ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ




Εκπαιδευτικό υλικό για το μάθημα της Ιστορίας Γ' Λυκείου
Θεωρητικής Κατεύθυνσης



ἐπιμελεία τοῦ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-πτυχιούχου κλασσικῆς φιλολογίας
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν
-μεταπτυχιακοῦ ἐφηρμοσμένης παιδαγωγικῆς
πανεπιστημίου Ἀθηνῶν






Β. ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ (1844-1880)

Ο ρόλος των κομμάτων μετά την Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843
1. Το σύνταγμα του 1844
Η Εθνοσυνέλευση 1843-44.

Η επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 έδρασε καταλυτικά στη διαμόρφωση των πολιτικών πραγμάτων. Οι πολιτικές και ιδεολογικές αντιλήψεις των κομμάτων εκφράστηκαν με μεγαλύτερη σαφήνεια και τα κόμματα άρχισαν να παίζουν ενεργότερο ρόλο στην πολιτική ζωή της χώρας. Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για το σύνταγμα έγιναν σαφέστερες οι μεταξύ τους διαφορές. Πάντως, και τα τρία κόμματα τάχθηκαν υπέρ του συντάγματος. Ακόμη και το ρωσικό θεώρησε την ψήφιση συντάγματος ως μοναδική λύση, αφού δεν ήταν δυνατόν να ανατραπεί ο Όθων. Το ζητούμενο λοιπόν κατά τη διαδικασία διαμόρφωσης του συντάγματος ήταν ο περιορισμός των εξουσιών του βασιλιά.

ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΤΟΥ 1844




ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΕΑΠ) 2012-2013



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Πρόσκληση για την Εκδήλωση Ενδιαφέροντος Φοιτητών σε 6 Προπτυχιακά και
25 Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών
Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. Φ.253.1/86861/Β6 (ΦΕΚ 2219 Β’ 27-7-2012) Υπουργική Απόφαση για τα Προπτυχιακά και την υπ’ αριθ. 87354/B7 (ΦΕΚ 2272 Β΄/6-8-2012) Υπουργική Απόφαση για τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα, προσφέρει, για το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014, 6 Προπτυχιακά και 25 Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών με τον ακόλουθο αριθμό θέσεων ανά Πρόγραμμα Σπουδών:
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
1. Σπουδές στις Φυσικές Επιστήμες (200 θέσεις)
2. Πληροφορική (1000 θέσεις)
3. Διοίκηση Επιχειρήσεων και Οργανισμών (1000 θέσεις)
4. Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό (800 θέσεις)
5. Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό (800 θέσεις)
6. Ισπανική Γλώσσα και Πολιτισμός (100 θέσεις)
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ
1. Διοίκηση Επιχειρήσεων (ΜΒΑ) (300 θέσεις)
2. Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων (150 θέσεις)
3. Διοίκηση Μονάδων Υγείας (270 θέσεις)
4. Τραπεζική (320 θέσεις)
5. Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων (3000 θέσεις)
6. Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός Πόλεων και Κτιρίων (120 θέσεις)
7. Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός Έργων Υποδομής (90 θέσεις)
8. Διασφάλιση Ποιότητας (270 θέσεις)
9. Σεισμική Μηχανική και Αντισεισμικές Κατασκευές (90 θέσεις)
10. Διαχείριση Τεχνικών Έργων (220 θέσεις)
11. Μεταπτυχιακή Εξειδίκευση στα Πληροφοριακά Συστήματα (120 θέσεις)
12. Διαχείριση Αποβλήτων (180 θέσεις)
13. Προχωρημένες Σπουδές στη Φυσική (45 θέσεις)
14. Κατάλυση και Προστασία του Περιβάλλοντος (45 θέσεις)
15. Μεταπτυχιακή Ειδίκευση Καθηγητών Φυσικών Επιστημών (100 θέσεις)
16. Μεταπτυχιακές Σπουδές στα Μαθηματικά (60 θέσεις)
17. Τεχνολογία Υλικού και Λογισμικού: Σχεδίαση και Ανάπτυξη Διάχυτων Συστημάτων Υπολογισμού (60 θέσεις)
18. Γραφικές Τέχνες – Πολυμέσα (60 θέσεις)
19. Σχεδιασμός Φωτισμού – Πολυμέσα (60 θέσεις)
20. Μεταπτυχιακή Ειδίκευση Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας (120 θέσεις)
21. Μεταπτυχιακή Ειδίκευση Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας (60 θέσεις)
22. Μεταπτυχιακή Ειδίκευση Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας (90 θέσεις)
23. Σπουδές στην Εκπαίδευση (420 θέσεις)
24. Εκπαίδευση Ενηλίκων (160 θέσεις)
25. Σπουδές στην Ορθόδοξη Θεολογία (90 θέσεις)
  • Η προσφορά των σπουδών γίνεται με τη μεθοδολογία της εξ αποσάσεως διδασκαλίας
  • Η έναρξη των σπουδών για τα παραπάνω προγράμματα θα γίνει το Φθινόπωρο του 2013
  • Η επιλογή των φοιτητών θα γίνει με δημόσια και ανοιχτή ηλεκτρονική διαδικασία (κλήρωση)
  • Οι φοιτητές συμμετέχουν στις δαπάνες σπουδών τους σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.6 του αρ.5 του Ν.2552/97 όπως αυτές καθορίζονται από τις οικείες Υπουργικές Αποφάσεις.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Ε.Α.Π. στο διαδίκτυο www.eap.gr, για όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και οδηγίες, και αφού στη συνέχεια να υποβάλουν την αίτησή τους στην παραπάνω ηλεκτρονική διεύθυνση. Καλούνται, επίσης, προτού υποβάλουν αίτηση, να βεβαιωθούν ότι πληρούν τις προϋπεθέσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα σπουδών της επιλογής τους, οι οποίες είναι αναρτημένες στο διαδίκτυο www.eap.gr. Η υποβολή της αίτησης συνεπάγεται και την αποδοχή των προϋποθέσεων εισαγωγής, συμμετοχής και φοίτησης σε κάθε πρόγραμμα σπουδών.
Η υποβολή των αιτήσεων θα γίνει αποκλειστικά μέσω του διαδικτύου από την 1η Νοεμβρίου 2012 έως τη 10η Δεκεμβρίου 2012
Όσοι ενδιαφερόμενοι δεν μπορούν να εξασφαλίσουν πρόσβαση στο διαδίκτυο για την απόκτηση των απαραίτητων πληροφοριών και οδηγιών αλλά και για την υποβολή της αίτησης, θα μπορούν να εξυπηρετούνται, κατά το ίδιο διάστημα, και από τα γραφεία του ΕΑΠ στην Πάτρα, (Πάροδος Αριστοτέλους 18, Περιβόλα Πατρών), Δευτέρα έως Παρασκευή, από 9.00πμ-19.00μμ και να τηλεφωνούν στα παρακάτω τηλέφωνα: (2610) 367317, 367327, 367336, 367355 και 367600.
Οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλουν συνολικά μία και μόνο αίτηση. Εάν υποβληθεί αίτηση στη γενική κατηγορία δεν μπορεί να υποβληθεί άλλη αίτηση στην κατηγορία ΑΜΕΑ ή ΑΤΕΙ και αντίστροφα. Σε περίπτωση υποβολής περισσότερων της μίας αιτήσεων, είτε στην ίδια κατηγορία είτε σε διαφορετική, ο υποψήφιος θα διαγράφεται οριστικά από τους πίνακες υποψηφίων.
Η κλήρωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012 και ώρα 10.00 π.μ. στα γραφεία του ΕΑΠ στην Πάτρα, στην Πάροδο Αριστοτέλους 18, Περιβόλα Πατρών (κτίριο Διοίκησης). Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει με δική τους ευθύνη να αναζητήσουν τα αποτελέσματα της κλήρωσης (www.eap.gr/έλεγχος σειράς κατάταξης). Επιπλέον, τα αποτελέσματα της κλήρωσης θα είναι στη διάθεση του Τύπου. Στην κλήρωση θα προηγηθούν όσοι έχουν συμπληρώσει το 23ο έτος της ηλικίας τους την 31η Δεκεμβρίου 2012.
Οι αρχικώς επιλεγέντες καθώς και οι επιλαχόντες (κατηγορίες Α και Β) καλούνται να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του ΕΑΠ στο διαδίκτυο αμέσως μετά την κλήρωση ώστε να πληροφορηθούν σχετικά με τη διαδικασία εγγραφής τους. Καλούνται επίσης όλοι οι παραπάνω με δική τους ευθύνη  να αντλήσουν από το διαδίκτυο όλα τα απαραίτητα για την εγγραφή τους έντυπα, να τα συμπληρώσουν και να τα ταχυδρομήσουν στο ΕΑΠ. το αργότερο έως και την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013 (αποκλειστική προθεσμία)
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων, δηλ. η 10η Δεκεμβρίου 2011, προσδιορίζει το τέλος του υπολογίσιμου χρόνου προϋπηρεσίας, την ημερομηνία απόκτησης του τίτλου ή της ισοτιμίας ή/και αντιστοιχίας του τίτλου σπουδών σας καθώς και οποιουδήποτε άλλου τίτλου απαιτείται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις εισαγωγής των προγραμμάτων σπουδών.
Η άντληση των οδηγιών και των εντύπων για την εγγραφή των φοιτητών θα γίνει αποκλειστικά μέσω του διαδικτύου
Όσοι υποψήφιοι δεν μπορούν να εξασφαλίσουν πρόσβαση στο διαδίκτυο για την αναζήτηση των αποτελεσμάτων της κλήρωσης καθώς και για την άντληση των απαραίτητων για την εγγραφή τους εντύπων θα μπορούν να εξυπηρετούνται απο τις 9 Ιανουαρίου έως και τις 19 Ιανουαρίου 2012 και απο τα γραφεία του ΕΑΠ στην Πάτρα (Πάροδος Αριστοτέλους 18, Περιβόλα Πατρών), Δευτέρα έως Παρασκευή, από 9.00πμ-19.00μμ
Πάτρα, 19 Οκτωβρίου 2012
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Καθηγητής Χαράλαμπος Κοκκώσης
Μετάβαση στην ιστοσελίδα υποβολής αιτήσεων στο ΕΑΠ
(ο σύνδεσμος ενεργοποιήται από το ΕΑΠ μόνο κατά το διάστημα που γίνεται η υποβολή των αιτήσεων, ενώ το υπόλοιποι διάστημα παραμένει ανενεργός)





Σελίδες του Γιώργου Ιωάννου - Ερωτήσεις κατανοήσεως



του
ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΗΣ



1.     Μές στούς Προσφυγικούς Συνοικισμούς
2.     Το Γάλα
3.     Παναγία ἡ Ρευματοκρατόρισσα
4.     Ὁμίχλη
5.     Στοῦ Κεμάλ τό Σπίτι
6.     Τό Λειρί τοῦ Πετεινοῦ



Συντακτικό Αρχαίων : Προσδιορισμοί






ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ :
Χρησιμοποιούνται :  ουσιαστικά, επίθετα, αντωνυμίες, αριθμητικά, επιθετικές μετοχές, δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις .
Προσδιορίζουν  ονόματα που είναι  όροι της πρότασης και αποδίδουν ένα ορισμένο χαρακτηριστικό σε αυτά.





Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΑΤΑΤΖΗΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΙΣ ΤΟΥ



Τοῦ κ. Κωνσταντίνου Χολέβα,
Πολιτικοῦ Ἐπιστήμονος



Σέ πολλούς μελετητές προξενεῖ ἐντύπωση ἡ ὀνομασία «βασιλεύς Ρωμαίων», τήν ὁποία χρησιμοποιοῦσαν οἱ αὐτοκράτορες τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί ἡ ὁρολογία «Ρωμανία», τήν ὁποία συναντοῦμε σέ πολλά ἔγγραφα τῆς ἐποχῆς ὡς ὀνομασία τοῦ κράτους. Εἶναι γεγονός ὅτι ἡ ὀνομασία «Βυζαντινή Αὐτοκρατορία» εἶναι μεταγενέστερη καί δημιουργήθηκε τό 1562 ἀπό τον Γερμανό ἱστορικό Ἱερώνυμο Βόλφ.
Σήμερα τήν χρησιμοποιοῦμε, γιά να γινόμαστε κατανοητοί στούς πολλούς. Ὅμως ἀπό σεβασμό πρός τις ἱστορικές πηγές πρέπει νά ἐξηγοῦμε στούς νεωτέρους ὅτι οἱ ὅροι Ρωμαῖος καί Ρωμανία ἀναφέρονται στη Νέα Ρώμη–Κων σταντινούπολη καί
ὄχι στήν Παλαιά Ρώμη. Ἄλλωστε στό βυζαντινό κράτος ἡ παιδεία βασιζόταν στόν Ὅμηρο καί οὐδέποτε ἐδιδάχθη τό λατινικό ἔπος τοῦ Βιργιλίου, ἡ Αἰνειάδα, πού ἀναφέρεται στήν πρεσβυτέρα Ρώμη. Ἡ ἑλληνική συνείδηση ἦταν διαδεδομένη μεταξύ ἀρχόντων καί ἀρχομένων στό βυζαντινό κράτος ἰδίως μετά τόν 7ο αἰῶνα, ἄν καί τό κράτος ἦταν πολυεθνικό καί τό συνδετικό στοιχεῖο ἦταν ἡ Ὀρθοδοξία. Ἀπό τά ὀνόματα Ρωμαῖος καί Ρωμανία προῆλθε καί ὁ ὅρος Ρωμηός, ὁ ὁποῖος στην νεώτερη ἱστορία μας σημαίνει ὑπό εὐρεῖα ἔννοια κάθε Ὀρθόδοξο και ὑπό στενή ἔννοια τόν Ἕλληνα.
Γιά νά ξεκαθαρίσουμε τό θέμα τῆς ἑλληνικῆς συνειδήσεως τῶν Βυζαντινῶν Αὐτοκρατόρων, ἰδιαιτέρως δέ κατά τούς τελευταίους αἰῶνες, καλόν εἶναι νά μελετήσουμε ἕνα ἐκπληκτικό κείμενο ἑλληνορθοδόξου ἀξιοπρεπείας καί πατριω τικῆς παρρησίας γραμμένο ἀπό τον Αὐτοκράτορα τῆς Νικαίας Ἰωάννη Γ΄ Δούκα Βατάτζη καί ἀπευθυνόμενο στόν Πάπα Νικόλαο Θ΄. Ὅπως γνωρίζουμε μετά τήν Δ΄ Σταυροφορία καί τήν ἐπιβολή τῆς Λατινοκρατίας στόν χῶρο τοῦ Ἑλληνισμοῦ (1204) ἡ αὐτοκρατορία τῆς Νικαίας μέ ἕδρα τή Νίκαια τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ὑπῆρξε ἕνα ἀπό τά ἐλεύθερα ἑλληνικά κράτη ἀπ᾽ ὅπου προῆλθε καί ἡ ἐκδίωξη τῶν Φράγκων ἀπό τήν Κωνσταντινούπολη τό 1261. Ὁ Ἰωάννης Βατάτζης βασίλευσε ἀπό τό 1222 ἕως το 1254 διαδεχόμενος τόν πεθερό του Θεόδωρο Λάσκαρι, τόν ποιητή τοῦ Μεγάλου Παρακλητικοῦ Κανόνος πρός τήν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον. Ὁ Ἰωάννης Βατάτζης γεννήθηκε το 1193 στό Διδυμότειχο τῆς Θράκης καί σήμερα τιμᾶται ἀπό τήν Ἱερά Μητρόπολη Διδυμοτείχου καί Ὀ ρεστιάδος ὡς τοπικός Ἅγιος (4 Νοεμβρίου, ἡμέρα τοῦ θανάτου του το 1254). Λόγῳ τῆς βαθυτάτης πίστεώς του καί τῆς φιλανθρώπου καί ἐλεήμονος πολιτείας του κατετάγη μετά τήν κοίμησή του στό ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας καί ὀνομάσθηκε
Ἅγιος Ἰωάννης Βατάτζης ὁ Ἐλεήμων. Ὡς Αὐτοκράτωρ τῆς Νικαίας ὁ Ἰ. Βατάτζης ἐργάσθηκε γιά τήν ἀνακατάληψη τῶν ἑλληνικῶν ἐδαφῶν καί πολέμησε κατά τῶν Φράγκων Σταυροφόρων καί κατά τῶν Τούρκων τοῦ Ἰκονίου. Καλλιέργησε την μελέτη τῶν ἑλληνικῶν γραμμάτων, εἶχε δέ καί ὁ ἴδιος στερεά κλασσική παιδεία καί ἑλληνική συνείδηση.
Τό συγκλονιστικό κείμενο, το ὁποῖο διαφωτίζει τήν ἑλληνική και ὀρθόδοξη συνείδηση τῶν «Ρωμαίων βασιλέων», διασώζει ὁ ἀείμνηστος καθηγητής τῆς Ἱστορίας Ἀπόστολος Βακαλόπουλος (1) καί ἔχει τίτλο «Τοῦ ἀοιδίμου βασιλέως κυροῦ Ἰωάννου τοῦ Δούκα πρός τον τε (γράφε ἴσως τόν τότε) Πάπαν Γρηγόριον». Ὁ Βακαλόπουλος γράφει στόν Πρόλογό του: «Ἡ παρατιθέμενη ἐπιστολή τοῦ Ἰωάννου Γ΄ Βατάτζη (1222–1254) πρός τόν πάπα Γρηγόριο Θ΄ (1227–1241) εἶναι πολύ χαρακτηριστική γιά τίς ἰδέες, πού ἐπικρατοῦν στούς βασιλεῖς τῆς Νίκαιας μετά τό 1204. Ἔντονη εἶναι ἡ ἑλληνολατρία καί ἡ ἐθνική ἑλληνική συνείδησή τους, πού βαθμιαῖα ταυτίζεται μέ τήν Ὀρθοδοξία… Ἐδῶ παρατηροῦμε καθαρά πὼς γεννιοῦνται καί δροῦν οἱ πολιτικές ἐκεῖνες ἀντιλήψεις, πού ἀποβλέπουν στήν ἀπελευθέρωση τῶν σκλαβωμένων ἑλληνικῶν χωρῶν, καί οἱ ὁποῖες προσαρμοσμένες ἐπιζοῦν ἐπί Τουρκοκρατίας μέσα σέ νέες συνθῆκες. Καί τελικά πώς διαμορφώνουν τό περιεχόμενο τῆς λεγόμενης Μεγάλης Ἰδέας».
Τό κείμενο ξεκινᾶ μέ τήν ἔκπληξη τοῦ Βατάτζη πῶς τόλμησε ὁ Πάπας νά τοῦ ζητήσει νά παύσει να διεκδικεῖ τήν Κωνσταντινούπολη ἀπό τόν Φράγκο ἡγεμόνα , ὁ ὁποῖος τήν κατέχει ἀπό τό 1204. Γράφει με ἑλληνική ἀξιοπρέπεια καί διπλωματική εἰρωνεία ὁ Βατάτζης, ἀφοῦ προσδιορίσει στή ἀρχή ποιός εἶναι ὁ γράφων: «Ἰωάννης ἐν Χριστῷ τῷ Θεῷ πιστός βασιλεύς καί αὐτοκράτωρ Ρωμαίων ὁ Δούκας τῷ ἁγιωτάτῳ πάπᾳ τῆς πρεσβυτέρας Ρώμης Γρηγορίῳ σωτηρίας καί εὐχῶν αἴτησιν». Ἀποδίδουμε στήν νεοελληνική ὁρισμένα ἀπό τά κυριώτερα σημεῖα τῆς ἐπιστολῆς:
 «Ἐγώ ὡς βασιλεύς θεωρῶ ἄτοπα τά ὅσα μοῦ γράφεις καί δέν ἤθελα νά πιστεύσω ὅτι εἶναι δικό σου τό γράμμα, ἀλλά ἀποτέλεσμα τῆς ἀπελπισίας κάποιου, πού βρίσκεται κοντά σου, καί ὁ ὁποῖος ἔχει τήν ψυχή του γεμάτη κακότητα καί αὐθάδεια. Ἡ ἁγιότητά σου κοσμεῖται ἀπό φρόνηση καί διαφέρει ἀπό τούς πολλούς ὡς πρός την σωστή κρίση. Γι᾽ αὐτό δυσκολεύθηκα πολύ νά πιστεύσω ὅτι εἶναι δικό σου τό γράμμα, ἄν καί ἔχει σταλεῖ πρός ἐμέ».
Ἀξίζει νά θαυμάσουμε τήν ἔλλειψη δουλικότητος τοῦ Βατάτζη πρός τόν Πάπα, ἄν καί την ἐποχή ἐκείνη οἱ Ἕλληνες τῆς Νικαίας ἦσαν οἱ ἀδύναμοι καί ὁ Πάπας ἦταν ἡ ὑπερδύναμη τηρουμένων τῶν ἀναλογιῶν. Καί συνεχίζει ὁ Ἰωάννης Βατάτζης διατρανώνοντας τήν ἐθνική συνείδησή του:
«Γράφεις στό γράμμα σου ὅτι στό δικό μας γένος τῶν Ἑλλήνων ἡ σοφία βασιλεύει… Ὅτι, λοιπόν, ἀπό τό δικό μας γένος ἄνθη σε ἡ σοφία καί τά ἀγαθά της καί διεδόθησαν στούς ἄλλους λαούς, αὐτό εἶναι ἀληθινό. Ἀλλά πῶς συμβαίνει νά ἀγνοεῖς, ἤ ἄν δέν τό ἀγνοεῖς πῶς καί τό ἀπεσιώπησες ὅτι μαζί μέ την βασιλεύουσα Πόλη καί ἡ βασιλεία σέ αὐτόν τόν κόσμο κληροδοτήθηκε στό δικό μας γένος ἀπό τόν Μέγα Κωνσταντῖνο, ὁ ὁποῖος ἐδέχθη τήν κλήση ἀπό τόν Χριστό καί κυβέρνησε μέ σεμνότητα καί τιμιότητα; Ὑπάρχει μήπως κανείς, πού ἀγνοεῖ ὅτι ἡ κληρονομιά τῆς δικῆς του διαδοχῆς (σ.σ. τοῦ Μ. Κωνσταντίνου) πέρασε στό δικό μας γένος καί ἐμεῖς εἴμαστε οἱ κληρονόμοι και διάδοχοί του; Ἀπαιτεῖς νά μή ἀγνοοῦμε τά προνόμιά σου. Καί ἐμεῖς ἔχουμε τήν ἀντίστοιχη ἀπαίτηση να δεῖς καί νά ἀναγνωρίσεις τό δίκαιό μας ὅσον ἀφορᾶ τήν ἐ ξουσία μας στό κράτος τῆς Κωνσταντινουπόλεως, τό ὁποῖο ἀρχίζει ἀπό τῶν χρόνων τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου καί …ἔζησε ἐπί χίλια χρόνια, ὥστε ἔφθασε μέχρι καί τήν δική μας βασιλεία. Οἱ γενάρχες τῆς βασιλείας μου, ἀπό τίς οίκογένειες τῶν Δουκῶν καί τῶν Κομνηνῶν, γιά νά μη ἀναφέρω τοὺς ἄλλους, κατάγονται ἀπό ἑλ ληνικά γένη. Αὐτοί λοιπόν οἱ ὁμο εθνεῖς μου ἐπί πολλούς αἰῶνες κατεῖχαν τήν ἐξουσία στήν Κωνσταντινούπολη. Καί αὐτούς ἡ Ἐκκλησία τῆς Ρώμης καί οἱ προϊστάμενοί της τούς ἀποκαλοῦσαν Αὐτοκράτορες Ρωμαίων… Διαβεβαιοῦ με δέ τήν ἁγιότητά σου καί ὅλους τούς Χριστιανούς ὅτι οὐδέποτε θά παύσουμε νά ἀγωνιζόμαστε καί νά πολεμοῦμε κατά τῶν κατακτητῶν τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Θά ἀσεβούσαμε καί πρός τούς νόμους τῆς φύσεως καί πρός τούς θεσμούς τῆς Πατρίδος καί πρός τούς τάφους τῶν πατέρων μας καί πρός τους Ἱερούς Ναούς τοῦ Θεοῦ, ἐάν δεν ἀγωνιζόμασταν γι᾽ αὐτά μέ ὅλη μας τήν δύναμη… Ἔχουμε μαζί μας τον δίκαιο Θεό, ὁ ὁποῖος βοηθεῖ τους ἀδικουμένους καί ἀντιτάσσεται στούς ἀδικοῦν τας…».
Ἕνας «βασιλεύς Ρωμαίων», ὁ Ἰωάννης Βατάτζης μᾶς ἄφησε ἔνα ἐξαιρετικό γραπτό μνημεῖο ἑλληνορθόδοξης αὐτοσυνειδησίας. Τέτοια κείμενα ἀξίζει νά διδάσκουμε στούς νέους μας. Ἄς ἔχουμε την εὐλογία τοῦ εὐλαβοῦς Χριστιανοῦ καί πατριώτου Ἁγίου Ἰωάννου
Γ΄Δούκα Βατάτζη (2).

Ὑποσημειώσεις
(1) Ἀπ. Βακαλοπούλου, Πηγές Ἱστορίας τοῦ Νέου Ἑλληνισμοῦ, Α´ τόμος, Θεσσαλονίκη 1965, σελ. 50–53. Τό κείμενο ἀνακάλυψε γιά πρώτη φορά στήν Πάτμο στά τέλη τοῦ 19ου αἰῶνος ὁ ἱστορικός ἐρευνητής Ἀντώνιος Μηλιαράκης, ὁ ὁποῖος ἀσχολήθηκε ἐπισταμένως μέ τήν Αὐτοκρατορία τῆς Νικαίας.
(2) Τό Συναξάρι τοῦ Βατάτζη ὡς Ἁγίου ἔχει συγγράψει ὁ Ἅγιος
Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης στόν δίτομο Συναξαριστή του. Ὁ ἴδιος συνέθεσε και τήν Ἀκολουθία τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου Βατάτζη. Στό Διδυμότειχο ὑπάρχει καινούργιος Ἱερός Ναός στό ὄνομα τοῦ Ἁγίου Αὐτοκράτορος καί ἡ Ἱ. Μητρόπολις Διδυμοτείχου ὀργανώνει κάθε χρόνο τά «Βατάτζεια» μέ ἐπίκεντρο τήν ἑορτή τοῦ Ἁγίου στίς 4 Νοεμβρίου.



Γλωσσικές και επικοινωνιακές γνώσεις που αναπτύσσει το παιδί




Γλωσσικές και επικοινωνιακές γνώσεις που αναπτύσσει
το παιδί κατά την προσχολική και σχολική ηλικία και
πώς αυτές σχετίζονται με τη χρήση του γραπτού λόγου
στο Δημοτικό Σχολείο

Βασίλειος Γιάντσιος
Δάσκαλος,
Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου
Ζαγκλιβερίου






Γλωσσικές και επικοινωνιακές γνώσεις





Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ


Καλεῖ τοὺς μαθητὰς νὰ τὴν ἐκμανθάνουν πολὺ καλῶς
Ἐτάχθη ἐναντίον τῆς ἐκπαιδευτικῆς μεταρρυθμίσεως τοῦ 1976 καὶ τῆς καταργήσεως τῶν τόνων καὶ τῶν πνευμάτων κατὰ τὸ 1982.


 
Ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος εἰς πρόσφατον συνάντησίν του μὲ μαθητὰς καὶ μαθητρίας τοῦ Λυκείου ἀπὸ τὴν Σίδνον τῆς Θεσσαλονίκης εἰς τὸ Οἰκουμενικὸν Πατριαρχεῖον τοὺς ὑπενθύμισε τὸ χρέος των νὰ ἐκμανθάνουν πολὺ καλῶς τὴν Ἑλληνικὴν γλῶσσαν, ἡ ὁποία ἐπλούτισε τόσας ἄλλας γλώσσας τοῦ κόσμου. Ὡς εἶπε θὰ «πρέπει νὰ αἰσθανόμεθα ἐντροπὴ ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι δυστυχῶς δὲν ἐκτιμοῦμε τὸν θησαυρὸ τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσης ὅσο τὸν ἐκτιμοῦν οἱ ξένοι». Συμφώνως πρὸς ὅσα μετέδωσεν ὁ στενὸς συνεργάτης του καὶ φωτογράφος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου κ. Νικόλαος Μαγγίνας, ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης εἶπεν:
«“Θὰ ἔπρεπε νὰ αἰσθανόμεθα ἐντροπὴν”
“Ἔχουμε ἕνα θησαυρό, ποὺ λέγεται ἑλληνικὴ γλῶσσα τοῦ ὁποίου τὴν ἀξία δὲν ἐκτιμοῦμε ἐμεῖς τόσο ὅσο τὴν ἐκτιμοῦν οἱ ξένοι, οἱ ὁποῖοι τὴν ἐκμανθάνουν ἐμβαθύνοντας σὲ αὐτήν. Εἶναι ἕνα γεγονός, τὸ ὁποῖο πρέπει νὰ μᾶς κάνει νὰ αἰσθανόμεθα ἐντροπήν, ὅτι οἱ ξένοι ἀσχολοῦνται περισσότερον μὲ τὴν ἑλληνικὴν γλῶσσαν, μὲ αὐτὸν τὸν ἀνεκτίμητον καὶ ἀνεξάντλητον θησαυρόν, παρὰ ἐμεῖς», συνέχισε ἀπευθυνόμενος πρὸς τοὺς μαθητές.
Στὸ σημεῖο αὐτὸ ἔκανε ἰδιαίτερη ἀναφορὰ στὴ γλωσσικὴ μεταρρύθμιση τοῦ 1976 καθὼς καὶ στὴν κατάργηση τῶν τόνων καὶ τῶν πνευμάτων ἀπὸ τὸν Ἰανουάριο τοῦ 1982.
“Ἔκτοτε ὁλοένα καὶ φτωχαίνει, καὶ στὶς τηλεοράσεις ποὺ παρακολουθοῦμε καὶ στὰ σχολεῖα καὶ γενικὰ στὴν ἑλληνικὴ κοινωνία αὐτὸς ὁ θησαυρὸς διαρκῶς καὶ καθίσταται φτωχότερος, πιὸ ἀδύναμος, γι᾽ αὐτὸ καὶ πάντοτε ἀπευθύνομαι στοὺς φιλολόγους καθηγητὰς καὶ στοὺς μαθητὰς καὶ ὑπενθυμίζω τὸ χρέος νὰ ἐκμανθάνουν καλὰ τὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα, ἡ ὁποία πλούτισε τόσες ἄλλες γλῶσσες τοῦ κόσμου δανείζοντας ἐπιστημονικοὺς ὅρους καὶ πάρα πολλὲς ἄλλες λέξεις. Σὲ μερικὲς περιπτώσεις ἔχουν ἐκδοθεῖ βιβλία, στὰ ὁποῖα ἀπαριθμοῦνται αὐτὲς οἱ λέξεις, ποὺ ἔχουν δανεισθεῖ οἱ ξένες γλῶσσες ἀπὸ τὴ δική μας τὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα”. “Οἱ ἐξαιρέσεις μᾶς δίνουν ἐλπίδα ὅτι ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα μας δὲν θὰ σβήσει”.
Καὶ ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης διερωτήθηκε: “Γιατί οἱ Γάλλοι δὲν κατήργησαν τοὺς τόνους στὴ γλῶσσα τους; Γιατί οἱ Ρῶσοι ἐπιμένουν καὶ ἐξακολουθοῦν νὰ ἔχουν τὸ κυριλλικὸ ἀλφάβητο καὶ δὲν υἱοθετοῦν τὸ λατινικὸ ἀλφάβητο; Καὶ αὐτοὶ θὰ μποροῦσαν, γιὰ νὰ φανοῦν πιὸ μοντέρνοι καὶ πιὸ σύγχρονοι νὰ ἀλλάξουν οἱ Ρῶσοι τὸ ἀλφάβητο, νὰ καταργήσουν οἱ Γάλλοι τοὺς τόνους στὴ γλῶσσα τους, ὅπως τοὺς καταργήσαμε ἐμεῖς, νομίζοντας ὅτι θὰ γίνουμε πιὸ σύγχρονοι καὶ πιὸ προοδευτικοί.
Μὲ ἱκανοποίηση παρακολουθῶ ὅτι πολλὰ συγγράμματα καὶ λεγομένων προοδευτικῶν συγγραφέων, καὶ σήμερα μετὰ τριακονταετία, ποὺ πέρασε ἀπὸ τὴν τελευταία γλωσσικὴ μεταρρύθμιση, ἐξακολουθοῦν νὰ τυπώνονται στὸ πολυτονικό. Εὐτυχῶς, ποὺ ὑπάρχουν αὐτὲς οἱ ἐξαιρέσεις, ποὺ μᾶς δίνουν τὴν ἐλπίδα ὅτι ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα μας δὲν θὰ σβήσει τελικά, ἀλλὰ θὰ ἀντέξει σὲ αὐτοὺς τοὺς πειρασμοὺς καὶ σὲ αὐτὲς τὶς θύελλες τοῦ ἐκσυγχρονισμοῦ».