ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β΄ Γυμνασίου Σημειώσεις - Ασκήσεις





της
Ελένης Γάτσου





ΓΛΩΣΣΑ-Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ by ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ



ΑΠΕΛΠΙΣΤΗΚΕΣ; ΔΟΞΑ ΣΟΙ Ο ΘΕΟΣ!





του
Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλου




Εἶναι πολλοὶ οἱ δρόμοι, καλοί μου φίλοι, ποὺ ὁδηγοῦν στὴ λύτρωση
καὶ τὴ σωτηρία. Ἕνας ἀπʼ αὐτοὺς εἶναι καὶ ὁ δρόμος τῆς… ἀπελπισίας! Ὁ Θεὸς σεβόμενος τὴν ἐλευθερία ποὺ μᾶς ἔδωσε, ἐπιτρέπει κάποτε νὰ βαδίσουμε ἀκόμη κι αὐτὸ τὸν δρόμο, προκειμένου νὰ Τὸν γνωρίσουμε! Νὰ τί θέλουμε νὰ ποῦμε…
* * *
Κάποιος νέος πῆγε σʼ ἕνα πνευματικὸ, γιὰ νὰ ἐξομολογηθεῖ. Τὸν πνευματικὸ αὐτὸ τὸν σεβόταν πάρα πολὺ καὶ τὸν ἤξερε ἀπὸ παιδί.
Ὡς τὰ μαθητικά του χρόνια τὸν ἐπισκεπτόταν συχνά, ἄκουγε τί συμβουλές του, ἀκολουθοῦσε τὸ πνευματικὸ πρόγραμμα, ποὺ τοῦ
εἶχε ὁρίσει.
Ὅταν ὅμως ἔγινε φοιτητής, γοητευμένος ἀπʼ τὶς «χαρὲς» τοῦ κόσμου, παρασυρμένος ἀπʼ τὰ «ἔξυπνα» συνθήματα τοῦ στὺλ «ἔτσι κάνουν ὅλοι», «γιατί ἐγὼ νὰ ἀποτελῶ ἐξαίρεση;», «τί θὰ ποῦν γιὰ μένα τὰ παιδιά;», «τὸ νὰ κάνω αὐτὸ κι ἐκεῖνο ἢ νὰ πάω ἐδῶ κι ἐκεῖ, ἔ δὲν ἔγινε καὶ τίποτα», «ὁ νέος πρέπει νὰ χαίρεται τὰ νιάτα του καὶ νὰ γλεντάει» κ.λπ., θεώρησε ἐχθρό του πλέον τὸν πνευματικὸ καὶ τὸν ἐγκατέλειψε μὲ μιᾶς!
Ἐκεῖνος δὲν ἔπαυσε νὰ ἐπικοινωνεῖ μαζί του, ἀλλὰ καὶ μὲ τοὺς γονεῖς καὶ τὰ ἀδέλφια του καὶ νὰ προσεύχεται γιʼ αὐτὸν πολύ. Ὅμως τοῦτο τὸ παιδὶ χάραξε ἄλλο δρόμο. Αὐτὸν τῶν ἡδονῶν καὶ τῶν διασκεδάσεων! Τὰ ʻβάλε καὶ μὲ τοὺς γονεῖς του καὶ μὲ ὅποιον προσπαθοῦσε νὰ τὸν συμβουλεύσει τὸ σωστό!
Ἑπόμενο ἦταν νὰ ἐγκαταλείψει καὶ τὶς σπουδές του καὶ νὰ «καταταγεῖ» στοὺς λεγόμενους «αἰώνιους φοιτητές». Κοιμόταν τὴν ἡμέρα γιὰ νὰ … γλεντᾶ τὴ νύχτα!
Ἔνοιωσε τὴν σκληρὴ δοκιμασία τῆς λεγόμενης «ἐρωτικῆς ἀπογοήτευσης». Ἑπόμενο εἶναι! Ἔφθασε ὡς τὴν πόρτα τῶν ναρκωτικῶν, κατάντησε σωματικὰ καὶ ψυχικὰ ράκος!
Καὶ τότε ἔβαλε τέλος στὸν δρόμο τῆς… ἀπελπισίας! Ἀπὸ ἕνα συγκλονιστικὸ περιστατικὸ, ποὺ τοῦ συνέβη, σκέφτηκε τὸν πνευματικὸ, ποὺ εἶχε κάποτε. Τὸ πῆρε ἀπόφαση καὶ πῆγε νὰ τὸν συναντήσει. Κι ἐκεῖ μὲ πόνο ψυχῆς τοῦ εἶπε: «Γέροντα, ἀπελπίστηκα ἀπὸ ὅλα…»! Ἐκεῖνος τότε ἔκανε τὸν σταυρό του καὶ εἶπε: «Δόξα σοι ὁ Θεός»!
* * *
Τὸ γεγονὸς αὐτὸ θυμίζει βέβαια καὶ τὴν γνωστὴ παραβολὴ τοῦ ἀσώτου. Κι ἐκεῖνος ὁ νέος νόμιζε πὼς «δὲν περνοῦσε καλὰ» ἐκεῖ στὸ πατρικὸ σπίτι καὶ τὴν ὅλη θαλπωρὴ τοῦ πατέρα του κι ἤθελε νὰ βρεῖ τὸ καλύτερο, ὅπως νόμιζε, ἐκεῖ στὶς «χαρὲς» τοῦ κόσμου. Καὶ ὁ πατέρας του, σεβόμενος ἀπολύτως τὴν ἐλευθερία του, τὸν ἄφησε νὰ βαδίσει αὐτὸ τὸν δρόμο τῆς… ἀπελπισίας! Ἕνα σωτήριο δρόμο ποὺ τελικὰ τὸν ἔφερε πάλι στὴν ἀγκαλιά του! Ὁ Ἅγιος Ἰσαὰκ ὁ Σύρος λέει τοῦτο: «Νὰ θυμᾶσαι πὼς σὲ κάθε ἡδονὴ ἀκολουθεῖ ἀηδία καὶ πίκρα»!
Ὁπότε μέσα ἀπʼ αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν ἀηδία καὶ τὴν πίκρα, ἀρχίζει ἡ σωτήρια ἀπελπισία! Μία ἀπελπισία ποὺ ἀμέσως μᾶς στρέφει στὴν πιὸ μεγάλη ἐλπίδα, τὸν Χριστό! Εἶναι πάρα πολλὲς οἱ περιπτώσεις τῶν Ἁγίων ποὺ ἔφθασαν στὸν Χριστό, βαδίζοντας αὐτὸ τὸν δρόμο. Καὶ τόσο καλὰ τὸν βάδισαν, τόσο πολὺ… ἀπελπίστηκαν ἀπʼ αὐτόν, ποὺ στὸ τέλος ἔγιναν Ἅγιοι καὶ βρίσκονται πλέον αἰώνια μαζί Του.
Ἐνδεικτικὰ θὰ ἀναφέρουμε δύο περιπτώσεις.
Ἡ μία εἶναι τοῦ Ἁγίου Αὐγουστίνου. Ἀπὸ μικρὸς διακρινόταν γιὰ τὴν εὐφυΐα του. Ὁ πατέρας του τὸν προόριζε γιὰ ρήτορα καὶ τὸν ἔστειλε νὰ σπουδάσει στὴν περίφημη Καρχηδόνα (371 μ.Χ.). Ἐκεῖ, μακριὰ ἀπʼ τοὺς γονεῖς του, ἰδιαίτερα δὲ ἀπʼ τὴν εὐσεβέστατη μητέρα του, ἐπηρεάστηκε πολὺ ἀπʼ τὸ διεφθαρμένο περιβάλλον τῆς πόλης, ἔζησε ἔκλυτο βίο καὶ σὲ ἡλικία μόλις 18 ἐτῶν ἀπέκτησε ἐξώγαμο παιδί! Ἔφθασε νὰ πέσει ἀκόμη καὶ στὴν αἵρεση (τῶν Μανιχαίων), στὴν ὁποία παρέμεινε μαχητικὸς ὀπαδὸς γιὰ ἑπτὰ χρόνια!
Ἀπʼ ὅλα ὅμως ἀπογοητεύτηκε καὶ ἀπελπίστηκε, ἀκόμη δὲ καὶ ἀπὸ τὴν αἵρεση ποὺ ἀκολούθησε, γιὰ τὴν ὁποία πίστευε ὅτι θὰ τοῦ ἔλυνε ὅλα του τὰ προβλήματα!
Σὲ ἡλικία πλέον 32 ἐτῶν, ἄκουσε κάτι σὰν παιδικὴ φωνὴ νὰ τοῦ λέει ἐπίμονα: «Πάρε καὶ διάβασε»! Τότε ἄνοιξε τὴν Ἁγία Γραφὴ ποὺ ἔτυχε νὰ εἶναι δίπλα του, ἂν καὶ δὲν τὴν εἶχε σὲ καμιὰ ὑπόληψη, γιατί τὴν θεωροῦσε κατώτερη τῶν φιλοσοφικῶν συγγραμμάτων, ποὺ ὡς τότε μελετοῦσε καὶ σπούδαζε. Ὅπως γράφει ὁ ἴδιος, ἔπεσε σὲ τούτη τὴ φράση τοῦ Ἀποστόλου Παύλου:
«Ἡ διαγωγή μας ἂς εἶναι κόσμια, τέτοια ποὺ ταιριάζει στὸ φῶς. Ἂς
πάψουν τὰ φαγοπότια καὶ τὰ μεθύσια, ἡ ἀσύδοτη καὶ ἀκόλαστη ζωή, οἱ φιλονικίες καὶ οἱ φθόνοι. Ντυθεῖτε τὸν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστὸ καὶ μὴ ἀφήνετε τὸν ἁμαρτωλὸ ἑαυτό σας νὰ σᾶς παρασύρει στὴν ἱκανοποίηση τῶν ἐπιθυμιῶν σας»
(Ρωμ.13,13).
Τότε πῆρε σαφῶς τὸ μήνυμα! Ὅπως ὁ ἴδιος ἀναφέρει, δὲν ἤθελε νὰ δεῖ κάτι ἄλλο, οὔτε κι ἦταν ἀναγκαῖο. Ἔνοιωσε εἰρήνη μεγάλη, φῶς νὰ ξεχύνεται στὴν καρδιά του, καὶ νὰ φεύγει ὅλο τὸ σκοτάδι ποὺ τὸν περιέκλειε. Ἀμέσως βαπτίστηκε μὲ τὸν 15χρονο γιό του, ἔγινε μοναχός, ἔπειτα ἱερέας καὶ ἀργότερα ἐπίσκοπος. Ἔζησε ἀσκητικά, ἀνέπτυξε πολὺ μεγάλο πνευματικὸ καὶ συγγραφικὸ ἔργο καὶ καταπολέμησε ἀποτελεσματικὰ τὶς αἱρέσεις. Τὰ κείμενά του εἶναι ὠκεανὸς σοφίας καὶ χάριτος, ποὺ τὸν ἀνέδειξαν σὲ Πατέρα τῆς Ἐκκλησίας.
Ἡ ἄλλη περίπτωση εἶναι μὲ τὸν Ἅγιο Ἰουστῖνο, τὸν φιλόσοφο καὶ μάρτυρα. Μεγαλωμένος σʼ ἕνα καθαρὰ εἰδωλολατρικὸ περιβάλλον, προσπάθησε μέσα ἀπʼ τὴν μόρφωση καὶ τὴ γνώση νὰ βρεῖ τὴν ἀλήθεια καὶ νὰ λύσει τὰ μεταφυσικά του προβλήματα. Πρὸς τὸν σκοπὸ αὐτό, ὅπως ὁ ἴδιος περιγράφει στὸ ἔργο του «Διάλογος πρὸς Τρύφωνα», περιπλανιέται στὶς διάφορες φιλοσοφικὲς σχολὲς τῆς ἐποχῆς του.
Ἀρχικὰ ἀκολουθεῖ ἕνα φημισμένο στωϊκὸ φιλόσοφο. Ἂν κι ἔμεινε μαζί του ἀρκετὸ καιρό, μάταια περιμένει νὰ ἀκούσει κάτι οὐσιαστικὸ γιὰ τὸν Θεό. Τοῦ ἔλεγε μάλιστα πὼς δὲν εἶναι ἀναγκαία αὐτὴ ἡ γνώση!
Τότε ἀπογοητευμένος τὸν ἐγκαταλείπει, γιὰ νὰ ἀκολουθήσει ἕνα ἄλλο περιπατητικὸ φιλόσοφο! Σʼ αὐτὸν ἡ ἀπογοήτευσή του ἔγινε ἀκόμη μεγαλύτερη, γιατί διαπίστωσε πὼς μέσα ἀπʼ τὴν χρηματικὴ ἀμοιβὴ, ποὺ τοῦ ζητοῦσε καὶ τὴν εἶχε ἀναγάγει μάλιστα καὶ σὲ φιλοσοφία, δὲν ἦταν ἀληθινὰ φιλόσοφος!
Τὸν ἐγκαταλείπει κι αὐτὸν, γιὰ νὰ ἀκολουθήσει ἕνα Πυθαγόρειο φιλόσοφο. Ἐκεῖνος τοῦ συνέστησε νὰ μάθει μουσική, ἀστρονομία καὶ γεωμετρία. Ὅμως στὴν πορεία διαπίστωσε πὼς αὐτὸ ἀπαιτοῦσε πάρα πολὺ χρόνο καὶ θὰ εἶχε ἀβέβαιο ἀποτέλεσμα.
Ὁπότε κατέφυγε στοὺς φημισμένους Πλατωνικούς! Τοὺς ἀκολουθεῖ μὲ πολὺ ἐνθουσιασμό. Ἀκούει ἀπʼ αὐτοὺς γιὰ τὸν νοητὸ κόσμο, γιὰ τὴν θεωρία τῶν ἰδεῶν κ.λπ. καὶ πιστεύει πὼς μέσα ἀπʼ ὅλα αὐτὰ θὰ καταλήξει στὴ θέα τοῦ Θεοῦ! Οἱ Πλατωνικοὶ ἀρχικὰ τὸν ἱκανοποίησαν, δὲν τοῦ κάλυψαν ὅμως τὰ κενὰ τῶν ἀναζητήσεών του. Ὁπότε ἄρχισε καὶ πάλι νὰ ἀναζητᾶ τὸ τελειότερο ποὺ διαπίστωσε πὼς τελικὰ δὲν ὑπῆρχε!
Τὸν Χριστιανισμὸ οἱ φιλόσοφοι τὸν ἀντιμετώπιζαν μὲ σαρκασμὸ καὶ εἰρωνεία, τὸν θεωροῦσαν θρησκεία τῶν ἀγραμμάτων καὶ τῶν βαρβάρων καὶ στοὺς πολλοὺς δὲν ἦταν συμπαθής, λόγω τῆς ἠθικῆς
του αὐστηρότητας!
Ὡστόσο τὸν Ἰουστῖνο τὸν προβλημάτιζε πολὺ ἡ ἀνώτερη ζωὴ τῶν Χριστιανῶν, ὅπως ἡ καθαρότητα τῆς ζωῆς τους καὶ τὸ θάρρος, μὲ τὸ ὁποῖο ἀντιμετώπιζαν τὸν θάνατο. Σκέπτεται πὼς κανένα φιλοσοφικὸ σύστημα δὲν μποροῦσε νὰ ἐξασφαλίσει οὔτε τὸ ἕνα οὔτε καὶ τὸ ἄλλο. Ἔτσι εἶδε τὸν χριστιανισμὸ ὡς τὴν ὑπέρτατη φιλοσοφία ποὺ μπορεῖ νὰ ἀλλάξει πραγματικὰ τὸν ἄνθρωπο.
Ἀπὸ τὶς σκέψεις αὐτὲς ὁδηγεῖται στὸ νὰ γίνει Χριστιανὸς κι ὕστερα νὰ ἱδρύσει χριστιανικὴ φιλοσοφικὴ σχολὴ στὴ Ρώμη. Εἶχε δὲ ἡ σχολὴ αὐτὴ τέτοια ἐπιτυχία, ποὺ ἄδειασαν ὅλες οἱ ἄλλες φιλοσοφικὲς σχολὲς ἐξ αἰτίας της! Τότε ἀπὸ φθόνο τὸν κατήγγειλαν ὡς Χριστιανὸ στὸν ἔπαρχο τῆς Ρώμης καὶ ὁδηγήθηκε στὸ μαρτύριο τὸ 165 μ.Χ. μαζὶ μὲ ἕξι ἀπʼ τοὺς μαθητές του.
Ἔτσι στὸν Χριστιανισμὸ ὁ Ἰουστῖνος, πλήρως ἀπογοητευμένος ἀπʼ ὅλα τὰ φιλοσοφικὰ ρεύματα τῆς ἐποχῆς του, βρῆκε τὴν ἀληθινὴ φιλοσοφία καὶ τὴν ἀφοβία στὸν θάνατο. Βρῆκε τὸν ἀληθινὸ Θεὸ, μὲ τὸν Ὁποῖο πλέον ζεῖ αἰώνια.
* * *
Εἶναι ἀλήθεια, παιδιά, πὼς ὁ Χριστὸς γοητεύει πολὺ τὸν κάθε ἄνθρωπο. Φαίνεται δὲ πὼς γοητεύει περισσότερο ἐκεῖνον ποὺ ἔχει ἤδη ἀπογοητευτεῖ καὶ πλήρως ἀπελπιστεῖ ἀπʼ ὅλα τὰ «πράγματα» τοῦ κόσμου. Γιʼ αὐτὸ καὶ ἐπιτρέπει νὰ ἔλθουν ὅλες τὶς ἀπογοητεύσεις στὴ ζωή μας. Ὡστόσο δὲν εἶναι ἀνάγκη νὰ γευτοῦμε ὅλες τοῦτες τὶς ἀπογοητεύσεις. Αὐτὲς ποὺ εἶναι κατάμεστες ἀπὸ ἀηδία καὶ πίκρα! Ἡ ἐπανάσταση καὶ ἡ ἐξυπνάδα δὲν βρίσκονται στὸ νὰ τρέξουμε πρὸς συνάντησή τους, ἀλλὰ στὸ νὰ μείνουμε πιστοὶ ἐκεῖ στὴν ἀπερίγραπτη θαλπωρὴ τοῦ Πατέρα, μακριά τους…





Η ΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΥ ΥΪΟΥ ΤΗΣ ΧΗΡΑΣ ΤΗΣ ΝΑΪΝ





Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἐπορεύετο ὁ Ἰησοῦς εἰς πόλιν καλουμένην Ναΐν· καὶ συνεπορεύοντο αὐτῷ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἱκανοὶ καὶ ὄχλος πολύς. Ὡς δὲ ἤγγισε τῇ πύλῃ τῆς πόλεως, καὶ ἰδοὺ ἐξεκομίζετο τεθνηκὼς υἱὸς μονογενὴς τῇ μητρὶ αὐτοῦ, καὶ αὕτη ἦν χήρα, καὶ ὄχλος τῆς πόλεως ἱκανὸς ἦν σὺν αὐτῇ. Καὶ ἰδὼν αὐτὴν ὁ Κύριος ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτῇ καὶ εἶπεν αὐτῇ· μὴ κλαῖε· καὶ προσελθὼν ἥψατο τῆς σοροῦ, οἱ δὲ βαστάζοντες ἔστησαν, καὶ εἶπε· νεανίσκε, σοὶ λέγω, ἐγέρθητι. Καὶ ἀνεκάθισεν ὁ νεκρὸς καὶ ἤρξατο λαλεῖν, καὶ ἔδωκεν αὐτὸν τῇ μητρὶ αὐτοῦ.Ἔλαβε δὲ φόβος πάντας καὶ ἐδόξαζον τὸν Θεόν, λέγοντες ὅτι προφήτης μέγας ἐγήγερται ἐν ἡμῖν, καὶ ὅτι ἐπεσκέψατο ὁ Θεὸς τὸν λαὸν αὐτοῦ.

Κατά Λουκάν (ζ΄ 11–16)


Θέαμα θλιβερὸ καὶ σπαραξικάρδιο ἀντίκρισε ὁ Κύριος καὶ ἡ συνοδεία Του στὴν εἴσοδο τῆς Ναΐν, μικρῆς πόλεως τῆς Γαλιλαίας. Πλῆθος κόσμου εἶχε σχηματίσει νεκρικὴ πομπὴ γιὰ τὴν κηδεία ἑνὸς παιδιοῦ, τοῦ μονάκριβου γιοῦ μιᾶς χήρας γυναίκας. Ἀπαρηγόρητη ἔκλαιγε ἡ πονεμένη μάνα, ἡ ὁποία, μετὰ τὸ θάνατο τοῦ συζύγου της, δέχτηκε δεύτερο, βαρύτερο καὶ πιὸ ὀδυνηρὸ πλῆγμα: ἔχασε τὸ μοναδικό της στήριγμα, τὸ παλληκάρι της, τὸν ἀγαπημένο της μοναχογιό. 


Τὴν εἶδε ὁ Κύριος τὴ γυναίκα καὶ «ἐσπλαγχνίσθη ἐπ’ αὐτῇ»· τὴ συμπόνεσε βαθιά. Πλησίασε, τὴν παρηγόρησε κι ἔκανε τὸ θαῦμα: ἀνέστησε τὸ γιό της καὶ τῆς τὸν χάρισε πάλι ζωντανὸ κοντά της.
Ἀνακουφίζεται ἡ ψυχή μας, ὅταν βρίσκουμε ἕναν ἄνθρωπο ποὺ μᾶς καταλαβαίνει καὶ νιώθει τὸν πόνο μας. Πολὺ περισσότερο ὅμως αἰσθανόμαστε εἰρηνικοὶ καὶ ἀναπαυμένοι, ὅταν ἔχουμε τὴ βεβαιότητα ὅτι ὁ Κύριος καὶ Θεὸς στὸν Ὁποῖο πιστεύουμε, δὲν στέκεται μακριὰ ἀπὸ τὰ προβλήματά μας, ἀλλὰ εἶναι δίπλα μας, μᾶς σπλαχνίζεται καὶ μᾶς ἐλεεῖ πλουσιοπάροχα. Αὐτὸ ἀκριβῶς ἀποκαλύπτει τὸ θαῦμα τοῦ σημερινοῦ Εὐαγγελίου: τὴ γεμάτη τρυφερότητα καὶ εὐσπλαχνία καρδιὰ τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ. 


Ἄλλωστε τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος καὶ ἀντιμετώπισε πειρασμοὺς καὶ θλίψεις, μᾶς δίνει τὴ βεβαιότητα ὅτι Ἐκεῖνος μᾶς καταλαβαίνει. Κι αὐτὸ ἀκριβῶς εἶναι ποὺ μᾶς ἐνισχύει στὸν πόνο μας καὶ μᾶς χαρίζει δύναμη καὶ ἐλπίδα.
Ἀλλὰ ὅπως συμπεριφέρθηκε ὁ Κύριος στὴν πονεμένη αὐτὴ ψυχή, καλούμαστε κι ἐμεῖς νὰ συμπεριφερόμαστε πρὸς ὅλους τοὺς ἀνθρώπους ποὺ βλέπουμε νὰ ἀντιμετωπίζουν κάποια θλίψη ἢ στενοχώρια. Ἂν θέλουμε ὄχι μόνο νὰ λεγόμαστε ἀλλὰ καὶ νὰ εἴμαστε χριστιανοί, ἄνθρωποι ποὺ φέρουμε ἀξίως τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, δὲν μποροῦμε νὰ μένουμε ἀδιάφοροι στὸν πόνο τῶν συνανθρώπων μας. 


Καί, στ’ ἀλήθεια, πόσος πόνος ὑπάρχει γύρω μας! Ἄνθρωποι ποὺ πιέζονται ἀπὸ ἀδιέξοδα προβλήματα, ὑποφέρουν ἀπὸ κάποια ὀδυνηρὴ ἀσθένεια, πενθοῦν γιὰ τὸ θάνατο ἀγαπημένου τους προσώπου.
«Κοιλάδα κλαυθμῶνος» ὁλόκληρος ὁ κόσμος μας (Ψαλμ. πγ ́ 7). Μποροῦμε νὰ μείνουμε ἀσυγκίνητοι;... Ἡ ψυχὴ τοῦ κάθε πονεμένου συνανθρώπου μας ζητάει στήριγμα, παρηγοριά, ἐλπίδα. Ἂς μὴ διστάσουμε λοιπὸν νὰ πλησιάσουμε καὶ νὰ σταθοῦμε δίπλα στὸν ἀδελφό μας ποὺ δοκιμάζεται. Νὰ ἐκδηλώσουμε τὴν ἀγάπη καὶ τὴ συμπαράστασή μας στὸν πόνο του καὶ μὲ λόγια καὶ μὲ ἔργα. Ἕνας λόγος παρακλήσεως στηρίζει, ἐνισχύει, παρηγορεῖ. Κοντὰ σ’ αὐτὸν ὅμως καὶ κάποια βοήθεια. Καὶ ὑλική, ἂν χρειάζεται. Ἀλλὰ καὶ
λίγη συντροφιὰ ἢ μιὰ μικρὴ ἐξυπηρέτηση ἀνακουφίζουν τὴν πονεμένη ψυχή, ἡ ὁποία αἰσθάνεται ὅτι ἔχει κάποιον συνοδοιπόρο στὸν πόνο της. Καὶ τὸ κυριότερο: Νὰ φροντίσουμε ὥστε ἡ παρουσία μας δίπλα στὸν ἀδελφὸ ποὺ ὑποφέρει νὰ εἶναι παρουσία Χριστοῦ· μιὰ διαρκής ὑπόμνηση ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι δίπλα Του καὶ δὲν πρόκειται νὰ τὸν ἐγκαταλείψει.

Εἶναι ἐντυπωσιακὸς ὁ τρόπος μὲ τὸν ὁποῖο ὁ Θεάνθρωπος ἀνέστησε τὸν υἱὸ τῆς χήρας τῆς Ναΐν. Μὲ τὸν παντοδύναμο θεϊκό Του λόγο μίλησε στὸ νεκρό, σὰν νὰ καλοῦσε κάποιον ποὺ κοιμόταν νὰ ξυπνήσει: «Νεανίσκε, σοὶ λέγω, ἐγέρθητι»· Νέε μου, σὲ σένα μιλῶ. Σήκω. Τότε ὁ νεκρὸς ἀνασηκώθηκε πάνω στὸ φέρετρο κι ἄρχισε νὰ μιλάει. Καὶ ὁ Κύριος Ἰησοῦς τὸν παρέδωσε στὴ μητέρα του. 


Αὐτὴ ἡ ἐντυπωσιακὴ σκηνὴ φανερώνει τὴν ἐξουσία τοῦ Κυρίου πάνω στὸ θάνατο. Ὁ Κύριος εἶναι ἡ πηγὴ τῆς Ζωῆς. Δὲν ἔχει ἀνάγκη νὰ προσευχηθεῖ γιὰ νὰ γίνει τὸ θαῦμα, ὅπως προσευχήθηκε ὁ προφήτης Ἠλίας ἢ ὁ προφήτης Ἐλισαῖος, οἱ ὁποῖοι ἀνέστησαν μὲν νεκρούς, ἀλλὰ ὕστερα ἀπὸ θερμὴ προσευχὴ στὸ Θεό. Ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστὸς εἶναι ὁ παντοδύναμος Σωτήρ, «ὁ πηγάζων ζωὴν ἐξοἰκείου φωτός», ὅπως ψάλλουμε στὴν Ἐκκλησία μας (Στιχηρὸ Ἑσπερινοῦ, ἦχος πλ. β ́). Ἐκεῖνος ἔχει τὴ δύναμη νὰ ἀνασταίνει ὄχι μόνο νεκρὰ σώματα ἀλλὰ καὶ ψυχὲς νεκρωμένες ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, καὶ νὰ μεταδίδει ζωὴ καὶ ἀφθαρσία σὲ κάθε ἄνθρωπο ποὺ ζεῖ ἑνωμένος μαζί Του.






Τ’ ἀνείπωτα




Στίχοι – Μουσική – Πρώτη εκτέλεση:

Δημήτρης Ζερβουδάκης





Τα περασμένα καίγονται, στη λησμονιά πετάνε
Γίνονται αγιάτρευτες πληγές τις νύχτες και πονάνε
Στη λησμονιά σε πάνε…


Στάσου λιγάκι, μη μιλάς, άσε το χτύπο της καρδιάς
να πει ό,τι είναι για να πει, στο φως να γεννηθεί…
Για ένα τίποτα, μη φοβηθείς, πώς φτάσαμε στ’ ανείπωτα…
Γλυκιά μου, μη χαθείς…


Και τα χαράματα σαν ’ρθει.. με μια λαχτάρα η προσμονή
Θα’ ναι μι’ αλλόκοτη χαρά, θα γίνει δίψα και φωτιά…
Θα’ ναι μι’ αλλόκοτη χαρά…


Στάσου λιγάκι, μη μιλάς, άσε το χτύπο της καρδιάς
να πει ό,τι είναι για να πει, στο φως να γεννηθεί…
Για ένα τίποτα, μη φοβηθείς, πώς φτάσαμε στ’ ανείπωτα…
Γλυκιά μου, μη χαθείς…


Στάσου λιγάκι, μη μιλάς, άσε το χτύπο της καρδιάς
να πει ό,τι είναι για να πει, στο φως να γεννηθεί…
Για ένα τίποτα, μη φοβηθείς, πώς φτάσαμε στ’ ανείπωτα…
Απόψε, μη χαθείς…





ΕΣΦΑΛΜΕΝΑΙ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΙΣ




ἐπιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν


 
Υπήρχε κάποτε ένας άνδρας όστις διέμενεν παραπλησίως οδού τινός και επούλα νοστιμότατα κουλούρια. Η εργασία έβαινεν τοσούτως καλώς, ώστε ο ανήρ ούτος δεν ήκουγεν ραδιόφωνον, ούτε διάβαζεν εφημερίδας, ούτε έδιδε μεγάλην σημασίαν εις την τηλεόρασιν. Κάποτε από τα πολλά κέρδη εδυνήθη να επενδύση εις την εργασίαν του και μέσω διαφημίσεως.



Βιωματικές Δράσεις της Α΄ τάξης Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου





Οδηγίες για τις Βιωματικές Δράσεις της Α΄ τάξης Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου για το σχ. έτος 2013-2014



Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 31/17-09-2013 του Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες για την εφαρμογή των Βιωματικών Δράσεων στην  Α΄ τάξη του Ημερήσιου και του Εσπερινού Γυμνασίου.
Διευκρινίζονται τα εξής:
·           Στην Α΄ τάξη υλοποιούνται θέματα του διδακτικού αντικειμένου «Σχολική και Κοινωνική Ζωή (ΣΚΖ)».
·           Στην Β΄ τάξη από το σχ. έτος 2014-2015 θα υλοποιούνται θέματα των διδακτικών αντικειμένων «Φύση και Άσκηση» και «Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης»
·           Στην Γ΄ τάξη από το σχ. έτος 2015-2016 θα υλοποιούνται θέματα των διδακτικών αντικειμένων «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός», «Τοπική Ιστορία» και «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη».



Ἡ ἑλληνική κρίσις εἰς τήν ἐκπαίδευσιν




Αποτυπώματα της ελληνικής κρίσης στην εκπαίδευση, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς

 


Χαράλαμπος Κωνσταντίνου
Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Η απάντηση στο ερώτημα ακόμη και στον μη ειδικό, “ποια  είναι τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά που κυριαρχούν στη σημερινή ελληνική καθημερινότητα;”, θα ήταν: οικονομική δυσπραγία, μνημόνιο, δημοσιονομικά μέτρα, στατιστικοί αριθμοί, ύφεση, είσπραξη φόρων,  έλεγχοι,  περικοπές,  συγχωνεύσεις, καταργήσεις, διαθεσιμότητα, μετακινήσεις, απολύσεις, ανεργία κ.ο.κ. Γνωρίσματα, δηλαδή, που είναι σαφώς τεχνοκρατικού και οικονομικού χαρακτήρα, αναμενόμενα σε μια χώρα που διολισθαίνει οικονομικά και προσπαθεί να ανακάμψει από την επαπειλούμενη κατάρρευση, η οποία, όμως,  αφήνει  τα ευδιάκριτα αποτυπώματά της και στη λειτουργία του κοινωνικού συστήματος.