οποία αφηγείται είτε ως πρωταγωνιστής (αυτοδιηγητικός αφηγητής) είτε ως παρατηρητής ή αυτόπτης μάρτυρας.
Ετεροδιηγητικός:
Δεν έχει καμιά συμμετοχή στην ιστορία που αφηγείται.
Παντογνώστης αφηγητής: Είναι ο αφηγητής που γνωρίζει τα πάντα, εποπτεύει τα πάντα, αλλά δεν μετέχει στη δράση, δεν είναι δηλαδή ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας. Στον παντογνώστη αφηγητή αντιστοιχεί η αφήγηση χωρίς εστίαση (μηδενική), δεδομένου ότι αυτός δεν παρακολουθεί την αφήγηση από μια οπτική γωνία, αλλά είναι πανταχού παρών σαν ένας μικρός θεός.

Ο αφηγητής με βάση το αφηγηματικό επίπεδο ονομάζεται:
Εξωδιηγητικός: αφηγείται την κύρια ιστορία είτε συμμετέχοντας είτε όχι.
Ενδοδιηγητικός: βρίσκεται μέσα στην ιστορία και αφηγείται μια δεύτερη ιστορία.


Εστίαση (ποιος βλέπει τα γεγονότα)
Μηδενική: Ο αφηγητής ξέρει περισσότερα από ό,τι τα πρόσωπα, είναι έξω από τη δράση (παντογνώστης)
Αφηγητής > Πρόσωπα
Εσωτερική: Ο αφηγητής ξέρει όσα και τα πρόσωπα
Αφηγητής = Πρόσωπα
Εξωτερική: Ο αφηγητής ξέρει λιγότερα από τα πρόσωπα
Αφηγητής < Πρόσωπα

Ο χρόνος της αφήγησης
-Αναχρονίες:
Αναδρομικές αφηγήσεις / αναδρομές ή αναλήψεις και
Πρόδρομες αφηγήσεις ή προλήψεις.

Ο ρυθμός της αφήγησης:
η επιτάχυνση, η παράλειψη, η περίληψη, η έλλειψη ή το αφηγηματικό κενό, η επιβράδυνση. 


Read more: http://ift.tt/1VX3Hkf


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ / ΠΗΓΗ
via ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ 2015-2016 (Β' Φάση Φιλολόγων)





Από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι, για το σχολικό έτος 2015-2016, προσλαμβάνονται ως προσωρινοί αναπληρωτές 1201 εκπαιδευτικοί κλάδων/ειδικοτήτων ΠΕ01, ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ06, ΠΕ09, ΠΕ10, ΠΕ12, ΠΕ13, ΠΕ14.04, ΠΕ15, ΠΕ17, ΠΕ18, και ΠΕ19-20 για την κάλυψη λειτουργικών κενών σε δημόσια σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.



Βυζαντινό ψηφιδωτό 1500 χρόνων ανακαλύφθηκε στο Ισραήλ

Theo Xarit

Σπάνιο Βυζαντινό ψηφιδωτό 1500 ετών ανακάλυψαν αρχαιολόγοι στο Ισραήλ.


βυζαντινο ψηφιδωτο-ισραηλ


Ένα σπάνιο ψηφιδωτό της βυζαντινής εποχής, που εικονίζει δρόμους και κτίρια, το οποίο ανακαλύφθηκε πριν από δύο χρόνια στο νότιο Ισραήλ, θα παρουσιαστεί την Πέμπτη 1 Οκτωβρίου στο κοινό, μετά την αποκατάστασή του, ανακοίνωσε σήμερα η ισραηλινή Υπηρεσία Αρχαιοτήτων.



Το ψηφιδωτό, που είναι τετράγωνο, μεγέθους περίπου 3,5 x 3,5 μέτρων, κάλυπτε το πάτωμα μιας εκκλησίας η οποία σήμερα έχει καταστραφεί ολοσχερώς. “Η απεικόνιση κτιρίων σε ψηφιδωτά στο πάτωμα είναι πολύ σπάνια στο Ισραήλ, Τα κτίρια είναι διατεταγμένα κατά μήκος ενός δρόμου με κίονες, σαν να επρόκειτο για αρχαίο χάρτη” εξήγησαν οι αρχαιολόγοι που είχαν αναλάβει την ανασκαφή.

“Το σχέδιο εικονίζει μια πόλη στις όχθες του ποταμού Νείλου, με τρισδιάστατα κτίρια, με μπαλκόνια, στοές, στέγες και παράθυρα”, ανέφεραν. “Ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε 17 διαφορετικά χρώματα για να φιλοτεχνήσει το ψηφιδωτό αυτό”, είπε ο αρχαιολόγος Σάαρ Γκανόρ. “Η ποιότητά του είναι τέτοια που το καθιστούν μια από τις ωραιότερες ανακαλύψεις στο Ισραήλ”, πρόσθεσε.

Το ψηφιδωτό είναι ηλικίας 1.500 ετών και ανακαλύφθηκε σε μια βιομηχανική ζώνη της πόλης Κίριατ Γκατ που απέχει περίπου 70 χιλιόμετρα από την Ιερουσαλήμ. 


Θα παρουσιαστεί την Πέμπτη στα πλαίσια μιας έκθεσης που οργανώνεται για την επέτειο των 60 ετών από την ίδρυση της πόλης αυτής του νοτίου Ισραήλ.




ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ / ΠΗΓΗ
via ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



Λορέντζος Μαβίλης: «Εις την Μίνναν»



ἐπιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-Πτυχιούχου Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-Μεταπτυχιακοῦ Ἐφηρμοσμένης Παιδαγωγικῆς
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
- Ὑποψήφιου Διδάκτορος Κλασσικῆς Φιλολογίας
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν



ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ
Λορέντζος Μαβίλης



Ο Λορέντζος Μαβίλης γεννήθηκε το 1860 στην Ιθάκη έχοντας όμως Ισπανική καταγωγή. Ο παππούς του, εκ πατρός, ήταν πρόξενος της Ισπανίας στην Κέρκυρα, όπου η οικογένειά του είχε εγκατασταθεί. Μάλιστα εκεί πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του.


Είναι δικό μου το παιδί; Μια ερώτηση στο μαντείο της Δωδώνης







Το μαντείο της Δωδώνης δεχόταν κάθε χρόνο ένα πλήθος ερωτήσεων για διάφορα θέματα. Έχουν σωθεί πολλές από αυτές τις ερωτήσεις, αλλά και ορισμένες από τις απαντήσεις που έδινε το μαντείο. Πολλές ερωτήσεις σχετίζονται με αυστηρά ιδιωτικές υποθέσεις, όπως αυτή που μεταφράζεται αμέσως παρακάτω: κάποιος άνδρας ρωτά αν το παιδί μιας συγκεκριμένης γυναίκας είναι δικό του. Επειδή αγνοούμε τα συμφραζόμενα, δύο πιθανότητες διαγράφονται: α) είτε ο νόμιμος σύζυγος έχει αμφιβολίες για την πίστη της γυναίκας του, β) είτε ένας εραστής αναρωτιέται αν το παιδί της ερωμένης είναι δικό του ή όχι... Η επιγραφή είναι μολύβδινη και χρονολογείται από τον 2ο αιώνα π.Χ. Η διάλεκτος του κειμένου είναι η δωρική.
 
Ρωτά ο Λυσα-
νίας τον Δία Νάιο
και την Διώνη μήπως δεν
είναι από αυτόν
το παιδάκι
που κυοφορεί η Αννύλα.







Πώς γράφω μια περίληψη





Α΄ ΒΗΜΑ: ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

1.   Διαβάζω προσεχτικά το κείμενο ώστε να:
  •        εξομαλύνω γλωσσικά το κείμενο: κατανοώ άγνωστες λέξεις, μεταφορικές εκφράσεις
  •       εντοπίσω το στόχο, το θέμα, τη θέση του συγγραφέα