Παράλληλον ἀνάγνωσμα εἰς "Τά ἀντικλείδια" τοῦ Γ. Παυλόπουλου: "Ἡ ἀλλη ἐκδοχή" τοῦ Τίτου Πατρικίου




"Ἡ ἀλλη ἐκδοχή" τοῦ Τίτου Πατρικίου, 
ὡς παράλληλον ἀνάγνωσμα εἰς "Τά ἀντικλείδια" τοῦ Γ. Παυλόπουλου


επιμελεία του
Κων/νου Μαντή


 Δεν μένουν πολλά
για νέα ποιήματα,
ίσως να έχουν όλα ειπωθεί
από χιλιάδες ποιητές
εδώ και χιλιάδες χρόνια.



Ἡ Θρησκευτική Μεταρρύθμισις


Εκ παρουσιάσεως που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο μαθήματος 
Ιστορίας της Β Γυμνασίου



Δοϊρανλή Άννα 





        Α. Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία βρίσκεται σε κρίση
        Β. Οι φωνές διαμαρτυρίας πληθαίνουν
    Ο ρόλος των ανθρωπιστών
        Καταδικάζουν τις πρακτικές της Εκκλησίας και τις δεισιδαιμονίες του λαού
        Αντιπροτείνουν :
        μια ειλικρινή πίστη βασισμένη στο αληθινό μήνυμα του Χριστού
        άμεση επαφή με το θείο λόγο μέσω των μεταφράσεων της Αγίας Γραφής σε λαϊκή γλώσσα και χωρίς τη μεσολάβηση της επίσημης ερμηνείας των ιερών κειμένων από την Εκκλησία
   


Ἡ διατροφή τῶν ἀρχαίων ἑλλήνων


επιμελεία της

ΖΑΡΚΟΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΑΣ



    Οι αρχαίοι Έλληνες κυρίως οι Αθηναίοι και οι Σπαρτιάτες ήταν λιτοδίαιτοι. Η γη στην Αττική δεν τους πρόσφερε πολλά τρόφιμα παρά μόνο τα κυρίως απαραίτητα όπως ήταν το κριθάρι, το σιτάρι, το κρασί, το λάδι, τις ελιές. Σε αντίθεση με τους Αθηναίους και τους Σπαρτιάτες υπήρχαν και κάποιοι λαοί όπως οι Θεσσαλοί και οι Βοιωτοί που κατοικούσαν κοντά σε εύφορες πεδιάδες. Αυτοί είχαν μεγαλύτερη ποικιλία τροφίμων .


Τά ἀριθμητικά ἐπίθετα τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς






ἐπιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν




Τα αριθμητικά επίθετα που δηλώνουν ορισμένο πλήθος όντων λέγονται απόλυτα. Από τα απόλυτα αριθμητικά κλίνονται μόνο τα τέσσερα πρώτα εἷς, δύο, τρεῖς, τέτταρες και όσα εκφέρονται σε πληθυντικό αριθμό, από το διακόσιοι, -αι, -α και πέρα. Τα ενδιάμεσα από το πέντε μέχρι και το ἑκατόν είναι άκλιτα.



"Όνειρο στο κύμα" και "Χρυσαυγή" του Δ. Ταγκόπουλου




Παράλληλη ανάγνωση:

 "Όνειρο στο κύμα" και "Χρυσαυγή" του Δ. Ταγκόπουλου

 επιμέλεια: Δημήτρης Χριστόπουλος

 

 

Να καταγράψετε ομοιότητες και διαφορές περιεχομένου και μορφής ανάμεσα στο παρακάτω κείμενο και στα αποσπάσματα από το "Όνειρο στο κύμα" του Αλ. Παπαδιαμάντη, "Ο κυρ Μόσχος... πνευματικών πατέρων μου" (σελ. 165-166) και "Την ανεγνώρισα πάραυτα... μικρόν βοσκόν" (σελ. 171-172)


Ταγκόπουλος Δημήτριος (1867-1926), Χρυσαυγή (απόσπασμα)

 



ΔΟΚΙΜΙΟ (ΘΕΩΡΙΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ)






της
Αλεξάνδρας Γερακίνη
φιλόλογου του 8ου γυμνασίου Καβάλας



 

Θεωρία Νεοελληνικής Γλώσσας Γ Λυκείου
ΤΟ ΔΟΚΙΜΙΟ 


Το δοκίμιο είναι μια απόπειρα, μια δοκιμή προσέγγισης ενός θέματος χωρίς να εξαντλεί το θέμα τελείως. Το δοκίμιο επιδιώκει να προβληματίσει τον αναγνώστη, να τον πείσει, να τον πληροφορήσει ή να τον ευχαριστήσει και κινείται ανάμεσα στην επιστήμη, στη φιλοσοφία και στη λογοτεχνία. Είναι το είδος του γραμματειακού λόγου που έχει μέση έκταση και περιέχει τια απόψεις του συγγραφέα για θέματα κοινωνικού, φιλοσοφικού, επιστημονικού, ηθικού, πολιτικού, αισθητικού ….ενδιαφέροντος. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα δοκιμίου Σύντομο, κατανοητό και καλογραμμένο. Έκφραση προσωπικών απόψεων για ένα θέμα. Ο δέκτης είναι το ευρύ κοινό. Καλύπτει ποικίλα θέματα. 




"Φώτα ολόφωτα"




Λαογραφική προσέγγιση
από τον Χρήστο Καπαγερίδη
του διηγήματος του Αλ. Παπαδιαμάντη
"Φώτα ολόφωτα"

επιμελεία της
Ελένης Πατσιατζή




Α. «Φώτα Ολόφωτα» 
Η ιστορία του διηγήματος εκτυλίσσεται παραμονές Θεοφανίων σε κάποιο ελληνικό νησί του 19ου αιώνα. Για τον Παπαδιαμάντη το νησί του η Σκιάθος θα αποτελέσει το φυσικό πλαίσιο και οι συγχωριανοί του τις τυπικές υπάρξεις μέσα από τις οποίες ο Παπαδιαμάντης θα εκφράσει την προσήλωσή του στον κόσμο της λαϊκής ορθόδοξης παράδοσης (Vitti, M., 1989: 298). Οι κεντρικοί ήρωες είναι μέλη μιας τυπικής νησιωτικής οικογένειας: ο πατέρας, ο Κωνσταντής ο Πλαντάρης, βαρκάρης στο επάγγελμα, η Πλανταρού, η μητέρα του Κωνσταντή και η σύζυγος του Κωνσταντή, η Μαχώ που είναι ετοιμόγεννη στο πρώτο παιδί, «νεόγαμος, πρωτάρα».