ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2012 / ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (ΘΕΩΡ.Κ.) - ΘΕΜΑΤΑ


επιμελεία του
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡ. ΚΑΤΣΟΥΛΗ
- φιλολόγου-


 
ΚΕΙΜΕΝΟ
Κωνσταντῖνος Καβάφης
Μελαγχολία τοῦ Ἰάσωνος Κλεάνδρου
ποιητοῦ ἐν Κομμαγηνῇ· 595 μ.Χ.

Τό γήρασμα τοῦ σώματος καί τῆς μορφῆς μου
εἶναι πληγή ἀπό φρικτό μαχαῖρι.
Δέν ἔχω ἐγκαρτέρησι καμιά.
Εἰς σέ προστρέχω Τέχνη τῆς Ποιήσεως,
πού κάπως ξέρεις ἀπό φάρμακα·
νάρκης τοῦ ἄλγους δοκιμές, ἐν Φαντασίᾳ καί Λόγῳ.
Εἶναι πληγή ἀπό φρικτό μαχαῖρι.
Τά φάρμακά σου φέρε Τέχνη τῆς Ποιήσεως,
πού κάμνουνε  για λίγο  νά μή νοιώθεται ἡ πληγή.
(1921)

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α1. Τρία από τα βασικά γνωρίσματα της ποίησης του
Κ. Καβάφη είναι η πεζολογία, η ιδιότυπη γλώσσα και
η χρήση συμβόλων. Για το κάθε ένα από τα παραπάνω
γνωρίσματα να γράψετε ένα αντίστοιχο παράδειγμα
από το ποίημα που σας δόθηκε.
Μονάδες 15

Β1. Στο ποίημα, σύμφωνα με τον Στέφανο Διαλησμά,
«έχουμε ένα δυσανάλογα μεγάλο τίτλο (με προσεκτικά
τοποθετημένη στίξη, ώστε να προβάλλει τα μέρη από
τα οποία απαρτίζεται) που υποστηρίζει και
συμπληρώνει ποικιλοτρόπως το ποίημα».
Να τεκμηριώσετε την παραπάνω άποψη
αιτιολογώντας τη συγκεκριμένη επιλογή του τίτλου
από τον ποιητή.
Μονάδες 20

Β2. Να επισημάνετε στο ποίημα τέσσερα διαφορετικά
εκφραστικά μέσα (μονάδες 8) και να ερμηνεύσετε τη
λειτουργία τους (μονάδες 12).
Μονάδες 20

Γ1. Να σχολιάσετε τους παρακάτω στίχους σε ένα κείμενο
100-120 λέξεων:
Εἰς σέ προστρέχω Τέχνη τῆς Ποιήσεως,
πού κάπως ξέρεις ἀπό φάρμακα·
νάρκης τοῦ ἄλγους δοκιμές, ἐν Φαντασίᾳ καί Λόγῳ.
Μονάδες 25

Δ1. Να συγκρίνετε ως προς το περιεχόμενο το ποίημα του
Κ. Καβάφη Μελαγχολία τοῦ Ἰάσωνος Κλεάνδρου
ποιητοῦ ἐν Κομμαγηνῇ· 595 μ.Χ. με το παρακάτω
ποίημα του Τ. Λειβαδίτη Αυτοβιογραφία, εντοπίζοντας
(μονάδες 5) και σχολιάζοντας (μονάδες 15) τρεις
ομοιότητες και δύο διαφορές μεταξύ των δύο
ποιημάτων.
Μονάδες 20

Τάσος Λειβαδίτης
Αυτοβιογραφία
Ἄνθρωποι ποὺ δὲ γνώρισα ποτὲ μοῦ δώσαν τὸ αἷμα μου καὶ
τ’ ὄνομά μου,
στὴν ἡλικία μου χιονίζει, χιονίζει ἀδιάκοπα
μιὰ κίνηση πάντα σὰ νἄθελα νὰ προφυλαχτῶ ἀπὄνα
χτύπημα
δίψασα γιὰ ὅλη τὴ ζωή, κι ὅμως τὴν ἄφησα
γιὰ ν’ ἁρπαχτῶ ἀπ’ τὰ πελώρια ἀγκάθια τῆς αἰωνότητας,
ἡ σάρκα μου ἕνας ἐπίδεσμος γύρω ἀπ’ τὸ αὐριανό μου
τίποτα
κανεὶς δὲν μπορεῖ νὰ μὲ βοηθήσει στὸν πόνο μου
ἐκτὸς ἀπ’ τὸν ἴδιο μου τὸν πόνο ⎯ εἶμαι ἐδῶ, ἀνάμεσά σας,
κι ὁλομόναχος,
κ’ ἡ ποίηση σὰ μιὰ μεγάλη ἀλήθεια, ποὺ τὴν ἀνακαλύπτεις
ὕστερ’ ἀπὸ χρόνια,
ὅταν δὲν μπορεῖ να σοῦ χρησιμέψει πιὰ σὲ τίποτα.
Ἐπάγγελμά μου: τὸ ἀκατόρθωτο.
Τάσος Λειβαδίτης, Ποίηση, τ. 1, Αθήνα, Εκδόσεις Κέδρος,
2003, σ. 429.










Βαθμολογήστε:
{[['']]}
SHARE

Φιλόλογος Ἑρμῆς

ὁ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ἙΡΜΗΣ εῖναι Πτυχιοῦχος τῆς Κλασσικῆς Φιλολογίας τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν (Graduate Diploma in Classical Philology, University of Athens) και Μεταπτυχιακός τοῦ Τομέα Ἐπιστημῶν τῆς Ἀγωγῆς, «Ἐφηρμοσμένη Παιδαγωγική», Διδακτική - Προγράμματα Σπουδών, τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν (Postgraduate Diploma in Applied Pedagogic, University of Athens)

  • Image and video hosting by TinyPic
    Blogger Comment
    Facebook Comment

6 σχόλια:

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

Δυστυχώς απογοήτευση!!!
Για 3η φορά απο το 2000 βάλανε Καβάφη.
Πάντω δεν είναι δύσκολα.

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

τα πρώτα σχόλια:

Αγαπητοί Κύριοι και Κυρίες,


Επικοινωνώ μαζί σας για να σας αναφέρω ορισμένες πολύ σημαντικές διαπιστώσεις που αφορούν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις Γ΄ Λυκείου και συγκεκριμένα για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Θεωρητικής Κατεύθυνσης (24-05-2008).
Ανατρέχοντας στο διαδίκτυο για να βρω απαντήσεις των θεμάτων στο παραπάνω μάθημα διαπίστωσα με έκπληξη ότι προτεινόμενες απαντήσεις από διάφορους φορείς - κυρίως φροντιστήρια - όσο αφορά το 4ο ζήτημα, έχουν σημαντικότατες αποκλίσεις που φτάνουν έως το τραγικό σημείο των αντίθετων γνωμών!
Είμαι πατέρας υποψήφιας μαθήτριας και πραγματικά το γεγονός αυτό με ανησύχησε πάρα πολύ. Σημειωτέον ότι κι εγώ είμαι εκπαιδευτικός.

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ!!!
Μου λένε ότι βάλανε ποίημα προς εξοικονόμηση χαρτιού. Κατ' αυτόν τον τρόπο γλύτωσαν 1 ή 2 σελίδες από κάθε παιδί!

Nικολας. είπε...

θεματα γελοια. Φιλολογε ΕΡΜΗ -οσον αφορα στο λεμε ὄχι οσον αφορα το- αυτος που εβαλε τα θεματα σην εκθεση (διατι φυσικα δεν τιθεται θεμα συζητησεω περι κληρωσης των θεματων ) επελεξε και το παραπανω ποιημα. Οποτε η αναφορα στην Τεχνη στο θεμα της εκθεσης προιδεαζε επιπλεον για την επιλογη του ΚΑΒΑΦΗ.

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

είναι κι αυτό μια άποψη παί....συμφωνώ. Μπράβο δια την επισήμανσι...(τον γονέα όμως δεν έπρεπε να τον διορθώσης)(είναι μεγαλύτερός σου και πάνω στον καημό του...)

ΦΙΛOΛΟΓΟΣ ΕΡΜHΣ είπε...

να κι εγώ αν ήμουν τυπικός και το άποψι έπρεπε να το γράψω με (ι) μιας και γράφω στην καθαρεύουσα που και που...αλλά δεν είναι όλοι καλοί στην πληκτρολόγησι...τέτοια τα παραβλέπουμε... όμως ενδιαφέρομαι να μου πείτε αν συζητιόταν κάτι τέτοιο στις ομάδες των ομηλίκων σας.... γιατί δεν λέγατε τότε...ρε παιδιά η έκθεσι δείχνει ότι θα μπή και κάτι σε τέχνη στην λογοτεχνία...μήπως εκ του αποτελέσματος κρίνουμε σαν μετά Χριστόν προφήτες;

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...