Αρχαία αριστουργήματα



του
ΤΑΚΗ ΜΠΑΖΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
καθηγητού


  • ΓΝΩΜΙΚΑ
  • ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
  • ΠΟΙΗΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ 





ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ (ΜΕΡΟΣ Α')




ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ


Από τα γεγονότα των Κερκυραϊκών του Θουκυδίδου



Της
Αθηνάς Δάρα*




(1)Η Κέρκυρα βρισκόταν σε κατάσταση εμφύλιας διαμάχης από τότε που επέστρεψαν οι αιχμάλωτοι, οι οποίοι πήραν μέρος στη ναυμαχία γύρω από την Επίδαμνο, αφού είχαν αφεθεί ελεύθεροι από τους Κορινθίους, στα λόγια κάτω από την εγγύηση των προξένων για ποσό οχτακόσιων ταλάντων, στην πραγματικότητα όμως επειδή είχαν πεισθεί από τους ίδιους τους Κορινθίους να φέρουν την Κέρκυρα με το μέρος των Κορινθίων. Αυτοί πλησιάζοντας τους πολίτες τον έναν μετά τον άλλον, ενεργούσαν με τέτοιο τρόπο ούτως ώστε να προκαλέσουν την αποστασία της πόλεως από τους Αθηναίους. (2)
Αφού έφτασε εκεί ένα πλοίο από την Αττική και ένα από την Κόρινθο μεταφέροντας πρέσβεις, με τους οποίους οι Κερκυραίοι ήρθαν σε συνεννοήσεις, αποφάσισαν οι Κερκυραίοι να μείνουν σύμμαχοι με τους Αθηναίους σύμφωνα με τις συνθήκες και με τους Πελοποννησίους να παραμείνουν φίλοι όπως προηγουμένως. (3) Υπήρχε και κάποιος Πειθίας, ο οποίος
ήταν εθελοπρόξενος των Αθηναίων και ηγέτης της δημοκρατικής παράταξης. Αυτοί οι άνδρες τον εισήγαγαν σε δίκη καταγγελλοντάς τον ότι προσπαθεί να υποδουλώσει την Κέρκυρα στους Αθηναίους. (4) Αυτός όμως, αφού απέφυγε τις κατηγορίες, οδήγησε σε δίκη πέντε άνδρες από αυτούς τους πιο πλούσιους, λέγοντας ότι συνήθιζαν να κόβουν τα υποστηρίγματα από τα αμπέλια του Διός και του Αλκινόου. Η ποινή για κάθε υποστήριγμα ήταν καθορισμένη: Ένας στατήρας. (5) Αυτοί αφού καταδικάστηκαν και κάθισαν ικέτες στα ιερά εξαιτίας του υψηλού προστίμου με σκοπό να καταβάλουν τα χρήματα σε δόσεις, ο Πειθίας, που ήταν μέλος της βουλής, πείθει να επιβάλουν τη νόμιμη ποινή. (6) Αυτοί επειδή εμποδίζονταν από τον νόμο και συγχρόνως είχαν την πληροφορία ότι ο Πειθίας, για όσο διάστημα παρέμενε μέλος της βουλής, έχει την πρόθεση να μεταπείσει το σύνολο του πληθυσμού, ώστε οι Κερκυραίοι να έχουν με τους Αθηναίους τους ίδιους εχθρούς και φίλους, ήρθαν σε συνεννόηση μεταξύ τους και παίρνοντας εγχειρίδια μαζί τους ήρθαν αιφνιδίως στη βουλή και σκότωσαν τον Πειθία και άλλους εξήντα ιδιώτες και βουλευτές. Οι δε ολίγοι ομόφρονες με τον Πειθία κατέφευγαν στην Αττική με τριήρη, η οποία παρευρίσκονταν ακόμα εκεί. (Θουκ. 3, 70, 1 – 6).
Στην Κέρκυρα έφτασαν οι αιχμάλωτοι που είχαν πάρει μέρος στις ναυμαχίες γύρω από την Επίδαμνο, αφού είχαν αφεθεί ελεύθεροι από τους Κορινθίους. Ο βασικός λόγος για τον οποίο αφέθηκαν ελεύθεροι ήταν η καθοδηγούμενη από πλευράς των Κορινθίων ενέργεια να στρέψουν την Κέρκυρα εναντίον της Αθήνας. Αυτό δεν το κατάφεραν, αφού, μετά την προσέλευση πρέσβεων από την Αθήνα και την Κόρινθο στην Κέρκυρα, οι Κερκυραίοι αποφάσισαν να μείνουν φίλοι με τους Πελοποννησίους, αλλά και με τους Αθηναίους να ισχύσει η συμμαχία, όπως είχε συμφωνηθεί στο παρελθόν (αναλυτική αφήγηση αυτών των γεγονότων: Θουκ. 3, 70, 1 – 3).
Οι ναυμαχίες γύρω από την Επίδαμνο άρχισαν εξαιτίας μιας διαμάχης στην Επίδαμνο το 436/5 μεταξύ δημοκρατικών και ολιγαρχικών. Η Επίδαμνος ήταν αποικία της Κέρκυρας και οι πρώτοι της οικιστές προήλθαν από την Κόρινθο40. Η παρέμβαση της Κορίνθου στις εσωτερικές υποθέσεις της Επιδάμνου ώθησε την Κέρκυρα να επιτεθεί στην Επίδαμνο.
Μετά τη ναυμαχία της Λευκίμμης (θέρος 435), οι Κορίνθιοι ήθελαν να εκδικηθούν για την ταπείνωση τους και έτσι το θέρος 433 οι στόλοι Κορινθίων και Κερκυραίων συγκρούστηκαν στα Σύβοτα, ανοιχτά της θεσπρωτικής ακτής, κοντά στην Κέρκυρα. Οι Κορίνθιοι νίκησαν στη ναυμαχία.
Κατά την διάρκεια των προετοιμασιών για τη σύγκρουση (θέρος
427), η Κέρκυρα, ενώ προηγουμένως τηρούσε ουδέτερη στάση (τακτική στην οποία επανήλθε και αργότερα, μετά την επιστροφή των αιχμαλώτων στο νησί) και δεν ανήκε σε κανένα από τους δύο μεγάλους συνασπισμούς, αναζήτησε συμμάχους απευθυνόμενη στην Αθήνα. Οι Αθηναίοι, για να μην παραβιάσουν τις τριακονταετείς σπονδές, συνήψαν με τους Κερκυραίους μια επιμαχία (αμυντική συμμαχία) και όχι πλήρη συμμαχία, το 433. Πιθανόν στην απόφασή τους βάρυνε το γεγονός ότι, αφενός η Κέρκυρα είχε ισχυρό στόλο, που δεν ήθελαν να τον δουν να περιέρχεται στα χέρια των Κορινθίων και κατ’ επέκταση των Σπαρτιατών και αφετέρου η Κέρκυρα βρισκόταν σε κομβικό δρόμο προς τη δύση.
Η στάση στην Κέρκυρα (427 - 425) άρχισε την άνοιξη του 427. Στις δύο πρώτες παραγράφους του χωρίου ο Θουκυδίδης αρκέστηκε να περιγράψει μόνο τα γεγονότα που προηγήθηκαν, αλλά και οδήγησαν στη διένεξη των αιχμαλώτων με τον Πειθία. Ο Θουκυδίδης (3, 70, 3) αναφέρει ότι η στάση στην Κέρκυρα ξέσπασε κατά κάποιο τρόπο με την επιστροφή των αιχμαλώτων.
Στα σχέδιά τους να παραδώσουν την Κέρκυρα στην Κόρινθο, οι
αιχμάλωτοι έβρισκαν αντιμέτωπο κάποιον Πειθία, που δρούσε στη Κέρκυρα ως εθελοπρόξενος των Αθηναίων και ηγέτης της δημοκρατικής παράταξης∙ δεν γίνεται αναφορά στον Θουκυδίδη για το πολίτευμα στην Κέρκυρα πριν ξεσπάσει η στάση (άνοιξη 427). Ο Πειθίας σύμφωνα με την άποψη των αιχμαλώτων προσπαθούσε να υποδουλώσει την Κέρκυρα στους Αθηναίους. Μεταξύ αιχμαλώτων και Πειθία υπήρξαν κατά καιρούς πολλές αντιδικίες, από τις οποίες ο Πειθίας ήταν εκείνος που έβγαινε κερδισμένος, αφού ήταν και μέλος της βουλής. Τελικά όμως η διαμάχη για το ποιά από τις δύο αντίπαλες παρατάξεις που είχαν διαμορφωθεί θα επικρατήσει, οδήγησε στον θάνατο του Πειθία (αναλυτική αφήγηση αυτών των γεγονότων: Θουκ. 3, 70, 3 – 6).
Η όλη δράση του Πειθία ως εθελοπρόξενου, δηλαδή ενός προξένου που δεν οριζόταν κληρονομικά, συνέβαλε στο άδοξο τέλος του και φανέρωσε τους κινδύνους που διέτρεχε ένας άνθρωπος σε παρόμοια θέση, ο  οποίος δρούσε κατεξοχήν με βάση τα φιλικά του αισθήματα απέναντι στην Αθήνα. Από την άλλη, ωστόσο, βοήθησε στο να ενισχυθεί η αθηναϊκή επιρροή στην Κέρκυρα και, ίσως η δράση αυτού και της δημοκρατικής παράταξης που ηγούνταν, να συνέβαλαν στην απόφαση των Κερκυραίων να διατηρήσουν την αμυντική συμμαχία με τους Αθηναίους και να μην στραφούν εναντίον τους, όπως ήθελαν οι
αιχμάλωτοι Κερκυραίοι.
Με τον θάνατο του Πειθία αλλάζει και το σκηνικό στην Κέρκυρα. Οι λιγοστοί δημοκρατικοί προσπάθησαν να σωθούν από τα φονικά χέρια των αιχμαλώτων, βρίσκοντας καταφύγιο σε αθηναϊκή τριήρη, που έτυχε να βρίσκεται στην Κέρκυρα. Η τριήρης όπου κατέφυγαν οι ομόφρονες του Πειθία ίσως ήταν εκείνη με την οποία είχαν μεταφερθεί οι πρέσβεις των Αθηναίων για συνομιλίες με τους Κερκυραίους. Τα γεγονότα αυτά χρονολογούνται θέρος 427.


*
Απόσπασμα
εκ της διπλωματικής μεταπτυχιακής εργασίας της
με τίτλον «Πολιτικοί φίλοι των Αθηναίων
στον Πελοποννησιακό πόλεμο» GRI-2011-6366
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας.







ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ "ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ"


ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ

 

 


 ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΙΣΧΥ
ΤΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΥΣ ΑΡΙΣΤΟΥΧΟΥΣ
ΤΩΝ ΦΕΤΙΝΩΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ



Όποιοι μαθητές συγκέντρωσαν άνω των  18.600 μορίων στην θεωρητική κατεύθυνση  μπορούν να στείλουν την παρακάτω φόρμα  συμπληρωμένη, με μια φωτογραφία τους να αναρτηθούν στo αφιέρωμα
 του
 «ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ».

ΟΝΟΜΑ:
ΛΥΚΕΙΟ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗΣ:
ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΡΙΩΝ:
ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ:
ΣΧΟΛΗ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΝ:

(Αποστολή στο filologos1999@gmail.com)


( πατήστε ΕΔΩ )








Μετά τις Πανελλήνιες τι; Εμφανή τα σημάδια παρακμής









επιφυλλίς του
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ

-κλασσικού φιλολόγου
-μεταπτυχιακού της εφηρμοσμένης παιδαγωγικής
του Πανεπιστημίου Αθηνών





Βγήκαν χθές οι τύχες που καθορίζουν την πορεία χιλιάδων νέων ανθρώπων. Εφ’ εξής μια νέα ζωή ανοίγεται ομπρός τους, η οποία δεν γνωρίζει κανείς τι κατάληγμα θα έχη. Ευοίωνο; Είθε.

Όταν βλέπεις όμως ότι το όνειρο ενός νέου ανθρώπου είναι απλά να μην πεινάση, να έχη τα προς το ζήν και μόνο, σίγουρα δεν είσαι αισιόδοξος. Διατί πώς αλλοιώς να εξηγήση κανείς τον διακαή πόθο χιλιάδων συγχρόνων νέων, πόθο που ασφαλώς εκτρέφει η μιζέρια την οποίαν βιώνουν βλέποντάς την δίπλα των, στις οικογένειές των και στο πέριξ περιβάλλοντα χώρο και εις την οποίαν μας έχουν ρίψει οι έχοντες την τύχη του έθνους και λαού τούτου στα χέρια των, να έμβουν εις μίαν στρατιωτικήν και αστυνομικήν σχολήν; Πώς να εξηγήση κανείς ότι νέοι άνθρωποι επιζητούν μετά μανίας ένα μισθολόγιον όσο όσο και προτιμούν με αντίτιμο αυτό να είναι μια ζωή στρατιώτες, να στέκονται προσοχή, να είναι πειθήνια όργανα μιας άνωθεν εντολής, άκριτοι, άβουλοι δίχως δική τους λογική και προσωπική ζωή; Μόνο και μόνο προκρίνουν αυτό γιατί θα έχουν ένα κομμάτι ψωμί να φάνε, ενώ οι άλλοι όχι; Και είναι αυτό, όνειρο ενός νέου ανθρώπου που μόλις βγαίνει στην πάλη της ζωής;


Διδακτική και Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνίας




Η Δημιουργία Εκπαιδευτικών Projects με τη Διδακτική και Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνίας


Αναστασία Δ. Βακαλούδη
Δρ. Βυζαντινολόγος – Ιστορικός – Συγγραφέας – Φιλόλογος
Επιμορφώτρια Νέων Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνίας
Επιστημονικός Συνεργάτης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου
  




ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Το θέμα περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία και ανάπτυξη του εκπαιδευτικού project με τη μορφή εκπαιδευτικού σεναρίου, δηλαδή ενός μαθησιακού πλαισίου με συγκεκριμένο γνω­στικό(ά) αντικείμενο(α), συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους, παιδαγωγικές αρ­χές και σχολικές πρακτικές, όπου συνυπολογίζονται τα εξής: α. οι προσδο­κώμενοι παιδαγωγικοί και μαθησιακοί στόχοι, β. οι προβλεπόμενες μέθοδοι διδακτικής, γ. οι στρατηγικές εφαρμογής, δ. η χρήση συμπληρωματικού υλικού. Απαραίτητη είναι η γνώση και η εξοικείωση με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ερ­γαλεία τους: ποια είναι και τι μπορούν να προσφέρουν. Τα παραδείγματα της διδακτικής της ιστορίας και της γλώσσας με εκπαιδευτικά projects αναδεικνύουν τη σημασία του διαλόγου των μαθητών και κατ’ επέκταση την αξία της συνεργατικής μάθησης Στην περίπτωση της ενσωμάτωσης των Νέων Τεχνολογιών οφείλουμε να γνωρίζουμε καλά το πε­ριεχόμενο και να δημιουργούμε το project βάσει αυτού, με κριτήρια τη δόμηση της γνώσης (μάθηση και κατανόηση) μέσα από το διάλογο, την επιλογή, το σχολιασμό, τη σύγκριση, την ανάλυση, τη σύνθεση, την παραγωγή έργου και με βάση τις αρχές της βιωματικότητας και της ενσυναίσθησης.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: εκπαιδευτικά projects, διδακτική, παιδαγωγική, νέες τεχνολογίες, συνεργασία, διαδραστικότητα, ενσυναίσθηση, βιωματικότητα 




Αρχαία ελληνική ιστορία



ΙΩΑΝΝΟΥ Σ. ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ


ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ