ΩΡΑ ΓΙΑ FORUM 9 !


επιμελεία του
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
-φιλολόγου-

Η
ΩΡΑ
ΤΟΥ
FORUM

Εδώ συζητάμε οτιδήποτε…


Διαβάζομε από τον ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΤΥΠΟ της 29 Ιουνίου 2012, δυο ειδήσεις που μας συγκλονίζουν:
1.    (μετέφερεν εις τας αποσκευάς του ψημένα βρέφη)
Ένας βρετανός ταξιδιώτης συνελήφθη στην Ταϋλάνδη να έχει στις αποσκευές του έξι ψημένα βρέφη, 2-7 μηνών, τυλιγμένα με φύλλα χρυσού!! Σύμφωνα με την απολογία τουστις αρχές της Μπανγκόγκ, ομολόγησε πως το μακάβριο φορτίο του ήταν μέρος μιας διαδεδομένης τελετής μαύρης μαγείας με τίτλο kuman thong (= χρυσό παιδί) η οποία φέρνει καλή τύχη στον κάτοχο των πτωμάτων. Ο δράστης είχεν σκοπό να πουλήσει τα βρέφη στην Ταϊβάν εκεί όπου το καθένα θα μπορούσε να του αποφέρει μέχρι και 6400 δολλάρια!!! Ανατριχιάζουμε κυριολεκτικά διαβάζοντας τέτοιες φρικτές ειδήσεις. Παράλληλα διαπιστώνουμε πόσο δίκιο έχουν όσοι αγωνίζονται κατά της βίαιης εισβολής στην Ευρώπη και βεβαίως στην χώρα μας, της ανατολικής πνευματικότητας, δηλαδή των δαιμονοθρησκειών της ασιατικής ηπείρου, οι οποίες αποκτηνώνουν κυριολεκτικά τους λαούς! Δεν θα πάψουμε να τονίζουμε το γεγονός πως οι θρησκείες του κόσμου, εκτός του χριστιανισμού είναι δαιμονικές επινοήσεις και πως μέσω αυτών δρα καταστροφικά για τα ανθρώπινα πρόσωπα ο ίδιος ο Σατανάς. Απτή απόδειξη η μακάβρια αποσκευή του βρετανού ταξιδιώτη.
Την ίδια ώρα: (καμπανάκι κινδύνου υπό της ιερά μητροπόλεως Γλυφάδας) η μητρόπολη καλεί τον πιστό λαό της να μην συμμετάσχη εις εκδήλωση αποκρυφιστικού περιεχομένου υπο τον τίτλον «Πανελλήνιο φεστιβάλ πνευματικής αφύπνισης» που διοργανώνεται στα τέλη Ιουνίου στην Βουλιαγμένη. Το εν λόγω φεστιβάλ υπό τον τίτλο «μεταμόρφωση και αναγέννηση» αποτελεί εκδήλωση αποκρυφιστικού περιεχομένου, που μπορεί να έχη απρόβλεπτες και επικίνδυνες συνέπειες. Το φεστιβάλ διοργανώνεται από το angel house university (=πανεπιστήμιον των αγγέλων)!!!! Και κάνει λόγο για διαλογισμούς τσάννελινγκ και ένωση με ενέργειες. Να τονιστεί ότι όταν αναφέρεται σε επικοινωνίες με αγγέλους στην πραγματικότητα αναφέρεται σε επικοινωνίες με πνεύματα τα οποία η γραφή αναγνωρίζει ως δαίμονες!!!!!
2.    (ο καννιβαλισμός της νέας εποχής)
Ειδήσεις για καννιβαλισμούς είναι πλέον συχνό φαινόμενο. Κατάστημα πολυτελείας στο Λονδίνο διαφημίζει ότι διαθέτει σπάνια αλάτια τα οποία προέρχονται από ανθρώπινα δάκρυα!!!! Τα αλάτια αυτά, σύμφωνα με το κατάστημα έχουν διαφορετικές γεύσεις αφου παράγονται κατά την διάρκεια διαφορετικών διαθέσεων του ανθρώπου!!! Όπως χαρά, λύπη, θυμό…η ζήτηση δε αυτών των αλατιών είναι μεγάλη και γι’ αυτό η επιχείρηση αναζητά δότες δακρύων!!! Κάποιοι έσπευσαν να χαρακτηρίσουν το γεγονός ως «τρέλλα» και «ιδιοτροπία». Όμως για όσους γνωρίζουν το πνευματικό νεοεποχίτικο κλίμα μας καταλαμβάνει φρίκη και ανησυχία για τα φαινομενικά αθώα αυτά τερτίπια. Μέσα στους στόχους της νέας εποχής είναι και ο καννιβαλισμός. Δεν υπερβάλλουμε με τον ισχυρισμό μας αυτόν, διότι οι περιπτώσεις σύγχρονων καννιβάλων είναι πάμπολες. Δεν είναι τυχαίο πως στις σατανιστικές τελετουργίες γίνεται και πόση ανθρωπίνου αίμματος!! Αναμφίβολα ο πρώτος καννίβαλος είναι ο Σατανάς, ο οποίος καταβροχθίζει μυριάδες ανθρώπινες ψυχές. Είναι αιμοβόρο θηρίο και θέλει και επιδιώκει οι άνθρωποι να του μοιάσουν. Γι’ αυτό και εξωθεί μέσω των ομάδων της νέας εποχής αλλά και μέσω άλλων πρακτικών όπως το εμπόριο, τους ανθρώπους να ορέγονται βρώση ανθρώπινης σάρκας και πόση ανθρώπινου αίματος. Πληροφορούμε πως εδώ και λίγα χρόνια έχουν συσταθεί ομάδες και λέσχες «βαμπίρ» όπου προσφέρουν ο ένας στον άλλο ποσότητα αίματος για πόση!!! Αυτή είναι δυστυχώς η νέα εποχή, το αλληλοφάγωμά μας!!!

Είχε δίκιο λοιπόν το ιστολόγιό μας που μόλις προχτές σας είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Τα περιστατικά είναι συνεχώς αυξανόμενα. Διαβάστε ξανά και κυρίως τα σχόλια εδώ:
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ
!!!
Κ Ι Ν Δ Υ Ν Ο Σ


ΜΕ ΤΙ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΡΟΦΕΣ
ΠΟΤΙΖΟΥΝ
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ

!!

Η ιστορικότητα του κόμη Δράκουλα της Βλαχίας


Ιστορική Μελέτη για τη σύνδεση του (λογοτεχνικού) Κόμη Dracula με τον (ιστορικά υπαρκτό) Πρίγκιπα της Βλαχίας Vlad Tepes

  


O "Καλός" μάγος απέθανε; Ζήτω ο "καλός" Βρυκόλακας!(ΜΕΡΟΣ Α')

  

O "Καλός" μάγος απέθανε; Ζήτω ο "καλός" Βρυκόλακας!(ΜΕΡΟΣ Β')




DMCA.com Protection Status


author image

About the Author

This article is written by: Φιλόλογος Ερμής - He has already written over 2.200 articles for Φιλόλογος Ερμής. Φιλόλογος Ερμής has Graduate Diploma in Classical Philology, Postgraduate Diploma in Applied Pedagogic, and is Candidate Doctor(Dph) of Classical Philology. Stay touch with him on Twitter, Facebook or email him

10 σχόλια:

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

ΓΙΑ ΘΕΡΙΝΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΕΙΔΗ ΜΕ ΡΩΤΑΤΕ ΠΟΛΛΟΙ ΑΡΧΙΣΤΕ ΑΠΟ ΕΔΩ:
Διονυσίου Σολωμού
Ο
ΚΡΗΤΙΚΟΣ

ερμηνεία
σε δώδεκα μέρη

υπό
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
κλασσικού φιλολόγου,
μεταπτυχιακού φοιτητού
εφηρμοσμένης παιδαγωγικής



http://filologos-hermes.blogspot.com/2012/01/blog-post_21.html

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

ΟΙ ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ ΓΙΑ ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΝΑΙ, ΚΑΤΗΧΗΣΗ ΟΧΙ
Για ένα σχολείο με σεβασμό στη διαφορετικότητα!
Η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης μέσω της εκπαίδευσης στην Ελλάδα παραβιάζει την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
Η Ελλάδα διαθέτει το μόνο Σύνταγμα στην Ευρώπη το οποίο αρχίζει με θρησκευτική επίκληση, αυτήν της Αγίας Τριάδας, καθώς και το μόνο Υπουργείο που συστεγάζει Εκπαίδευση και θρησκεία. Η εκπαίδευση ως θεμελιακός ιδεολογικός μηχανισμός του κράτους έχει θεσμοθετημένα (Σύνταγμα, αναλυτικά προγράμματα) επιφορτισθεί να γαλουχήσει γενιές μαθητών και μαθητριών με βάση της αρχές του ελληνοχριστιανισμού. Έγκριτοι νομικοί υποστηρίζουν ότι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης μέσω της εκπαίδευσης παραβιάζει την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Ο σφιχτός αυτός εναγκαλισμός εκπαίδευσης και ορθόδοξης εκκλησίας, από καταβολής του ελληνικού κράτους, έχει επιτρέψει την παρείσφρηση θεοκρατικών στοιχείων στο χώρο του σχολείου και έχει εκχωρήσει στην εκκλησία την εξουσία για παρέμβαση στα εκπαιδευτικά πράγματα τόσο στο στενά εκπαιδευτικό επίπεδο (ύλη ιστορίας, βιολογίας κλπ) όσο και στο τελετουργικό (πρωινή προσευχή, εκκλησιασμός, θρησκευτικές γιορτές). Στα αναλυτικά προγράμματα όλων των βαθμίδων (πλην της γ’ βάθμιας) είναι πρόδηλος, σαφής και ρητός ο σκοπός της διδασκαλίας των θρησκευτικών η οποία ουσιαστικά αποβλέπει στην ενστάλαξη των αξιών που πρεσβεύει η ορθόδοξη θρησκεία και την πνευματική, θρησκευτική χειραγώγηση των μαθητών και των μαθητριών.
• Η διδασκαλία των θρησκευτικών είναι κατηχητικού τύπου καθώς αποσκοπεί στην ενίσχυση του θρησκευτικού φρονήματος και όχι στην μετάδοση θρησκειολογικών γνώσεων.
• Είναι μονοφωνική γιατί αφορά την ‘επικρατούσα θρησκεία’ και αποκλείει αλλόθρησκους/ες εκπαιδευτικούς από την διδασκαλία.
• Είναι υποχρεωτική για όλους/ες τους μαθητές και τις μαθήτριες για τους/τις οποίους/ες δεν έχει δηλωθεί από τους γονείς άλλο δόγμα.
Η επιβολή της ορθόδοξης χριστιανικής κουλτούρας στο ελληνικό σχολείο θέτει σαφείς διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στα παιδιά, δημιουργεί μαθητές και μαθήτριες α’ και β’ κατηγορίας “πετώντας” ουσιαστικά έξω από την κοινή σχολική ζωή όσες/ους έχουν διαφορετικό θρησκευτικό προσανατολισμό και αναδεικνύοντας με τον πιο εναργή τρόπο τις ανακολουθίες και τις αντινομίες του συστήματος.
Η δυνατότητα για αποχή από το μάθημα των θρησκευτικών και την προσευχή για τα ετερόδοξα παιδιά, ρύθμιση η οποία υποτίθεται πως προστατεύει τα δικαιώματά τους, χρησιμοποιείται ως άλλοθι για τον δήθεν φιλελεύθερο και ανοιχτό χαρακτήρα του ελληνικού σχολείου αλλά αυτό που κάνει ουσιαστικά είναι να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τον στιγματισμό τους και κατ’ επέκταση για τον κοινωνικό αποκλεισμό τους. Γι αυτό πολύ συχνά γονείς και παιδιά επιλέγουν να μην ασκήσουν το δικαίωμά τους αυτό. Μιλάμε ουσιαστικά για ένα σχολείο δυσανεκτικό στο διαφορετικό θρησκευτικό προσανατολισμό, ένα σχολείο που πόρρω απέχει από το όραμά μας (αλλά και από τις εξαγγελίες των εκάστοτε υπουργών) για ένα σύγχρονο και προοδευτικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Ζητάμε τον πλήρη θρησκευτικό αποχρωματισμό της ελληνικής εκπαίδευσης.
Θέλουμε ένα σχολείο προοδευτικό, κοσμικό, δημοκρατικό με σεβασμό προς τη διαφορετικότητα, ικανό να εφαρμόσει το ίδιο αυτά που επιχειρεί να διδάξει
Η Θεματική Ομάδα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
Η Θεματική Ομάδα Παιδείας

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, "Το Σύνταγμα λέει ότι η παιδεία μας είναι η Ορθόδοξη παιδεία"

Στη χθεσινή συνέντευξη του στο Μάκη Τριανταφυλλόπουλο και την εκπομπή «Κίτρινος Τύπος» ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος αναφέρθηκε και στο ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών. Μεταφέρουμε το σχετικό διάλογο:
ΜΑΚΗΣ ΤΡΙΑΝΤ.: Στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της Ευρώπης, το γνωρίζετε πολύ καλά, δεν έχει ούτε προσευχή ούτε εθνικούς ύμνους ούτε ιστορίες. Παλιά υπήρχαν. Τώρα καταργούνται και οι παρελάσεις. Το μάθημα των Θρησκευτικών τι νόημα έχει σε ένα σχολείο που μπορεί να είναι μέσα και παιδιά μουσουλμάνων, παιδιά καθολικών κλπ. Ή θα ‘πρεπε να υπάρχουν μαθήματα που να εξυπηρετούν το θρησκευτικό συναίσθημα όλων των διαφορετικών ομάδων ή να μην υπάρχει κανένα.
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ: Το θέμα είναι τεράστιο. Θα μου επιτρέψετε να γυρίσω πάλι στον Καποδίστρια. Ο Καποδίστριας έρχεται σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. Είναι κρίμα ότι τον δολοφόνησαν… Βρίσκεται στο γραφείο του για να συγκροτήσουν τα υπουργεία. Όταν φτάσανε στο υπουργείο Παιδείας, ήταν Εκκλησιαστική Γραμματεία τότε το Υπουργείο, είπαν: «Εκκλησιαστική Γραμματεία της Δημοσίου Εκπαιδεύσεως» και «Εκκλησιαστική Γραμματεία των Θρησκευτικών θεμάτων»...Ο Καποδίστριας είπε: «Σταματήστε. Αυτά τα δυό πάνε μαζί. Εκκλησιαστικά πράγματα (Θρησκευμάτων, όπως θα λέγαμε σήμερα) και Δημόσια Εκπαίδευσις, αυτά πηγαίνουνε μαζί». Γιατί; «Είναι δυο χώροι που θέλουνε φως πολύ και ο Δοτήρ των Φώτων είναι ο Θεός». Αυτά ήταν την εποχή του Καποδίστρια.
Σήμερα λοιπόν αυτά πάνε χωριστά. Το ένα τραβάει από εδώ και το άλλο από εκεί. Ή αν θέλετε, προσπαθούν μερικοί να τα πάνε μακριά, όσο μπορούν, το ένα από το άλλο…Το σχολείο χτιζόταν στο χωριό, στην αυλή της Εκκλησίας…Πολλοί σήμερα θα ήθελαν να μην λέγεται και «υπουργείο Θρησκευμάτων». Και έγινε πολλή συζήτηση και γι’ αυτό. Μην ξεχνάτε ότι ο Ευρωπαϊκός Διαφωτισμός τώρα υλοποιείται στην Ελλάδα.

ΜΑΚΗΣ ΤΡΙΑΝΤ.: Αλλά δεν έχετε κανένα λόγο να ανησυχείτε για το θρησκευτικό συναίσθημα των Ορθόδοξων Χριστιανών. Είναι τόσο έντονο στην πλειοψηφία του ελληνικού λαού που και την κατήχηση την παίρνουν στο σπίτι και οι εκκλησίες έχουν τα κατηχητικά τους. Οπότε, τι έχει να προσφέρει ένα μάθημα Θρησκευτικών στο σχολείο όταν δεν εξυπηρετεί το σύνολο των μαθητών;

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ: Το Σύνταγμα τι λέει; Το Σύνταγμα λέει ότι η παιδεία μας είναι η Ορθόδοξη παιδεία. Θα αλλάξει το Σύνταγμα; Αν αλλάξει το Σύνταγμα, θα το δούμε. Αλλά μπορεί να αλλάξει το Σύνταγμα ή μπορούμε να αλλάξουμε τέτοια θέματα που είναι βασικά για τη ζωή αυτού του τόπου, χωρίς να ρωτηθεί ο λαός; Που πηγαίνουμε επιτέλους;

ΜΑΚΗΣ ΤΡΙΑΝΤ.: Όχι. Αν ρωτηθεί ο λαός, ξέρετε ότι το έχετε κερδίσει. Γι’ αυτό το λέτε…

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ: Ε, τότε γιατί μιλάμε για το λαό; (ενν. ας τον ακούσουμε το λαό).

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι απόψεις των αιρετικών και η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα

Άρθρο από το έντυπο
«Ορθοδοξία και αίρεσις» της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας, τεύχ. 60, Ιαν. - Φεβρ. 2009

(ΜΕΡΟΣ Α’)
Αιρέσεις και νομικός προβληματισμός για το μάθημα των Θρησκευτικών
Όπως είναι γνωστό, στη χώρα μας δρα ένα μεγάλο πλήθος αιρέσεων και παραθρησκευτικών ομάδων, οι περισσότερες από τις οποίες δεν αναγνωρίζονται ως «γνωστές θρησκείες», αφού δεν πληρούν τις προϋποθέσεις, που θέτει το Σύνταγμα και η ελληνική νομοθεσία. Οι ομάδες αυτές είναι γνωστές διεθνώς ως «σέκτες» («αιρετικές ομάδες» η «νέες θρησκευτικές κινήσεις» η «ομάδες θρησκευτικού η εσωτεριστικού η πνευματικού χαρακτήρα», κατά την ορολογία της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Στη χώρα μας επιχειρούν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους, θέτοντας συνήθως ένα πλήθος νομικών προβλημάτων, για δήθεν παραβίαση της θρησκευτικής ελευθερίας και των ατομικών δικαιωμάτων, για δήθεν αναχρονιστική νομοθεσία κ.λ.π. Θεωρούν ότι η ελληνική νομοθεσία είναι ασύμβατη με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και ισχυρίζονται ότι η χώρα μας έχει δήθεν καταδικασθεί από διεθνή δικαστήρια για τη σχετική της νομοθεσία, παραποιώντας, μάλιστα, δικαστικές Αποφάσεις.
Ένα από τα θέματα, που βρίσκονται συνεχώς στο στόχαστρο των σύγχρονων αιρέσεων, είναι το μάθημα των Θρησκευτικών. Οι ομάδες αυτές, προφανώς για να δημιουργήσουν εντυπώσεις και όχι για πραγματικούς λόγους, ισχυρίζονται ότι μέσω αυτού ασκείται προσηλυτισμός στα μέλη τους υπέρ της Ορθόδοξης Εκκλησίας, επειδή το μάθημα είναι, δήθεν, ομολογιακό και διδάσκεται με πρωτοβουλία της Εκκλησίας.
Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι εντελώς διαφορετική. Το μάθημα των Θρησκευτικών δεν έχει σε καμιά περίπτωση ομολογιακό χαρακτήρα και δεν διδάσκεται, φυσικά, από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Διδάσκεται από την Ελληνική Πολιτεία, η οποία διαχειρίζεται γενικά το σύστημα της παιδείας στη χώρα μας. Όταν η Εκκλησία καλείται να εκφράσει τη γνώμη της για κάποιο ζήτημα, η γνώμη αυτή έχει μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα. Εκείνη που τελικά αποφασίζει, είναι η Πολιτεία, η οποία πολλές φορές δεν διαπνεέεται από ευνοϊκές διαθέσεις έναντι της Εκκλησίας και βλέπει με περισσότερη συμπάθεια τις «θρησκευτικές μειονότητες». Οι καθηγητές των Θρησκευτικών δεν είναι απαραίτητα Ορθόδοξοι Χριστιανοί και κανείς δεν τους ρωτά για τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, όταν αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να είναι και μουσουλμάνοι και μέλη διαφόρων αιρέσεων η θρησκειών η και άθεοι ακόμη. Απόδειξη των παραπάνω είναι το κωμικοτραγικό φαινόμενο της ύπαρξης άθεων «θεολόγων»! στα σχολεία, οι οποίοι εκφράζουν ελεύθερα μέσα στις τάξεις τις αθεϊστικές τους πεποιθήσεις και τη ριζική διαφωνία τους με το περιεχόμενο του μαθήματος που διδάσκουν, όπως πολλές φορές καταγγέλλουν οι ίδιοι οι μαθητές. Η ύλη του μαθήματος δεν περιορίζεται αποκλειστικά στην Ορθόδοξη πίστη. Παρέχει πληροφόρηση (ανάλογη, βέβαια, με τον πληθυσμό των θρησκευτικών ομάδων, που υπάρχουν στη χώρα μας) για όλες τις μεγάλες θρησκείες, αλλά και για τις σπουδαιότερες αιρετικές παραφυάδες τους.

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι απόψεις των αιρετικών και η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα

Άρθρο από το έντυπο
«Ορθοδοξία και αίρεσις» της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας, τεύχ. 60, Ιαν. - Φεβρ. 2009

(ΜΕΡΟΣ Β’)
Αιρέσεις και νομικός προβληματισμός για το μάθημα των Θρησκευτικών
Παρά ταύτα η συστηματική προπαγάνδα, που ασκείται από τις σύγχρονες αιρέσεις σε διάφορα επίπεδα, έχει πείσει την Πολιτεία να αποδεχθεί στην πράξη την άποψη των ομάδων αυτών, ότι μέσω των Θρησκευτικών η Πολιτεία δεν παρέχει αντικειμενική πληροφόρηση για τις θρησκείες, αλλά ασκεί εις βάρος τους προσηλυτισμό! Έτσι, με μια απλή δήλωση των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, ένας μαθητής άλλου δόγματος η θρησκείας μπορεί να απαλλαγεί από το μάθημα των Θρησκευτικών. Η πρόσφατη απόπειρα του Υπουργείου Παιδείας να μεταβάλλει ουσιαστικά το μάθημα σε προαιρετικό, ήταν ένα βήμα προσέγγισης στις αντιλήψεις των αιρέσεων, τις οποίες και χαροποίησε ιδιαίτερα. Ο λόγος είναι προφανής: Το περιεχομένου του μαθήματος αναφέρεται περισσότερο, όπως είναι φυσικό, στην Ορθόδοξη πίστη, δεδομένου, ότι αυτή ενδιαφέρει τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων και εκπροσωπεί μια παράδοση είκοσι αιώνων Χριστιανισμού στον τόπο μας (την οποία, ως ιστορία του παρελθόντος μας τουλάχιστον, οφείλουμε όλοι να γνωρίζουμε, Ορθόδοξοι και μη). Είναι προφανές ότι στόχος των αιρέσεων είναι η άγνοια εκ μέρους των Ορθοδόξων των βασικών στοιχείων της πίστης τους και η σταδιακή εξάλειψη κάθε στοιχείου της Παραδόσεώς μας από τη σύγχρονη κοινωνία, ενώ παράλληλα προσπαθούν να αποφύγουν και τη σύγκριση των δικών τους «παραδόσεων» με τη μακραίωνη Παράδοση της Ορθοδοξίας.
Η προπαγάνδα των αιρέσεων ασκείται στη χώρα μας με την υποστήριξη της λεγόμενης «προοδευτικής διανόησης», ενός περιορισμένου κύκλου ανθρώπων με έντονα εχθρικές διαθέσεις για την Εκκλησία. Συνήθως γίνεται με τη χρήση ανέντιμων μέσων, όπως η ψευδολογία, η απάτη, η συκοφαντία, η λασπολογία κ.α. (Μια γενική εικόνα των μεθοδεύσεων των αιρέσεων στην Ελλάδα, των διασυνδέσεων και της εν γένει διαπλοκής τους παρέχει το αποκαλυπτικό βιβλίο του π. Αντ. Αλεβιζοπούλου, Ναζισμός με άλλο πρόσωπο. Μεθοδεύσεις ολοκληρωτικών αιρέσεων και παραθρησκευτικών ομάδων, Αθήναι 1996). Έτσι, βλέπουμε να επαναλαμβάνονται συνεχώς οι ισχυρισμοί ότι η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος που διατηρεί το μάθημα των Θρησκευτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα, ότι η κατάργηση του μαθήματος είναι απαίτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ.λ.π. Πόσο αληθεύουν, όμως, οι παραπάνω ισχυρισμοί;


Το μάθημα των Θρησκευτικών στις ευρωπαϊκές χώρες

Πλήρη εικόνα της κατάστασης, που επικρατεί στην Ευρώπη σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών, μας παρέχει η ειδική μελέτη του κ. Γ. Κρίππα, Δρ. Συνταγματικού Δικαίου, με τίτλο Η συνταγματική κατοχύρωσις του μαθήματος των Θρησκευτικών παρ' ημίν και εν τη αλλοδαπή, Αθήναι 2001. Η εικόνα αυτή είναι εντελώς αντίθετη με ό,τι παρουσιάζουν οι αιρέσεις και οι «προοδευτικοί» στην Ελλάδα. Το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται με διάφορες μορφές σε όλα τα ανεπτυγμένα κράτη. Στα κράτη αυτά εδώ και 100 χρόνια δεν έχει εκδοθεί νόμος, που να καταργεί το μάθημα. Μόνο στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης είχε καταργηθεί από τα αθεϊστικά καθεστώτα, τώρα, όμως, και εκεί επανέρχεται σταδιακά.

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι απόψεις των αιρετικών και η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα

Άρθρο από το έντυπο
«Ορθοδοξία και αίρεσις» της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας, τεύχ. 60, Ιαν. - Φεβρ. 2009

(ΜΕΡΟΣ Γ’)
Αιρέσεις και νομικός προβληματισμός για το μάθημα των Θρησκευτικών
Σύμφωνα με την παραπάνω μελέτη, στη Γερμανία, κατά το ισχύον Σύνταγμα (άρ. 7, παρ. 3) το μάθημα των Θρησκευτικών στα δημόσια σχολεία «είναι τακτικό μάθημα, προστατευμένο από την κρατική εποπτεία, και γίνεται σύμφωνα με τις αρχές των θρησκευτικών κοινοτήτων». Η νομολογία δέχεται ότι οι βαθμοί πρέπει να αναγράφονται στο απολυτήριο η το ενδεικτικό, όπως των άλλων μαθημάτων, ενώ η ύλη του μαθήματος καθορίζεται σε συμφωνία με την κάθε «εκκλησία» (Προτεσταντική, Ρωμαιοκαθολική, Ορθόδοξη). Στην Αγγλία το μάθημα είναι υποχρεωτικό, σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό νόμο του 1944 και με τον νόμο περί σχολικής προσευχής του 1988. Στην Αυστρία το άρ. 14 πάρ. 10 του Συντάγματος προβλέπει ότι το μάθημα είναι υποχρεωτικό στα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία και δεν προβλέπεται απαλλαγή για κανέναν, εφόσον ανήκει σε ορισμένη «εκκλησία». Στις αίθουσες των σχολείων προβλέπεται η ανάρτηση του Σταυρού, χωρίς αυτό να θεωρείται παραβίαση της θρησκευτικής ελευθερίας τρίτων. Στο Βέλγιο το μάθημα είναι «κατηχητικό», δηλαδή διδάσκεται στα σχολεία από την «Καθολική Εκκλησία» και είναι υποχρεωτικό. Στην Ιταλία το Σύνταγμα (άρ. 8) προβλέπει να διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών δύο ώρες την εβδομάδα στα δημοτικά σχολεία και στα γυμνάσια και μια ώρα στα λύκεια. Η ύλη των μαθημάτων καθορίζεται κατόπιν συμφωνίας μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και της «Καθολικής Εκκλησίας». Στην Ισπανία το μάθημα διδάσκεται στα σχολεία και κατοχυρώνεται ευθέως από το Σύνταγμα (άρ. 16). Στην Πορτογαλία ισχύει Κονκορδάτο, που έχει υπογράψει η χώρα με το Βατικανό (7/5/1940), και Νομ. Διάταγμα (407/89), το οποίο εισάγει το μάθημα των Θρησκευτικών στα σχολεία. Κατά το Κονκορδάτο (άρ. ΧΧΙ), η διδασκαλία στα δημόσια σχολεία πρέπει να καθοδηγείται από τις αρχές του Καθολικισμού. Στην Ιρλανδία το μάθημα είναι «κατηχητικό», δηλαδή γίνεται με την εποπτεία της «Καθολικής Εκκλησίας», διδάσκεται από κληρικούς και είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές. Επίσης κάθε συνεδρίαση της Βουλής αρχίζει με προσευχή, και το ακαδημαϊκό και δικαστικό έτος κάθε χρόνο αρχίζει με τέλεση Θ. Λειτουργίας. Στο Λουξεμβούργο το μάθημα, βάσει του Συντάγματος (άρ. 126), είναι υποχρεωτικό στα δημόσια σχολεία, διδάσκεται και από κληρικούς και την ύλη την καθορίζει η «εκκλησία». Στη Δανία, κατά το άρ. 4 του Συντάγματος, «η Ευαγγελική Λουθηρανή Εκκλησία είναι η Δανική Εθνική Εκκλησία και, ως τέτοια, υποστηρίζεται από το Κράτος». Σε όλα τα σχολεία διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών ως υποχρεωτικό (Νόμ. 8/6/1966). Στη Σουηδία το μάθημα διδάσκεται ως ευρύτερη γνώση των θρησκειών, όμως, και εδώ την ύλη του καθορίζει η «εκκλησία» και όχι το κράτος.
Στα παραπάνω παραδείγματα ας προσθέσουμε και την ειδική περίπτωση της «άθεης» Γαλλίας. Κατά το Σύνταγμα της χώρας (αρ. 2), η Γαλλία είναι κράτος «λαϊκό». Από το 1880 απαγορευόταν στα δημόσια σχολεία κάθε αναφορά σε οποιαδήποτε θρησκεία. Προ λίγων ετών η σοσιαλιστική κυβέρνηση Ζοσπέν αποφάσισε να επαναφέρει, έπειτα από πολλά χρόνια, τα Θρησκευτικά στα δημόσια σχολεία, έστω και με τη μορφή του θρησκειολογικού μαθήματος. Την ίδια περίπου εποχή (2002) ο τότε Υπουργός Παιδείας Λίκ Φερί δήλωνε ότι ήταν λάθος η αποκοπή των παιδιών από τη θρησκευτική τους ιστορία, γιατί, «είτε είναι κανείς θρήσκος είτε άθρησκος, ... δεν μπορεί να αντιληφθεί την πνευματική, καλλιτεχνική και πολιτική ζωή και παράδοση, αν δεν μάθει ότι αυτή είναι αποτέλεσμα μιας χριστιανικής κυριαρχίας 15 αιώνων» (βλ. Γ. Παπαθανασόπουλου, Το μάθημα των Θρησκευτικών στις χώρες της Ευρώπης, εν «Ορθοδοξία και Ελληνισμός», ένθετο εφημ. «Ελεύθερος Τύπος», 24/11/2002).

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι απόψεις των αιρετικών και η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα

Άρθρο από το έντυπο
«Ορθοδοξία και αίρεσις» της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας, τεύχ. 60, Ιαν. - Φεβρ. 2009

(ΜΕΡΟΣ Δ’)
Αιρέσεις και νομικός προβληματισμός για το μάθημα των Θρησκευτικών
Στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης το μάθημα επανέρχεται, όπως προαναφέραμε, μετά την κατάργησή του από ολοκληρωτικά καθεστώτα. Στη Ρωσία έχουν επανέλθει τα Θρησκευτικά στις περισσότερες περιοχές, αλλά δεν έχουν ακόμη κατοχυρωθεί νομοθετικά, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν και καθηγητές για να διδάξουν τον πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών. Στη Βουλγαρία επανήλθαν, το ίδιο στη Σερβία, στη Ρουμανία, στην Πολωνία και την Ουγγαρία.
Από τα παραπάνω καταδεικνύεται ότι οι ισχυρισμοί των σύγχρονων αιρέσεων ότι στην Ευρώπη καταργείται το μάθημα των Θρησκευτικών είναι μόνο προπαγάνδα και απόπειρα παραπλάνησης. Η σύγχρονη Ευρώπη τουλάχιστον αναγνωρίζει την αξία του μαθήματος. Η χώρα μας, καθώς φαίνεται, δεν την ανα γνωρίζει, κάνοντας βήματα προς την κατάργησή του, και στο θέμα αυτό, βέβαια, απομακρύνεται από την ευρωπαϊκή πρακτική.
Οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η σταδιακή κατάργηση του μαθήματος είναι απαίτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως, οι «απαιτήσεις» της Ε.Ε. εκφράζονται πάντοτε με επίσημα κείμενα, με Αποφάσεις κοινοτικών οργάνων, γραπτές Οδηγίες κ.λ.π. Τέτοιο κείμενο δεν έχουν να επιδείξουν όσοι εκφράζουν τους παραπάνω ισχυρισμούς, διότι απλούστατα τέτοιο κείμενο δεν υπάρχει. Άλλωστε, είναι αδύνατο να υπάρχει, αφού είναι αδιανόητο τα ευρωπαϊκά κράτη άλλα να αποφασίζουν το καθένα ξεχωριστά και άλλα να αποφασίζουν ως ένωση η συνασπισμός κρατών.
Το πρόβλημα των αιρέσεων έχει απασχολήσει την Ε.Ε. από πολλών ετών, με αποτέλεσμα να προέλθει μια σειρά επίσημων κειμένων, που αναφέρονται στο φαινόμενο. Αφορμή δόθηκε από παράνομες η εγκληματικές δραστηριότητες κάποιων σύγχρονων αιρέσεων, που προκάλεσαν διεθνείς αντιδράσεις, όπως ομαδικές αυτοκτονίες, τρομοκρατικές ενέργειες, «κακομεταχείριση, σεξουαλική βία, εγκλεισμοί, σωματεμπόριο, ενθάρρυνση επιθετικής συμπεριφοράς ... προπαγάνδα ρατσιστικών ιδεολογιών, φορολογικές απάτες, μεταφορές κεφαλαίων, εμπόριο όπλων, διακίνηση ναρκωτικών ... παράνομη άσκηση της ιατρικής» κ.α. (βλ. Ψήφισμα του Ευρ. Κοινοβουλίου για τις σέκτες της 29/2/1996).
Η Ε.Ε. διαπιστώνει ότι οι αιρέσεις «αποτελούν φαινόμενο σε πλήρη άνθιση, υπό πολυποίκιλες μορφές, σ' ολόκληρο τον κόσμο» (αυτόθι), που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. Πολύ σωστά επισημαίνει ότι η αντιμετώπιση αυτή δεν πρέπει να θίγει τη θρησκευτική ελευθερία, που αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα του ανθρώπου, απόλυτα σεβαστό στη χώρα μας, τόσο από την Πολιτεία όσο και από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Η Εκκλησία μας, ακουλουθώντας τους λόγους του Κυρίου «όστις θέλει οπίσω μου ακουλουθείν» (Μαρκ. 8,34) και «ιδού έστηκα επί την θύραν και κρούω· εάν τις ακούση της φωνής μου και ανοίξη την θύραν, εισελεύσομαι» (Αποκ. 3,20), σέβεται απόλυτα το δικαίωμα κάθε ανθρώπου να πιστεύει ό,τι θέλει και να επιλέγει όποια θρησκεία θέλει, το δε Σύνταγμά μας ορίζει ότι «η ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης είναι απαραβίαστη» (αρ. 13, παρ. 1). Η Ε.Ε., όμως, υπό το βάρος των καταστάσεων, εξαναγκάζεται να κάνει λόγο ακόμη και για περιορισμούς της θρησκευτικής ελευθερίας, όπου απαιτείται: «Η Επιτροπή υπενθυμίζει ότι βάσει της Συνθήκης (της Ευρωπαϊκής Συμβάσεως των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), η ελευθερία της συνειδήσεως και της θρησκείας και ένας αριθμός άλλων ελευθεριών που εξασφαλίζονται από την Συνθήκη ΕΙΝΑΙ δυνατόν να περιορισθούν και ότι οι αρμόδιες εθνικές Αρχές έχουν διακριτική ευχέρεια επί του θέματος» (Συμπληρωματική Απάντηση Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης Συμβουλίου Ευρώπης στη Σύσταση 1178/1992).

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι απόψεις των αιρετικών και η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα

Άρθρο από το έντυπο
«Ορθοδοξία και αίρεσις» της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας, τεύχ. 60, Ιαν. - Φεβρ. 2009

(ΜΕΡΟΣ Ε’)
Αιρέσεις και νομικός προβληματισμός για το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι αιρέσεις, λοιπόν, δημιουργούν προβλήματα στην παγκόσμια κοινωνία, προβλήματα πολλά και μεγάλα. Για να αντιμετωπισθούν, απαιτείται ευρύτατη πληροφόρηση, και το προσφορότερο μέσο γι' αυτήν είναι το σχολείο και το μάθημα των Θρησκευτικών. Έτσι σε επίσημα κείμενα της Ε.Ε. αναφέρεται: «Εκπαιδευτικά, νομοθετικά και άλλα μέτρα θα πρέπει να ληφθούν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που τίθενται από ορισμένες δραστηριότητες αιρετικών ομάδων η νέων θρησκευτικών κινήσεων» (Σύσταση 1178/1992 Κοιν. Συνέλευσης Συμβουλίου Ευρώπης). «Το πρόγραμμα του συστήματος παροχής γενικής παιδείας πρέπει να περιλαμβάνει συγκεκριμένη και αντικειμενική πληροφόρηση επί των μεγάλων θρησκειών και επί των σπουδαιοτέρων αποκλίσεων από αυτές, επί των αρχών που προϋποθέτει η μελέτη της συγκρίσεως των θρησκειών» (αυτόθι). «Η Συνέλευση επανέρχεται επί της αναγκαιότητος μιας εξειδικευμένης δράσεως πληροφορήσεως επί της ιστορίας και της φιλοσοφίας των μεγάλων ρευμάτων της σκέψεως και των θρησκειών, η οποία θα απέβλεπε κυρίως προς τους νέους στο πλαίσιο των σχολικών προγραμμάτων» (Σύσταση 1412/1999 Κοιν. Συνέλευσης Συμβουλίου Ευρώπης). Τα κράτη μέλη προτρέπονται «να προβλέψουν στα προγράμματα γενικής εκπαιδεύσεως πληροφόρηση επί της ιστορίας και της φιλοσοφίας των μεγάλων ρευμάτων της σκέψεως και των θρησκειών» και «να εφαρμόζουν χωρίς καμία παράλειψη τη νομοθεσία περί υποχρεωτικής εκπαιδεύσεως και, εν περιπτώσει μη τηρήσεως της υποχρεώσεως αυτής να προκαλούν την παρέμβαση των αρμοδίων υπηρεσιών» (αυτόθι). Τα παραπάνω προϋποθέτουν, βέβαια, την ενίσχυση και όχι την κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών και προς την κατεύθυνση αυτή προτρέπει η Ε.Ε.

Προς την ορθή αντιμετώπιση του προβλήματος

Ζούμε σε μια εποχή με πολλαπλά προβλήματα, μια εποχή που χαρακτηρίζει η κατάρρευση των αξιών, η κρίση ταυτότητος, ο πνευματικός αποροσανατολισμός, η επέλαση της ισοπεδωτικής παγκοσμιοποίησης. Προς υπέρβασιν αυτής της κρίσης αρχίζει να συνειδοποιείται από πολλές πλευρές η αξία των θρησκευτικών αξιών για την ολοκλήρωση του ανθρώπου και την καλή λειτουργία της κοινωνίας. Στη χώρα μας οι αξίες αυτές εκπροσωπούνται από την Ορθόδοξη πίστη και ζωή, στοιχεία διαχρονικά και αναλλοίωτα, με τα οποία επιβιώσαμε για είκοσι αιώνες και μάλιστα κάτω από εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες. Είναι ανάγκη οι αξίες αυτές να κληροδοτηθούν στις επόμενες γενεές και γι' αυτό η ενίσχυση του μαθήματος των Θρησκευτικών προς την Ορθόδοξη κατεύθυνση είναι περισσότερο από άλλοτε απαραίτητη.

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Το μάθημα των Θρησκευτικών
Οι απόψεις των αιρετικών και η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα

Άρθρο από το έντυπο
«Ορθοδοξία και αίρεσις» της Ιεράς Μητροπόλεως Μαντινείας και Κυνουρίας, τεύχ. 60, Ιαν. - Φεβρ. 2009

(ΜΕΡΟΣ ΣΤ’)
Αιρέσεις και νομικός προβληματισμός για το μάθημα των Θρησκευτικών
Παράλληλα ζούμε σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, όπου καθημερινά συναναστρεφόμεθα ανθρώπους διαφορετικών πολιτιστικών καταβολών και θρησκευτικών αντιλήψεων (οικονομικούς μετανάστες κ.λ.π.), τους οποίους οφείλουμε να κατανοήσουμε κι αυτοί να κατανοήσουν εμάς, ώστε να ενταχθούν σωστά στην ελληνική κοινωνία. Αυτό δεν θα γίνει με την περιφρόνηση των βαθύτατα ριζωμένων στην ανθρώπινη συνείδηση θρησκευτικών στοιχείων του πολιτισμού τους. Περισσότερο απαραίτητο είναι γι' αυτούς, παράλληλα με τις δικές τους θρησκευτικές αντιλήψεις, να γνωρίζουν και τις θρησκευτικές αντιλήψεις της πλειοψηφίας των κατοίκων της χώρας στην οποία ζουν και εργάζονται. Διαφορετικά ούτε προσέγγιση θα υπάρξει ούτε αλληλοκατανόηση και οι παραπάνω συνάνθρωποί μας θα εξαναγκασθούν να οργανωθούν σε κάστες (κλειστές ομάδες), με ευνόητες συνέπειες. Γι' αυτό θεωρούμε ότι είναι εσφαλμένη η απαλλαγή των ετεροδόξων από το μάθημα των Θρησκευτικών.
Βέβαια το μάθημα, όπως γίνεται σήμερα, παρουσιάζει πολλά προβλήματα. Ίσως είναι αναγκαία μια ριζική αναμόρφωσή του, στη διδασκόμενη ύλη, στη μεθοδολογία διδασκαλίας, στην επιλογή και αξιολόγηση των διδασκόντων κλ.π. Η Πολιτεία θα πρέπει να τα επιλύσει, αν θέλει να έχει υψηλού επιπέδου μάθημα και αν αναμένει απ' αυτό θετικά αποτελέσματα. Για να το επιτύχει απαιτείται η ουσιαστική συμβολή της Εκκλησίας και η ειλικρινής συνεργασία μ' αυτήν (καθώς και με τις άλλες θρησκευτικές κοινότητες, όπου συντρέχουν ειδικές συνθήκες), όπως άλλωστε διδάσκει η ευρωπαϊκή πρακτική και όπως συμβαίνει στα ανεπτυγμένα κράτη.
Ιερεύς Σωτήριος Ο. Αθανασούλιας

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

ΤΑ ΤΕΙ ΤΟΥ Γ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ:

617 Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Θεσσαλονίκη 15789
619 Εργοθεραπείας ΤΕΙ Αθήνα 15281
719 Διατροφής & Διαιτολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκη 15220
190 Νοσηλευτικής Πελοποννήσου ΑΕΙ Σπάρτη 14855
655 Μαιευτικής ΤΕΙ Αθήνα 14705
618 Λογοθεραπείας ΤΕΙ Πάτρα 14630
659 Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Λαμία 14494
616 Φυσικοθεραπείας Πάτρας ΤΕΙ Αίγιο 14395
621 Ιατρικών Εργαστηρίων ΤΕΙ Αθήνα 14030
620 Λογοθεραπείας Ηπείρου ΤΕΙ Ιωάννινα 13956
629 Οδοντικής Τεχνολογίας ΤΕΙ Αθήνα 13828
657 Μαιευτικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκη 13796
623 Ιατρικών Εργαστηρίων ΤΕΙ Θεσσαλονίκη 13734
663 Λογοθεραπείας Καλαμάτας ΤΕΙ Καλαμάτα 13624
627 Ραδιολογίας - Ακτινολογίας ΤΕΙ Αθήνα 13568
637 Αισθητικής & Κοσμητολογίας ΤΕΙ Αθήνα 13423
635 Οπτικής & Οπτομετρίας (Πρώην Οπτικής) ΤΕΙ Αθήνα 13202
645 Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνα 13185
647 Νοσηλευτικής ΤΕΙ Θεσσαλονίκη 12994
639 Αισθητικής & Κοσμητολογίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκη 12916
662 Μαιευτικής Δυτ. Μακεδονίας ΤΕΙ Κοζάνη 12780
747 Διατροφής & Διαιτολογίας Λάρισας ΤΕΙ Καρδίτσα 12756
633 Δημόσιας Υγιεινής ΤΕΙ Αθήνα 12671
372 Επιστήμης Τροφίμων & Διατροφής Πανεπιστημίου Αιγαίου ΑΕΙ Λήμνος 12391
667 Επισκεπτών & Επισκεπτριών Υγείας ΤΕΙ Αθήνα 12293
628 Διατροφής & Διαιτολογίας Κρήτης ΤΕΙ Σητεία 12182
625 Ιατρικών Εργαστηρίων ΤΕΙ Λάρισα 12047
742 Οπτικής & Οπτομετρίας Πάτρας ΤΕΙ Αίγιο 12032
649 Νοσηλευτικής ΤΕΙ Πάτρα 12001
654 Νοσηλευτικής Ηπείρου ΤΕΙ Ιωάννινα 11502
651 Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λάρισα 11470
652 Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λαμία 11359
653 Νοσηλευτικής Κρήτης ΤΕΙ Ηράκλειο 11264
744 Νοσηλευτικής Καβάλας ΤΕΙ Διδυμότειχο 11138