Η βασιλεία της εικόνος




του
Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλου

επιμελεία του
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-φιλολόγου




ΕΙΔΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ! ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ... 3D!
(επ’ αφορμή της προωθήσεως της τρισδιαστάτου εικόνος)



Ἡ κατάσταση αὐτὴ μᾶς θυμίζει αὐτὸ ποὺ ἔγραφε τὴ δεκαετία τοῦ ʼ30 ὁ Ἄρθουρ Κέστλερ. Ὅ τι δηλαδὴ οἱ τεχνολογικὲς ἐπαναστάσεις προηγοῦνται τῶν κοινωνικῶν ἐξελίξεων, ἡ δὲ κοινωνία ἐξετάζει πῶς θὰ... προσαρμοστεῖ σʼ αὐτές! Γιὰ παράδειγμα πρῶτα ἀνακαλύφθηκε τὸ αὐτοκίνητο κι ὕστερα ἔγινε ἀντιληπτὸ ὅτι πρέπει νὰ γίνουν οἱ αὐτοκινητόδρομοι, οἱ ὁποῖοι καὶ θὰ πρέπει συνεχῶς νὰ ἐκσυγχρονίζονται...
Στὴν λογικὴ αὐτὴ κινεῖται ἡ «Ν. Ἐποχὴ» ποὺ ὅλο καὶ κάτι τέτοια θέτει, γιὰ νὰ μᾶς ὁδηγήσει στὶς δικές της λεωφόρους ἢ καλύτερα ἀτραπούς; Εἶναι ἀλήθεια πώς, ὁ,τιδήποτε συμβαίνει σήμερα, κινεῖται στὸ ἑξῆς δίπολο: Ἀπὸ τὴ μία εἶναι σχεδιασμένο κι ἐξυπηρετεῖ τοὺς καταχθόνιους σκοποὺς τῆς «Ν. Ἐποχῆς» καὶ τῶν σκοτεινῶν δυνάμεων καὶ ἀπʼ τὴν ἄλλη ἐξυπηρετεῖ ἄκρως τὰ συμφέροντα τῶν πολυεθνικῶν, δηλαδὴ χρησιμοποιεῖται ἀπολύτως ἡ παγκοσμιοποίηση γιὰ τὸ πέρασμα στὴν κοινωνία αὐτῶν, ποὺ ἔχουν ἀποφασιστεῖ!
Σαφῶς ὁ ἀγώνας δὲν γίνεται μόνο γιὰ τὰ χρήματα. Γίνεται καὶ γιὰ τὶς ψυχές μας, μʼ ἐκεῖνο τὸ ἐπιχειρούμενο μπόλιασμά μας μὲ τὶς ἀντιλήψεις της, μὲ τὸ νὰ τρεφόμαστε μʼ ἐκεῖνο τὸ διεφθαρμένο της γάλα, τὸ ἀποκρυφιστικό, τὸ παγανιστικό, τὸ εἰδωλολατρικό, τὸ δαιμονικό, μὲ τὸ νὰ μυούμαστε σʼ ὅλον αὐτὸ τὸν τόσο ἀπαίσιο κόσμο. Καὶ τώρα βρῆκαν καὶ τὴν τρισδιάστατη τεχνολογία, γιὰ νὰ τὰ ἐπιτύχουν ἀκόμη καλύτερα ὅλα αὐτά.

* * *

Λοιπόν, εἶναι ὄντως πολὺ σημαντικὸ νὰ δοῦμε, πέραν ἀπʼ αὐτὰ τὰ
φαντασμαγορικά τῆς 3D τεχνολογίας, ποὺ ἀποβλέπουν μʼ αὐτὴ τὴν
προσθήκη τῆς τρίτης διάστασης στὸ θέαμα καὶ τὶς εἰκόνες. Ἐξάλλου αὐτὴ εἶναι καὶ ἡ οὐσία. Τὸ πρῶτο ποὺ ἔχουμε νὰ ποῦμε εἶναι ὅτι καὶ οἱ ἐξελίξεις αὐτὲς ἀφοροῦν τὸ θέαμα, ἀναφέρονται στὴν
εἰκόνα.  Τὸ προηγούμενο μεγάλο κύμα τῶν ἀλλαγῶν, ἦταν ἐκεῖ στὶς ἀρχὲς τὶς δεκαετίας τοῦ ʼ90 μὲ τὴν λεγόμενη «ἀπελευθέρωση τῶν ΜΜΕ», ὅπου τότε τί εἴδαμε; Μεγάλες πολυεθνικὲς νὰ ἐξαγοράζουν μικρότερες ἑταιρεῖες καὶ κολοσσοὶ νὰ συγχωνεύονται μὲ κολοσσούς, μὲ ἀποτέλεσμα ἡ παγκόσμια ἀγορὰ νὰ ἐλέγχεται σήμερα ἀπὸ τὴν  Time Warner καὶ τὴν  Walt Disney. Ἔτσι προέκυψαν στὴ συνέχεια φαινόμενα ὅπως ὁ Χάρι Πότερ μὲ τὴν τεράστια ἀπήχηση στὸ κοινό. Αὐτὸν ποὺ τὸν ἀνέλαβε μὲ τοὺς ἐκδοτικούς της οἴκους, τὰ τηλεοπτικά της κανάλια, τὰ κινηματογραφικά της στούντιο κ.λπ. ἡ Time Warner!
Ἂς σημειωθεῖ ὅτι τὸ θέαμα εἶχε ἀνέκαθεν τὴν πρώτη θέση στὴν ψυχαγωγία καὶ τὰ λοιπὰ ἐνδιαφέροντα τοῦ ἀνθρώπου. Σήμερα ὅταν λέμε θέαμα, οὐσιαστικὰ μιλᾶμε γιὰ τὸ ἠλεκτρονικό.
Αὐτὴ ἡ κατάληξη δὲν εἶναι τυχαία. Ἀπʼ τὴ μία εἶναι γνωστὸ πὼς τὸ θέαμα γενικά, θέλγει καὶ συγκινεῖ κάθε ἀνθρώπινη ψυχή. Γιʼ αὐτὸ καὶ ἡ ἐπίδρασή του στὸν ἄνθρωπο εἶναι βαθύτατη. Διαμορφώνει πολὺ εὔκολα τόσο τὸν ἀτομικὸ ὅσο καὶ τὸν κοινωνικὸ χαρακτήρα, ἐπιδρώντας πάνω του καθοριστικά. Ἀπʼ τὴν ἄλλη, ἡ λεγόμενη «μαγεία» τῆς ἠλεκτρονικῆς εἰκόνας, εἶναι μοναδικὰ σαγηνευτικὴ καὶ καταλυτική. Ἔτσι, δὲν ἔκανε τίποτʼ ἄλλο τελικὰ ἡ «διεθνὴς τῶν πονηρῶν», ἀπʼ τὸ νὰ ταυτίσει τὸ θέαμα μὲ τὴν ἠλεκτρονικὴ εἰκόνα, ὑποκαθιστώντας ὁ,τιδήποτε ἄλλο, μεταβάλλοντάς το κατʼ οὐσίαν σὲ ἠλεκτρονικό!
Τὸ ἠλεκτρονικὸ θέαμα, μʼ ὅποιο μέσο κι ἂν ἐκφράζεται, ὁπωσδήποτε θέλγει καὶ συγκινεῖ, ἀφυπνίζει τὰ ἔνστικτα, διεγείρει τὰ αἰσθήματα, παρασύρει, δρᾶ ἀκόμη καὶ ὑποσυνείδητα, ὑποβάλλει καὶ περνᾶ στὸ νοῦ, τὴν προσωπικότητα καὶ τὴν ψυχὴ μας ὁ,τιδήποτε θελήσει! Μὲ τὸ πρόσχημα τῆς ψυχαγωγίας, κατάντησε νὰ κατευθύνει καὶ νὰ καθοδηγεῖ τὰ πλήθη, ἰδιαίτερα δὲ τὴ νέα γενιά!
Ἡ γοητεία τοῦ ἠλεκτρονικοῦ θεάματος ἐπιπλέον, δημιουργεῖ ἐξάρτηση καὶ παθητικὴ προσκόλληση, ἀδρανοποιεῖ τὸν ἐγκέφαλο, μειώνει τὴν κρίση καὶ τὴν κριτικὴ ἀντίληψη, συρρικνώνει τὴ φαντασία, τὴ σκέψη καὶ τὴ βούληση, ἀποπροσανατολίζει καὶ διαστρεβλώνει τὴν πραγματικότητα, σερβίρει ἕτοιμες ἰδέες καὶ διαμορφώνει τὴ σκέψη, μειώνει τὸν ἔλεγχο ἀντίδρασης, δημιουργεῖ ἄτομα μοναχικά, ἐγωκεντρικὰ καὶ ἄβουλα, κλέβει ἀπολύτως τὸν ἐλεύθερο χρόνο, ἀφαιρεῖ ἀκόμη καὶ αὐτὴ τὴν κίνηση (ἢ κινητικότητα) καὶ τὴ διάθεση γιὰ δράση καὶ ζωή, μαραίνει τὴ δημιουργικότητα, περιορίζει ἢ καὶ ἐξαφανίζει τὸ διάλογο καὶ τὴν ἐπικοινωνία μὲ τὸν συνάνθρωπο καὶ γενικά μᾶς βγάζει ἀπʼ τὸν κόσμο τῆς πραγματικότητας καὶ μᾶς εἰσάγει στὶς δικές του «πραγματικότητες»!
Ποιὲς «πραγματικότητες»; Μιλᾶμε γιὰ τὶς «πραγματικότητες» τῆς διαφθορᾶς, τῆς ἠθικῆς κατάπτωσης, τοῦ ἐρωτισμοῦ, τοῦ ἀποκρυφισμοῦ, τῶν θρίλερ, τοῦ τρόμου, τῆς βίας καὶ τῆς ἀπανθρωπιᾶς (ποὺ εἶναι καὶ τὰ... μεγάλα θέματα τοῦ ἐν λόγῳ θεάματος), δηλαδὴ τὶς «πραγματικότητες» τῆς «Νέας Ἐποχῆς» γενικά, ποὺ ἀσφαλῶς δὲν ἔχουν καμμιὰ ἀπολύτως σχέση μὲ τὸν Θεὸ καὶ τὸν Ὀρθόδοξο τρόπο ζωῆς.
Ἀξίζει νὰ σημειωθεῖ ὅτι τὰ 9/10 τῶν γνώσεων, εἰσάγονται στὸν ἐσωτερικό μας κόσμο μὲ τὰ μάτια. Γι ̓αὐτὸ καὶ μία παροιμία λέει: «Ἄλλο τὰ λεγόμενα κι ἄλλο τὰ βλεπόμενα». Τονίζει ὁ Ἅγιος Νικόδημος Ἁγιορείτης: «Φύλαξε πολὺ τὴν ὅρασή σου, διότι ἡ αἴσθηση αὐτὴ εἶναι πολὺ λεπτὴ καὶ γιʼ αὐτὸ δίνει περισσότερες γνώσεις. Κι ἐπειδὴ δίνει περισσότερες γνώσεις ὁ νοῦς τὴν ἐπιθυμεῖ περισσότερο. Κι ἐπειδὴ τὴν ἐπιθυμεῖ περισσότερο γι ̓ αὐτὸ καὶ ζωγραφίζει τὶς εἰκόνες της βαθύτερα, πιὸ ἔντονα στὴ φαντασία. Κι ἀφοῦ τυπώνονται ἐντονότερα, γι ̓ αὐτὸ καὶ μὲ περισσότερη δυσκολία ἐξαλείφονται. Γι ̓ αὐτὸ καὶ οἱ ἱεροὶ θεολόγοι καὶ ὅλοι οἱ νηπτικοὶ Πατέρες συμφωνοῦν ὅτι ἡ ὅραση βλέπει τὰ ὁρατὰ πράγματα μὲ τρόπο ὑποστατικὸ».
Νὰ γιατί ὁ Χριστὸς μᾶς τόνισε τοῦτο: «Τὸ λυχνάρι τοῦ σώματος εἶναι ὁ ὀφθαλμός. Ἐὰν δὲ ὁ ὀφθαλμός σου εἶναι ὑγιής, ὅλο τὸ σῶμα σου θὰ εἶναι φωτεινό. Ἐὰν δὲ ὁ ὀφθαλμός σου εἶναι πονηρός, ὅλο τὸ σῶμα σου θὰ εἶναι σκοτεινὸ»
(Ματθ. στ,22).
Δὲν εἶναι τυχαῖο τοῦτος ὁ λόγος τοῦ Λένιν: « Ἂν θέλετε νʼ ἀλλάξετε τὸν τρόπο σκέπτεσθαι τοῦ κόσμου, μπορεῖτε νὰ τὸ ἐπιτύχετε μὲ τὸν κινηματογράφο».  Ἆραγε τί θὰ ἔλεγε καὶ γιὰ τὸ ἐν γένει ἠλεκτρονικὸ θέαμα; Ἀλλὰ κι αὐτὸς ὁ Τ. Ἔντισον, ὁ ἐφευρέτης του, εἶχε πεῖ πρὸς τοὺς παραγωγοὺς καὶ τοὺς ἐπιχειρηματίες ταινιῶν τὸ 1924: « Πιστεύω, ὅπως καὶ πάντοτε πίστευα, ὅτι κατέχετε τὸ ἰσχυρότερο ὄργανο στὸν κόσμο γιὰ τὸ καλὸ καὶ γιὰ τὸ κακὸ». Συνεπῶς, ὅποιος ἐλέγχει τὴν ἠλεκτρονικὴ εἰκόνα, σαφῶς ἐλέγχει τὸν κόσμον ὅλο, ἰδιαίτερα δὲ τὴν παγκόσμια νεολαία, τὴν προσωπικότητα, τὸν νοῦ καὶ τὴν ψυχή της!
Δὲν εἶναι καθόλου τυχαῖο ποὺ τὰ παιδιὰ καὶ οἱ ἔφηβοι σήμερα, εἶναι
πλήρως ἐγκλωβισμένοι σʼ αὐτήν! Βρίσκονται ὅλο καὶ πιὸ πολὺ μπροστὰ σὲ μία ἠλεκτρονικὴ ὀθόνη (τῆς τηλεόρασης, τοῦ κομπιοῦτερ, τοῦ βίντεο, τοῦ internet, τοῦ game boy ,τοῦ κινηματογράφου, τοῦ play station, ἀκόμη δὲ καὶ τοῦ κινητοῦ τηλεφώνου) μέσῳ τῶν ὁποίων ἐνημερώνονται, παίζουν, ἀνταλλάσσουν πληροφορίες, σκέπτονται, διασκεδάζουν, «κινοῦνται» καὶ δροῦν, ἀφιερώνοντας σ̓  αὐτὰ ἀκόμη καὶ τὸ σύνολο τοῦ ἐλεύθερου χρόνου τους! Μία κατάσταση ἄκρως ἀπογοητευτική, ἀλλὰ καὶ ἀνησυχητική, μὲ πλῆθος ἐπιπτώσεων στὴν προσωπικότητα, τὸν χαρακτήρα, τὴν ψυχοσύνθεση, τὴν ἐπικοινωνία τους μὲ τοὺς ἄλλους, ἀκόμη δὲ καὶ σ αὐτὴ τὴν ὑγεία τους!
Σήμερα ἔχουν γίνει φοβερὰ πράγματα ἐπʼ αὐτοῦ, καὶ μάλιστα κατὰ πολὺ μελετημένο καὶ ὀργανωμένο τρόπο, ὅπως:  – Τὸ θέαμα εἶναι πλέον ἡ μεγαλύτερη ἐπιχείρηση στὸν κόσμο, μετὰ τὸν τουρισμό!  Ἐλέγχεται ἀπὸ ἐλάχιστες πολυεθνικὲς, ποὺ ὅλο καὶ λιγοστεύουν!  Εἶναι σαφῶς ὁμογενοποιημένο καὶ γιʼ αὐτὸ Ἀμερικανικό! Αὐτὸ ποὺ ἐνδιαφέρει τὰ ἠλεκτρονικὰ ΜΜΕ εἶναι οἱ θεαματικότητες καὶ τίποτʼ ἄλλο! Καμιὰ πολυεθνικὴ δὲν ἔχει κανενὸς εἴδους εὐαισθησία. Τὸ μόνο ποὺ τὶς ἐνδιαφέρει εἶναι ἡ κυριαρχία καὶ τὸ κέρδος καὶ τὰ πάντα ἔχουν ὀργανωθεῖ πρὸς αὐτὴ τὴν κατεύθυνση! Συνεπῶς δὲν ὑπάρχει καμμία περίπτωση ἀπὸ τὰ διεθνῆ ΜΜΕ καὶ ὅσα ἄλλα τοὺς μιμοῦνται, νὰ προκύψουν προγράμματα ἢ προϊόντα ἤθους, πνευματικότητας καὶ κύρους. Αὐτὴ εἶναι ἡ καθαρὴ ἀλήθεια στὸ θέμα. Κι ὁ θεατής, ἐθισμένος σὰν ναρκομανὴς ἢ ἀλκοολικὸς στὸ θέαμα...Θὰ τὸ παρακολουθεῖ ὅποιο καὶ νὰ εἶναι! Θὰ ἐπιλέγει τὸ ὑποτιθέμενο «καλύτερο» μέσα ἀπʼ τὸν σκουπιδότοπο, ποὺ τοῦ προσφέρεται! Ἢ καὶ Θὰ ἀναζητᾶ τὸ χειρότερο καὶ γιὰ νὰ αἰσθανθεῖ κάτι διαφορετικὸ κάθε φορά, μίας καὶ συνήθισε αὐτὸ ποὺ βλέπει!
Ναί, δὲν εἶναι καθόλου τυχαία ἡ διαρκὴς ὑποβάθμιση τῆς ποιότητας καὶ τῆς ἀξίας τοῦ θεάματος, ὁ περιορισμὸς τῶν θεμάτων του (ἄλλο μεγάλο κεφάλαιο κι αὐτό!), ἡ ἄνευ προηγουμένου πληκτικὴ καὶ χωρὶς ἀνώτερες ἐμπνεύσεις ὁμοιομορφία! Κι ὅλα αὐτά, παρὰ τὸ πλῆθος τῶν μέσων, ποὺ τὸ μεταδίδουν. Ναί, εἶναι φοβερὴ αὐτὴ «ἡ μονοφωνία τῆς πολυφωνίας», αὐτὸ τὸ οἰκτρὸ ἀποτέλεσμα τῆς παγκοσμιοποίησης καὶ τῆς «Ν. Ἐποχῆς». Ὁ γνωστὸς Ἀμερικανὸς καθηγητὴς Νόαμ Τσόμσκι τὴν ἔχει ἀποκαλέσει «ὁλοκληρωτικὴ κουλτούρα»!  Ἀκριβῶς σὲ ὅλη αὐτὴ τὴν τόσο συγκεκριμένη κατάσταση, ἔρχεται νὰ προστεθεῖ καὶ ἡ τρισδιάστατη τεχνολογία. Γιὰ νὰ κάνει τί; Μὰ γιὰ νὰ ἀνεβάσει τὶς θεαματικότητες καὶ νὰ μᾶς ἐγκλωβίσει ἀκόμη πιὸ πολὺ στὴν ἠλεκτρονικὴ εἰκόνα καὶ περισσότερο στα πολὺ συγκεκριμένα θέματά της. Τὰ θέματα ἐκεῖνα τὰ ὁποῖα θὰ ζοῦμε ὅσο γίνεται μὲ τὸν
πλέον ἔντονο καὶ παραστατικὸ τρόπο.
Διάβασα σὲ μία ἱστοσελίδα: «Δυστυχῶς καταναλίσκεται τόση ἐνέργεια γιὰ ἕνα ἄχρηστο προϊὸν σὰν τὴν τηλεόραση. Ὅσο πιὸ μπροστὰ πηγαίνουν ἀπὸ τεχνολογικῆς πλευρᾶς οἱ ὀθόνες, τόσο πιὸ σκοταδιστικὸ γίνεται τὸ περιεχόμενο»! Σοφότατο! Γιατί μέσα ἀπʼ ὅλο αὐτὸ τὸ θαῦμα τῆς τεχνικῆς, περνοῦν καλύτερα ὅλα τὰ ἄχρηστα καὶ τόσο μολυσμένα σκουπίδια τους! Λένε οἱ θιασῶτες τῆς ἐν λόγῳ τεχνολογίας: «Σʼ αὐτὸ ποντάρει ἡ 3D τεχνολογία: Νὰ ζεῖς τὴν ἐμπειρία σὰν νὰ εἶσαι ἐσὺ ὁ πρωταγωνιστής»! Ἀλλὰ ποιὰ ἐμπειρία ἆραγε; Τῆς βίας, τοῦ τρόμου, τοῦ ἀποκρυφισμοῦ, τοῦ θρίλερ, τοῦ ἐρωτισμοῦ κ.λπ., πού μᾶς προβάλλουν τόσο πολὺ μὲ τὶς ταινίες τους; Ἀκριβῶς ἐδῶ βρίσκεται καὶ τὸ πρόβλημα μὲ τὶς ἐπιπτώσεις τῆς τεχνολογίας αὐτῆς στὴ ζωή μας. Μὴ ξεχνοῦμε πὼς οἱ πρῶτες 3D ταινίες ἦταν ταινίες τρόμου, καὶ τώρα τὸ νέο 3D κύμα ξεκίνησε μὲ τὸ ἀποκρυφιστικὸ «Avatar»!
«Τὸ μέλλον τοῦ gaming – λέει – εἶναι στὶς τρεῖς διαστάσεις». Σὲ καμιὰ περίπτωση ὅμως δὲν εἶναι καὶ τῶν gamers, οἱ ὁποῖοι μὲ αὐτὸ πῶς εἶναι δυνατὸ νὰ ἔχουν μέλλον; Οἱ εἰδικοὶ λένε πὼς «τὸ τρισδιάστατο θέλει ἀπόλυτο σκοτάδι». Μήπως τὸ σκοτάδι στὴ ζωή μας; Ἤδη, ὅπως διαβάζουμε στὸν τύπο, σπεύδουν νὰ γυρίσουν σὲ
3D ταινίες τρόμου καὶ θρίλερ, ἀποκρυφισμοῦ καὶ μαγείας, μυθολογικῶν θεοτήτων (ὅπως τοῦ Σκανδιναβοῦ Θόρ), ὡς καὶ πορνὸ ἀκόμη! Καὶ τί νὰ τὴν κάνει κανεὶς τὴν...πρόοδο αὐτὴ τῆς τεχνολογίας, ἡ ὁποία πράγματι ἔρχεται, γιὰ νὰ χρησιμοποιηθεῖ τελικὰ, γιὰ νὰ φέρει τὸ σκοτάδι καὶ τὸ βοῦρκο στὴ ζωή μας καὶ νὰ μᾶς βυθίσει στὸν ὄλεθρο καὶ τὴ διαφθορὰ καὶ μάλιστα μὲ τὶς πλέον ἐντυπωσιακὲς διαδικασίες; Διάβασα κάπου γιὰ κάποιον σκηνοθέτη νὰ ὁραματίζεται τί; Νὰ φτιάξει μὲ τὴν 3D τεχνολογία «γνήσιες ταινίες ἀτμοσφαιρικοῦ τρόμου»! Καὶ κάτι ἀκόμη. Σύμφωνα μὲ τοὺς εἰδικοὺς ἡ 3D τεχνολογία «σὲ κάνει νὰ βυθίζεσαι στὴν ὀθόνη» καὶ «ἀπορροφᾶ τὸν θεατὴ μὲ ἕνα πρωτοφανῆ τρόπο». Καὶ τί φοβερὸ νὰ βυθίζεται καὶ νὰ ἀπορροφᾶται κανεὶς σὲ ὅλο αὐτὸ τὸ βοῦρκο!
Συμπέρασμα. Λέγεται πὼς ἡ πτώση τῶν εἰσιτηρίων στοὺς κινηματογράφους παγκοσμίως εἶναι τῆς τάξης τοῦ 40%! Οἱ πολυεθνικὲς εἶδαν τὸ μέλλον γιὰ ἀνάκαμψη μὲ τὴ 3D (καὶ αὔριο μὲ τὴν ἐπερχόμενη 4D !) τεχνολογία. Τὸ ἴδιο καὶ ἡ «διεθνὴς τῶν πονηρῶν» (ἡ ἀποκαλούμενη «Νέα Ἐποχὴ») μὲ τὴν περαιτέρω καὶ πιὸ...θεαματικὴ προώθηση τῆς διαφθορᾶς μέσα ἀπʼ τὸ νέο τεχνολογικὸ αὐτὸ ἐπίτευγμα. Ἆραγε ἐμεῖςτί προοπτικὲς ἔχουμε μέσα ἀπʼ αὐτὸ τό... μέλλον;




Τα SOS των Αρχαίων Ελληνικών (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2013) (ΜΕΡΟΣ Α’)





Επιμέλεια:
της Βάσως Μάνιου 


 

(SOS 1)
ΠΛΑΤΩΝ - ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ
Ενότητα 6η (324a-c) –
Η παιδευτική σημασία της τιμωρίας ως απόδειξη του διδακτού της αρετής



Περί της καταγωγής των σημερινών Ελλήνων





Του Νάσου Θεοδωρίδη *

Δεν είναι τυχαίο ότι το πολύκροτο έργο του διάσημου Γερμανού ιστορικού Ιάκωβου Φίλιππου Φαλμεράυερ (Jakob Philip Fallmerayer, 1790-1861) "Περί της καταγωγής των σημερινών Ελλήνων" που τυπώθηκε στην Γερμανία το 1835 και προ ετών κυκλοφόρησε δειλά στην Ελλάδα, δεν είχε εμφανιστεί επί 150 χρόνια στις προθήκες των ελληνικών βιβλιοπωλείων. Aιτία η ενοχλητική για το κατεστημένο αλλά πλήρως τεκμηριωμένη επιστημονικά άποψη του Φαλμεράυερ πως οι σημερινοί κάτοικοι της Ελλάδος δεν έχουν καμία σχέση με τους αρχαίους. Ωστόσο το σημαντικό αυτό έργο, που οι Έλληνες εθνικιστές το αποκήρυξαν με βαρύτατες ύβρεις, έγινε ιδιαίτερα γνωστό στο εξωτερικό όταν παρουσιάσθηκε στη Βαυαρική Ακαδημία Επιστημών.
Ο Φαλμεράυερ κατέδειξε πως το πάλαι ποτέ ένδοξο αρχαίο ελληνικό έθνος εκμηδενίσθηκε οριστικά το 589 μ.Χ. στα χρόνια του Ρωμαίου αυτοκράτορα Μαυρικίου (582-602). Το τελειωτικό χτύπημα που εξολόθρευσε τον ελληνικό πληθυσμό ήλθε το 746 μ.Χ. με τη σαρωτική επιδημία της πανούκλας που θέρισε τους ελάχιστους εναπομείναντες Έλληνες. Το τελευταίο επιβεβαιώνεται από τον Βυζαντινό αυτοκράτορα Κων/νο Πορφυρογένητο (905-969 μ.Χ.) που εξιστορεί στα "Θεματικά". Εξάλλου όλα τα τοπωνύμια της Πελοποννήσου ήσαν σλαβικά μέχρι και τον 19ο αιώνα. Το 1840, λίγα χρόνια μετά την ίδρυση του νεοελληνικού κρατιδίου, μεταλλάχθηκαν σε ελληνικά.
Τον 6ο αι. μ.Χ. πολυάριθμα σλαβικά φύλα κατέκλυσαν ειρηνικά το Βυζάντιο. Οι σλαβικοί εποικισμοί έφθασαν μέχρι τη νότια Πελοπόννησο. Σμολιάνοι, Ριγχίνοι, Σαγουδάτες, Βελεζίτες, Εζερίτες και Μιλιγγοί ήσαν μερικά από τα σλαβικά φύλα που εγκαταστάθηκαν μόνιμα στη Βυζαντινή τότε Ελλάδα. «Ούτε μία απλή σταγόνα αίματος, γνησίου ελληνικού αίματος, δεν τρέχει στις φλέβες των χριστιανών κατοίκων της σημερινής Ελλάδας. Μια τρομερή καταιγίδα διασκόρπισε ώς την πιο απόμακρη γωνιά της Πελοποννήσου μια νέα φυλή συγγενή προς τη μεγάλη φυλή των Σλάβων. Οι Σκύθες - Σλάβοι, οι Ιλλυριοί - Αρβανίτες, οι συγγενικοί με τους Σέρβους και τους Βουλγάρους λαοί είναι ουσιαστικά εκείνοι που τώρα ονομάζουμε Έλληνες».
Το 540 μ.Χ. μία μαζική κάθοδος των Σλάβων τούς έφερε μέχρι τον Ισθμό της Κορίνθου. Το 558 μ.Χ. σε συμμαχία με τον ηγεμόνα των Κοτρογούρων Zaberga απείλησαν την ίδια την Κωνσταντινούπολη όπου αποκρούσθηκαν από τον στρατηγό Βελισάριο.
Το 578 υποτάσσονται στους Αβάρους και αρχίζουν μεθοδευμένες εισβολές στα ρωμαϊκά εδάφη κατακτώντας πολλές πόλεις της Θράκης και Ιλλυρίας. Ακολούθησαν νέα κύματα, ειρηνικών αυτή τη φορά σλαβικών εποικίσεων σε Ελλάδα και Πελοπόννησο που συνεχίσθηκαν μέχρι και το έτος 746 μ.Χ. οπότε διεκόπησαν οριστικά λόγω του φοβερού λοιμού εκείνης της χρονιάς.
Μάλιστα, το «χρονικό της Μονεμβασίας» είναι πολύτιμη ιστορική πηγή καθώς βασίζεται στην ιστορία του Ευάγριου Σχολαστικού, του Μένανδρου και στα Θαύματα του Αγίου Δημητρίου (6ος αι. μ.Χ.). Εξιστορεί με παραστατικό τρόπο την μαζική Αβαροσλαβική εποίκηση του Ελληνικού χώρου, κυρίως της Πελοποννήσου, κατά τον 6ο μ.Χ. αι. καθώς και τα μετέπειτα γεγονότα κυριαρχίας του σλαβικού έθνους στα βυζαντινά εδάφη της Πελοποννήσου επί 218 χρόνια. Το σπάνιο Χρονικό ανακαλύφθηκε σε μορφή χειρογράφου στη γεωργιανή Μονή Ιβήρων του Αγίου Όρους και πρωτοδημοσιεύθηκε το 1909 από τον καθηγητή Βυζαντινολογίας Σπυρίδωνα Λάμπρου (1851-1919) με τίτλο “Ιβηριτικό απόγραφο του Χρονικού της Μονεμβασίας”. Προηγήθηκε η ανακάλυψη δύο ακόμα αντιγράφων (απόγραφα) του χρονικού που βρέθηκαν το πρώτο στη Μονή Κουτλουμουσίου του Αγίου Όρους από τον ίδιο καθηγητή και δημοσιεύθηκε με τίτλο “Τον καιρό όπου οίκισεν η Μονεμβασία και πώς", το δεύτερο στη Βασιλική Βιβλιοθήκη του Τορίνου από τον Giouseppe Pasini που το δημοσίευσε το 1749 με τίτλο “Περί κτίσεως Μονεμβασία”.

* Ο Νάσος Θεοδωρίδης είναι μέλος της Π.Κ. του ΣΥΝ Αμπελοκήπων.



Περί της καταγωγής των σημερινών Ελλήνων 





Βασικόν Λεξιλόγιον της Αρχαίας Ελληνικής (ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ)




συχνώς χρησιμοποιουμένων
Λέξεων και Όρων
χρησίμων δια την ανάλυσιν του
αδιδάκτου κειμένου
των πανελληνίων εξετάσεων


ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΑ 



Ο Ευθύς και Πλάγιος Λόγος της αρχαίας ελληνικής





Ι.    Περιπτώσεις πλάγιου λόγου
ΙΙ.  Μετατροπή πλάγιου λόγου σε ευθύ
·        Μετατροπή του πλάγιου λόγου σε ευθύ
·        Το πρόσωπο του υποκειμένου 
ΙΙΙ. Μετατροπή ευθέος λόγου σε πλάγιο
·        Α. Οι κύριες προτάσεις στον πλάγιο λόγο
·        Β. Οι δευτερεύουσες προτάσεις στον πλάγιο λόγο
IV.  ΑΣΚΗΣΕΙΣ



Οι Ρωμαιοκαθολικοί του Αιγαίου κατά τη διάρκεια της Επανάστασης




του
Ποθητού Βαρβαρήγου*



επιμελεία του
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-φιλολόγου


 

Η παρουσία του ρωμαιοκαθολικού δόγματος στον Αιγαιοπελαγίτικο χώρο σχετίζεται με τις διάσπαρτες καθολικές κοινότητες των νησιών, υπολείμματα της τέταρτης σταυροφορίας και των λατινικών κρατιδίων που ιδρύθηκαν στα εδάφη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Για τη διείσδυση της Καθολικής Εκκλησίας στα νησιά του Αιγαίου και για τις σχέσεις Ορθοδόξων και Καθολικών στη διάρκεια της τουρκοκρατίας έχουν γραφεί διάφορες μελέτες, από Έλληνες και ξένους.Στο παρόν υποκεφάλαιο όμως είναι απαραίτητη μια σύντομη αναφορά στα κυριότερα χαρακτηριστικά της συνύπαρξης των δυο ετερόδοξων κοινοτήτων και στο ιδιαίτερο καθεστώς προστασίας που απολάμβαναν οι καθολικοί του Αιγαίου, προκειμένου να ερμηνεύσουμε τις σχέσεις των ρωμαιοκαθολικών εκκλησιαστικών και κοινοτικών αρχών έναντι των ορθοδόξων συμπατριωτών τους στην περίοδο του Αγώνα.
Οι δογματικές συγκρούσεις ανάμεσα σε Καθολικούς και Ορθοδόξους στο Αιγαίο ήταν σπάνιες. Η μοναδική δογματική διαφορά, η οποία ήταν βαθιά ριζωμένη στη συλλογική συνείδηση και γινόταν κατανοητή από όλους, ήταν ότι στη μια θρησκευτική ομάδα επικεφαλής ήταν ο πατριάρχης ενώ στην άλλη ο πάπας. Οι υπόλοιπες μακραίωνες και σοβαρές δογματικές διαφορές, μεταξύ των δύο αντίπαλων εκκλησιών, δεν ήταν γνωστές όχι μόνο στον απλό λαό αλλά και σε ένα μεγάλο αριθμό μορφωμένων κληρικών. Τις περισσότερες συγκρούσεις γεννούσε η χαμηλή οικονομική και κοινωνική θέση των Ορθοδόξων. Οι κυρίαρχοι Βενετοί αρκετές φορές απάλλασσαν τους ομοδόξους τους από την υποχρέωση των φόρων, δυσαρεστώντας τους ορθοδόξους, οι οποίοι, καθώς δεν μπορούσαν να εναντιωθούν στους Βενετούς, συγκρούονταν με τους καθολικούς συμπατριώτες τους.
Τέλος, συχνές προστριβές προκαλούσαν και οι ισχυροί ανταγωνισμοί των εκκλησιαστικών και κοινοτικών αρχών και των δυο δογμάτων για την αύξηση της δύναμης και των προνομίων τους στους χώρους όπου συμβίωναν. Ενδεικτικά, αρκεί να αναφερθεί η βίαιη σύγκρουση που ξέσπασε στην Τήνο το 1806, ανάμεσα στις δυο κοινότητες με αφορμή την εκλογική διαμάχη δυο πολιτικών αντιπάλων για το αξίωμα του επάρχου της Τήνου.
Ας σημειωθεί, επίσης, ότι χάρη στις γνωστές διομολογήσεις που είχε συνάψει η Πύλη με τη Γαλλία, η τελευταία πέτυχε την προστασία του Ρωμαιοκαθολικισμού εντός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Η Γαλλία, ωστόσο, δεν περιορίστηκε στην προστασία των μισσιοναρίων (κυρίως Ιησουϊτών και Καπουκίνων) και του εντόπιου ρωμαιοκαθολικού κλήρου, αλλά ουσιαστικά απέβλεπε στην ενίσχυση της διοικητικής αυτονομίας των καθολικών κοινοτήτων έναντι της οθωμανικής διοίκησης και στη μεγαλύτερη εξάρτησή τους από τη γαλλική πολιτική.
Ιδιαίτερα αυξημένο υπήρξε το ενδιαφέρον της γαλλικής διπλωματίας για τις ρωμαιοκαθολικές κοινότητες του Αιγαίου και τούτο διότι, η συγκεκριμένη περιοχή βρισκόταν στο στρατηγικά ευαίσθητο σημείο της Ανατολικής Μεσογείου. Συνεπώς, οι επεμβάσεις των γάλλων πρεσβευτών στην Πύλη, προς υπεράσπιση των Ρωμαιοκαθολικών του Αιγαίου, ήταν αρκετά συχνές. Ωστόσο η ισχυρή γαλλική παρουσία στο νησιωτικό χώρο του Αιγαίου θα ήταν αδύνατο να δημιουργηθεί χωρίς την αποδοχή των ρωμαιοκαθολικών κατοίκων και των εκκλησιαστικών αρχών τους, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση κατέφευγαν στη βοήθεια των γαλλικών διπλωματικών υπηρεσιών και στις ναυτικές δυνάμεις της Γαλλίας που βρίσκονταν στο Αιγαίο.
Όσον αφορά το ζήτημα της στάσεως των Ρωμαιοκαθολικών απέναντι στην Επανάσταση, όλες οι σχετικές πηγές καταλήγουν στο κοινό συμπέρασμα ότι η ετερόδοξη κοινότητα του Αιγαίου όχι μόνο δε συμμετείχε στις στρατιωτικές και πολιτικές δραστηριότητες των ομοεθνών τους ορθόδοξων Ελλήνων, αλλά και έδρασε εχθρικά κατά της Επανάστασης. Χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με το θέμα παρέχονται στα έργα τόσο των Ελλήνων απομνημονευματογράφων και πρώτων ιστορικών του Αγώνα, όσο και των νεότερων Ελλήνων και ξένων ιστορικών ερευνητών.
Όμως η παρουσίαση του συγκεκριμένου ζητήματος, μέσα από τα γεγονότα που προβάλλουν οι σχετικές ιστορικές πηγές απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, διότι σε αυτές αποτυπώνεται ο δογματικός φανατισμός, κατάλοιπο της ταραγμένης ιστορικής πορείας των σχέσεων Ορθοδοξίας και Ρωμαιοκαθολικισμού.
Οι Καθολικοί των Κυκλάδων, εξεδήλωσαν ήδη από τα αρχικά στάδια του πολέμου την απροθυμία τους απέναντι στις επαναστατικές κινήσεις των ορθόδοξων Ελλήνων. Πρέπει να τονιστεί ότι οι πρώτες αποφάσεις των εκκλησιαστικών και κοινοτικών αρχών των Ρωμαιοκαθολικών για μη συμμετοχή στον Αγώνα, πάρθηκαν ευθύς αμέσως μετά την επίδοση της επίσημης προκήρυξης των Υδραίων προς αυτούς. Στη συγκεκριμένη αυτή προκήρυξη, διαφαινόταν το πνεύμα ανεξιθρησκίας και εθνικής σύμπνοιας, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των ρωμαιοκαθολικών κατοίκων των νησιών του Αιγαίου και τη συμμετοχή τους στην Επανάσταση.
Οι «Χριστιανοί της Δυτικής Εκκλησίας» χαρακτηρίζονταν «αδελφοί χριστιανοί και ομογενείς» και συνδέονταν με τους Ορθοδόξους «με τα αυτά συμφέροντα, από τα οποία κρέμανται και τα μερικά, συνδεδεμένους εις αγάπην από το αυτό γένος, από την αυτήν πατρίδαν [...] και με τον αυτόν πανάγιον Σταυρόν, επάνω εις τον οποίον ήπλωσε τας αχράντους χειράς του ο θεάνθρωπος ημών Κύριος». Τέλος, τους ζητούσαν να συνταχθούν όλοι μαζί στον αγώνα «υπό την αυτήν σημαίαν με το αυτό πνεύμα», αφού είναι «κοινή η ελευθερία, κοινά καιτα εκ της ελευθερίας αγαθά».
Τα κύρια στοιχεία της στάσης των Ρωμαιοκαθολικών του Αιγαίου, ήταν αφενός οι αποφάσεις των κοινοτικών και εκκλησιαστικών αρχών περί ουδετερότητας, οι οποίες επιβλήθηκαν στην πλειονότητα των κατοίκων, αφετέρου μια σειρά από ενέργειες, είτε μυστικές είτε φανερές, που φανέρωναν την εκδήλωση της πίστης τους στο Σουλτάνο και που στρέφονταν κατά της Επανάστασης. Η επίδειξη παθητικής στάσης εκ μέρους των ρωμαιοκαθολικών εκκλησιαστικών και κοινοτικών αρχών, συνδέθηκε αρχικά με τις προβλέψεις και τους υπολογισμούς τους για την τελική αποτυχία της Επανάστασης και με την απόφασή τους να πληρώσουν κανονικά τους φόρους στην Πύλη. Είναι χαρακτηριστική η μαρτυρία του Raybaud, σχετικά με τις απόψεις των Ελλήνων Καθολικών, οι οποίοι έλεγαν στους ορθόδοξους συμπατριώτες τους τα εξής: «Εμείς δεν σας κατηγορούμε που ξεσηκωθήκατε. Γιατί όμως θέλετε να μας αναγκάσετε να εμπλακούμε σε μια υπόθεση, που θα μας οδηγήσει σίγουρα σε καταστροφή; Όσο θα διαρκέσει ο αγώνας σας εναντίον των Τούρκων, εμείς αποφασίσαμε να πληρώνουμε κανονικά το χαράτσι».
Ωστόσο, η αντεπαναστατική πολιτική των Ρωμαιοκαθολικών, όπως ισχυρίζονταν οι ίδιοι, επιβαλλόταν από το καθεστώς της γαλλικής προστασίας, το οποίο ίσχυε από την περίοδο της τουρκοκρατίας. Σε αυτό το πλαίσιο εντασσόταν και η άρνηση της πληρωμής των φόρων που επέβαλλε η επαναστατική κυβέρνηση σε αυτούς, καθώς τη θεωρούσαν ξένη δύναμη. Έτσι οι επίσημες αρχές των Ρωμαιοκαθολικών, προκειμένου να αποτρέψουν τις έντονες αντιδράσεις που θα προξενούσε η αγνόηση των διαδοχικών προσκλήσεων των επαναστατών, αποζήτησαν την προστασία των γαλλικών προξενικών αρχών της Σμύρνης και του στόλου της Γαλλίας που στάθμευε στο Αιγαίο.
Η ανταπόκριση της γαλλικής κυβέρνησης ήταν άμεση. Ο γάλλος πρόξενος στη Σμύρνη Pierre David εξέδωσε αρκετά έγγραφα προστασίας, ικανοποιώντας τα αιτήματα των ρωμαιοκαθολικών κοινοτήτων. Σʼ ένα από αυτά, το οποίοαναφερόταν στην προστασία των Ρωμαιοκαθολικών της Νάξου, καλούνταν οι οθωμανικές δυνάμεις να «μεταχειρίζονται την Καθολικήν Κοινότητα, ως πιστούς υπηκόους προστατευομένους υπό του πλέον παλαιού φίλου της Υψηλής Πύλης» και «τα άλλα Έθνη τα εισπλέοντα εις την Ναξίαν, να σέβωνται την ουδετερότητα της Κοινοτήτος ταύτης και την υψηλήν προστασίαν του Βασιλέως της Γαλλίας». Στη συνέχεια, ενισχύοντας τον πολιτικό χαρακτήρα της προστασίας, διατασσόταν ο προξενικός πράκτορας του νησιού «να μεταχειρίζηται πάντα τα  νόμιμα μέσα διά την πιστήν εφαρμογήν της παρούσης και τον εξουσιοδοτούμεν να υψοί την γαλλικήν σημαίαν επί της Καθολικής Εκκλησίας και άλλων θρησκευτικών Ιδρυμάτων, εάν τούτο νομίζη αναγκαίον διά να καταστήση την προστασίαν ταύτην αισθητήν είς τα όμματα πάντων».
Επιπλέον, οι ναυτικές δυνάμεις της Γαλλίας και της Αυστρίας παρείχαν την προστασία τους, σε διάφορες περιπτώσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελέσαν οι επιδρομές του σώματος του Ζακυνθινού οπλαρχηγού Νέστορ Φαζιόλη εναντίον της Σύρου (Δεκέμβριος 1822-Φεβρουάριος 1823). Η πρώτη αποκρούστηκε με τη συνδρομή ενός αυστριακού πλοίου που βρισκόταν στο λιμάνι, ενώ η δεύτερη με την παρέμβαση μοίρας του γαλλικού στόλου. Ταυτοχρόνως, η Αγία Έδρα εξέφρασε ζωηρό ενδιαφέρον για τους Καθολικούς του Αιγαίου, αφού αποφάσισε, με μια σειρά από ενέργειες, να στηρίξει και να προστατεύσει το καθεστώς ουδετερότητας καθώς έκρινε ότι ο πόλεμος «θα εξέθετεν εις θανάσιμον κίνδυνον τους καθολικούς υπηκόους της Τουρκίας» και θα επέφερε σημαντικά προβλήματα «διά την υπάρχουσα ισορροπίαν».
Όπως είπαμε και παραπάνω, η στάση που τηρήθηκε από τις κοινοτικές και εκκλησιαστικές αρχές των Ρωμαιοκαθολικών, δεν περιορίστηκε μόνο στην απόφασή τους για επίδειξη ουδετερότητας. Συγχρόνως παρουσιάστηκαν εκδηλώσεις φιλοτουρκισμού και πίστης στην Πύλη αλλά και πράξεων που στρέφονταν ευθέως κατά της Ελληνικής Επανάστασης. Μια από τις πλέον αξιοσημείωτες ενέργειες φιλοτουρκισμού αποτέλεσε η έμπρακτη νομιμοφροσύνη που παρείχαν οι κοινοτικές αρχές των Ρωμαιοκαθολικών, μέσω των συχνών επισκέψεων τους στους αρχηγούς του οθωμανικού στόλου, κάθε φορά που εξορμούσαν κατά των νησιών του Αιγαίου. Άλλωστε, στο ουδέτερο λιμάνι της Σύρου κατέφταναν συνεχώς πληροφορίες για τις κινήσεις των Οθωμανών στο Αιγαίο, από τους τοπικούς προξενικούς πράκτορες και τους αντιπροσώπους των Ρωμαιοκαθολικών στην Κωνσταντινούπολη. Έτσι, όταν η οθωμανική αρμάδα κατέπλευσε στο λιμάνι της Σύρου τον Οκτώβριο του 1822, οι πρόκριτοι του νησιού επισκέφτηκαν τον Καπιτάν
-Πασά  (ναύαρχο) «διά να του προσφέρουν τα συμβολικά δώρα υποταγής, άτινα παρεδίδοντο εις αυτόν ανά πάσαν έξοδόν του είς το Αιγαίον». Σύμφωνα μάλιστα με τον Raybaud, ο Καπιτάν-Πασάς έμεινε τόσο ικανοποιημένος από τις εκδηλώσεις υπακοής των Συριανών προκρίτων, ώστε πρόσφερε στον καθένα από ένα καφτάνι.
Ωστόσο, η μοναδική πληροφορία που διασώθηκε από τις συζητήσεις και η οποία χαρακτηρίζει τις φιλοτουρκικές προθέσεις των ρωμαιοκαθολικών αρχών της Σύρου, αφορούσε ένα αίτημα τους σχετικά με την «χρησιμοποίησιν κατασκευασθείσης σφραγίδος, προς σφράγισιν των διαβατηρίων» και η οποία «έφερεν εις το κέντρον δύο ημισελήνους , της μιας έναντι της άλλης και πέριξ τας λέξεις “Sigilio per passaporti di Sira”». Στις επισκέψεις των κοινοτικών αρχών των Ρωμαιοκαθολικών στον διοικητή του οθωμανικού στόλου, οι οποίες συνεχίστηκαν μέχρι το 1824, συμμετείχαν και οι ευρωπαίοι πρόξενοι. Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι τον Αύγουστο του 1823, οι «εν Σύρα Πρόξενοι των ξένων Κρατών, ως και ο Επίτροπος και οι Προεστοί της Κοινότητος της Άνω Σύρας» επισκέφτηκαν την οθωμανική ναυαρχίδα προκειμένου να ανανεώσουν την πίστη τους στην Πύλη.
Την ίδια εικόνα περιέγραφε και ο εκπρόσωπος της επαναστατικής κυβέρνησης στα νησιά του Αιγαίου, Κωνσταντίνος Μεταξάς, όταν ο οθωμανικός στόλος κατέφτασε στη Σαντορίνη τον Ιούλιο του 1822: «οι Δυτικοί υποπρόξενοι των ξένων Δυνάμεων, επεσκέφθησαν τον Ναύαρχον Μεχμεταλή, κομίσαντες αυτώ πλούσια δώρα».
Η δυσπιστία απέναντι στην Επανάσταση, οδήγησε τους Ρωμαιοκαθολικούς του Αιγαίου και σε μια άλλη σειρά έμπρακτων ενεργειών νομιμοφροσύνης προς την Πύλη, που ήταν η παροχή περίθαλψης και φροντίδας σε καταδιωκόμενους Οθωμανών και η εξαγορά μουσουλμάνων αιχμαλώτων με σκοπό την παράδοσή τους στην οθωμανική κυβέρνηση. Είναι αξιοπρόσεκτο το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσό από το ταμείο της κοινότητας Σύρου (για την περίοδο από τον Νοέμβριο 1821 μέχρι τον Νοέμβριο 1822) διατέθηκε για τη φροντίδα διαφόρων Οθωμανών που κατέφευγαν στο νησί από τις εμπόλεμες περιοχές. Σύμφωνα μάλιστα με το Δρακάκη: «Τούρκοι, Τούρκισσαι, Τουρκάκια, Τζαούσηδες, Αγάδες, ο Καδής των Αθηνών, Τουρκικαί φρεγάδες, τυγχάνουν υποδοχής και περιθάλψεως εις την Σύραν, δαπάναις της Κοινότητος».
Ενώ από την άλλη, σημαντικά κονδύλια διατέθηκαν για την εξαγορά οθωμανών αιχμαλώτων με σκοπό την απελευθέρωσή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε οικονομικό απολογισμό του επιτρόπου της κοινότητας της Σύρου Γ. Στεφάνου, αναφέρεται το εξής: «Έδωσα διά να ξαγοράσω τα Τουρκάκια γρόσια 320». Η εκδήλωση της νομιμοφροσύνης προς την οθωμανική κυβέρνηση των Ρωμαιοκαθολικών της Σύρου δια μέσου της εξαγοράς οθωμανών αιχμαλώτων οδήγησε στην εμφάνιση ανθρώπινου δουλεμπορίου στο λιμάνι της Σύρου. Μάλιστα, το θέμα έλαβε σοβαρές διαστάσεις, καθώς η ελληνική κυβέρνηση «πληροφορηθείσα ότι τι νές ασυνείδητοι μετεκόμιζον εις την Σύρον Τούρκους αιχμαλώτους τους οποίους επώλουν εκεί ως σκλάβους», εξέδωσε διαταγή «πρός όλους τους Επάρχους να εμποδίζουσι την πώλησιν των Τούρκων, και όσους ευρίσκουσι χωρίς άδειαν της Διοικήσεως και διαβατήριον να τους πέμπωσιν οπίσω...».
Τέλος, παρουσιάστηκαν περιπτώσεις κατά τις οποίες οι Ρωμαιοκαθολικοί, σε συνεργασία με τους προξενικούς πράκτορες των νησιών, επιδίωκαν την απόσπαση μουσουλμάνωναιχμαλώτων από τους επαναστάτες και τη φυγάδευσή τους με τη βοήθεια της γαλλικής μοίρας της Ανατολής. Πιο συγκεκριμένα, την άνοιξη του 1821 δυο γαλλικά πολεμικά πλοία παρέλαβαν αιχμαλώτους από την Τήνο και τη Νάξο, που φυλάσσονταν από τους Ρωμαιοκαθολικούς στα γαλλικά προξενεία των νησιών, και τους μετέφεραν «εις τους  ομοπίστους αυτών εν Μαρμορική (Φύσκω) και εν Ρόδω».
Η στάση των Ρωμαιοκαθολικών του Αιγαίου έναντι της Επανάστασης, δεν περιορίσθηκε στην τήρηση μιας παθητικής στάσης και στην εκδήλωση πράξεων υπακοής στο σουλτάνο αλλά συγχρόνως προέβησαν σε μια σειρά από ενέργειες, οι οποίες στρέφονταν ευθέως κατά του Αγώνα. Η αντεπαναστατική δράση των Ρωμαιοκαθολικών, ιδιαίτερα όταν ο οθωμανικός στόλος περιέπλεε το Αιγαίο, εμφανιζόταν με τη μορφή διαδόσεων ανυπόστατων φημών και ειδήσεων που είχαν ως σκοπό να προκαλέσουν τον πανικό και να ανακόψουν την επαναστατική ορμή των νησιωτικών πληθυσμών, με τελική κατάληξη την ανταπόκριση στα καλέσματα υποταγής που απηύθυναν οι οθωμανοί ναύαρχοι. Για παράδειγμα, όταν τον Ιούλιο του 1822 έφτασαν στη Σαντορίνη τα νέα για την εισβολή του Δράμαλη στη νότια Ελλάδα, όπως ανέφερε ο Μεταξάς: «απαίσιαι φήμαι διεσπείροντο υπό των Δυτικών [...] ότι η Πελοπόννησος εκυριεύθη υπό των Τούρκων, ότι η Διοίκησις διελύθη». Στη συνέχεια εμφανίστηκε ο αιγυπτιακός στόλος πλησίον της Σαντορίνης και οι κάτοικοι της απελπίσθηκαν, «και εκ τούτου λαβόντες αφορμήν οι Δυτικοί τους ηρέθισαν και απεφάσισαν να καταβιβάσωσι την Ελληνικήν σημαίαν και νʼ ανυψώσωσι την Οθωμανικήν». Τέλος, οι Ρωμαιοκαθολικοί του νησιού σε συνεργασία με το Λογοθέτη, ο οποίος ήταν αρχηγός των προκρίτων, πέτυχαν τη σύλληψη του Μεταξά προκειμένου να τον παραδώσουν στους Οθωμανούς. Έτσι, όπως έγραφαν οι ίδιοι στις επιστολές στους: «παραδίδοντες τον Μεταξά εις τους Τούρκους δύναται να σωθή η πατρίς μας και ημείς να φανώμεν πιστοί ραγιάδες». Ανάλογη κατάσταση επικρατούσε και στη Νάξο, τον Αύγουστο του 1823, στις παραμονές της εμφάνισης του οθωμανικού στόλου και από εκεί. Σύμφωνα με τον έπαρχο του νησιού, για την ταραχή και το φόβο των κατοίκων «πολύ συνήργησαν και Λατίνοι και άλλοι Γραικοί τουρκολάτραι».
Οι προσπάθειες των Ρωμαιοκαθολικών να υπονομεύσουν την Επανάσταση μέσω των δηλώσεων υποταγής στο Σουλτάνο και της τελικής αποκήρυξης των αρχών της ελληνικής Διοίκησης, υποστηρίζονταν και από τους κατά τόπους προξενικούς πράκτορες. Μάλιστα, σε περιόδους στη διάρκεια των οποίων ο κίνδυνος αποτυχίας όσον αφορά την εξέλιξη του Αγώνα διαγραφόταν άμεσος, η αντεπαναστατική αυτή συμμαχία ενθάρρυνε τους ορθόδοξους νησιώτες να υποκύψουν στις υποσχέσεις «περί χορηγήσεως αμνηστίας εις όσους θα κατέθετον τα όπλα» που παρείχαν αφειδώς οι επικεφαλής των οθωμανικών στόλων.
Χαρακτηριστική είναι η μαρτυρία του Νικόλαου Χρυσόγελου, σχετικά με τις δραστηριότητες του γάλλου υποπρόξενου στη Μήλο Louis Brest, όταν οι οθωμανικές φρεγάτες εμφανίστηκαν στο λιμάνι του νησιού, τον Ιούνιο του 1823: «είδον ένα Μπρέστ πνέοντα μίσος εναντίον των Γραικών. Έπεισε τους Μηλίους να υποκύψωσι προθύμως τον αυχένα, άν ήθελε φανή ο Τουρκικός στόλος». Τέλος, παρόμοιο κλίμα αποδίδεται και στις αναφορές του επάρχου της Νάξου προς τους προκρίτους της Ύδρας το καλοκαίρι του 1824. Σύμφωνα με αυτές αρκετοί πρόκριτοι του νησιού υπέγραψαν τη δήλωση υποταγής, την οποία παρέδωσαν στον υποπρόξενο της Αγγλίας Ν. Φραγκόπουλο «δια να την στείλη εις τον καπιτάν πασά δια μέσου του εν Σμύρνη Αγγλικού προξένου», ενώ την ίδια περίοδο υπάρχουν μαρτυρίες για «αποστόλους Λατίνους και Γραικούς περιφερόμενους και κατηχούντας τον ανόητον λαόν, τους μεν εκ μέρους του ενός αντιπροξένου, τους δε εκ μέρους του ετέρου».
Επιπλέον, οι “Δυτικοί” του Αιγαίου ανέπτυξαν δραστηριότητες, οι οποίες αποσκοπούσαν στη δημιουργία κάθε είδους εμποδίων στην ομαλή εξέλιξη της Επανάστασης, με απώτερο στόχο την αποτυχία της. Ο ανεφοδιασμός πολιορκούμενων οθωμανικών φρουρίων, από τη μία πλευρά, και η κατασκοπία του ελληνικού κινήματος από την άλλη, ήταν οι κύριες ενέργειες των Ρωμαιοκαθολικών που φανέρωναν την απροκάλυπτη εχθρότητα τους προς την Επανάσταση.
Οι μαρτυρίες, σχετικά με τις εχθρικές ενέργειες και δράσεις των Ρωμαιοκαθολικών, είναι πολλές και προέρχονται από ανθρώπους που βίωσαν από κοντά τα συγκεκριμένα γεγονότα. Ένας από αυτούς, ο Ν. Σπηλιάδης προβαίνει στην εξής παρατήρηση: «μόνοι οι πρεσβεύοντες το δυτικόν δόγμα, από το πολιτικόν πνεύμα της Γαλλικής Κυβερνήσεως εμπνεόμενοι, βλέπουσι με βάσκανον όμμα την ελληνικήν επανάσταση, μή θέλοντες να έχωσι πατρίδα την Ελλάδα, όπου εγεννήθησαν, ουδέ χρέη και δικαιώματα, ως πολίται Έλληνες» και αναφερόμενος στους Συριανούς αναφέρει ότι: Αυτοί έστειλαν και εις τους Τούρκους του Ναυπλίου τροφάς με το πλοίον του Σαλάχα, καθώς έστειλαν και εις τους Τούρκους της Καρύστου, με τους οποίους συνεννοούντο διά σημείων συντεθειμένων αναμεταξύ των και τους επληροφόρουν περί του στόλου και περί άλλων αντικειμένων αφορώντων τα του πολέμου. Την κατασκοπευτική δράση των Ρωμαιοκαθολικών του Αιγαίου έρχεται να επιβεβαιώσει και η εξής μαρτυρία του Κ. Κούμα: «Ο Καπουδάν Χουσρέτ Πασάς εμεταχειρίσθη κατασκόπους πολλούς νησιώτας, ακολούθους της Καθολικής εκκλησίας, οίτινες εκ θρησκευτικού μίσους επεβούλευαν τους Έλληνας· έμαθε την εσωτερικήν κατάστασιν των Ψαρών, και ποιά μέρη της νήσου είναι τα ασθενέστερα».
Τέλος, από αναφορά του Αντεπάρχου Ίου Ι. Δημητρακόπουλου προς τον Αρμοστή των Κυκλάδων, πληροφορούμαστε ότι ο Μεχμέτ Αλή της Αιγύπτου έπαιρνε πληροφορίες για τη στρατιωτική κατάσταση της επαναστατημένης Ελλάδας, από ρωμαιοκαθολικό κατάσκοπο.
Οι πρώτες αποφάσεις των Ρωμαιοκαθολικών για μη συμμετοχή στην Επανάσταση, προκάλεσαν τις άμεσες αντιδράσεις των ορθοδόξων συμπατριωτών τους, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις έλαβαν τη μορφή απειλών για οργανωμένες επιθέσεις βίας. Ωστόσο, οι επεμβάσεις των επαναστατικών κυβερνήσεων και η γαλλική προστασία που απολάμβαναν οι Ρωμαιοκαθολικοί στάθηκαν εμπόδια στις εχθρικές διαθέσεις των ετερόδοξων συμπατριωτών τους. Αξίζει να σημειωθεί, για παράδειγμα, η έγκαιρη επέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στις αρχές του 1823, ώστε να ματαιωθεί η σχεδιαζόμενη εκστρατεία 500 Τηνίων κατά τις Σύρου, «γιατί θα ήτο επιζήμια για το Έθνος». Έτσι, η αγανάκτηση των ορθοδόξων νησιωτών απέναντι στην παθητική στάση των ρωμαιοκαθολικών, εκδηλώθηκε κυρίως με ύβρεις και απειλές για τη ζωή τους από μικρές ομάδες φανατικών, οι οποίες ενίοτε συνοδεύονταν από εκδηλώσεις βίας. Η παραπάνω εικόνα αποτυπώνεται σε αναφορά του καθολικού επισκόπου Τήνου προς την καθολική Αρχιεπισκοπή  Σμύρνης, σύμφωνα με την οποία μικρές ομάδες θερμόαιμων ορθοδόξων χωρικών λεηλάτησαν καθολικό εκκλησάκι με πρωτοφανή αγριότητα και στη συνέχεια με κραυγές χαράς πέρασαν μέσα από τη συνοικία των Ρωμαιοκαθολικών εκστομίζοντας βαριές ύβρεις και απειλές.
Πάντως η απουσία οργανωμένων φαινομένων βίας κατά των Ρωμαιοκαθολικών, σε συνδυασμό με την προαναφερθείσα αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας που χαρακτήριζε τις εκκλήσεις για συμμετοχή στην Επανάσταση, φανέρωναν την ευνοϊκή στάση που κράτησαν εξ αρχής οι επαναστατικές κυβερνήσεις απέναντι στους Ρωμαιοκαθολικούς του Αιγαίου. Η επιλογή αυτή εξέφραζε την ανάγκη δημιουργίας καλών σχέσεων με τις μη ορθόδοξες χριστιανικές ευρωπαϊκές δυνάμεις, σε μια περίοδο ιδιαιτέρως κρίσιμη για την απρόσκοπτη άσκηση της εξωτερικής πολιτικής της επαναστατημένης χώρας αλλά και τη σταθερή επιθυμία της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας να διασφαλίσει καθεστώς θρησκευτικής ελευθερίας στις ετερόδοξες κοινότητες των νησιών του Αιγαίου, πλήρως εναρμονισμένο με τα δυτικοευρωπαϊκά πρότυπα.
Παρά ταύτα, οι επαναστατικές αρχές ουδέποτε σταμάτησαν να θεωρούν παράνομη την άρνηση της καταβολής των φόρων και την καταφυγή σε ξένη προστασία των ρωμαιοκαθολικών κοινοτήτων - παράνομη, σύμφωνα με τη Βόγλη, «με την έννοια ότι ήταν αντίθετη προς τους ελληνικούς νόμους» -, ωστόσο οι αντεπαναστατικές ενέργειες δεν συνδέθηκαν, από την πολιτική ηγεσία της Επανάστασης, με τη σταθερή «προσήλωση σε άλλη χριστιανική Εκκλησία από την Ανατολική». Αντίθετα, σε όλη τη διάρκεια του Αγώνα επεδίωξαν να πείσουν τους Ρωμαιοκαθολικούς να ενσωματωθούν στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος, έχοντας όλα τα δικαιώματα του έλληνα πολίτη.
Όμως, η αντεπαναστατική και προδοτική στάση χριστιανών αυτοχθόνων αναιρούσε το βασικό κριτήριο της ελληνικής ιθαγένειας, που ήταν η χριστιανική πίστη. Ωστόσο το πρόβλημα φαίνεται ότι ξεπεράστηκε μέσω της έκκλησης του υπουργείου των Εσωτερικών, το καλοκαίρι του 1823, προς τους “Λατίνους”, η οποία ανέφερε ότι το ελληνικό κράτος στηριζόταν στην αρχή της εθνικότητας και όχι στη θρησκεία. Επιπλέον, τονιζόταν ότι «Μόνο βάρβαρα έθνη συνδέουν τη θρησκεία με την εθνικότητα, έτσι ώστε μικρές θρησκευτικές διαφωνίες να τα κρατούν διηρημένα». Άλλωστε, σύμφωνα με το υπουργείο η εθνική συνείδηση δεν στηριζόταν στη χριστιανική πίστη και γιʼ αυτό το λόγο «δεν μπορεί πλέον ο καθένας που ομιλεί ελληνικά και ζει στο ελληνικό χώμα, να νομίζει ότι είναι μέλος του γαλλικού ή του αυστριακού έθνους επειδή συμβαίνει να είναι Δυτικός Χριστιανός, γιατί νέα κατάσταση έχει έρθει».
Μέσα λοιπόν από την ανάδειξη των παραπάνω ιστορικών μαρτυριών, οδηγούμαστε αβίαστα στα εξής συμπεράσματα. Η αντεπαναστατική δράση των Ρωμαιοκαθολικών του Αιγαίου δεν οφειλόταν στην επίγνωση των θεολογικών και δογματικών διαφορών ανάμεσα στις δυο ετερόδοξες κοινότητες, όπως προκύπτει από τη μελέτη της ιστοριογραφίας του Αγώνα, αλλά στις παροτρύνσεις των εντολοδόχων της ομόδοξης ευρωπαϊκής προστασίας και στη διατήρηση της προεπαναστατικής τάξης πραγμάτων για τις εκκλησιαστικές και κοινοτικές αρχές των Ρωμαιοκαθολικών που εξασφάλιζε η νομιμοφροσύνη στην Πύλη.
Τέλος, η χαραχθείσα πολιτική των επαναστατικών κυβερνήσεων έναντι των Ρωμαιοκαθολικών του Αιγαίου, αποτέλεσε την αφορμή για αμφισβήτηση της διαχρονικής ενότητας της ελληνικότητας με την Ορθοδοξία, μέσω της διάκρισης μεταξύ εθνικής ταυτότητας και θρησκευτικής συνείδησης, όπως αυτή υιοθετήθηκε στις κυβερνητικές εκκλήσεις προς τους Ρωμαιοκαθολικούς. Έτσι οι σχέσεις Ορθοδοξίας και Καθολικισμού στον ελλαδικό χώρο επαναπροσδιορίστηκαν με γνώμονα τον προσανατολισμό, των υπευθύνων της πολιτικής συγκρότησης του υπό σύσταση ελληνικού κράτους, προς τη δυτική Ευρώπη, η οποία αντιπροσώπευε «το κατʼ εξοχήν πρότυπο κρατικής συγκροτήσεως για την επαναστατημένη χώρα».



*εκ της εργασίας του
«Θρησκεία και θρησκευτική ζωή κατά τον πόλεμο της ανεξαρτησίας»
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,
Φιλοσοφική Σχολή,
Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας



Η δημοσκόπηση του «ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ ΕΡΜΗ»







Στις 6/9/2012 ο ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ έκλεισε ένα έτος λειτουργίας. Τότε είχαμε ειπεί ότι καθ’ όλον το διάστημα της υπάρξεώς του «προσπάθησε μέσα από πρωτότυπα κείμενα, κείμενα με αξιώσεις ή και με την δική του γλώσσα και με άρθρα να παρέμβη στην καθημερινή αγωνία όλων μας, είτε στον κοινωνικό στίβο, είτε στην μαθητική αδήριτη και επίπονη δραστηριότητα που έχει τελικό στάδιο την είσοδο στην πανεπιστημιακή κοινότητα.» (ιδέ κι ΕΔΩ).

Πιστός εις τας πεποιθήσεις του, από το διάστημα 20/2/2013 έως 25/3/2013 διεξήγαγε δημοσκόπηση εις τους επισκέπτες του, προκειμένου να μετρήση την απήχηση και τα συναισθήματα που προκαλεί εις εσάς. Όλον τον μήνα περίπου αυτόν λοιπόν:

1.     41.136 άτομα τον επισκέφθησαν
2.     οι εισροές του παγκοσμίως – οι επισκέπτες από κάθε χώρα- (οι δέκα πρώτες) αναλύονται ως εξής:

Ελλάδα
37793
Κύπρος
1619
Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής
501
Γερμανία
362
Ρωσία
112
Ηνωμένο Βασίλειο
78
Βέλγιο
26
Πολωνία
24
Σουηδία
20
Βουλγαρία
17

3.Οι δέκα πρώτες αναρτήσεις του σε επισκεψιμότητα είχαν ως εξής:

6 Νοε 2012, 2 σχόλια
2134








6 Νοε 2012, 15 σχόλια
1841








14 Ιουλ 2012
1611








6 Νοε 2012, 8 σχόλια
1113








6 Νοε 2012, 1 σχόλιο
692








6 Νοε 2012, 2 σχόλια
579








6 Νοε 2012, 2 σχόλια
445








6 Νοε 2012, 3 σχόλια
371








15 Ιαν 2013
315








6 Νοε 2012
285


Και εις την ερώτηση αν αρέσει απάντησαν μόλις 26 άτομα, δείγμα πολύ μικρό και μόνον ως ενδεικτικό δύναται να το εκλάβη κανείς, ωστόσο υπαρκτόν και αληθινό, το οποίο δεν μπορούμε και να το αγνοήσουμε. Συγκεκριμένα έδωσαν την εξής απάντηση:

πάρα πολύ
  16 (61%)

πολύ
  4 (15%)

λίγο
  1 (3%)

πολύ λίγο / καθόλου
  5 (19%)

Οι θετικές γνώμεις συμπληρώνουν το 76%, ενώ οι αρνητικές το υπόλοιπο 24%. Και ναι μεν και οι τελευταίες δέον να ληφθούν υπόψη και να προσπαθήσουμε να βελτιωθούμε, αλλά και το γεγονός ότι τα ¾ των επικεπτών έχουν θετικότατη άποψη για τον ιστότοπο μας γεμίζει χαρά και ηθική ικανοποίηση ότι κάτι προσφέρουμε και εμείς εις όσα παραπάνω διακηρύξαμε ότι επιχειρούμε να κάνουμε.
Σας ευχαριστούμε και συνεχίζουμε…

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΕΡΜΗΣ


***